Verwarming bovenleiding

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Verwarming bovenleiding

Bericht door Adler »

Als men inderdaad de bovenleiding zelf gebruikt om het ijs te smelten vind ik de uitdrukking "verwarming door middel van een gloeidraad", zoals werd gezegd door Frederic Petit en door Thomas Baeken, nogal eigenaardig.
Als een journalist van een krant dit zou schrijven zou je hier nogal wat commentaren horen.
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Verwarming bovenleiding

Bericht door groentje »

Da's eerder zoals een gloeidraad, ja. Het lijkt mij ook om een proefproject te gaan, alleen lijnen 96 en 73. Er is vorige week wat reglementering over verschenen.
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: Verwarming bovenleiding

Bericht door Bordensteker »

profke schreef:
Shrek schreef:Men schakelt met de T-schakelaars en in de sectionneerposten een heel aantal bovenleidingssecties in serie om zo een lus van +-100km te creëren. Vervolgens wordt het ene uiteinde van de lus geaard, het andere uiteinde hangt men aan de 3000v. Hierdoor gaat er een stroom van +-500A vloeien, wat de bovenleiding een beetje doet opwarmen. Net genoeg om boven het vriespunt uit te komen en het ijs te doen smelten.
500A x 3000V => 1.5 Megawatt... per 100 km ; oftewel 15 Kilowatt per kilometer; alias 15 watt per meter.

de oplossing die in het pdf-ke hieronder aangehaald wordt vereist eigen kabels, eigen controllers, en verbruikt 28 Watt/meter(slide 4, bovenaan rechts)
wat logisch is, je verliest een stuk door warmteafgifte naar "boven" ipv naar "onder.

de belgische oplossing is dus niet zoo slecht. Je verliest inderdaad wel de mogelijkheid om te rijden op die spoortrajecten.. niet te onderschatten.
[ ... ]
Bij het systeem van ijzelschakeling verwarm je wel alle draden tegelijk: behalve de rijdraden zelf ook de hangdraad en de draad vlak boven de rijdraden. Dat is ook een vorm van verlies.
Bij een systeem met de aparte verwarmingsdraad heb je dat effect niet - al zul je op bovenleiding met ontdubbelde rijdraden ook tweemaal verwarming moeten aanbrengen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Verwarming bovenleiding

Bericht door Shrek »

Bordensteker schreef:
profke schreef:
Shrek schreef:Men schakelt met de T-schakelaars en in de sectionneerposten een heel aantal bovenleidingssecties in serie om zo een lus van +-100km te creëren. Vervolgens wordt het ene uiteinde van de lus geaard, het andere uiteinde hangt men aan de 3000v. Hierdoor gaat er een stroom van +-500A vloeien, wat de bovenleiding een beetje doet opwarmen. Net genoeg om boven het vriespunt uit te komen en het ijs te doen smelten.
500A x 3000V => 1.5 Megawatt... per 100 km ; oftewel 15 Kilowatt per kilometer; alias 15 watt per meter.

de oplossing die in het pdf-ke hieronder aangehaald wordt vereist eigen kabels, eigen controllers, en verbruikt 28 Watt/meter(slide 4, bovenaan rechts)
wat logisch is, je verliest een stuk door warmteafgifte naar "boven" ipv naar "onder.

de belgische oplossing is dus niet zoo slecht. Je verliest inderdaad wel de mogelijkheid om te rijden op die spoortrajecten.. niet te onderschatten.
[ ... ]
Bij het systeem van ijzelschakeling verwarm je wel alle draden tegelijk: behalve de rijdraden zelf ook de hangdraad en de draad vlak boven de rijdraden. Dat is ook een vorm van verlies.
Bij een systeem met de aparte verwarmingsdraad heb je dat effect niet - al zul je op bovenleiding met ontdubbelde rijdraden ook tweemaal verwarming moeten aanbrengen.
Koper is zo'n goede warmtegeleider dat je met eender welk systeem uiteindelijk toch alle draden tegelijk zal opwarmen :wink:
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: Verwarming bovenleiding

Bericht door nahoj »

groentje schreef:Da's eerder zoals een gloeidraad, ja. Het lijkt mij ook om een proefproject te gaan, alleen lijnen 96 en 73. Er is vorige week wat reglementering over verschenen.
Dit was men ook van plan één of twee jaar geleden op L.162. Geen idee of dat een vervolg heeft gekregen.
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: Verwarming bovenleiding

Bericht door nahoj »

profke schreef:in de Metro zie je ook enkele scenario's staan waarin men treinen uitrust met "ijzeren" panto's om zo de bovenleiding ijsvrij te maken . Inhoeverre is dat een theoretisch,danwel effectief toegepaste oplossing?
Er rijden reeds geruime tijd (sommige enkele jaren) locomotieven rond met stalen sleepstukken, precies met dit doel.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Verwarming bovenleiding

Bericht door Steven »

Een van de lijnen waarbij men dit effectief toepast is L96N, voordat de eerste TGV, Thalys of Eurostar langskomt is er een loc die even heen en weer gaat tot de uitrit Halle kant L1. Waarbij hij ter plaatse een aantal kleine rangeerbewegingen doet om ook de wisselstraten aan te doen.
nighttrain
Berichten: 2543
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Verwarming bovenleiding

Bericht door nighttrain »

zie bijlage
Bijlagen
PS-SBW-CAT HEATING-1301.pdf
(1.85 MiB) 221 keer gedownload
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Verwarming bovenleiding

Bericht door Adler »

nighttrain schreef:zie bijlage
Dat had ik dus ook gevonden, maar dat blijkt het dus niet te zijn wat ze bedoelen met 'gloeidraad' bij Infrabel.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Verwarming bovenleiding

Bericht door dekooiker »

Er worden stukken bovenleiding geïsoleerd.
Dat deel wordt dan onder een spanning van ongeveer 3700V gezet.
Daarvoor is de betrokken lijn echter onberijdbaar door elektrisch verkeer.
De trein.
Alleen voor durvers.
Plaats reactie