Binnenkomen op rood

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: RE: Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Asterix »

BlackEagle schreef:
Asterix schreef:Zelfs met de nieuwe kruising zullen er met het huidige aanbod, treinen in de remmen moeten gaan. Het aantal doorgaande sporen wordt immers niet verhoogd. Laat die kruising dan nog ongelijkgronds zijn.
Toch wel? Met de bypass en de ongelijkvloerse kruising scheid je de treinen die niet halteren in Mechelen (Thalys, Eurostar) van degene die dat wel doen (de gewone IC's).
Die bypass is er bijlange nog niet, Cornu had kritiek op de huidige werken. En zelfs dan nog, even verderop komen die treinen gewoon weer samen dus de kruising die nu opwaarts Mechelen ligt, komt dan net afwaarts Mechelen te liggen.
BlackEagle schreef:Of je kan kiezen om de snelle IC's langs lijn 25N te sturen, zodat die niet gehinderd worden door de trage in Nekkerspoel. Tussen Sint-Katelijne en Berchem kunnen alle treinen (behalve de trage IC's met halte in Oude God) constant doorvlammen aan 160 (en later mogelijk 200), zodat er weinig verschillen zijn in snelheid en er dus redelijk wat capaciteit is.
Dat doorvlammen op dat stuk heb je nu toch ook al, dat gaat toch niet veranderen? Je zou die 25N kunnen gebruiken om voorbij te steken maar op dat korte stuk zou het allemaal al zeer goed moeten vallen om een geslaagd inhaalmanoeuvre uit te voeren zonder dat één van beiden in de klappen deelt qua vertraging, lijkt mij.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: RE: Re: RE: Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Shrek »

Asterix schreef:
Shrek schreef:Er zijn 2 aparte projecten: de bypass en de aanpassing van de vertakking L25/L27 ten noorden van Mechelen. Als beide projecten uitgevoerd zijn krijg je een snelle verbinding met ongelijkvloerse kruisingen voor alle treinen. Geen half werk dus maar optimale capaciteit. De enige vraag is natuurlijk wanneer dat gebouwd zal worden. Daarvoor wachten we op het investeringsplan, dat al jaren geblokkeerd zit op politiek niveau...
Het laatste wat ik heb gehoord is dat er absoluut geen datum voorzien is voor het tweede project en dat die er door de besparingen ook niet snel zal komen. De kruising wordt dus voor een bom geld enkele honderden meters opgeschoven. Dat was Cornu zijn kritiek en die lijkt mij dus niet van onkunde te getuigen. Zelfs met de nieuwe kruising zullen er met het huidige aanbod, treinen in de remmen moeten gaan. Het aantal doorgaande sporen wordt immers niet verhoogd. Laat die kruising dan nog ongelijkgronds zijn.
Alles hangt af van het investeringsplan. Als het politiek beslist wordt is alles over 4 jaar klaar...

Verstuurd vanaf mijn SM-J320F met Tapatalk
BlackEagle
Berichten: 317
Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06

Re: RE: Re: Binnenkomen op rood

Bericht door BlackEagle »

Asterix schreef:Die bypass is er bijlange nog niet, Cornu had kritiek op de huidige werken. En zelfs dan nog, even verderop komen die treinen gewoon weer samen dus de kruising die nu opwaarts Mechelen ligt, komt dan net afwaarts Mechelen te liggen.
Uiteraard, maar dan worden de HST's gemixt met twee haltes minder en is er een ongelijkvloerse kruising.
Dat doorvlammen op dat stuk heb je nu toch ook al, dat gaat toch niet veranderen? Je zou die 25N kunnen gebruiken om voorbij te steken maar op dat korte stuk zou het allemaal al zeer goed moeten vallen om een geslaagd inhaalmanoeuvre uit te voeren zonder dat één van beiden in de klappen deelt qua vertraging, lijkt mij.
Ik bedoelde dat lijn 25 tussen Antwerpen en Sint-Katelijne niet zo'n probleem is aangezien er maar één halte is. En lijn 25N/36 is gescheiden van lijn 25 tot in Brussel-Noord. In de praktijk is 25N een halve HST tussen Sint-Katelijne en Brussel-Noord.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: RE: Re: RE: Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Asterix »

Shrek schreef:
Asterix schreef:
Shrek schreef:Er zijn 2 aparte projecten: de bypass en de aanpassing van de vertakking L25/L27 ten noorden van Mechelen. Als beide projecten uitgevoerd zijn krijg je een snelle verbinding met ongelijkvloerse kruisingen voor alle treinen. Geen half werk dus maar optimale capaciteit. De enige vraag is natuurlijk wanneer dat gebouwd zal worden. Daarvoor wachten we op het investeringsplan, dat al jaren geblokkeerd zit op politiek niveau...
Het laatste wat ik heb gehoord is dat er absoluut geen datum voorzien is voor het tweede project en dat die er door de besparingen ook niet snel zal komen. De kruising wordt dus voor een bom geld enkele honderden meters opgeschoven. Dat was Cornu zijn kritiek en die lijkt mij dus niet van onkunde te getuigen. Zelfs met de nieuwe kruising zullen er met het huidige aanbod, treinen in de remmen moeten gaan. Het aantal doorgaande sporen wordt immers niet verhoogd. Laat die kruising dan nog ongelijkgronds zijn.
Alles hangt af van het investeringsplan. Als het politiek beslist wordt is alles over 4 jaar klaar...
Er is in de pers de afgelopen periode al meermaals verschenen dat Bellot enkel nog wil investeren in nieuwe projecten die beide gewesten zelf als prioritair naar voor schuiven, elk voor hun regio. In Vlaanderen wordt er dan gekeken naar de Antwerpse haven en Limburg. Ik verwacht hier dus zeker niet veel van. Maar we zullen inderdaad moeten afwachten.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: RE: Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Asterix »

BlackEagle schreef:
Asterix schreef:Die bypass is er bijlange nog niet, Cornu had kritiek op de huidige werken. En zelfs dan nog, even verderop komen die treinen gewoon weer samen dus de kruising die nu opwaarts Mechelen ligt, komt dan net afwaarts Mechelen te liggen.
Uiteraard, maar dan worden de HST's gemixt met twee haltes minder en is er een ongelijkvloerse kruising.
Een ongelijkvloerse kruising bestaat uit twee spoorlijnen die elkaar ongelijkvloers kruisen en dan elk hun weg vervolgen, eventueel met een verbindingsspoor tussen beiden (zoals verderop in Sint-Katelijne-Waver). In Nekkerspoel ga je dat voor spoor A niet hebben. Het is een plaats waar twee sporen samenkomen en dus een flessenhals gaat worden gecreëerd. In plaats dat dus trein 1 opwaarts van Mechelen in de remmen moet om trein 2 te laten passeren, zal dat nu afwaarts van Nekkerspoel zijn. Je gaat dus gewoon de opstopping verplaatsen. Alleen spoor B zal er nu van worden gespaard maar de hierboven aangehaalde problemen zullen blijven bestaan, te meer omdat op dat stuk alles wat aan de Y. Abeelstraat voorbijkomt, niet in Mechelen zijn eindhalte heeft en dus ook afwaarts van Nekkerspoel zal rijden.
BlackEagle schreef:Ik bedoelde dat lijn 25 tussen Antwerpen en Sint-Katelijne niet zo'n probleem is aangezien er maar één halte is. En lijn 25N/36 is gescheiden van lijn 25 tot in Brussel-Noord. In de praktijk is 25N een halve HST tussen Sint-Katelijne en Brussel-Noord.
En hoe komt dat? Ofwel omat het treinaanbod op lijn 25N ten zuiden van de luchthaven relatief beperkt is, ofwel - als er toch treinen kruisen - alles moet wijken voor de Thalys op 25N (zowel verkeer komende van de luchthaven op lijn 36C/2 als van Leuven op lijn 36N). Het is dus zeker niet omdat de infrastructuur schitterend werd uitgedacht.
groentje
Berichten: 7270
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door groentje »

Het is inderdaad voorzien dat de Thalys voorrang moet krijgen, maar ik merk toch heel regelmatig dat de voorrangsregeling niet wordt gevolgd en de 33** voor wordt gelaten, met dan 10' vertraging voor de Thalys tot gevolg (uiteraard kan hij er ook verderop niet meer voor). En aangezien ze in Nederland behoorlijk precies zijn wat betreft rijpaden, kan dat bij hen nog meer vertraging opleveren...
AlexNL
Berichten: 2182
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door AlexNL »

groentje schreef: 08 aug 2017, 22:46 En aangezien ze in Nederland behoorlijk precies zijn wat betreft rijpaden, kan dat bij hen nog meer vertraging opleveren...
Een Thalys krijgt in Nederland wel voorrang op ander verkeer. Ik heb al meerdere malen met mijn trein stilgestaan voordat hij de HSL mocht oprijden omdat een vertraagde Thalys voorrang kreeg.
groentje
Berichten: 7270
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door groentje »

Ah? Ik kan me voorstellen dat HST-verkeer al eens ergens voorrang krijgt, maar elders merk ik toch vooral dat de rijpaden quasi-heilig zijn, als de Benelux teveel vertraagd is, bijvoorbeeld, maak daar bijvoorbeeld maar standaard 15' van, wanneer het volgende gat volgt.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22506
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Steven »

Maar als de Thalys over de klassieke lijn moet verliest hij heel wat voorrang in NL. Vraag dat maar aan de machinisten die er mee rijden.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Asterix »

rvdborgt schreef: 14 jul 2017, 22:09Vanavond nog behoorlijk snel binnengekomen met de 416 (die had +3 wegens kruipen tot voorbij Schaarbeek - komt tegenwoordig vaak voor want om onbekende redenen rijdt juist die trein vanaf spoor 7 i.p.v. spoor 3 in Brussel-Noord).
Vandaag E416 genomen?
rvdborgt
Berichten: 4322
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door rvdborgt »

Asterix schreef: 17 aug 2017, 17:51
rvdborgt schreef: 14 jul 2017, 22:09Vanavond nog behoorlijk snel binnengekomen met de 416 (die had +3 wegens kruipen tot voorbij Schaarbeek - komt tegenwoordig vaak voor want om onbekende redenen rijdt juist die trein vanaf spoor 7 i.p.v. spoor 3 in Brussel-Noord).
Vandaag E416 genomen?
Nee, 417. 416 doorgaans alleen op vrijdag.
Ik zie dat vandaag de rollen waren omgedraaid: de 416 vertrok van spoor 3 en kon goed doorrijden; de 417 vertrok van spoor 6 en maakte nog vertraging bij onderweg naar Leuven. Het binnenrijden was voor de verandering extra langzaam. We begonnen al in Herent te remmen en we kwamen bijna stapvoets langs het perron.

Groetjes,
Rian
brouckie
Berichten: 116
Lid geworden op: 21 feb 2012, 18:46

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door brouckie »

HLE 2302 schreef: 30 jul 2017, 11:48
dentheo schreef:
HLE 2302 schreef: Gisteren was ik op de EBP van Oudenaarde aan het kijken. Inritsein richting Brussel komt open, E2308 komt aan het inritsein, vlak voor hij aan het inritsein is word de reisweg van het uitritsein aangelegd. Gevolg; trein krijgt toch 2G om aan perron te komen, zonder enige reden of kruising ... en dat op 1 seconde, dat is toch gewoon omdat het slecht geprogrammeerd is, dat kan je toch niet verdedigen ?
Kan ook toeval zijn, daarvoor moet ge weten wat juist de vroegere aanleg van de reisweg na het uitritsein tegenhield .
Of gebeurt het elke keer ?
Als je op de EBP beelden kijkt kan je zien of er een kruising is want je ziet alle bewegingen, dus nee het kwam te laat open. En dit is consequent zo, een slechte instelling van de ARS.
Programmatie in Oudenaarde is ondertussen aangepast. Tegenwoordig komt het sein pas open na het bedienen van de AVG... :shock: :shock:
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door HLE 2302 »

brouckie schreef: 23 aug 2017, 14:38
HLE 2302 schreef: 30 jul 2017, 11:48
dentheo schreef:
Kan ook toeval zijn, daarvoor moet ge weten wat juist de vroegere aanleg van de reisweg na het uitritsein tegenhield .
Of gebeurt het elke keer ?
Als je op de EBP beelden kijkt kan je zien of er een kruising is want je ziet alle bewegingen, dus nee het kwam te laat open. En dit is consequent zo, een slechte instelling van de ARS.
Programmatie in Oudenaarde is ondertussen aangepast. Tegenwoordig komt het sein pas open na het bedienen van de AVG... :shock: :shock:
Oh, geweldig! Dan hebben ze er ook ARS in dienst genomen zeker. Het zoveelste station waar dit nutteloos is en alleen maar voor veel hekel zorgt. Zottegem idemdito. Waar is de tijd van de goeie oude seinhuizen waar we altijd gewoon groen hadden zoals het moest, het was veel fijner rijden!
Ik kan het zo al raden als L69 EBP zal worden, Menen, Komen, Ieper zal wel allemaal met 2G aan perron komen worden, want met hun o zo heilige overwegen.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
brouckie
Berichten: 116
Lid geworden op: 21 feb 2012, 18:46

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door brouckie »

HLE 2302 schreef: 24 aug 2017, 10:40
brouckie schreef: 23 aug 2017, 14:38
HLE 2302 schreef: 30 jul 2017, 11:48

Als je op de EBP beelden kijkt kan je zien of er een kruising is want je ziet alle bewegingen, dus nee het kwam te laat open. En dit is consequent zo, een slechte instelling van de ARS.
Programmatie in Oudenaarde is ondertussen aangepast. Tegenwoordig komt het sein pas open na het bedienen van de AVG... :shock: :shock:
Oh, geweldig! Dan hebben ze er ook ARS in dienst genomen zeker. Het zoveelste station waar dit nutteloos is en alleen maar voor veel hekel zorgt. Zottegem idemdito. Waar is de tijd van de goeie oude seinhuizen waar we altijd gewoon groen hadden zoals het moest, het was veel fijner rijden!
Ik kan het zo al raden als L69 EBP zal worden, Menen, Komen, Ieper zal wel allemaal met 2G aan perron komen worden, want met hun o zo heilige overwegen.
Zoals in Burst. De overweg is nu langer gesloten doordat we met 2G aan het perron komen dan in de tijd dat we nog met een groen seinbeeld aan het perron kwamen... :!: :roll: :?
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Binnenkomen op rood

Bericht door dekooiker »

Niks met ARS te maken, alles met EBP.
Dat het sein maar openkomt na bedienen van AVG is inderdaad in verband met overwegen voor zover het zo geprogrammeerd werd.
Er wordt gesakkerd over moeten vertragen en dergelijke; ik kan u verzekeren dat op TC en de seinposten genoeg telefoontjes binnenlopen van de politie, De Lijn vanwege langdurig aanschuiven.
Als het met het dichthouden van een sein vermeden kan worden dan zien wij dat als goede oplossing.
ETCS of niet...
De trein.
Alleen voor durvers.
Plaats reactie