Binnenkomen op rood

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
rvdborgt
Berichten: 2829
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Binnenkomen op rood

Bericht door rvdborgt » 10 feb 2016, 23:19

Dag allemaal,

Het komt al een behoorlijke tijd maar zelden meer voor dat een trein in Leuven op normale snelheid het station binnenkan rijden. Bijna altijd is het sein aan het eind van het perron rood, ook bij lichte vertraging, wat ervoor zorgt dat de trein op een slakkengang binnenrijdt en er geen tijd wordt ingehaald. Het gaat dan om treinen van lijn 36N naar lijn 2 of omgekeerd.
Wanneer wordt een sein tegenwoordig opengezet? Pas op de vertrektijd?

Groetjes,
Rian


Horatio
Berichten: 114
Lid geworden op: 22 apr 2011, 22:14

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Horatio » 11 feb 2016, 12:12

Ha! DE grote frustratie van elke treinbestuurder! Zelfs bij vertraging binnenkomen op rood en dan geen enkele kruising zien en je sein onmiddellijk van rood naar groen, dus ook geen ontblokking! Enorm frustrerend als je al gans het traject met de wijzer van je snelheidsmeter pal op het streepje rijdt om elk minuutje er te kunnen uitrijden! Hierdoor wordt er geen vertraging bijgemaakt, maar wordt wel de kans ontnomen om vertraging te verminderen, het zal dus nooit ten laste van Infrabel zijn.
Dit is tot vervelens toe door ons al gemeld, maar Infrabel wil zijn seinen maar niet openzetten!

dekooiker
Berichten: 1376
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door dekooiker » 11 feb 2016, 12:18

Volgens de richtlijnen bepaald in de plaatselijke onderrichtingen ;-)
Veel hangt af van vertrektijd en eventueel kruisende treinen.
De trein.
Alleen voor durvers.

byter
Berichten: 99
Lid geworden op: 31 jul 2013, 20:53

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door byter » 11 feb 2016, 12:43

In dit geval zal ARS (automatic route setting) mogelijk wel een invloed hebben. Leuven is namelijk één van de seinhuizen met ARS. ARS maakt een bewegingslijn aan met automatisme (gebaseerd op uur van vertrek bij een voorziene stilstand).

https://www.youtube.com/watch?v=w1g_Xuar7Gs

Je ziet ook op de EBP schermen het uur staan in de bewegingslijn (rond seconde 50 bijvoorbeeld).

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 8996
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Shrek » 11 feb 2016, 13:06

rvdborgt schreef:Dag allemaal,

Het komt al een behoorlijke tijd maar zelden meer voor dat een trein in Leuven op normale snelheid het station binnenkan rijden. Bijna altijd is het sein aan het eind van het perron rood, ook bij lichte vertraging, wat ervoor zorgt dat de trein op een slakkengang binnenrijdt en er geen tijd wordt ingehaald. Het gaat dan om treinen van lijn 36N naar lijn 2 of omgekeerd.
Wanneer wordt een sein tegenwoordig opengezet? Pas op de vertrektijd?

Groetjes,
Rian
Eens de ETCS in Leuven actief wordt (voorzien in 2017) zullen ze al een pak sneller kunnen binnenrijden :wink:

brouckie
Berichten: 100
Lid geworden op: 21 feb 2012, 18:46

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door brouckie » 11 feb 2016, 13:31

Shrek schreef:
rvdborgt schreef:Dag allemaal,

Het komt al een behoorlijke tijd maar zelden meer voor dat een trein in Leuven op normale snelheid het station binnenkan rijden. Bijna altijd is het sein aan het eind van het perron rood, ook bij lichte vertraging, wat ervoor zorgt dat de trein op een slakkengang binnenrijdt en er geen tijd wordt ingehaald. Het gaat dan om treinen van lijn 36N naar lijn 2 of omgekeerd.
Wanneer wordt een sein tegenwoordig opengezet? Pas op de vertrektijd?

Groetjes,
Rian
Eens de ETCS in Leuven actief wordt (voorzien in 2017) zullen ze al een pak sneller kunnen binnenrijden :wink:
Maar dan zal het sein ook moeten open staan, anders laat de remcurve maar een snelheid van max 40km/h toe de laatste 300m.
Het wordt eens tijd dat jullie ingenieurs hun trots opzij zetten en van ARS een deftig systeem maken voor ALLE personeelscategorieën en niet enkel voor het seinhuispersoneel...
Hoe verklaar je dat in een tijd waar alles rond veiligheid draait, infrabel steeds zelf onveilige situaties creëert? Of noem je doelbewuste een sein gesloten houden veilig?

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 8996
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Shrek » 11 feb 2016, 13:37

brouckie schreef: Maar dan zal het sein ook moeten open staan, anders laat de remcurve maar een snelheid van max 40km/h toe de laatste 300m.
Het wordt eens tijd dat jullie ingenieurs hun trots opzij zetten en van ARS een deftig systeem maken voor ALLE personeelscategorieën en niet enkel voor het seinhuispersoneel...
Hoe verklaar je dat in een tijd waar alles rond veiligheid draait, infrabel steeds zelf onveilige situaties creëert? Of noem je doelbewuste een sein gesloten houden veilig?
Dat van die 40km/h voor 300m is net vandaag het geval. In ETCS kan je met een goed remmende trein sneller rijden :wink:
Het dichthouden van de seinen is inderdaad soms volledig onnodig, maar soms ook niet. De ARS is blijkbaar nog niet in staat dat verschil te maken. Maar ARS is nog niet afgewerkt, dus hopelijk verandert dat nog.

Eimai
Berichten: 666
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Eimai » 11 feb 2016, 22:09

In Sint-Niklaas is het onlangs veranderd bij de overname van de blok daar. Nu steeds binnenkomen op rood, compleet onnodig, en zelfs met wat vertraging wordt het niet sneller opengezet. Dat de seinen in een station als Brussel-Zuid of Gent-Sint-Pieters nog dichtgehouden worden kan ik nog wel begrijpen, maar in Sint-Niklaas is er meestal nog niet de hint van een mogelijke andere trein die moet kruisen. En ze hebben de seinen er vroeger ook altijd ruim op tijd kunnen open zetten. Bij omleidingen tussen Antwerpen en Sint-Niklaas over Puurs waar die trein vaak 10 minuten te vroeg aankwam stond het uitritsein vaak al open bij aankomst...

Bij Infrabel moeten ze eens een keer doorhebben dat het niet meer is zoals vroeger waarbij bestuurders op het laatste moment afremden omdat ze mochten gebruik maken van lijnkennis en er van TBL1+(+) nog geen sprake was. Nu verliezen we tijd elke keer we twee geel hebben omdat we aan een slakkengangetje moeten rijden.

Overigens is ETCS niet noodzakelijk zo veel beter wat dat betreft, zeker als het uitritsein een release speed van 25 heeft.

Gebruikersavatar
Asterix
Berichten: 3550
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Asterix » 11 feb 2016, 23:01

ARS schiet soms inderdaad zijn doel voorbij. Een voorbeeld hiervan is een sein dat door ARS wordt dichtgehouden niettegenstaande het louter een klein rooster met 2 sporen afdekt en vervolgens toegang verschaft naar een spoorvak met automatische seinen. Jette richting Denderleeuw en Dendermonde is zo een berucht voorbeeld. Je kan je afvragen wat voor zin dat heeft. In zo een gevallen is een oplettende (en gemotiveerde!) operator of onderstationschef onmisbaar.

Soms zit er echter ook een logica achter dat binnenkomen op rood. Een voorbeeld hiervan zijn 2 treinen die op hetzelfde ogenblik (met vertraging) binnenkomen in een station. Het is dan wachten op wie er als eerste de AVG bedient. Nochtans zal die 'eerste' trein dan ook het sein meteen op groen zien komen terwijl de redenering erachter weldegelijk hout snijdt. Zeker in drukke stations is wachten op de AVG soms echt wel nodig. Je zal zien dat je het sein opengooit, de trein rijdt vervolgens niet, bestuurder is niet ingelogd, je krijgt hem niet op GSM-R te pakken en dan begint het spelletje. Het blijkt dan aflos bestuurder te zijn, is hij daar nog of niet, mogen we het sein dichtzetten, zal de aflos het gezien hebben of niet etc etc. Dat is zeker allemaal niet veiliger.

byter
Berichten: 99
Lid geworden op: 31 jul 2013, 20:53

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door byter » 11 feb 2016, 23:08

Als er een aankondigingszone van een overweg ligt zal men in sommige gevallen ook wachten op de AVG (zoals vertrek in Lier richting Y. Nazareth of Alken richting Sint-Truiden). Het nadeel is dan inderdaad dat je met dubbel geel binnenrijdt.

traxie
Berichten: 176
Lid geworden op: 27 apr 2015, 06:38

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door traxie » 12 feb 2016, 07:52

Ik kan enkel spreken als treinbestuurder. Ik trek het me niet echt aan. Twee gele is maximum 40 en 30. Als je met bv een minuutje of 3-4 rijdt doe je je best, als de blok je dat dan zo een paar keer lapt die dag is het gedaan met mijn best doen. Het is dan ook het veiligste dat je als bestuurder steeds op dezelfde manier rijdt. Dus 2 gele direct onder de 40, ze moeten het maar open zetten. Het valt inderdaad op dat het bij nieuwe blokposten vaak trager gaat.

dekooiker
Berichten: 1376
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door dekooiker » 12 feb 2016, 12:27

Kom eens een week op een seinhuis zitten.
U zal waarschijnlijk merken dat heel wat collega-bestuurders er duchtig mee aan helpen het een zootje te maken.
Maar met het reglement in de hand.
Niets op tegen; de bazen willen het zo, de bazen krijgen het zo.
Diezelfde collega kan er wel voor zorgen dat u op dubbel geel binnen moet rijden.
Ik heb als toezichter daar problemen mee omdat het een situatie is die potentieel onveilig én onnodig is.
Dagelijks zie ik dat veel te veel gebeuren, hetzij bedoeld, hetzij onbedoeld (vertraging van andere bewegingen en rangeringen...)
Met 'het seinhuis' of 'de bestuurder' de zwarte piet door te spelen zal er niets veranderen.
Dat begint alleen bij uzelf, en als ik het zo lees, is er wel degelijk motivatie te bespeuren.
De trein.
Alleen voor durvers.

dentheo
Berichten: 7613
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door dentheo » 12 feb 2016, 13:30

Ik had altijd begrepen dat ASR op basis van informatie over andere bewegingen, het optimale rijpad zou vrijgeven.
Blijkbaar niet dus.
Theo
Groeten vanop de Heide

brouckie
Berichten: 100
Lid geworden op: 21 feb 2012, 18:46

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door brouckie » 12 feb 2016, 17:11

dekooiker schreef:Kom eens een week op een seinhuis zitten.
We kunnen de rollen ook omdraaien. Volg eens een dag mee in de stuurpost.
Kan je zien hoe leuk het is om telkens hard in de remmen te gaan voor een sein dat al lang open kan staan :wink:

Gebruikersavatar
groentje
Berichten: 5939
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door groentje » 12 feb 2016, 18:30

Het is zeker een goed idee om eens een bezoekje te brengen bij andere spelers in het spoorgebeuren, ik ben dan ook altijd blij als er bestuurders een rondleiding krijgen bij ons op TC, en omgekeerd vind ik het belangrijk om af en toe op lijnstudie te kunnen, al was het maar om eens te kunnen babbelen met de mens die we anders alleen maar aan de telefoon krijgen.

Plaats reactie