bezette sectie - dubbel geel op tegenspoor?

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Plaats reactie
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

bezette sectie - dubbel geel op tegenspoor?

Bericht door rdv »

Onlangs zag ik hetvolgende in Gontrode (L.122):
trein richting Zottegem was in aantocht & overweg reeds gesloten.

Het sein van spoor in tegenspoorrichting stond echter dubbel geel knipperend. Pas nadat de aankomende trein gepasseerd was, werd het sein knipperend rood. Ik zou verwachten als er een trein in de sectie zit die door het sein bewaakt wordt, dat er voor een trein op tegenspoor knipperend rood is, zodat een trein die onverhoopt op weg is naar een botsing, toch nog kan tegengehouden wordt.

Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is. Kan iemand dat toelichten?
Laatst gewijzigd door rdv op 10 feb 2016, 12:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: bezette sectie - dubbel geel op tegenspoor?

Bericht door Bibke »

Dat zie je tegenwoordig meer. Dus ook op andere lijnen.
Ik ben ook nieuwsgierig naar de uitleg daarvoor.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: bezette sectie - dubbel geel op tegenspoor?

Bericht door Shrek »

rdv schreef:Onlangs zag ik hetvolgende in Gontrode (L.122):
trein richting Zottegem was in aantocht & overweg reeds gesloten.

Het sein van spoor in tegenspoorrichting stond echter dubbel geel knipperend. Pas nadat de aankomende trein gepasseerd was, werd het sein knipperend rood. Ik zou verwachten als er een trein in de sectie zit die door het sein bewaakt wordt, dat er voor een trein op tegenspoor knipperend rood is, zodat een trein die onverhoopt op weg is naar een botsing, toch nog kan tegengehouden wordt.

Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is. Kan iemand dat toelichten?
Het is mij helemaal niet duidelijk. In Gontrode staat geen enkel sein dat rood kan geven - het dichstbijzijnde is bijna 2km verder. Ik kan totaal niet volgen wat je bedoelt.
Heb je een foto van het sein? Kan je het op google maps aanduiden?
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: bezette sectie - dubbel geel op tegenspoor?

Bericht door Eimai »

Als ik de lijnfiches bekijk dan is het enige tegenspoorsein in Gontrode een verwittigingssein, dat bijgevolg dus geen rood kán geven. Verwittigingsseinen geven enkel weer of het volgende stopsein open staat, maar zeggen niks over het spoor tussen verwittingssein en stopsein. Dat dat twee geel staat als er een trein staat is dus heel normaal. Dat een verwittigingssein rood staat, dat is anderzijds dan wel erg straf, want daar zit niet eens een rood licht in :-)
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: bezette sectie - dubbel geel op tegenspoor?

Bericht door rdv »

Ik begin nu te twijfelen aan dat rood ( :oops: ), maar ik vond het alleszins vreemd dat er een trein in aantocht was en de tegenrichting toch dubbel geel geeft.

Hoe kan je het verschil zien tussen een gewoon sein en een verwittigingssein?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: bezette sectie - dubbel geel op tegenspoor?

Bericht door Shrek »

rdv schreef:Ik begin nu te twijfelen aan dat rood ( :oops: ), maar ik vond het alleszins vreemd dat er een trein in aantocht was en de tegenrichting toch dubbel geel geeft.

Hoe kan je het verschil zien tussen een gewoon sein en een verwittigingssein?
Er hangt een rond geel bordje onder een verwittigingssein.
nighttrain
Berichten: 2543
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: bezette sectie - dubbel geel op tegenspoor?

Bericht door nighttrain »

rdv schreef:Ik begin nu te twijfelen aan dat rood ( :oops: ), maar ik vond het alleszins vreemd dat er een trein in aantocht was en de tegenrichting toch dubbel geel geeft.

Hoe kan je het verschil zien tussen een gewoon sein en een verwittigingssein?
verwittigingssein: kemerkplaat is rond met zwarte aanduidingen op gele achtergrond . Indien op tegenspor zijn er 4 diagonale zwarte streepjes bij.
stopsein : rechthoekige plaat met zwarte aanduiidingen op witte achtergrond. Indien op tegenspor zijn er 4 diagonale zwarte streepjes bij.
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: bezette sectie - dubbel geel op tegenspoor?

Bericht door Bordensteker »

nighttrain schreef: verwittigingssein: kemerkplaat is rond met zwarte aanduidingen op gele achtergrond . Indien op tegenspoor zijn er 4 diagonale zwarte streepjes bij.
hoezo uitzicht.cp.jpg
De naam "hoezo uitzicht" van deze afbeelding stond er al langer bij, omdat ik hem ook gebruik om voor buitenstaanders het beperkte uitzicht over de lange machinekamer te verduidelijken. Als je op de afbeelding het gezicht van de TB zoekt, dan zie je alleen de ophangogen op de hoeken van de uit drie delen bestaande motorkap die dienen om in de TW de motorkapdelen eraf te lichten ...
Merk op dat een rode lamp inderdaad ontbreekt in zo'n verwittigingssein!
nighttrain
Berichten: 2543
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: bezette sectie - dubbel geel op tegenspoor?

Bericht door nighttrain »

Bordensteker schreef:
nighttrain schreef: verwittigingssein: kemerkplaat is rond met zwarte aanduidingen op gele achtergrond . Indien op tegenspoor zijn er 4 diagonale zwarte streepjes bij.
hoezo uitzicht.cp.jpg
De naam "hoezo uitzicht" van deze afbeelding stond er al langer bij, omdat ik hem ook gebruik om voor buitenstaanders het beperkte uitzicht over de lange machinekamer te verduidelijken. Als je op de afbeelding het gezicht van de TB zoekt, dan zie je alleen de ophangogen op de hoeken van de uit drie delen bestaande motorkap die dienen om in de TW de motorkapdelen eraf te lichten ...
Merk op dat een rode lamp inderdaad ontbreekt in zo'n verwittigingssein!
dan had je nog geluk want de schouw stond uit het midden , dus naar links .
Bij de DE 64 staat hij centraal.
Maar nog veel beter dan de oude 84/85 en 72 reeksen van de NMBS. dat was pas miserie om in de haven van Antwerpen met rond te rijden.
gegroet bordensteker
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: bezette sectie - dubbel geel op tegenspoor?

Bericht door Bordensteker »

Dag nighttrain!

Die 84/85 en 72, daar heb ik niet meer mee kunnen rijden.
Maar van de 74 en 82 weet ik nog wel het gemak van snel van de ene naar de andere kant over kunnen stappen zonder de tractie te hoeven onderbreken.
Als je dat op een 77 probeert merk je meteen dat niet alle veranderingen een verbetering zijn.

De afbeelding toont met die langs het verwittigingssein rijdende trein wel mooi wat de aanleiding van de vraag was hè?
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: bezette sectie - dubbel geel op tegenspoor?

Bericht door rdv »

Het is idd een verwittigingssein, weer iets bijgeleerd, dank aan iedereen!
Blijft toch een raar zicht: een trein zien komen van achter een dubbelgeel (maar het is niet onlogisch).
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1215
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: bezette sectie - dubbel geel op tegenspoor?

Bericht door Tim »

rdv schreef:Het is idd een verwittigingssein, weer iets bijgeleerd, dank aan iedereen!
Blijft toch een raar zicht: een trein zien komen van achter een dubbelgeel (maar het is niet onlogisch).
Het verwittigingssein kan zelfs groen zijn. Als het verwittigd voor een permissief sein, en de afwaartse sectie is niet bezet, dan zal het verwittigingssein groen staan. Op enkele plaatsen op L59 op tegenspoor kan je dit zien.
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: bezette sectie - dubbel geel op tegenspoor?

Bericht door Bordensteker »

Op sommige lijnen worden alle (stop)seinen van de niet-ingestelde rijrichting echter voortdurend op rood gezet (en dan geldt dat eventuele zuivere “onafhankelijke” verwittigingsseinen dus op Twee Geel staan). Dat zie je bijvoorbeeld op de in de middenberm van de Antwerpse A12 Havenweg enkelsporig aangelegde (maar alvast toekomstbestendig als een soort half dubbelspoor beseinde) L 11 tussen de Vertakking Stabroek en de Combinant terminal en BASF. Daar kun je aan de seinen zien welke rijrichting op dat moment ingesteld is (waarschijnlijk die van de laatste trein die er gepasseerd is). Want er staat altijd één richting volledig op rood, en in de andere richting staan de zogeheten “niet-beheerde” seinen op groen tenzij er net een trein gepasseerd is (of Twee Geel indien dat sein tevens verwittigt voor een beheerd sein erachter).
Plaats reactie