30/11/2015 - Sabotage HSL1 Ath - omleiding

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Plaats reactie
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

30/11/2015 - Sabotage HSL1 Ath - omleiding

Bericht door rdv »

Infrabel heeft gisteren laten weten dat een aantal hogesnelheidstreinen omgeleid werden.
Iemand die de route kent? L1 tot Coucou en daar verder op L94 naar Lille? Of volledig L94? Of via Gent?

Ik vind het eigenlijk ook vreemd dat men de reizigers naar Frankrijk niet de raad gegeven heeft om via de klassieke treinen naar Lille te gaan en hen daar toegang te geven tot de TGV's naar Parijs en verder, of op d EUR. OK, dat zou capaciteitsproblemen gegeven hebben, maar toch de vertraging van beperkt hebben tot een 2-tal uur, ipv 6u en langer nu. Naar ik gehoord heb, zijn er ook geen bussen ingezet.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: 30/11/2015 - Sabotage HSL1 Ath - omleiding

Bericht door Shrek »

De omleiding was langs Coucou-Ath-Doornik-Lille. 6u is ook schromelijk overdreven, de meeste treinen reden met een dikke 2u vertraging. Dat is (gezien de omstandigheden) nog aanvaardbaar. Bovendien is een omleiding met de voorziene treinen veel eenvoudiger voor de mensen dan andere treinen of bussen te moeten nemen.
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: 30/11/2015 - Sabotage HSL1 Ath - omleiding

Bericht door groentje »

Ik vrees dat de vertraging wel wat groter was, eerder 3-4 uur, Schrek. Alleen al om de loodsen op te wachten en de reizigers te laten overstappen had je al heel wat tijd nodig. Alle omgeleide treinen kregen een loods mee (meestal instructeurs, al dan niet van Thalys zelf), met aflos loods in Doornik, waar er een Franse loods aan boord kwam. In de namiddag werden vermoed ik een paar treinen helemaal lijn 94 gestuurd, er was immers ook een seinstoring aan de Y.Coucou, en een DBC-storing, al dan niet gelieerd met de brand op lijn 1.
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: 30/11/2015 - Sabotage HSL1 Ath - omleiding

Bericht door groentje »

Er zijn dacht ik wel bussen ingezet, maar dan niet voor Thalys, enkel voor TGV en Eurostar.
Elgar
Berichten: 621
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:41

Re: 30/11/2015 - Sabotage HSL1 Ath - omleiding

Bericht door Elgar »

Die bewuste maandag nam ik de Thalys met vertrek in Brussel-Zuid om 8:13 naar Parijs. Deze is met ongeveer 40 minuten vetraging vertrokken in Brussel-Zuid. Blijkbaar waren er ook al problemen voor Brussel, want deze is met een dik half uur vetraging aangekomen (komt van Amsterdam). We hebben Parijs bereikt om 12:00 in plaats van 9:35. De trein reed via L1 tot Coucou en dan via Ath en Doornik naar Rijsel waar werd kop gemaakt om de reis verder te kunnen zetten naar Parijs. We hebben vrij lang stil gestaan aan Y-Coucou en in het station Lille-Europe. De omleiding op zich zorgde dus voor iets minder dan 2 uur vetraging.
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: 30/11/2015 - Sabotage HSL1 Ath - omleiding

Bericht door rdv »

Dank aan allen voor de antwoorden.
Er was alvast heel veel verwarring: op de site van Thalys stond enerzijds dat er tot na de middag geen enkele trein ging rijden, anderzijds stonden er een aantal treinen met min. 2u vertraging (maar vooral afgeschafte treinen) in het overzicht eronder.
Op hun Twitter was er radiostilte.

Waarschijnlijk was de strategie om zo veel mogelijk mensen weg te houden uit Brussel-Zuid, om diegenen die er toch waren toch te kunnen opvangen en vervoeren met een minimum aan treinen.
Plaats reactie