Binnenkomen op rood

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door jan_olieslagers »

Al kan ik me wel goed voorstellen dat de informatica voor velen een onbekend domein is, zodat het makkelijk schieten is op de beoefenaars derzelve, toch vind ik al die kritiek bijzonder gemakkelijk en goedkoop. De informatica (wat o.a. programmeurs omvat, maar in de tegenwoordige hypercomplexe omgevingen ook veel andere specialismen) werkt op een lastenboek. Als dat lastenboek niet correct werd uitgevoerd dan is "de informatica" inderdaad in fout. Maar waar is dat aangetoond? Kan iemand aub even tonen welke specificaties er aan "de informatica" zijn voorgelegd, terzake, in het lastenboek?

En neen, @dekooiker, de programmeurs zullen zich hoogstwaarschijnlijk helemaal niet bewust zijn van wat er op het terrein gebeurt. Dat kan en mag ook niet nodig zijn: diegene die het lastenboek opmaakt, DIE moet weten hoe het er ten velde aan toegaat. Maar als ik op deze pagina's keer op keer pleidooien zie voor wederzijdse bezoeken en beter communicatie tussen treinbestuurders en signalisatiebedieners - voor mij een elementaire vanzelfsprekendheid! - dan maak ik me geen illusies over de communicatie (op het niveau van die arme drommels die het echte werk doen!) met het departement informatica.

De wereld is gewoon te ingewikkeld geworden, zeker voor midden- en upper management die nog in de 19de eeuw denken.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door dentheo »

Jan, vroeger zat er voor een programmeur nog iemand analist ofzo ?
Die vervang jij door lastenboek, dat is in de praktijk nogal een verschil.
Dezelfde discussies enkele malen meegemaakt met werkingsbeschrijving en gedetailleerde werkingsbeschrijving.
Sommige iT-ers wilden de tweede, de gedetailleerde, zelfs NIET zelf maken, ook al verkochten zij zich als " specialisten in chemieautomatisering"
Daarom maar NIET bij hen besteld, ik zag de lange reeks prijsaanpassingen al komen....
Theo
Groeten vanop de Heide
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door jan_olieslagers »

Akkoord en niet akkoord. Jawel, lang geleden zaten er analysten voor de programmeurs. In mijn observatie was het aan de analysten om het lastenboek om te zetten naar een analyse, verstaanbaar voor informatici; en aan de programmeurs om die analyse om te zetten in programma's. Anderen spraken dan van de functionele analyse en de technische analyse.

Het doet er allemaal niet van af dat er ergens nauwkeurig dient te zijn vastgelegd hoe een informaticasysteem zich hoort te gedragen, ook in uitzonderlijke omstandigheden. Als ik dan op dit forum lees wat een pleiade aan condities en systemen en bevoegdheden er bestaan, en welke veelheid aan procedures tussen al die dingen, dan kan ik me licht voorstellen dat geen mens erin slaagt dat allemaal samen te vatten in de eenvoudige rechtlijnige taal die informatici nu eenmaal hanteren en ook moeten hanteren.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door dekooiker »

jan_olieslagers schreef: 12 dec 2017, 19:17 De wereld is gewoon te ingewikkeld geworden, zeker voor midden- en upper management die nog in de 19de eeuw denken.
Waar ik u moet danken voor de toelichting in het eerste deel verdient de laatste zin gewoon lof.
De trein.
Alleen voor durvers.
traxie
Berichten: 266
Lid geworden op: 27 apr 2015, 06:38
Locatie: Gent

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door traxie »

Zo'n discussie is toch eigenlijk jammer. Ondertussen ziet men dat het ars systeem mankementen heeft. De conclusie is dat het niet goed werkt, gevolg, er is bijsturing nodig. Voor je nieuwe functies introduceert zorg je dat het vorige feilloos werkt, zeker als het geen alleenstaand probleem is. Elke situatie is anders maar het probleem blijft hetzelfde je moet zinloos vertraging maken.

Hoe het komt dat het nu niet goed is doet weinig terzake, dat het moet veranderen is duidelijk, dus aan de slag Infrabel zou ik zeggen.
Ducktape
Berichten: 437
Lid geworden op: 11 aug 2015, 21:34
Locatie: Mortsel

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Ducktape »

Ik begin zo stilaan het schijt te krijgen van die ARS in Vilvoorde. Met treinen van de reeks 31xx en 33xx richting Brussel staat het uitritsein van Vilvoorde altijd nog gesloten als je aan het perron komt, van zodra je stilstaat *PING* groen... In Vilvoorde is er ook nog een korte sectie aanwezig, dus voor je je 2 gele sein krijgt, krijg je ook nog je groen-geel verticale sein. Dit komt er dus op neer dat we vanaf TWEE EN HALVE KILOMETER (2.500m!) voor het begin van het perron al beginnen remmen en dat allemaal door die klote software die ze niet aanpassen.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Binnenkomen op rood

Bericht door dekooiker »

Indien ARS correct ingesteld is en de bedienaar op de hoogte van hoe je het meest economisch rijdt, dan kan het goed werken.
Ik ben meer bevreesd voor het dure TMS-instrument dat je moet gebruiken om treinen voorrang te geven of anderen op te houden.
Op het moment dat je beslist de ene te laten rijden kan het zijn dat die in de minuten erop vertraging begint te maken...waardoor een andere trein voor niks opgehouden wordt.
Het werkt misschien in kleine knooppunten maar zeker niet in een chaotisch net als het onze.
De trein.
Alleen voor durvers.
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Eimai »

Ducktape schreef: 27 feb 2018, 13:35 Ik begin zo stilaan het schijt te krijgen van die ARS in Vilvoorde.
Hear, hear.

En dat die fucking vertrekseinen in Mechelen zelf ook is terug worden open gezet vooraleer we de inritseinen passeren zodat we niet als een slak aan het perron moeten komen. Dat het voor een overweg is kunt ge mij daar niet wijsmaken zoals in Lier zogezegd het geval is. ETCS ligt er niet dus ook geen gevaar voor E377'en als het sein dan toch is moet dichtgezet worden. En tegen dat je moet vertrekken is het sein toch open gezet dus als er plots toch tractie- of andere problemen zijn moet er toch sowieso gebeld worden met de bestuurder om het sein weer te laten dichtzetten, dus uit schrik van met ons te bellen kan het ook al niet zijn.

En Berchem spoor 10, ik kan er nog altijd niet bij dat dat wordt dichtgehouden als de sectie vrij is. Er ligt niet eens een wissel van een ander spoor naar de sectie recht voor u dus het is zelfs compleet onmogelijk om een andere trein tegen te houden als je toch eens problemen hebt om te vertrekken.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Asterix »

dekooiker schreef: 27 feb 2018, 13:48 Indien ARS correct ingesteld is en de bedienaar op de hoogte van hoe je het meest economisch rijdt, dan kan het goed werken.
Je rijdt het meest economisch door zonder klokjes EBP de reiswegen te laten aanleggen, zoals vroeger dus, al sluit dat het opleggen van GGV niet uit. De bedienaar hoeft daar dus ook niet over na te denken, het systeem werd immers net met dat doel ontworpen (automatisering).
dekooiker schreef: 27 feb 2018, 13:48Ik ben meer bevreesd voor het dure TMS-instrument dat je moet gebruiken om treinen voorrang te geven of anderen op te houden.
Op het moment dat je beslist de ene te laten rijden kan het zijn dat die in de minuten erop vertraging begint te maken...waardoor een andere trein voor niks opgehouden wordt.
Het werkt misschien in kleine knooppunten maar zeker niet in een chaotisch net als het onze.
ARS is net de vertaling van die keuzes in de seinsturing.

Wat zeggen eigenlijk de spoorwegoperatoren? Krijgen de bestuurders geen steun wanneer ze bij hun werkgever hun beklag doen?
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door rvdborgt »

Asterix schreef: 27 feb 2018, 17:28Wat zeggen eigenlijk de spoorwegoperatoren? Krijgen de bestuurders geen steun wanneer ze bij hun werkgever hun beklag doen?
De vervoerders zouden hier eigenlijk zeer bezorgd over moeten zijn: binnenkomen op rood levert immers vertraging op, of op zijn minst wordt het inhalen van vertraging bemoeilijkt. En dat is allemaal slecht voor de statistieken. Maar misschien zie ik dat te simpel...

Groetjes,
Rian
brouckie
Berichten: 116
Lid geworden op: 21 feb 2012, 18:46

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door brouckie »

rvdborgt schreef: 27 feb 2018, 18:37
Asterix schreef: 27 feb 2018, 17:28Wat zeggen eigenlijk de spoorwegoperatoren? Krijgen de bestuurders geen steun wanneer ze bij hun werkgever hun beklag doen?
De vervoerders zouden hier eigenlijk zeer bezorgd over moeten zijn: binnenkomen op rood levert immers vertraging op, of op zijn minst wordt het inhalen van vertraging bemoeilijkt. En dat is allemaal slecht voor de statistieken. Maar misschien zie ik dat te simpel...

Groetjes,
Rian
De vertraging is het minst van mijn zorgen. Speelt veiligheid dan geen rol?
Hoor het de woordvoerders zo zeggen "Veiligheid is onze topprioriteit!". :roll: :roll:
Elke beperkend seinbeeld dat de bestuurder krijgt is er één te veel, zeker als ze niet nodig zijn.

Overal waar ik nodeloos met 2G aan het perron kom schrijf ik op mijn verslag. Blijkbaar zet NMBS onvoldoende druk bij Infrabel want tot op heden nog niets veranderd. Of toch, Brugge spoor 9 (richting Gent) stond in het begin altijd dicht. Ondertussen toch al een jaar dat we daar met groen aan het perron komen. Aan de andere kant, spoor 10 (richting kust) staat nog steeds dicht ook al is er in de eerst 15min geen enkele kruising :roll: .
In Gent de omgekeerde situatie. Spoor 12 (richting kust) meestal groen, spoor 9 - 11 (richting Brussel) zo goed als altijd 2G.

Oh ja, nu Leuven en Luik in een etcs zone liggen is het daar binnen slenteren aan 25km/h. In plaats van naar buiten, zit je constant op uw etcs scherm te kijken. Waarvoor dank, Infrabel!!! Ook hier weer. Veiligheid topprioriteit :?: Mocht stiptheidsmanager Jos meelezen. Misschien hier iets aan doen, beste vriend. 't Zal dan gedaan zijn met uw slapeloze nachten ;)
pastore

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door pastore »

1
Laatst gewijzigd door pastore op 30 jun 2018, 14:07, 1 keer totaal gewijzigd.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door rvdborgt »

brouckie schreef: 27 feb 2018, 19:18Overal waar ik nodeloos met 2G aan het perron kom schrijf ik op mijn verslag.
Heel goed! Als nu iedere machinist dat eens zou doen. Het zal iets van lange adem zijn maar hoe meer vermeldingen, hoe meer en hoe vaker het uiteindelijk zal opvallen.

Groetjes,
Rian
brouckie
Berichten: 116
Lid geworden op: 21 feb 2012, 18:46

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door brouckie »

pastore schreef: 27 feb 2018, 20:27 Misschien schort er ook iets aan het systeem als er bij dubbel geel, keper,... kortom geen groen, nog maar aan een wandeltempo gereden kan worden.
Het is met het huidige metronet niet mogelijk om een reisweg van Luik naar de kust al volledig aan te leggen bij vertrek. Er rijden "helaas" ook nog andere treinen die ook allemaal een groen seinbeeld willen.
Voor Luik in de richting van de kust heb je zeker een punt. In de 5min dat we daar stil staan rijden verschillende treinen binnen en buiten die nog moeten kruisen. Daar heb ik geen enkel probleem mee en schrijf het dan ook niet op mijn verslag. Een heel ander verhaal in de richting van Eupen. Daar heb je geen kruisingen (tenzij een zeldzame trein richting de bundel) maar staat alles dicht tot aan het vertrekuur...
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door rvdborgt »

brouckie schreef: 27 feb 2018, 21:41Voor Luik in de richting van de kust heb je zeker een punt. In de 5min dat we daar stil staan rijden verschillende treinen binnen en buiten die nog moeten kruisen. Daar heb ik geen enkel probleem mee en schrijf het dan ook niet op mijn verslag. Een heel ander verhaal in de richting van Eupen. Daar heb je geen kruisingen (tenzij een zeldzame trein richting de bundel) maar staat alles dicht tot aan het vertrekuur...
In Leuven richting Luik hetzelfde. Er moet daar echt bijna nooit iets voorlangs maar het komt tegenwoordig nog maar 1 keer per halfjaar voor dat ik op normale snelheid het station binnenkom (4xx of 5xx). De andere keren is het op kruipsnelheid en bij de 4xx gaan op die manier vaak aansluitingen verloren.

Groetjes,
Rian
Plaats reactie