sluiting stations

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: sluiting stations

Bericht door Shrek » 03 dec 2015, 23:00

groentje schreef:Niet als het stopsein aan einde van het perron gesloten is, en er eindelijk een deftig veiligheidssysteem is geïnstalleerd dat treinen op tijd doet stoppen. En ja, storingen zijn mogelijk, maar moeten we werkelijk er steeds van uit gaan dat het mis zal gaan?
En ik ben er evenmin van overtuigd dat een overpad, beveiligd met een slagboom, noodzakelijkerwijs meer risico op spoorlopen geeft. Als een tunnel slecht gelegen is, moeilijk toegankelijk, of wat groezelig is, kan ik me voorstellen dat je net zo goed spoorlopen uitlokt.
Ik geloof vooral dat overwegen niet zo des duivels zijn als men bij Infrabel, maar ook bij Prorail en elders, lijkt te denken. Ik verwacht vooral een oplossing op maat, en soms kan dat volgens mij ook een bewaakte overweg zijn.
Een oplossing op maat betekent per definitie al een grote kost om te ontwikkelen, specifieke opleiding om te onderhouden en misschien zelfs specifieke regels voor exploitatie. Dat is allemaal zoveel mogelijk te vermijden.


Tram44
Berichten: 95
Lid geworden op: 09 jun 2012, 12:49

Re: sluiting stations

Bericht door Tram44 » 06 dec 2015, 09:23

Een oplossing op maat kost geld, maar een correct onderhouden onderdoorgang - zeker als je die ook nog toegankelijk wil maken met liften en of hellingen - kost ook een fortuin. In de praktijk laat men dat onderhoud echter vaak achterwege.

Zo had je in Erquelinnes een overweg die zo vies en onveilig was dat men steeds probeerde alle treinen op het spoor naast het stationsgebouw te doen stoppen. Voor de reizigers is dat prima, maar het bewijst wel dat tunneltjes niet altijd het beste idee zijn.

Nederland of Oostenrijk scoren op dat vlak veel beter. In Duitsland of Frankrijk wisselt de situatie sterk van regio tot regio.

profke
Berichten: 573
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: sluiting stations

Bericht door profke » 06 dec 2015, 12:43

de vraag die zich stelt: waarom steeds een tunnel? brug kan toch ook? is niet overdekt, waardoor de meeste invloeden van het weer er "toeslaan"; met enkele nadelen, maar toch zeker ook voordelen:
==> regen spoelt urine weg;
==> geen "kamperen" in de droogte
==> spontaan verluchting
==> geen licht nodig overdag, en 'snachts kan de peronverlichting deze mee op vangen...

bij wegenwerken wordt zelfs "tijdelijk" een voetgangersbrug geplaatst, dus haalbaar moet het zijn.

Gebruikersavatar
groentje
Berichten: 6084
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: sluiting stations

Bericht door groentje » 06 dec 2015, 13:18

Een brug is meestal ook wel hoger dan een onderdoorgang naar beneden moet. Naar boven moet je immers het gabarit van de trein én eventuele bovenleiding vrijmaken. En je zit ook hier met vragen rond toegankelijkheid, als je geen lift of lange schuine helling plaatst.
Onderdoorgangen zijn vanzelfsprekend wanneer de sporen op een berm liggen, een brug wanneer de sporen in een sleuf liggen. In andere gevallen blijf ik toch pleiten om overwegen in sommige gevallen een kans te geven.

L29&15
Berichten: 63
Lid geworden op: 28 sep 2009, 19:41

Re: sluiting stations

Bericht door L29&15 » 07 dec 2015, 11:29

Breng bij grondige stationsvernieuwingen, waar onder meer overwegen worden afgeschaft, de sporen naar omhoog.
Dat heeft verschillende voordelen:
- bij de afgeschafte overwegen, moeten trage/zwakke weggebruikers niet dalen en klimmen (niet alle fietsers zijn recreanten op koersfiets en in dito tenue);
- de op- en afstappende reizigers voor de plaats zelf moeten slechts 1x trappen nemen, zij gaan immers gelijkvloers de tunnel in; overstappende reizigers blijven evenwel 2x trappen hebben.
- bruggen waarbij wegverkeer over het spoor gaat moeten hoog zijn owv gabarit en bovenleiding. In dit voorstel gaat het spoor wat naar boven, de straten/wegen dalen wat.
- ligt het verhoogd spoor op een brugconstructie ipv op een berm, kan eronder bv een parking, winkeltjes, enz.

Eens aan denken en in de discussie werpen, wanneer politici nog eens om ondertunneling vragen van het station in hun stad.

L29&15
Berichten: 63
Lid geworden op: 28 sep 2009, 19:41

Re: sluiting stations

Bericht door L29&15 » 07 dec 2015, 11:29

Breng bij grondige stationsvernieuwingen, waar onder meer overwegen worden afgeschaft, de sporen naar omhoog.
Dat heeft verschillende voordelen:
- bij de afgeschafte overwegen, moeten trage/zwakke weggebruikers niet dalen en klimmen (niet alle fietsers zijn recreanten op koersfiets en in dito tenue);
- de op- en afstappende reizigers voor de plaats zelf moeten slechts 1x trappen nemen, zij gaan immers gelijkvloers de tunnel in; overstappende reizigers blijven evenwel 2x trappen hebben.
- bruggen waarbij wegverkeer over het spoor gaat moeten hoog zijn owv gabarit en bovenleiding. In dit voorstel gaat het spoor wat naar boven, de straten/wegen dalen wat.
- ligt het verhoogd spoor op een brugconstructie ipv op een berm, kan eronder bv een parking, winkeltjes, enz.

Eens aan denken en in de discussie werpen, wanneer politici nog eens om ondertunneling vragen van het station in hun stad.

Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 20488
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: sluiting stations

Bericht door Steven » 07 dec 2015, 11:40

De meeste vragen een ondertunneling (zoals in Halle) omdat dit het geluid van de treinen meer wegneemt dan een verhoogde berm waarbij je het geluid verder weg gaat brengen en het aantal mensen dat "last" heeft eventueel toeneemt.

Gebruikersavatar
groentje
Berichten: 6084
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: sluiting stations

Bericht door groentje » 07 dec 2015, 14:10

De plaatsen waar voor een verhoogde berm, dan wel een viaduct werd gekozen, blinken inderdaad niet uit in subtiliteit. Denk aan St-Niklaas, Deinze, Harelbeke, Dampoort... Voor reizigers is een tunnel niet zo fijn, maar voor buurtbewoners wel, én je creëert ruimte bovengronds, die zeker in stedelijke context bijna altijd schaars is. Op zo'n plein kan je evenementen organiseren, een parking, zelfs gebouwen neerzetten, mits je voldoende het geluid en de trillingen kan isoleren. Zo'n viaducten zijn vaak behoorlijk onaangenaam, zoals het busstation in Deinze. Voor mij moeten ze echter niet worden afgebroken en/of afgegraven, maar ik acht het weinig opportuun om er nog veel bij te bouwen, behalve waar dat met het reliëf het meest voor de hand ligt.

K V B
Berichten: 3099
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Bremgarten bei Bern, Zwitserland

Re: sluiting stations

Bericht door K V B » 07 dec 2015, 18:02

groentje schreef:Een brug is meestal ook wel hoger dan een onderdoorgang naar beneden moet. Naar boven moet je immers het gabarit van de trein én eventuele bovenleiding vrijmaken. En je zit ook hier met vragen rond toegankelijkheid, als je geen lift of lange schuine helling plaatst.
Dat is ook een van de redenen waarom je veel voetgangersbruggen ziet in het VK: Het gabarit is daar kleiner, en de perrons hoger, en dan ligt dat dus meer voor de hand.
Maar waar de perrons lager zijn, en de treinen hoger, zijn tunnels beter. En met een tunnel kan je ook makkelijk lange helling aanleggen, zodat je geen dure lift nodig hebt on het station toch toegankelijk te hebben.

Gebruikersavatar
Asterix
Berichten: 3711
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: sluiting stations

Bericht door Asterix » 20 dec 2015, 23:19

Wat is dan eigenlijk de procedure wanneer die man er niet is wegens ziekte of net naar het toilet of zo?

profke
Berichten: 573
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: sluiting stations

Bericht door profke » 19 apr 2018, 07:34


Plaats reactie