Pagina 1 van 2

Overwegsignalen en verkeer ?

Geplaatst: 22 nov 2015, 19:32
door dentheo
Bij ons is de gemeente vlijtig met spoorlopers.

Een ander aspect is dat er nogal wat auto's op de bon gaan.

Maar hebben de overwegsignalen voor het verkeer eigenlijk een "waarschuwing" stand ?
Oranje is er niet, dus hoe ga je de automobilisten verbaliseren ?
Toch niet met de bel ? Of is het de beweging van de slagboom die het echte stopteken is ?

Re: Overwegsignalen en verkeer ?

Geplaatst: 22 nov 2015, 19:46
door Steven
Van het moment de rode lichten gaan, het witte licht is in principe al een waarschuwing.

Re: Overwegsignalen en verkeer ?

Geplaatst: 22 nov 2015, 19:52
door dentheo
Dat is te gek....dan kunnen ze alle oranje verkeerslichten ook wel wegnemen.
Alle overwegen zijn GEEN zone 30 ! Ik ken er zelfs geen enkele die zone 30 is.

Re: Overwegsignalen en verkeer ?

Geplaatst: 22 nov 2015, 20:42
door Steven
elke overweg moet voorzichtig genaderd worden volgens het verkeersreglement. Net daarom staan er vooraf borden die een overweg aankondigen.

Re: Overwegsignalen en verkeer ?

Geplaatst: 22 nov 2015, 20:46
door Steven
http://www.infrabel.be/sites/default/fi ... g%20NL.pdf

onderaan deze pdf staan de regels nog eens duidelijk vermeld.

Re: Overwegsignalen en verkeer ?

Geplaatst: 22 nov 2015, 21:03
door dentheo
Dat vind ik ben "primitief", ik moet dus stoppen ook al eindig ik dan op de overweg waar ik aansluitend... wordt ?
Zet daar dan ook gewone verkeerslichten groen, oranje, rood of wit, oranje, rood.

Best verbazing wekkend dat er zo weinig ongevallen gebeuren.
90% vanl die ik weet, waren auto's die op het spoor geraakt waren en vastzaten.

Hoe zitten die sluittijden in elkaar ?
20 sec. rood en bel
20 sec sluiten
en na sluiten 20 sec trein ?

Kan volgens mij niet, want de een overweg wordt volgens mij "aangereden" ongeveer 1km op voorhand, dat is op een lijn van 120 km slechts 30 sec totaal.

Re: Overwegsignalen en verkeer ?

Geplaatst: 22 nov 2015, 23:19
door 2012
De aankondigingszone om overweg te starten wordt langer/korter gemaakt volgens de snelheid dat er daar maximaal word gereden. Dit betekend dan wel dat een goederentrein die 80 rijd op een lijn va 160 per uur, dat de slagbomen dubbel zolang zullen dicht zijn dan bij passage van de snelst rijdende trein.

Re: Overwegsignalen en verkeer ?

Geplaatst: 23 nov 2015, 09:51
door Robin
In het verkeersreglement staat nochtans in dat je ten alle tijde moet kunnen stoppen :!: .
met andere woorden, uw snelheid aanpassen aan de situatie :!:

dentheo schreef:Dat vind ik ben "primitief", ik moet dus stoppen ook al eindig ik dan op de overweg waar ik aansluitend... wordt ?
Zet daar dan ook gewone verkeerslichten groen, oranje, rood of wit, oranje, rood.

Best verbazing wekkend dat er zo weinig ongevallen gebeuren.
90% vanl die ik weet, waren auto's die op het spoor geraakt waren en vastzaten.

Hoe zitten die sluittijden in elkaar ?
20 sec. rood en bel
20 sec sluiten
en na sluiten 20 sec trein ?

Kan volgens mij niet, want de een overweg wordt volgens mij "aangereden" ongeveer 1km op voorhand, dat is op een lijn van 120 km slechts 30 sec totaal.

Re: Overwegsignalen en verkeer ?

Geplaatst: 23 nov 2015, 10:06
door dentheo
Laat ik de vraag anders stellen.

Waarom moeten honderduizenden verkeerslichten een oranje waarschuwingsfase hebben, maar de overweglichten NIET ?

Re: Overwegsignalen en verkeer ?

Geplaatst: 23 nov 2015, 10:28
door Steven
Bij de overweg bestaat de waarschuwing niet uit een licht. Je moet een overweg altijd voorzichtig naderen en oversteken. Het is gewoon een kwestie van mentaliteit. Eentje waarbij we denken dat we overal met de auto volop kunnen doorrijden zonder hinder.

Re: Overwegsignalen en verkeer ?

Geplaatst: 23 nov 2015, 10:33
door dentheo
Inderdaad, net zoals jullie geen rood sein verwachten zonder dubbel geel vooraf.

Re: Overwegsignalen en verkeer ?

Geplaatst: 23 nov 2015, 10:35
door dekooiker
Omdat het verkeersreglement het niet voorschrijft.
Zo eenvoudig is het.

Overigens: vanaf het ogenblik dat de twee rode lampen van eenzelfde mast defect zijn komen de seinen naar die overweg niet meer open en zullen treinen de overweg traag naderen.
Rode lichten branden=stoppen
Maanwit licht brandt=doorrijden zonder te kijken naar het treinverkeer
Lampen gedoofd=zelf nakijken of er spoorverkeer op komst is.

Dat laatste had ik al voor aan een overweg met aan één kant zeer weinig zicht.
Toch vonden andere bestuurders het niet nodig om voorzichtig te zijn.

Ik begrijp de opmerking van verwittigingsfase wel.
Maar gezien de recente feiten met spoorlopers riskeer je de commentaar te krijgen dat het allemaal niet nodig is omdat mensen toch maar hun goesting doen.

Re: Overwegsignalen en verkeer ?

Geplaatst: 23 nov 2015, 10:49
door dentheo
dekooiker schreef:Omdat het verkeersreglement het niet voorschrijft.
Zo eenvoudig is het.
Inderdaad, maar ik zie dan niet in dat men het daarom moet verdedigen.
Sinds die teksten gepleegd zijn is het aantal karren met paard (en ook treinen) fel verminderd en het aantal auto's "ontploft".
Alle reglementering is "gegroeid" in de tijd.

Re: Overwegsignalen en verkeer ?

Geplaatst: 23 nov 2015, 11:45
door Bibke
Uit de wegcode:
Artikel 20. Verkeer op spoorwegen en overwegen

20.1. Elk verkeer op buiten de rijbaan aangelegde sporen is verboden.

20.2. De weggebruiker die een overweg nadert moet dubbel voorzichtig zijn teneinde alle ongevallen te voorkomen: wanneer het een overweg is zonder slagbomen of zonder verkeerslichten, of wanneer deze lichten niet werken, mag de weggebruiker zich slechts op de overweg begeven na er zich van vergewist te hebben dat geen enkel spoorvoertuig nadert.

20.3. Het is verboden zich op een overweg te begeven :

1° wanneer de slagbomen in beweging of gesloten zijn;
2° wanneer de rode knipperlichten branden;
3° wanneer het geluidssein werkt.

20.4. De bestuurder mag een overweg niet oprijden wanneer het verkeer zodanig belemmerd is dat hij waarschijnlijk op die overweg zou moeten stoppen.

Re: Overwegsignalen en verkeer ?

Geplaatst: 23 nov 2015, 12:29
door groentje
In Japan ben je sowieso verplicht om te stoppen aan elke overweg, ook wanneer die niet gesloten is, als je je rijbewijs niet wil kwijtspelen. Het kan dus ook nog een pak strenger.
Maar ik heb nog geen agenten gezien die bekeuringen geven wanneer het rood wordt als je op enkele meters van de overweg bent, en je dan toch doorrijdt. Gebruik dus je gezond verstand, als je veilig kan stoppen, stop dan. Als je niet meer kan stoppen voor de overweg, zal je wellicht nog wel veilig over kunnen.