Verwarming bovenleiding
Verwarming bovenleiding
Deze week zei iemand van Infrabel op het nieuws dat op bepaalde lijnen de bovenleiding kan verwarmd worden met een gloeidraad om ijsvorming tegen te gaan.
Weet er iemand hoe dit systeem werkt ?
Is dit effectief een gloeidraad die is aangebracht op de bovenleiding ?
Weet er iemand hoe dit systeem werkt ?
Is dit effectief een gloeidraad die is aangebracht op de bovenleiding ?
Re: Verwarming bovenleiding
Een verbruiker plaatsen is voldoende denk ik zo. Want eens er een bepaalde stroom vloeit gaat de temperatuur van de draad toch omhoog. Wetende dat de formule voor het joule-effect = RxI2
De stroom in het kwadraat.
De stroom in het kwadraat.
Re: Verwarming bovenleiding
Ik denk dat men gewoon enkele secties van de bovenleiding in serie zet, zodat je een lus van meerdere tientallen km bekomt. Het ene einde van de lus wordt geaard, het andere einde op de 3000V gehangen.Adler schreef:Deze week zei iemand van Infrabel op het nieuws dat op bepaalde lijnen de bovenleiding kan verwarmd worden met een gloeidraad om ijsvorming tegen te gaan.
Weet er iemand hoe dit systeem werkt ?
Is dit effectief een gloeidraad die is aangebracht op de bovenleiding ?
Re: Verwarming bovenleiding
Ja dat is de zogenaamde ijzelschakeling.Shrek schreef:Ik denk dat men gewoon enkele secties van de bovenleiding in serie zet, zodat je een lus van meerdere tientallen km bekomt. Het ene einde van de lus wordt geaard, het andere einde op de 3000V gehangen.Adler schreef:Deze week zei iemand van Infrabel op het nieuws dat op bepaalde lijnen de bovenleiding kan verwarmd worden met een gloeidraad om ijsvorming tegen te gaan.
Weet er iemand hoe dit systeem werkt ?
Is dit effectief een gloeidraad die is aangebracht op de bovenleiding ?
In Nederland wordt die niet meer toegepast omdat de kans op draadbreuk te hoog wordt geacht omdat men in feite kortstondig een kortsluiting veroorzaakt.
Maar op de radio deze week spraken 2 verschillende woordvoerders ( Petit en Baeken ) van Infrabel over verwarming met een gloeidraad.
Van waar hebben zij deze informatie ?
Re: Verwarming bovenleiding
Ik heb op internet gevonden dat er wel systemen bestaan waarbij een verwarmingsdraad wordt aangebracht bovenop de draad van de bovenleiding.
Misschien is het dit systeem dat ook op sommige plaatsen in Belgie wordt gebruikt en werd bedoeld door de woordvoerders van Infrabel.
http://www.san-as.com/upload/SAN/Pdf-fi ... G-1301.pdf
Misschien is het dit systeem dat ook op sommige plaatsen in Belgie wordt gebruikt en werd bedoeld door de woordvoerders van Infrabel.
http://www.san-as.com/upload/SAN/Pdf-fi ... G-1301.pdf
Re: Verwarming bovenleiding
Ziet er interessant uit, dan kunnen treinen blijven rijden terwijl het systeem werkt.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Verwarming bovenleiding
Bij het door Infrabel gebruikte systeem is elektrisch treinverkeer verboden wanneer de lus in dienst is.dentheo schreef:Ziet er interessant uit, dan kunnen treinen blijven rijden terwijl het systeem werkt.
Re: Verwarming bovenleiding
Inderdaad, op L96 doet men dit al de hele week 's nachts. Zo werden enkele goederentreinen met 77's gereden ipv 13.gysev schreef:Bij het door Infrabel gebruikte systeem is elektrisch treinverkeer verboden wanneer de lus in dienst is.dentheo schreef:Ziet er interessant uit, dan kunnen treinen blijven rijden terwijl het systeem werkt.
Re: Verwarming bovenleiding
Men schakelt met de T-schakelaars en in de sectionneerposten een heel aantal bovenleidingssecties in serie om zo een lus van +-100km te creëren. Vervolgens wordt het ene uiteinde van de lus geaard, het andere uiteinde hangt men aan de 3000v. Hierdoor gaat er een stroom van +-500A vloeien, wat de bovenleiding een beetje doet opwarmen. Net genoeg om boven het vriespunt uit te komen en het ijs te doen smelten.dentheo schreef:Enig idee hoe het werkt ?
Re: Verwarming bovenleiding
De huidige versie (die heel eenvoudig door de verdeler ES geactiveerd kan worden) is in ieder geval nieuw. Misschien dat het vroeger manueel al gebeurde, maar ik heb er in ieder geval nog niet eerder van gehoord.Robin schreef:gebruikt men dit al lang?
Re: Verwarming bovenleiding
Shrek schreef:Men schakelt met de T-schakelaars en in de sectionneerposten een heel aantal bovenleidingssecties in serie om zo een lus van +-100km te creëren. Vervolgens wordt het ene uiteinde van de lus geaard, het andere uiteinde hangt men aan de 3000v. Hierdoor gaat er een stroom van +-500A vloeien, wat de bovenleiding een beetje doet opwarmen. Net genoeg om boven het vriespunt uit te komen en het ijs te doen smelten.dentheo schreef:Enig idee hoe het werkt ?
500A x 3000V => 1.5 Megawatt... per 100 km ; oftewel 15 Kilowatt per kilometer; alias 15 watt per meter.
de oplossing die in het pdf-ke hieronder aangehaald wordt vereist eigen kabels, eigen controllers, en verbruikt 28 Watt/meter(slide 4, bovenaan rechts)
wat logisch is, je verliest een stuk door warmteafgifte naar "boven" ipv naar "onder.
de belgische oplossing is dus niet zoo slecht. Je verliest inderdaad wel de mogelijkheid om te rijden op die spoortrajecten.. niet te onderschatten.
in de Metro zie je ook enkele scenario's staan waarin men treinen uitrust met "ijzeren" panto's om zo de bovenleiding ijsvrij te maken . Inhoeverre is dat een theoretisch,danwel effectief toegepaste oplossing?
Re: Verwarming bovenleiding
Zeker van? Bij mijn weten wordt er helemaal niets geaard. Men sluit alle schakelaars van de lus (die ettelijke tientallen kilometer bedraagt) en er wordt vervolgens via 1 schakelaar 4300 Volt op het net gezet. Dat resulteert in 800 Ampère die de draad - al naargelang type - doet opwarmen tot ongeveer 6° C bij windstilte.Shrek schreef:Men schakelt met de T-schakelaars en in de sectionneerposten een heel aantal bovenleidingssecties in serie om zo een lus van +-100km te creëren. Vervolgens wordt het ene uiteinde van de lus geaard, het andere uiteinde hangt men aan de 3000v. Hierdoor gaat er een stroom van +-500A vloeien, wat de bovenleiding een beetje doet opwarmen. Net genoeg om boven het vriespunt uit te komen en het ijs te doen smelten.dentheo schreef:Enig idee hoe het werkt ?
Re: Verwarming bovenleiding
Ik heb de info van iemand van de bovenleidingen, dus dat zal wel correct zijn. Trouwens: waar zou die 800Amp heen gaan als je nergens aardt?Asterix schreef:Zeker van? Bij mijn weten wordt er helemaal niets geaard. Men sluit alle schakelaars van de lus (die ettelijke tientallen kilometer bedraagt) en er wordt vervolgens via 1 schakelaar 4300 Volt op het net gezet. Dat resulteert in 800 Ampère die de draad - al naargelang type - doet opwarmen tot ongeveer 6° C bij windstilte.Shrek schreef:Men schakelt met de T-schakelaars en in de sectionneerposten een heel aantal bovenleidingssecties in serie om zo een lus van +-100km te creëren. Vervolgens wordt het ene uiteinde van de lus geaard, het andere uiteinde hangt men aan de 3000v. Hierdoor gaat er een stroom van +-500A vloeien, wat de bovenleiding een beetje doet opwarmen. Net genoeg om boven het vriespunt uit te komen en het ijs te doen smelten.dentheo schreef:Enig idee hoe het werkt ?