Verwarming bovenleiding

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Verwarming bovenleiding

Bericht door Adler »

Deze week zei iemand van Infrabel op het nieuws dat op bepaalde lijnen de bovenleiding kan verwarmd worden met een gloeidraad om ijsvorming tegen te gaan.
Weet er iemand hoe dit systeem werkt ?
Is dit effectief een gloeidraad die is aangebracht op de bovenleiding ?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Verwarming bovenleiding

Bericht door Steven »

Een verbruiker plaatsen is voldoende denk ik zo. Want eens er een bepaalde stroom vloeit gaat de temperatuur van de draad toch omhoog. Wetende dat de formule voor het joule-effect = RxI2
De stroom in het kwadraat.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Verwarming bovenleiding

Bericht door Shrek »

Adler schreef:Deze week zei iemand van Infrabel op het nieuws dat op bepaalde lijnen de bovenleiding kan verwarmd worden met een gloeidraad om ijsvorming tegen te gaan.
Weet er iemand hoe dit systeem werkt ?
Is dit effectief een gloeidraad die is aangebracht op de bovenleiding ?
Ik denk dat men gewoon enkele secties van de bovenleiding in serie zet, zodat je een lus van meerdere tientallen km bekomt. Het ene einde van de lus wordt geaard, het andere einde op de 3000V gehangen.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Verwarming bovenleiding

Bericht door Adler »

Shrek schreef:
Adler schreef:Deze week zei iemand van Infrabel op het nieuws dat op bepaalde lijnen de bovenleiding kan verwarmd worden met een gloeidraad om ijsvorming tegen te gaan.
Weet er iemand hoe dit systeem werkt ?
Is dit effectief een gloeidraad die is aangebracht op de bovenleiding ?
Ik denk dat men gewoon enkele secties van de bovenleiding in serie zet, zodat je een lus van meerdere tientallen km bekomt. Het ene einde van de lus wordt geaard, het andere einde op de 3000V gehangen.
Ja dat is de zogenaamde ijzelschakeling.
In Nederland wordt die niet meer toegepast omdat de kans op draadbreuk te hoog wordt geacht omdat men in feite kortstondig een kortsluiting veroorzaakt.
Maar op de radio deze week spraken 2 verschillende woordvoerders ( Petit en Baeken ) van Infrabel over verwarming met een gloeidraad.
Van waar hebben zij deze informatie ?
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Verwarming bovenleiding

Bericht door Adler »

Ik heb op internet gevonden dat er wel systemen bestaan waarbij een verwarmingsdraad wordt aangebracht bovenop de draad van de bovenleiding.
Misschien is het dit systeem dat ook op sommige plaatsen in Belgie wordt gebruikt en werd bedoeld door de woordvoerders van Infrabel.

http://www.san-as.com/upload/SAN/Pdf-fi ... G-1301.pdf
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Verwarming bovenleiding

Bericht door dentheo »

Ziet er interessant uit, dan kunnen treinen blijven rijden terwijl het systeem werkt.
Theo
Groeten vanop de Heide
gysev
Berichten: 501
Lid geworden op: 10 mar 2008, 11:22

Re: Verwarming bovenleiding

Bericht door gysev »

dentheo schreef:Ziet er interessant uit, dan kunnen treinen blijven rijden terwijl het systeem werkt.
Bij het door Infrabel gebruikte systeem is elektrisch treinverkeer verboden wanneer de lus in dienst is.
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Verwarming bovenleiding

Bericht door dentheo »

Enig idee hoe het werkt ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1215
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: Verwarming bovenleiding

Bericht door Tim »

gysev schreef:
dentheo schreef:Ziet er interessant uit, dan kunnen treinen blijven rijden terwijl het systeem werkt.
Bij het door Infrabel gebruikte systeem is elektrisch treinverkeer verboden wanneer de lus in dienst is.
Inderdaad, op L96 doet men dit al de hele week 's nachts. Zo werden enkele goederentreinen met 77's gereden ipv 13.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Verwarming bovenleiding

Bericht door Shrek »

dentheo schreef:Enig idee hoe het werkt ?
Men schakelt met de T-schakelaars en in de sectionneerposten een heel aantal bovenleidingssecties in serie om zo een lus van +-100km te creëren. Vervolgens wordt het ene uiteinde van de lus geaard, het andere uiteinde hangt men aan de 3000v. Hierdoor gaat er een stroom van +-500A vloeien, wat de bovenleiding een beetje doet opwarmen. Net genoeg om boven het vriespunt uit te komen en het ijs te doen smelten.
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: Verwarming bovenleiding

Bericht door Robin »

gebruikt men dit al lang?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Verwarming bovenleiding

Bericht door Shrek »

Robin schreef:gebruikt men dit al lang?
De huidige versie (die heel eenvoudig door de verdeler ES geactiveerd kan worden) is in ieder geval nieuw. Misschien dat het vroeger manueel al gebeurde, maar ik heb er in ieder geval nog niet eerder van gehoord.
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: Verwarming bovenleiding

Bericht door profke »

Shrek schreef:
dentheo schreef:Enig idee hoe het werkt ?
Men schakelt met de T-schakelaars en in de sectionneerposten een heel aantal bovenleidingssecties in serie om zo een lus van +-100km te creëren. Vervolgens wordt het ene uiteinde van de lus geaard, het andere uiteinde hangt men aan de 3000v. Hierdoor gaat er een stroom van +-500A vloeien, wat de bovenleiding een beetje doet opwarmen. Net genoeg om boven het vriespunt uit te komen en het ijs te doen smelten.

500A x 3000V => 1.5 Megawatt... per 100 km ; oftewel 15 Kilowatt per kilometer; alias 15 watt per meter.

de oplossing die in het pdf-ke hieronder aangehaald wordt vereist eigen kabels, eigen controllers, en verbruikt 28 Watt/meter(slide 4, bovenaan rechts)
wat logisch is, je verliest een stuk door warmteafgifte naar "boven" ipv naar "onder.

de belgische oplossing is dus niet zoo slecht. Je verliest inderdaad wel de mogelijkheid om te rijden op die spoortrajecten.. niet te onderschatten.

in de Metro zie je ook enkele scenario's staan waarin men treinen uitrust met "ijzeren" panto's om zo de bovenleiding ijsvrij te maken . Inhoeverre is dat een theoretisch,danwel effectief toegepaste oplossing?
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Verwarming bovenleiding

Bericht door Asterix »

Shrek schreef:
dentheo schreef:Enig idee hoe het werkt ?
Men schakelt met de T-schakelaars en in de sectionneerposten een heel aantal bovenleidingssecties in serie om zo een lus van +-100km te creëren. Vervolgens wordt het ene uiteinde van de lus geaard, het andere uiteinde hangt men aan de 3000v. Hierdoor gaat er een stroom van +-500A vloeien, wat de bovenleiding een beetje doet opwarmen. Net genoeg om boven het vriespunt uit te komen en het ijs te doen smelten.
Zeker van? Bij mijn weten wordt er helemaal niets geaard. Men sluit alle schakelaars van de lus (die ettelijke tientallen kilometer bedraagt) en er wordt vervolgens via 1 schakelaar 4300 Volt op het net gezet. Dat resulteert in 800 Ampère die de draad - al naargelang type - doet opwarmen tot ongeveer 6° C bij windstilte.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Verwarming bovenleiding

Bericht door Shrek »

Asterix schreef:
Shrek schreef:
dentheo schreef:Enig idee hoe het werkt ?
Men schakelt met de T-schakelaars en in de sectionneerposten een heel aantal bovenleidingssecties in serie om zo een lus van +-100km te creëren. Vervolgens wordt het ene uiteinde van de lus geaard, het andere uiteinde hangt men aan de 3000v. Hierdoor gaat er een stroom van +-500A vloeien, wat de bovenleiding een beetje doet opwarmen. Net genoeg om boven het vriespunt uit te komen en het ijs te doen smelten.
Zeker van? Bij mijn weten wordt er helemaal niets geaard. Men sluit alle schakelaars van de lus (die ettelijke tientallen kilometer bedraagt) en er wordt vervolgens via 1 schakelaar 4300 Volt op het net gezet. Dat resulteert in 800 Ampère die de draad - al naargelang type - doet opwarmen tot ongeveer 6° C bij windstilte.
Ik heb de info van iemand van de bovenleidingen, dus dat zal wel correct zijn. Trouwens: waar zou die 800Amp heen gaan als je nergens aardt?
Plaats reactie