Hi
Re: Hi
Hij kan even goed doorrijden als stoppen. De seininrichting zegt nooit iets over halteringen in een station.demol schreef:Hoi,
Als er een trein komt en er is een station waar een oranje geel licht (en eventueel 90 km per uur bij staat) is MOET die trein dan in het station stoppen of kan die ook doorrijden?
Vriendelijk bedankt
Re: Hi
Vriendelijk bedankt.Shrek schreef:Hij kan even goed doorrijden als stoppen. De seininrichting zegt nooit iets over halteringen in een station.demol schreef:Hoi,
Als er een trein komt en er is een station waar een oranje geel licht (en eventueel 90 km per uur bij staat) is MOET die trein dan in het station stoppen of kan die ook doorrijden?
Vriendelijk bedankt
Ik zal mss een korte toelichting geven.
Ik werk bij infrabel. Vandaag stond ik schildwacht in Linkebeek. Op het uiteinde van het perron en moest de treinen die van Waterloo (of sint genesius rode) aankondigen. Ik had 350 meter zicht want er is daar een scherpe bocht. Aan het station van Linkebeek heb je een brug en onder die brug zijn wissels. Daar onder die brug (en ook wat verderop) moest men de wissels opmeten. Ik kondig zoals gewoonlijks de treinen aan. Tot op een gegeven moment die verantwoordelijke zegt dat ik enkel de treinen moet aankondigen die in beweging is. (tussen haakjes dat was een waal die geen nederlands kan en dat was ook al iets) Efin. Ik zie een trein komen die ging vrij vlug en ik zag dat het licht op dubbel oranje stond waarbij 90 km per uur aan staat. Ik zeg trein komende van waterloo. Begint die trein toch wel zeker te vertragen en te stoppen in het station. Was ik natuurlijk 'fout 'want ik moet enkel bewegende treinen aankondigen. Ik kan toch niet ruiken dat een trein gaat stoppen of niet aan een station. Ja, de volgende trein kwam veel trager aangereden maar dan nog. Dat is toch geen reden om de trein niet te moeten aankondigen. pfff... Als ik dat niet doe en die trein rijdt toch door dan zitten die mannen wel in het spoor. en ja.... Dat kan eventueel niet goed aflopen he (om dan ook nog te zwijgen dat die trein dan verderop niet rechtdoor reed maar naar links op reed maar dat terzijde)
Re: Hi
Aan de hand van de grote 9 op het sein kan je wel met zekerheid weten dat de trein gaat afslaan en niet rechtdoor rijdtdemol schreef:Vriendelijk bedankt.Shrek schreef:Hij kan even goed doorrijden als stoppen. De seininrichting zegt nooit iets over halteringen in een station.demol schreef:Hoi,
Als er een trein komt en er is een station waar een oranje geel licht (en eventueel 90 km per uur bij staat) is MOET die trein dan in het station stoppen of kan die ook doorrijden?
Vriendelijk bedankt
Ik zal mss een korte toelichting geven.
Ik werk bij infrabel. Vandaag stond ik schildwacht in Linkebeek. Op het uiteinde van het perron en moest de treinen die van Waterloo (of sint genesius rode) aankondigen. Ik had 350 meter zicht want er is daar een scherpe bocht. Aan het station van Linkebeek heb je een brug en onder die brug zijn wissels. Daar onder die brug (en ook wat verderop) moest men de wissels opmeten. Ik kondig zoals gewoonlijks de treinen aan. Tot op een gegeven moment die verantwoordelijke zegt dat ik enkel de treinen moet aankondigen die in beweging is. (tussen haakjes dat was een waal die geen nederlands kan en dat was ook al iets) Efin. Ik zie een trein komen die ging vrij vlug en ik zag dat het licht op dubbel oranje stond waarbij 90 km per uur aan staat. Ik zeg trein komende van waterloo. Begint die trein toch wel zeker te vertragen en te stoppen in het station. Was ik natuurlijk 'fout 'want ik moet enkel bewegende treinen aankondigen. Ik kan toch niet ruiken dat een trein gaat stoppen of niet aan een station. Ja, de volgende trein kwam veel trager aangereden maar dan nog. Dat is toch geen reden om de trein niet te moeten aankondigen. pfff... Als ik dat niet doe en die trein rijdt toch door dan zitten die mannen wel in het spoor. en ja.... Dat kan eventueel niet goed aflopen he (om dan ook nog te zwijgen dat die trein dan verderop niet rechtdoor reed maar naar links op reed maar dat terzijde)
Re: Hi
Dat is ervaring hebben met welke verkeer er op die lijn is, de klassieke reiswegen kennen en zo meer.
De treinen die daar rechtdoor naar Brussel gaan krijgen geen lichtcijfer. De treinen die daar naar L26 gaan krijgen het weer wel. De treinen samengesteld uit desire's stoppen normaal allemaal in Linkebeek.
De treinen die daar rechtdoor naar Brussel gaan krijgen geen lichtcijfer. De treinen die daar naar L26 gaan krijgen het weer wel. De treinen samengesteld uit desire's stoppen normaal allemaal in Linkebeek.
Re: Hi
Dank je. Ik ben geen machinist. Maar ik moet de treinen aankondigen omdat men de wissels aan het opmeten is onder de brug. Dan is het toch logisch dat ik elke trein aankondig want ik kan niet weten of ze gaan stoppen of niet. Zie ik het juist?Steven schreef:Dat is ervaring hebben met welke verkeer er op die lijn is, de klassieke reiswegen kennen en zo meer.
De treinen die daar rechtdoor naar Brussel gaan krijgen geen lichtcijfer. De treinen die daar naar L26 gaan krijgen het weer wel. De treinen samengesteld uit desire's stoppen normaal allemaal in Linkebeek.
Re: Hi
Uiteraard is dat juist. Beter een keertje teveel wachten dan iemand die platgereden wordtdemol schreef:Dank je. Ik ben geen machinist. Maar ik moet de treinen aankondigen omdat men de wissels aan het opmeten is onder de brug. Dan is het toch logisch dat ik elke trein aankondig want ik kan niet weten of ze gaan stoppen of niet. Zie ik het juist?Steven schreef:Dat is ervaring hebben met welke verkeer er op die lijn is, de klassieke reiswegen kennen en zo meer.
De treinen die daar rechtdoor naar Brussel gaan krijgen geen lichtcijfer. De treinen die daar naar L26 gaan krijgen het weer wel. De treinen samengesteld uit desire's stoppen normaal allemaal in Linkebeek.
Re: Hi
Vriendelijk bedanktShrek schreef:Uiteraard is dat juist. Beter een keertje teveel wachten dan iemand die platgereden wordtdemol schreef:Dank je. Ik ben geen machinist. Maar ik moet de treinen aankondigen omdat men de wissels aan het opmeten is onder de brug. Dan is het toch logisch dat ik elke trein aankondig want ik kan niet weten of ze gaan stoppen of niet. Zie ik het juist?Steven schreef:Dat is ervaring hebben met welke verkeer er op die lijn is, de klassieke reiswegen kennen en zo meer.
De treinen die daar rechtdoor naar Brussel gaan krijgen geen lichtcijfer. De treinen die daar naar L26 gaan krijgen het weer wel. De treinen samengesteld uit desire's stoppen normaal allemaal in Linkebeek.
Tis teen en ander in het spoor. velen blijven ook gewoon in het spoor staan als als de trein het spoor er tegen passeert. Ik wil altijd dat beide sporen verlaten worden. Of ze blijven zelf in het spoor staan waar de trein komt maar dat er 40 meter verder de wissel gedraaid staat. Maar niet elke machinist weet dat dat die wissel gedraaid is. Pffff tis iets.
Re: Hi
De cruciale vraag is: ben je te laat met je aankondiging als de trein al voorbij de stopplaats Linkebeek is? Het is namelijk simpel: als je dan nog niet te laat bent, kondig je de trein pas aan als hij voorbij het perron is, moet het vroeger dan kondig je gewoon alle treinen aan. Je kan immers nooit zeker weten welke treinen gaan stoppen.demol schreef:Ik zeg trein komende van waterloo. Begint die trein toch wel zeker te vertragen en te stoppen in het station. Was ik natuurlijk 'fout 'want ik moet enkel bewegende treinen aankondigen. Ik kan toch niet ruiken dat een trein gaat stoppen of niet aan een station.
Re: Hi
Een schildwacht moet geen rekening houden met de seinen en al helemaal niets van de reiswegen kennen.
Enige taak is tijdig de bewegingen aankondigen.
Ik kan me niets voor de geest halen van treinen die een halte al dan niet moeten aandoen.
Dan zou de lijngrafiek met dagaanpassingen erbij gehaald moeten worden én elke afwijking gemeld.
Onbegonnen werk natuurlijk (maar bij het spoor...).
Enige taak is tijdig de bewegingen aankondigen.
Ik kan me niets voor de geest halen van treinen die een halte al dan niet moeten aandoen.
Dan zou de lijngrafiek met dagaanpassingen erbij gehaald moeten worden én elke afwijking gemeld.
Onbegonnen werk natuurlijk (maar bij het spoor...).
De trein.
Alleen voor durvers.
Alleen voor durvers.
Re: Hi
dekooiker schreef:Een schildwacht moet geen rekening houden met de seinen en al helemaal niets van de reiswegen kennen.
Enige taak is tijdig de bewegingen aankondigen.
Ik kan me niets voor de geest halen van treinen die een halte al dan niet moeten aandoen.
Dan zou de lijngrafiek met dagaanpassingen erbij gehaald moeten worden én elke afwijking gemeld.
Onbegonnen werk natuurlijk (maar bij het spoor...).
Idd. Maar dat was van iemand die altijd anders en moeilijk wil doen.