Binnenkomen op rood

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door HLE 2302 »

Asterix schreef:
HLE 2302 schreef:Dan vraag ik me af: de operator die Jette bedient, bedient die ook nog andere stations/vertakkingen of enkel het station van Jette ? Dan moet het met zo'n werkdruk in normale exploitatie zonder storingen toch wel mogelijk zijn de bediening zelf op zich te nemen ? Persoonlijk zou ik dat net leuker vinden, ik kan me inbeelden als je alles op de automatische manier laat werken het maar een saaie bedoening word.
De zone van de Y. Zennebrug tot de grens met Oost-Vlaanderen wordt bediend door 1 verkeersleider die naast zijn taken als verkeersleider (zoals de werken veilig laten uitvoeren en rechtvaardigen van vertragingen) ook het verkeer realtime moet laten rijden door operator te spelen. Dat is niet altijd een sinecure.
Dan heeft deze verkeersleider 2 vertakkingen en 1 station onder zijn hoede ? In normale verkeersomstandigheden als alles loopt zoals het zou moeten moet het toch mogelijk zijn de bediening manueel op zich te nemen ? Akkoord als er veel aandacht moet gaan naar werken of externe omstandigheden, maar als dit niet het geval is ... Uiteindelijk zijn het maar De 2 vertakkingen en het station die veel aandacht opeisen, wat er verderop L50 gebeurd in normale omstandigheden is toch niet echt van belang aangezien er geen vertakkingen/stations meer zijn tot Ternat, die dan onder blok 2 Denderleeuw valt ? Ik merk op dat er in Lichtervelde en Moeskroen telkens 1 verkeersleider is die de seinen manueel zelf op voorhand open zet. Dan haal je toch een pak meer voldoening uit je werk ?

Op het feit na dat ik moet zeggen dat het seinhuis van Doornik (die oa Moeskroen, Doornik, Leuze, Ath, Edingen bedient) wel een van de beste is die er zijn, in al deze bovenstaande stations, waarvan Doornik en Ath toch al vrij grote zijn kom je er altijd met groen aan het perron, zelfs als je nog 6 a 7 minuten stilstand hebt te Ath, zo zou het altijd moeten zijn.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Asterix »

HLE 2302 schreef:Dus nu zijn bepaalde seinhuizen nog niet ARS ??? En het gaat nog zo slecht, welke seinhuizen zijn dan nog geen ARS als ik dat vragen mag ? Ze zouden er trouwens beter afblijven, het is de laatste tijd op de meeste plaatsen nog nooit zo goed geweest. Ze gaan het weer helemaal omzeep helpen dan ?
Zijn nog geen ARS en worden het de komende maanden wél:

B.37 Doornik
B.12 Antwerpen-Berchem
B.?? Kortrijk
B.5 Mechelen
Jan-Mark
Berichten: 376
Lid geworden op: 08 feb 2017, 11:12

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Jan-Mark »

B.3 Kortrijk, zijn AR-broertje B.11 bedoel je niet neem ik aan :wink:
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Asterix »

Jan-Mark schreef:B.3 Kortrijk, zijn AR-broertje B.11 bedoel je niet neem ik aan :wink:
Ik zie niet klaar in die blokken daar.
Ducktape
Berichten: 440
Lid geworden op: 11 aug 2015, 21:34
Locatie: Mortsel

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Ducktape »

Asterix schreef:
HLE 2302 schreef:Dus nu zijn bepaalde seinhuizen nog niet ARS ??? En het gaat nog zo slecht, welke seinhuizen zijn dan nog geen ARS als ik dat vragen mag ? Ze zouden er trouwens beter afblijven, het is de laatste tijd op de meeste plaatsen nog nooit zo goed geweest. Ze gaan het weer helemaal omzeep helpen dan ?
Zijn nog geen ARS en worden het de komende maanden wél:

B.37 Doornik
B.12 Antwerpen-Berchem
B.?? Kortrijk
B.5 Mechelen
Is Berchem nog geen ARS? Hoe komt het dan dat seinen telkens op exact dezelfde moment openen?
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Asterix »

Wat bedoel je precies?
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door HLE 2302 »

Is BL3 ook nog geen ARS ? Zelfs bij rangeringen kunnen ze alle reiswegen na elkaar invoeren en ze worden automatisch afgelopen ? Maar infeite hangt het dus af van het lokale Consigne ? het seinhuis in Dendermonde heeft dan wel ARS, maar zowel in Dendermonde, Lokeren en Sint-niklaas kunnen we met groen aan het perron komen. Hopelijk behoud Doornik dit ook, want deze bedienen wel een héle grote hoop stations die veel kunnen verpesten als je met 2 gele aan het perron moet komen, Ath is echt een fijntje.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
byter
Berichten: 158
Lid geworden op: 31 jul 2013, 20:53

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door byter »

HLE 2302 schreef:Zelfs bij rangeringen kunnen ze alle reiswegen na elkaar invoeren en ze worden automatisch afgelopen ?
Dat is gewoon een mogelijkheid van EBP en staat dus los van ARS zones.
Ducktape
Berichten: 440
Lid geworden op: 11 aug 2015, 21:34
Locatie: Mortsel

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Ducktape »

Asterix schreef:Wat bedoel je precies?
Als ik bv van Sint-Niklaas naar Antwerpen rij, dan zie ik elk sein van net voor Beveren tot Zwijndrecht altijd op exact dezelfde moment openen of verbeteren van seinbeeld (als ik op tijd ben uiteraard). Moest dit manueel gebeuren dan zouden de seinen over die afstand toch telkens op een ander tijdstip openen?
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door dekooiker »

Dan is de seinsturing automatisch gezet en dan opent het sein dus telkens op hetzelfde ogenblik.
Dat is een gevolg van EBP die in het voordeel van het verkeer zou moeten spelen.
De trein.
Alleen voor durvers.
Ducktape
Berichten: 440
Lid geworden op: 11 aug 2015, 21:34
Locatie: Mortsel

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Ducktape »

dekooiker schreef:Dan is de seinsturing automatisch gezet en dan opent het sein dus telkens op hetzelfde ogenblik.
Dat is een gevolg van EBP die in het voordeel van het verkeer zou moeten spelen.
Een soort van ARS dus? Het maakt niet uit in elk geval, de seinen komen daar telkens mooi op tijd open.
byter
Berichten: 158
Lid geworden op: 31 jul 2013, 20:53

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door byter »

Dat heeft met de aankondigingszone van het sein te maken. De ZAP.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Asterix »

Ducktape schreef:
dekooiker schreef:Dan is de seinsturing automatisch gezet en dan opent het sein dus telkens op hetzelfde ogenblik.
Dat is een gevolg van EBP die in het voordeel van het verkeer zou moeten spelen.
Een soort van ARS dus? Het maakt niet uit in elk geval, de seinen komen daar telkens mooi op tijd open.
Het is inderdaad allemaal niet zo eenvoudig. Dus even uitleggen.

De seinen worden aangestuurd door het EBP-systeem. In dat systeem kan je volautomatisch, half-automatisch (alles staat volautomatisch behalve bepaalde belangrijke plaatsen zoals vertakkingen die manueel staan) of volmanueel werken.

Volautomatisch wil zeggen dat de computer het sein zal openen wanneer de trein in aantocht is, ongeacht of die trein voorrang moet hebben op een andere trein of niet, of hij vertraging heeft of niet etc. First comes, first being served. Dat merk jij daar op de kanten van Sint-Niklaas.
Volmanueel wil zeggen dat de operator zelf nog de seinen één per één zal moeten openzetten of de bewegingslijn alsnog in volautomatisch zal moeten zetten.

Los daarvan heeft men een verkeersregelingstool die TMS heet. Initieel een zuiver adviserende tool die ons en andere seinhuizen voorhoudt wat er gebeurt met een trein als je aan een vertakking een andere trein voorrang geeft, die de spoorbezettingen in een station aangeeft gedurende een periode van een dag etc.
Nu heeft men besloten om die TMS met de EBP te laten communiceren (zeg maar een ARS-kabeltje tussen beiden ) waardoor EBP naar TMS gaat luisteren en niet meer in volautomatische modus 'First comes, first being served' gaat toepassen maar dus ook de tijd in de gaten gaat houden en met klokjes gaat werken: in een station pas vertrekken om dat uur, aan een vertakking pas doorkomen om dat uur etc. Dat zorgt dus al eens voor die wrevel hier.
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Eimai »

Asterix schreef:Nu heeft men besloten om die TMS met de EBP te laten communiceren (zeg maar een ARS-kabeltje tussen beiden ) waardoor EBP naar TMS gaat luisteren en niet meer in volautomatische modus 'First comes, first being served' gaat toepassen maar dus ook de tijd in de gaten gaat houden en met klokjes gaat werken: in een station pas vertrekken om dat uur, aan een vertakking pas doorkomen om dat uur etc. Dat zorgt dus al eens voor die wrevel hier.
Is het werkelijk zo moeilijk om dat aan te passen? Wat maakt het uit of een sein perfect op uur open komt of ietsje vroeger, als er toch geen conflict is met een andere trein (behalve een hoop extra frustraties voor de treinbestuurder die gewoon vertraging maakt ook al was die perfect op tijd of zelfs te laat aan het rijden)? Heel die TMS kijkt toch juist naar de rest van het verkeer dus kan die dan niet meteen zeggen dat het sein open kan gezet worden als er toch geen andere trein in de buurt is die eerst moet rijden? Er zijn al treinbestuurders die het er een sport van gemaakt hebben om zo traag mogelijk te gaan rijden bij twee geel omdat ze gewoon vinden dat ze groen moeten krijgen als het sein kan opengezet worden. Langs de ene kant zitten ze maar de regels te veranderen dat we een rood sein alsmaar voorzichtiger en trager moeten naderen, en langs de andere kant worden seinen meer en meer zo lang mogelijk dicht gehouden... Erg goed voor de stiptheidscijfers allemaal...
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Asterix »

Ik ben absoluut geen geboren informaticus dus ik ken niet alle ins & outs van het systeem en hoe het achter de schermen draait maar ik heb inderdaad de indruk dat het niet zomaar een sein zal openen, louter omdat er niets in de weg rijdt. Het lijkt mij niet dat zo een regel het klokje 'overruled'.

Eerlijkheidshalve moet men er ook aan toevoegen dat een operator of verkeersleider altijd het laatste woord heeft. Het is perfect mogelijk om het klokje per trein te verwijderen of het systeem alsnog de opdracht te geven het sein te openen.

Ik moet toegeven dat ik er zelf ook niet altijd kort op zit. Het systeem en het automatisme laten toe om in normale omstandigheden (wanneer alles op tijd rijdt) in grotere actiezones de computer zijn werk te laten doen terwijl je zelf focust op andere problemen elders in de zone of andere taken. Op zo een momenten zou de dienstverlening in deze context inderdaad beter kunnen. Maar dat is dus niet altijd mogelijk. De irritatie van de bestuurder valt echter vaak goed te begrijpen.
Plaats reactie