Trein reed te snel... weer gek verhaal in Media ?

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Plaats reactie
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Trein reed te snel... weer gek verhaal in Media ?

Bericht door dentheo »

Vandaag in de pers , trein maakt noodstop omdat hij te snel reed.
Reizigers slaan met hoofd tegen het raam ?
Machinist "moest" vervangen, maar eerst nog achteruit terug rijden ??

Hoe moeten we dit weer verstaan ?
ETCS ingreep ? TBL1+ ingreep ? Zoveel snelheidsbeveiliging hebben we nu ook weer niet .

Hoe zit het echt in elkaar ? help , morgen Kerstdiner krijg ik weer de vragen om uitleg.
Theo
Groeten vanop de Heide
trainlovertje
Berichten: 2343
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Trein reed te snel... weer gek verhaal in Media ?

Bericht door trainlovertje »

Gek hé, dat als de trein hard remt en je dus wat naar voor beweegt, je met je hoofd tegen het raam vliegt. Bij elke trein die ik in mijn leven al gezien heb, stonden de ramen namelijk aan de linker- en/of rechterzijde van de zitplaatsen, behalve in de stuurpost natuurlijk.
Ik begin te geloven dat mijn hoofd te klein is om dit te begrijpen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Trein reed te snel... weer gek verhaal in Media ?

Bericht door Steven »

Als het om een trein Hasselt Antwerpen gaat via Leuven zal het eerder een break zijn denk ik. Dus al geen ETCS. Snelheidscontroles zijn er niet met TBL1+ uitgezonderd op het naderen van een rood sein en bij veelvuldig passeren van 2gele is er ook een controle van max 40 km/u (bij de versie TBL1++).

Dus hoe men dit incident moet plaatsen weet ik niet. Klassieke controles op snelheid doet men via het teloccenter en daarvoor moet men de data uitlezen. Dat centrum werkt enkel met kantooruren. Al kan de man die de uitlezing doet (in geval van de analoge versie zeker en vast) een eerste info lezen van wat er als laatste werd geregistreerd op de trein zelf. Verdere analyse doet men altijd op teloccenter. Kortweg een incident dat momenteel meer vragen dan antwoorden oproept.
Hobbes
Berichten: 747
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Re: Trein reed te snel... weer gek verhaal in Media ?

Bericht door Hobbes »

Het enige waar ik zo direct aan kan denken is dat de TB te snel door een wissel is gereden, waardoor je uiteraard serieuze reacties in de trein krijgt. Dat zou ook het verhaal verklaren van mensen die met hun hoofd tegen de ramen gebonkt zijn.

Snelheidscijfer op sein over het hoofd gezien of iets dergelijks?
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Trein reed te snel... weer gek verhaal in Media ?

Bericht door dentheo »

Inderdaad, zoiets kan .

Maar in beide gevallen, Teloc lezen is achteraf of te snel over wissel, krijg je toch nooit een automatische stop.

Alle woordvoerders van NMBS en Infrabel op Kerstvakantie ?
Theo
Groeten vanop de Heide
nighttrain
Berichten: 2543
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Trein reed te snel... weer gek verhaal in Media ?

Bericht door nighttrain »

dentheo schreef:Inderdaad, zoiets kan .

Maar in beide gevallen, Teloc lezen is achteraf of te snel over wissel, krijg je toch nooit een automatische stop.

Alle woordvoerders van NMBS en Infrabel op Kerstvakantie ?

of seinoverschrijding en noodremming door bestuurder.
Dus de "verklaring" v.d. procedure voor het eerste geval kan kloppen .
Die automatische "stop" kan een interpretatie/ verbeelding zijn van een leek, die hij in verband brengt met de vervanging van de treinbestuurder.
De berichtgeveing (tweets enz....) gaat zo snel vandaag , dat het belachelijk wordt.
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Trein reed te snel... weer gek verhaal in Media ?

Bericht door Eimai »

Er wordt weer veel verteld door mensen die er niks van weten... Heb zelf ook geen details van wat er gebeurd is, maar als hij zoals het eruit ziet veel te snel over een wissel gereden is, dan is het normaal dat hij direct uit eigen beweging gestopt is, die wissel kan kapot gereden zijn en moet dan meteen nagekeken worden om te zien of die niet defect is zodat een volgende trein niet over de wissel ontspoort. Ook al betekent dat voor de treinbestuurder dat je zo iedereen laat komen om je rijbewijs af te laten nemen, met alle gevolgen vandien. Maar als je verder rijdt en achteraf toch gepakt wordt (reizigers die klagen, toevallige registreerbandcontrole of effectief een trein die ontspoort over de wissel) kunnen de gevolgen nog eens een stuk erger zijn...

En hoe dat weer zo snel in de media is geraakt?
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Trein reed te snel... weer gek verhaal in Media ?

Bericht door dentheo »

En dan nog achteruit terug naar Leuven ??

Hoe is de procedure als TBL je doet stoppen , maar er geen seinoverschreiding is ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Trein reed te snel... weer gek verhaal in Media ?

Bericht door Steven »

dentheo schreef:En dan nog achteruit terug naar Leuven ??

Hoe is de procedure als TBL je doet stoppen , maar er geen seinoverschreiding is ?

Als het een break of ander motorstel was spreekt men van een terugrit, want men kan plaatsnemen in de andere stuurpost, na het nodige papierwerk kan de trein dan terug aanzetten in de andere richting aan de geldende voorwaarden die hem bekend zijn gemaakt op het punt van vertrek.

Als TBL1+ u een noodremming geeft zonder geldige reden dan moet hier melding van worden gemaakt, storing aan de boorduitrusting. Moet door deze storing de TBL1+ buiten dienst gesteld worden dan is er uiteraard een beperking van toepassing. De snelheid zonder hulp (TBL1+) of veiligheidsuitrusting (ETCS) is beperkt tot 50 km/u. Op bepaalde treinen kan men deze afzonderlijk isoleren, het is te zeggen ETCS buiten dienst maar nog wel TBL1+ hebben. De regel is dus van toepassing als je niets meer hebt.
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Trein reed te snel... weer gek verhaal in Media ?

Bericht door Eimai »

Tbl1+ of etcs heeft er hier niks mee te maken. Enige "veiligheidssysteem" dat is tussengekomen was de machinist zelf die zelf zoals voorzien noodremming en alarm gegeven heeft. En dan wordt bijgevolg die zijn rijbewijs ingetrokken tot later alles onderzocht is, en was het iemand anders die die trein weer naar Leuven gebracht heeft.
nighttrain
Berichten: 2543
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Trein reed te snel... weer gek verhaal in Media ?

Bericht door nighttrain »

Eimai schreef:Tbl1+ of etcs heeft er hier niks mee te maken. Enige "veiligheidssysteem" dat is tussengekomen was de machinist zelf die zelf zoals voorzien noodremming en alarm gegeven heeft. En dan wordt bijgevolg die zijn rijbewijs ingetrokken tot later alles onderzocht is, en was het iemand anders die die trein weer naar Leuven gebracht heeft.
Dus ik zat er niet ver af met mijn analyse.

Vraagje:wat gebeurt er bij oversnelheidsdetectie door wheelspin bij tractie.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1215
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: Trein reed te snel... weer gek verhaal in Media ?

Bericht door Tim »

nighttrain schreef:Vraagje:wat gebeurt er bij oversnelheidsdetectie door wheelspin bij tractie.
Daardoor kan een noodremming optreden als de maximum snelheid overschreden wordt met enkele km/u.
Bij een 77/78 moet hiervoor een verlode schakelaar bediend worden om te resetten.
Het hoeft ook niet de technische maximum snelheid te zijn, een ingevoerde maximum snelheid van het konvooi kan hetzelfde effect tot gevolg hebben.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Trein reed te snel... weer gek verhaal in Media ?

Bericht door Asterix »

TB heeft zelf gemeld dat hij te snel met zijn Break door een wisselverbinding is gereden net buiten het station van Leuven (kwam van de hoge sporen via spoor A L36 richting normaalspoor L36). Een onderzoek werd opgestart. In het station was een reservebestuurder aanwezig en die is ter plaatse gegaan om na de nodige formaliteiten het stel terug aan het perron te brengen.
Plaats reactie