Station Herentals

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
L29&15
Berichten: 70
Lid geworden op: 28 sep 2009, 19:41

Station Herentals

Bericht door L29&15 »

Misschien kan volgende vraag elders ondergebracht worden?

Sinds enkele maanden komt de trein Turnhout-Brussel-Binche op spoor 1 en de Hamont-Antwerpen op spoor 2.
De trein uit Turnhout takt aan op het rechter spoor in rijrichting en dan via de nieuwe wissel (sinds enkele jaren) naar het linker.
De trein uit Hamont zit links en gaat naar rechts om na het station terug te gaan het linker spoor
Voorheen was dit omgekeerd. Die uit Turnhout bleef rechts tot na het station.
Die uit Hamont zat links en bleef links.

Dit is eigenaardig omdat de rijweg van beide treinen elkaar nu kruist.
Logisch was het vroeger waar zeer vaak beide treinen gelijktijdig naast elkaar het station binnen reden.

Weet iemand waarom men dit doet?
ijzeren rijn 82
Berichten: 402
Lid geworden op: 23 apr 2010, 21:50

Re: Sation Herentals

Bericht door ijzeren rijn 82 »

NMBS maakt het de reiziger graag moeilijk zeker ?! De trein uit Hasselt/Hamont heeft veel overstappers in Herentals voor de trein naar Brussel .
dus die laat men de onderdoorgang nemen op het eind van het perro ! Best lastig als je in de eerste van 5 MW zit ! ook voor ouderen en gehandicapten is de tijd kort !

In Lier draait men het om ! de Hamont/Hasselt op spoor 2 de Turnhout-Binche op Spoor 1
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Station Herentals

Bericht door Eimai »

Eigenlijk is de reden simpel: de trein van Antwerpen naar Turnhout vertrekt op het moment dat die van Turnhout naar Binche aankomt. Als die laatste op spoor 1 aankomt blokkeert die niet de wissel voor die naar Turnhout aan de uitrit van het station.
L29&15
Berichten: 70
Lid geworden op: 28 sep 2009, 19:41

Re: Station Herentals

Bericht door L29&15 »

Bedankt voor het antwoord.
Inderdaad zeer eenvoudige verklaring.
L29&15
Berichten: 70
Lid geworden op: 28 sep 2009, 19:41

Re: Sation Herentals

Bericht door L29&15 »

[quote="ijzeren rijn 82"]NMBS maakt het de reiziger graag moeilijk zeker ?! De trein uit Hasselt/Hamont heeft veel overstappers in Herentals voor de trein naar Brussel .
dus die laat men de onderdoorgang nemen op het eind van het perro ! Best lastig als je in de eerste van 5 MW zit ! ook voor ouderen en gehandicapten is de tijd kort !

Al meermaals gezien in Herentals:
Wanneer de trein uit Hamont een kleine vertraging heeft (een 3-tal min. zijn reeds voldoende) en de Turnhout-Binche op tijd is, is het koersen.
Ook al vertrekt Hamont-Antwerpen (in vertraging) eerst, de TBG naar Binche sluit de deuren (op één na) wanneer zijn vertrekuur daar is. En dan wachten met 1 open deur tot de Hamont-Antwerpen ver genoeg is om dubbel geel sein te krijgen.
De nog aangelopen reizigers wordt dan de instap ontzegd.
Voor die reizigers onbegrijpelijk.

Ofwel toch vertrekken en langzaam tot aan het rode sein ofwel wat later de deuren sluiten: bv wanneer de Hamont-Antwerpen buiten rijdt
Andere oplossing: beide treinen aan hetzelfde perron (spoor 2 en 3), en Antwerpen-Turnhout op spoor 1.
Dit is i.v.m. snijden van rijwegen evenzeer mogelijk als Antw-Turnh op spoor 3 en Turnhout-Binche op spoor 1 zoals het nu is.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Station Herentals

Bericht door dekooiker »

Er wordt maar al te graag steen en been geklaagd.
Er zijn zeker argumenten om dingen aan te passen maar dat is niet mogelijk...tenzij men zwaar in de frequentie gaat snijden of lange overstaptijden hanteert.
Dan is het probleem meteen van de baan; dat zal óók wel weer een reden tot klagen zijn.
Soms moet de reiziger eens leren dat het nu eenmaal niet anders kan.
Ik moet zo naar de bus, stel je voor, op het verst verwijderde busperron!
Daarvoor is er géén voetpad in Herentals, rijden bussen af en aan, kan de bestuurder mij niet zien aankomen als de trein vertraging heeft...maar dat is nu gewoon zo.
O ja: vroeger stopten de bussen vlak voor het station, reden er bijlange niet zoveel treinen als vandaag...enz...
De trein.
Alleen voor durvers.
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Station Herentals

Bericht door dentheo »

Anderzijds, wanneer twee treinen in eenzelfde richting rijden en men overstappers tussen beide treinen verwacht en zelfs de dienstregeling daarop bouwt is een cross platform overstap een ideaal. En het herhaalt zich de ganse dag...

Een ander perron bouwen en wissels aanpassen dat kost een paar centen.
Maar een paar regeltjes in epb schrijven en bewaren, die systemen zijn toch zo flexibel ?

Heeft de trein van Turnhout daar zo'n korte keertijd ? Volgens mij kan die nog iets later weg in Herentals zonder problemen in Turnhout.
Theo
Groeten vanop de Heide
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Station Herentals

Bericht door Eimai »

dentheo schreef:Heeft de trein van Turnhout daar zo'n korte keertijd ? Volgens mij kan die nog iets later weg in Herentals zonder problemen in Turnhout.
Dat is het probleem van lijn 29 en het enkelspoor. Je ziet dat nu al op het moment de één in Herentals binnen komt uit Turnhout richting Binche, de andere eigenlijk al staat te wachten om de lijn op te kunnen, want die uit Antwerpen mag niet te laat zijn, want die moet in Tielen de trein naar Antwerpen kruisen (vertraging van de één wordt meteen doorgegeven aan de ander op die manier), en als die in Herentals aankomt, staat de volgende uit Binche naar Turnhout al te wachten. Flexibiliteit om daar uren aan te passen is zo goed als onbestaande, of de lijn moet op twee sporen gebracht worden.
ijzeren rijn 82
Berichten: 402
Lid geworden op: 23 apr 2010, 21:50

Re: Station Herentals

Bericht door ijzeren rijn 82 »

Tja dat de aansluiting in Herentals moeilijk is kan ik min of meer begrijpen .
Mogelijke oplossing ; de koppeltijd Mol van de Hasselt/Hamont wat inkorten .(nu veel te ruim +5 min ) en langer halt houden in Herentals
Of in Lier op het zelfde perron stoppen , wat is daar de reden dat beide treinen een ander perron hebben ??

Een dagelijkse pendelaar die de situatie kent , of iemand als ik 34jaar kan wel even lopen naar een ander perron .
Maar ik zie regelmatig vooral ouder mensen gewoon hun trein missen . vind ik toch triest als je een uur moet wachten !
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Station Herentals

Bericht door dekooiker »

ijzeren rijn 82 schreef: Of in Lier op het zelfde perron stoppen , wat is daar de reden dat beide treinen een ander perron hebben ??
...
Maar ik zie regelmatig vooral ouder mensen gewoon hun trein missen . vind ik toch triest als je een uur moet wachten !
Ook in Lier zit er een reden achter.
De trein naar Brussel komt op een spoor aan waar hij rechtstreeks zonder andere sporen te kruisen lijn 13 opkan.
De trein uit Hamont mag dan wat vertraging hebben, die naar Brussel kan toch binnenrijden op een ander spoor.

Dat uur wachten is waar en niet waar tegelijk: mis je de trein, dan kan je alsnog via Berchem omrijden om richting Mechelen te reizen met meer dan 4 treinen per uur.
Weliswaar zou je dan moeten bijbetalen.

Hou in het achterhoofd dat als de trein gaat wachten het verderop allemaal weer helemaal in de soep draait.
Ofwel wachten op aansluiting en heel wat andere treinen vertraging geven, ofwel doorrijden en hopen dat het goed komt.
Uiteraard rijden we voor de mensen...toch moeten er soms lastige keuzes gemaakt worden.

Zum Beispiel een dagelijkse toestand:
In Hasselt dient de trein naar Mol op de stoptrein uit Leuven te wachten.
Meteen vijf minuten vertraging, het koppelen in Mol moet op evenveel minuten geklaard zijn.
Dat lukt niet dus vertrek met vertraging.
Te laat in Herentals, dus ook de trein naar Brussel deelt in de minuten.
De trein Brussel-Turnhout rijdt te laat richting Mechelen en dan is het kiezen: ofwel de Essen-Brussel laten wachten, ofwel onze trein uit Turnhout want ze rijden elkaar in de weg bij de minste vertraging.
Dus vertraging in Mechelen omdat een stoptrein van Leuven naar Hasselt vertraging had en er aansluiting verleend werd.
Het puzzelwerk van de NMBS is niet zo eenvoudig als sommigen wel denken.
De trein.
Alleen voor durvers.
LHOON
Berichten: 619
Lid geworden op: 30 dec 2008, 21:30
Locatie: FM

Re: Station Herentals

Bericht door LHOON »

dekooiker schreef:
Dat uur wachten is waar en niet waar tegelijk: mis je de trein, dan kan je alsnog via Berchem omrijden om richting Mechelen te reizen met meer dan 4 treinen per uur.
Weliswaar zou je dan moeten bijbetalen.
Als via Berchem een snellere aansluiting mogelijk is, moet men toch niet bijbetalen?

Vergelijk Mechelen-Brugge, dit mag toch ook via Brussel, als dit sneller is dan via L53?
L29&15
Berichten: 70
Lid geworden op: 28 sep 2009, 19:41

Re: Station Herentals

Bericht door L29&15 »

Spoorgebruik te Herentals.

Op vrijdag 01 april 2016 - ik veronderstel geen aprilgrap - was Herentals een doodgewoon doorgaand station.
Alle treinen Lier - Turnhout/Mol en verder stopten op spoor 2.
Alle treinen richting Lier - Antwerpen/Brussel en verder stopten op spoor 1.
Waren er ergens werken?
Is dit een besparing op het gebruik der wissels; er volstonden vrijdag 3 wissels!
Is dit een proef om het sporenplan van Herentals drastisch te vereenvoudigen; in de goederenbundel is men aan een trage sanering bezig: enkele sporen met gekruiste dwarsligges.
In de spits moet de L Lier-Herentals wel uitwijken (normaal spoor A).

De sporen werden op het TV-scherm ook aangegeven als normaal, en niet als spoorwijziging in een wit blokje.
De gele affiches waren nog de oude. Alle sporen worden normaal gebruikt.

Weet iemand meeer?
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: Station Herentals

Bericht door profke »

het is in elk geval vakantieregeling... een aantal treinen (zoals herentals-antwerpen) rijdt dan niet.
HVHTB
Berichten: 183
Lid geworden op: 28 mar 2016, 14:46

Re: Station Herentals

Bericht door HVHTB »

L29&15 schreef:Spoorgebruik te Herentals.

Op vrijdag 01 april 2016 - ik veronderstel geen aprilgrap - was Herentals een doodgewoon doorgaand station.
Alle treinen Lier - Turnhout/Mol en verder stopten op spoor 2.
Alle treinen richting Lier - Antwerpen/Brussel en verder stopten op spoor 1.
Waren er ergens werken?
Is dit een besparing op het gebruik der wissels; er volstonden vrijdag 3 wissels!
Is dit een proef om het sporenplan van Herentals drastisch te vereenvoudigen; in de goederenbundel is men aan een trage sanering bezig: enkele sporen met gekruiste dwarsligges.
In de spits moet de L Lier-Herentals wel uitwijken (normaal spoor A).

De sporen werden op het TV-scherm ook aangegeven als normaal, en niet als spoorwijziging in een wit blokje.
De gele affiches waren nog de oude. Alle sporen worden normaal gebruikt.

Weet iemand meeer?
Waren er snoeiwerken op de cul-de-sac richting Lier?
Normaal gezien moesten die ergens in deze week gebeuren. Dan werd voor de veiligheid de elektriciteit van de bovenleiding gehaald, en daarmee kon ook de bovenleiding op de sporen 3-6 niet worden gebruikt (dat zal allemaal aan elkaar verbonden zijn?).
L29&15
Berichten: 70
Lid geworden op: 28 sep 2009, 19:41

Re: Station Herentals

Bericht door L29&15 »

Een late reactie:

er waren inderdaad op 01/04/2016 snoeiwerken op het doodlopend spoor kant Lier.
Eigenaardig en spijtig dat men dan alle zijsporen moet zonder stroom zetten.

Andere vraag: saneert men traag de (ex-) goederenbundel? Er zijn al heel wat sporen met gekruiste dwarsliggers en rode vlag in sommige sporen.
Dit heb ik ook in Lier opgemerkt.
Plaats reactie