Verwarming bovenleiding
Re: Verwarming bovenleiding
Als men inderdaad de bovenleiding zelf gebruikt om het ijs te smelten vind ik de uitdrukking "verwarming door middel van een gloeidraad", zoals werd gezegd door Frederic Petit en door Thomas Baeken, nogal eigenaardig.
Als een journalist van een krant dit zou schrijven zou je hier nogal wat commentaren horen.
Als een journalist van een krant dit zou schrijven zou je hier nogal wat commentaren horen.
Re: Verwarming bovenleiding
Da's eerder zoals een gloeidraad, ja. Het lijkt mij ook om een proefproject te gaan, alleen lijnen 96 en 73. Er is vorige week wat reglementering over verschenen.
-
- Berichten: 1291
- Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03
Re: Verwarming bovenleiding
Bij het systeem van ijzelschakeling verwarm je wel alle draden tegelijk: behalve de rijdraden zelf ook de hangdraad en de draad vlak boven de rijdraden. Dat is ook een vorm van verlies.profke schreef:500A x 3000V => 1.5 Megawatt... per 100 km ; oftewel 15 Kilowatt per kilometer; alias 15 watt per meter.Shrek schreef:Men schakelt met de T-schakelaars en in de sectionneerposten een heel aantal bovenleidingssecties in serie om zo een lus van +-100km te creëren. Vervolgens wordt het ene uiteinde van de lus geaard, het andere uiteinde hangt men aan de 3000v. Hierdoor gaat er een stroom van +-500A vloeien, wat de bovenleiding een beetje doet opwarmen. Net genoeg om boven het vriespunt uit te komen en het ijs te doen smelten.
de oplossing die in het pdf-ke hieronder aangehaald wordt vereist eigen kabels, eigen controllers, en verbruikt 28 Watt/meter(slide 4, bovenaan rechts)
wat logisch is, je verliest een stuk door warmteafgifte naar "boven" ipv naar "onder.
de belgische oplossing is dus niet zoo slecht. Je verliest inderdaad wel de mogelijkheid om te rijden op die spoortrajecten.. niet te onderschatten.
[ ... ]
Bij een systeem met de aparte verwarmingsdraad heb je dat effect niet - al zul je op bovenleiding met ontdubbelde rijdraden ook tweemaal verwarming moeten aanbrengen.
Re: Verwarming bovenleiding
Koper is zo'n goede warmtegeleider dat je met eender welk systeem uiteindelijk toch alle draden tegelijk zal opwarmenBordensteker schreef:Bij het systeem van ijzelschakeling verwarm je wel alle draden tegelijk: behalve de rijdraden zelf ook de hangdraad en de draad vlak boven de rijdraden. Dat is ook een vorm van verlies.profke schreef:500A x 3000V => 1.5 Megawatt... per 100 km ; oftewel 15 Kilowatt per kilometer; alias 15 watt per meter.Shrek schreef:Men schakelt met de T-schakelaars en in de sectionneerposten een heel aantal bovenleidingssecties in serie om zo een lus van +-100km te creëren. Vervolgens wordt het ene uiteinde van de lus geaard, het andere uiteinde hangt men aan de 3000v. Hierdoor gaat er een stroom van +-500A vloeien, wat de bovenleiding een beetje doet opwarmen. Net genoeg om boven het vriespunt uit te komen en het ijs te doen smelten.
de oplossing die in het pdf-ke hieronder aangehaald wordt vereist eigen kabels, eigen controllers, en verbruikt 28 Watt/meter(slide 4, bovenaan rechts)
wat logisch is, je verliest een stuk door warmteafgifte naar "boven" ipv naar "onder.
de belgische oplossing is dus niet zoo slecht. Je verliest inderdaad wel de mogelijkheid om te rijden op die spoortrajecten.. niet te onderschatten.
[ ... ]
Bij een systeem met de aparte verwarmingsdraad heb je dat effect niet - al zul je op bovenleiding met ontdubbelde rijdraden ook tweemaal verwarming moeten aanbrengen.
Re: Verwarming bovenleiding
Dit was men ook van plan één of twee jaar geleden op L.162. Geen idee of dat een vervolg heeft gekregen.groentje schreef:Da's eerder zoals een gloeidraad, ja. Het lijkt mij ook om een proefproject te gaan, alleen lijnen 96 en 73. Er is vorige week wat reglementering over verschenen.
Re: Verwarming bovenleiding
Er rijden reeds geruime tijd (sommige enkele jaren) locomotieven rond met stalen sleepstukken, precies met dit doel.profke schreef:in de Metro zie je ook enkele scenario's staan waarin men treinen uitrust met "ijzeren" panto's om zo de bovenleiding ijsvrij te maken . Inhoeverre is dat een theoretisch,danwel effectief toegepaste oplossing?
Re: Verwarming bovenleiding
Een van de lijnen waarbij men dit effectief toepast is L96N, voordat de eerste TGV, Thalys of Eurostar langskomt is er een loc die even heen en weer gaat tot de uitrit Halle kant L1. Waarbij hij ter plaatse een aantal kleine rangeerbewegingen doet om ook de wisselstraten aan te doen.
-
- Berichten: 2543
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: Verwarming bovenleiding
zie bijlage
- Bijlagen
-
- PS-SBW-CAT HEATING-1301.pdf
- (1.85 MiB) 224 keer gedownload
Re: Verwarming bovenleiding
Dat had ik dus ook gevonden, maar dat blijkt het dus niet te zijn wat ze bedoelen met 'gloeidraad' bij Infrabel.nighttrain schreef:zie bijlage
Re: Verwarming bovenleiding
Er worden stukken bovenleiding geïsoleerd.
Dat deel wordt dan onder een spanning van ongeveer 3700V gezet.
Daarvoor is de betrokken lijn echter onberijdbaar door elektrisch verkeer.
Dat deel wordt dan onder een spanning van ongeveer 3700V gezet.
Daarvoor is de betrokken lijn echter onberijdbaar door elektrisch verkeer.
De trein.
Alleen voor durvers.
Alleen voor durvers.