Binnenkomen op rood

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
groentje
Berichten: 7277
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door groentje »

ARS gaat per definitie uit van het slechtst mogelijke scenario, namelijk dat er nog een andere trein alles moet kruisen vooraler jouw trein moet vertrekken, en wil die mogelijkheid zolang mogelijk vrij houden, voor een maximale flexibiliteit. Dat dat vertraging (en frustratie!) kan veroorzaken, daar houdt het geen rekening mee. Het gebeurt daarmee ook wel dat als ik een regelingsbevel doorgeef aan een blokpost, er expliciet bij zeg om het sein vervroegd open te zetten om vertraging te vermijden, of zelfs in te lopen... Maar dat loopt ook niet altijd goed.
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door rvdborgt »

groentje schreef:ARS gaat per definitie uit van het slechtst mogelijke scenario, namelijk dat er nog een andere trein alles moet kruisen vooraler jouw trein moet vertrekken, en wil die mogelijkheid zolang mogelijk vrij houden, voor een maximale flexibiliteit.
Het feit dat dat zo met opzet is ingeprogrammeerd, wetende wat de geldende regels zijn bij het naderen van gele en rode seinen, is een fundamentele fout. Op die manier wordt de in de dienstregeling ingebouwde reservetijd opgesoupeerd door met opzet ongunstig ingestelde seinen. Dat is niet de functie van reservetijd. En daardoor kun je amper vertraging inhalen.

Doet de NMBS hier iets tegen of laten ze dit, zoals wel meer zaken, gewoon gebeuren?

Groetjes,
Rian
brouckie
Berichten: 118
Lid geworden op: 21 feb 2012, 18:46

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door brouckie »

Eimai schreef:
Asterix schreef:Nu heeft men besloten om die TMS met de EBP te laten communiceren (zeg maar een ARS-kabeltje tussen beiden ) waardoor EBP naar TMS gaat luisteren en niet meer in volautomatische modus 'First comes, first being served' gaat toepassen maar dus ook de tijd in de gaten gaat houden en met klokjes gaat werken: in een station pas vertrekken om dat uur, aan een vertakking pas doorkomen om dat uur etc. Dat zorgt dus al eens voor die wrevel hier.
Er zijn al treinbestuurders die het er een sport van gemaakt hebben om zo traag mogelijk te gaan rijden bij twee geel omdat ze gewoon vinden dat ze groen moeten krijgen als het sein kan opengezet worden.
Check!! Veiligheid primeert! :wink:
Asterix schreef:Ik ben absoluut geen geboren informaticus dus ik ken niet alle ins & outs van het systeem en hoe het achter de schermen draait maar ik heb inderdaad de indruk dat het niet zomaar een sein zal openen, louter omdat er niets in de weg rijdt. Het lijkt mij niet dat zo een regel het klokje 'overruled'.
Met veel tam tam wordt er een nieuw, duur, verkeerssysteem geïnstalleerd maar datzelfde systeem kan niet in de toekomst kijken om eventueel seinen vroeger open te sturen indien geen ontblokking/ kruising?
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Binnenkomen op rood

Bericht door dekooiker »

Eimai schreef: Er zijn al treinbestuurders die het er een sport van gemaakt hebben om zo traag mogelijk te gaan rijden bij twee geel omdat ze gewoon vinden dat ze groen moeten krijgen als het sein kan opengezet worden. Langs de ene kant zitten ze maar de regels te veranderen dat we een rood sein alsmaar voorzichtiger en trager moeten naderen, en langs de andere kant worden seinen meer en meer zo lang mogelijk dicht gehouden... Erg goed voor de stiptheidscijfers allemaal...
Wat de bestuurder ervan denkt doet er niet toe: het is heel duidelijk wat zijn taak is als er 2G verschijnen ookal vindt die dat hij/zij groen moet krijgen.
Overdreven traag beginnen rijden valt op en die beweging zal waarschijnlijk geen voorrang krijgen als er conflicten met andere bewegingen zijn.
Met 'het uithangen' maak je geen vrienden.
Niemand, trouwens.

Wat doe je trouwens met treinen die toekomen, 10 minuten stilstaan en dan verder moeten rijden?
In een klein station kan je dikwijls wel openzetten.
In grotere stations kan je rangeringen niet uitsluiten en moeten die wachten omdat er een treintje op groen moet binnenkomen?
Volgens sommigen blijkbaar wel; je moet gewoon kiezen wat het beste is in de gegeven omstandigheden.

Herentals is een goed voorbeeld voor deze problematiek.
Daar krijg je dikwijls dubbelgeel bij het binnenrijden omdat het uitritsein naar Mol of Turnhout niet openstaat.
Dat heeft een goede reden: de overweg voorbij het station is zeer druk, gevolgd door een overweg die nog drukker is.
Zet het sein open, de trein loop wat vertraging op door laden van een rolwagen en de overweg dreigt in groot alarm te komen.
Ook het oversteken van weggebruikers door de lang gesloten slagbomen werk je zo in de hand met alle gevolgen van dien: voorzichtig rijden, overweg in groot alarm...

Niet dat een bestuurder iets wil dat hij het krijgt, niet dat een verkeersleider iets wil dat hij het krijgt...
De trein.
Alleen voor durvers.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1216
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Tim »

Voor goederentreinen is dit soms wel interessant, als ik achter een stoptrein zit bel ik dikwijls naar TC of ik er in dat station voor mag. Als dan het uitritsein voor die stoptrein al open staat is het niet meer mogelijk.
Ik denk dat iedere bestuurder wel het liefst op groen rijdt maar asociaal gedrag door na 2G enorm traag te gaan rijden vind ik zeer ongepast. De collega's van de goederen er achter blijven ook liefst op hun rijpad om op tijd naar huis te gaan :wink:
brouckie
Berichten: 118
Lid geworden op: 21 feb 2012, 18:46

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door brouckie »

Tim schreef:Ik denk dat iedere bestuurder wel het liefst op groen rijdt maar asociaal gedrag door na 2G enorm traag te gaan rijden vind ik zeer ongepast.
Wie is er hier asociaal? De treinbestuurder die zijn reglementering toepast of een spoorbedrijf die bewust gevaarlijke situaties creëert door software te ontwikkelen waarbij seinen nodeloos lang gesloten blijven... :wink:
Een spoorbedrijf die zich nota bene op de borst drukt dat veiligheid prioriteit numero uno is. Gevoel voor humor hebben ze wel bij infrabel... :?
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5283
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door overweg13 »

Asociaal is bijv. dat de vertraging groeit en dat reizigers op die manier hun aansluiting missen. Ik noem het tergend traag en tergen ligt nu eenmaal niet zo ver van pesten. Ik spreek me niet uit over de onvolkomenheden in de seingeving - die voel je zelfs als geïnteresseerde leek - maar vermits andere tb's niet ongelooflijk traag beginnen te rijden, zal de veiligheid wel niet zo erg in het gedrang zijn als je ook wat sneller naar het rode sein toe rijdt, uiteraard binnen de opgelegde reglementering.
Met vriendelijke groet

overweg13
brouckie
Berichten: 118
Lid geworden op: 21 feb 2012, 18:46

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door brouckie »

Als ze geen vertraging willen dat ze dan hun seinen open zetten. In de meeste gevallen is dit perfect mogelijk.
Elk beperkend seinbeeld die de bestuurder ontmoet is er één te veel. Schiet niet op de pianist, we zijn enkel maar de uitvoerder...
Een rood seinbeeld is en blijft een gevaarlijke situatie. In volle baan, in een station, in een bundel,... Altijd! Als je dan merkt dat Infrabel dit bewust gesloten houdt kan je toch moeilijk zeggen dat ze goed bezig zijn?

Aan de reacties te zien is het als niet bestuurder enorm moeilijk deze problematiek te snappen, daarom nog een kleine uitsmijter
Asociaal volgens de Dikke Van Dale: zich gedragen zonder rekening te houden met anderen.
Vertaald naar het spoorwegjargon: software ontwikkelen zonder rekening te houden met de eindgebruiker, de bestuurder.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5283
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door overweg13 »

brouckie schreef:Schiet niet op de pianist, we zijn enkel maar de uitvoerder...
Een rood seinbeeld is en blijft een gevaarlijke situatie. In volle baan, in een station, in een bundel,... Altijd! Als je dan merkt dat Infrabel dit bewust gesloten houdt kan je toch moeilijk zeggen dat ze goed bezig zijn?
Ik wil zeker niet op de pianist schieten! Ik denk ook dat het in de eerste plaats de taak is van infrabel om het treinverkeer zo vlot mogelijk te laten verlopen. Eigenlijk zie ik de seinen uiteraard alleen maar als ik op de trein sta te wachten. En ik merk dat het sein toch wel vaak vroeg genoeg opengaat om de trein zonder veel hapering te zien naderen. In Halle ging het de laatste jaren van block 8 vlot omdat men eindelijk van die vervelende overweg af was, maar toen het seinhuis pas overgenomen was door Brussel-Zuid heeft het toch wel een hele tijd geduurd voor de seinen tijdig opengingen. Nu denk ik dat de toestand daar weer genormaliseerd is en ik vind zelfs dat seinen vaak heel snel opengaan, zij het soms op dubbel geel, maar dat hindert vlot binnenrijden natuurlijk niet.
En het zal wel geen toeval zijn dat Leuven hier vaak aangehaald wordt. Dat is inderdaad de plaats waar het me ook al opgevallen was dat treinen hier vaak tussen Herent en het perron in Leuven bijzonder veel tijd nodig hadden. Als je dan één oog op de dienstregeling houdt en een ander op de aansluitende trein, leidt dat wel eens tot wat frustratie. Ik hoop dat je dat ook kunt begrijpen, zoals ik ook jouw standpunt begrijp.
Met vriendelijke groet

overweg13
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Asterix »

brouckie schreef:
Tim schreef:Ik denk dat iedere bestuurder wel het liefst op groen rijdt maar asociaal gedrag door na 2G enorm traag te gaan rijden vind ik zeer ongepast.
Wie is er hier asociaal? De treinbestuurder die zijn reglementering toepast of een spoorbedrijf die bewust gevaarlijke situaties creëert door software te ontwikkelen waarbij seinen nodeloos lang gesloten blijven...
Men laat hier uitschijnen dat het traag rijden een soort protestactie is tegen het op dubbelgeel moeten rijden. Als dat werkelijk zo is, vind ik dat maar bedenkelijk want zoals je zelf zegt: jullie zijn de uitvoerders, er kan perfect een valabele reden zijn waarom je dat seinbeeld krijgt. Het totaalplaatje hebben jullie niet in de stuurpost. Hoe kan jij als bestuurder dan weten wat er gaande is?

Mocht het traag rijden worden veroorzaakt door het toepassen van de jullie opgelegde reglementering, is daar uiteraard niets mis mee maar wat als het bij collega-bestuurders dan wel vlotter vooruit gaat (zoals opnieuw anderen hier laten uitschijnen)? Zijn die mensen dan opeens roekeloos?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Steven »

Er is een basisregel die boven alle regels staat en waarom de meeste zich ook zullen beroepen. De toegestane snelheid op een plaats is altijd een max snelheid, er bestaat geen en,kelenminimumsnelheid op het spoor.

De cap regel (max 30 km/u op 250m voor het rood sein) is zelfs hogerhand bij Infrabel een probleem heb ik horen waaien, idem dat de NMBS 30 km/u oplegt bij rit op zicht overdag (voor Infrabel is dat nog 40). Dus tja wat doe je daar aan, er valt niemand iets te verwijten als hij iets trager gaat rijden dan wat toegelaten is. Hoeveel trager is traag uiteindelijk? Als je 30 mag en je gaat effectief 20 rijden dan lijkt 10 per uur trager niet veel maar het is wel ruim 30 % trager. Hangt dus ook af hoe je er tegenaankijkt en het wil uitdrukken.
groentje
Berichten: 7277
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door groentje »

Genoeg wissels ook waar je officieel 40 mag, maar je het misschien toch beter wat trager kan doen, al was het maar voor comfortredenen. Een beetje aan de voorzichtige kant zijn, daar heb ik an sich niet veel op tegen. Maar overweg13 legde wel de vinger op de wonde: als je zo sterk gaat vertragen uit veiligheidsoverwegingen, wat zegt dat dan over die andere bestuurders? Zijn zij dan roekeloos?
En ook, ja, het kan vervelend zijn om op rood te moeten binnenrijden, maar er zijn ook heel wat situaties waar het niet anders kan. Een andere trein die nog moet buiten- of binnenrijden, bijvoorbeeld, of een overweg die maar beter niet te vroeg dicht gaat. Een rood sein is geen draaikolk die je mee naar beneden zuigt als je te dicht nadert, zelfs geen afgrond met rafelige randen. Het is een punt waar je niet voorbij mag. Niet meer, niet minder. Net zo min als je als seinhuis alles in handen hebt, zie je als bestuurder evenmin het hele plaatje. Wat voor jou heel erg frustrerend kan zijn, kan voor ons een logische beslissing zijn. Een forum als dit is goed om de verschillende zienswijzen eens naast elkaar te leggen en beter te begrijpen, maar eigenlijk snap ik niet waarom niet alle bestuurder (en alle seinhuispersoneel) eens minstens één dag stage volgen aan de 'andere kant'...
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Asterix »

Steven schreef:Er is een basisregel die boven alle regels staat en waarom de meeste zich ook zullen beroepen. De toegestane snelheid op een plaats is altijd een max snelheid, er bestaat geen en,kelenminimumsnelheid op het spoor. (...) Dus tja wat doe je daar aan, er valt niemand iets te verwijten als hij iets trager gaat rijden dan wat toegelaten is.
Dat hangt er maar van af. VVESI 7.1 is duidelijk onder punt 4.2: "De bestuurder moet voortdurend in staat zijn om de positie evenals de toegelaten maximumsnelheid van zijn trein te bepalen ten opzichte van de lijn die hij berijdt. Hij behoort de dienstregeling en de voorziene rijtijden voor de trein die hij verzekert te eerbiedigen."

Er bestaat dus absoluut geen toelating om zonder geldige reden trager te rijden en vertraging te veroorzaken.
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Eimai »

Asterix schreef:Er bestaat dus absoluut geen toelating om zonder geldige reden trager te rijden en vertraging te veroorzaken.
Maar die regel telt dus enkel als alle seinen open staan zonder beperkingen, want dat is een geldige reden. Eén keer twee geel en er is geen enkele grens gelegd van wat je minimumsnelheid moet zijn. En ik heb al gehoord van een precedent waar Infrabel vertraging wou leggen in de schoenen van de treinbestuurder (nu niet in een geval waar de bestuurder bewust erg traag rijdt, maar wel niet onmiddellijk naar een sein stapte als hij voor een rood sein stond), waar de instructie het heeft uitgelegd dat er nergens een minimumsnelheid staat en dat die bestuurder gewoon erg traag dat rood sein heeft benaderd voor die aan dat sein stilstond. Dat is ook waar de instructie achter staat bij de treinbestuurders: vanaf er beperkende seinbeelden zijn, is de vertraging bij Infrabel te verantwoorden. Want niemand die het op zijn geweten wil dat een bestuurder kan inroepen dat die een rood sein is voorbijgereden omdat die onder druk stond om snel genoeg te rijden om geen vertraging te maken.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Asterix »

Kijk he, ieder moet maar doen wat hij of zij denkt te moeten doen, inclusief een 'sport maken' van zaken om op een kwaadwillige manier het ene of andere te willen bewijzen. Het is alleen jammer dat het dan vaak die mannen zijn die komen jammeren dat het toch allemaal zoveel beter zou zijn mochten we terug één firma zijn en mochten we terug echte collega's zijn en mocht de reiziger terug méér respect tonen en blabla.
Plaats reactie