pastore schreef: ↑01 mar 2018, 07:02
Ja, want in Hasselt sta je sowieso stil
Misschien toch even opmerken dat het infrastructuurgewijs bijzonder moeilijk in elkaar zit.
Bijkomend probleem is dat in tegenstelling tot Leuven een losse rit van of naar het perron zelden tot nooit op zijn voorziene uur vertrekt. Het is zelfs vaak het geval dat de AVG is bediend om los te vertrekken, maar dat de trein nog minuten lang blijft staan aan het perron. Uiteraard met open sein waardoor heel het station geblokkeerd staat.
Als dan een volgende losse rit op zijn voorziene vertrekuur preventief gebeld wordt of hij wel degelijk klaar is blijkt hij "nog lang niet klaar te zijn". Gelukkig stond hiervoor het sein dan nog niet open.
Een andere trein wordt klaargegeven, het sein wordt open gezet, maar de locomotief blijkt plots kapot te zijn.
Dit zijn maar enkele voorbeelden die zo goed als dagelijks voorvallen en die altijd een domino-effect hebben op al het ander treinverkeer.
Ik denk dat dit probleem zich zowel met papieren grafieken, saxby, Ebp, ARS,... stelt.
Voor de bestuurders die al eens in Hasselt komen, misschien is het een handige tip om in gedachten te houden dat als je met je trein van bijna eender welke vertakking binnen aan het rijden bent naar het perron , je in jezelf moet denken: " ik rijd hier momenteel, dus kan er voor de rest bijna geen enkele andere trein rijden in Hasselt." Dus bijna al die andere treinen die je dan ziet staan aan het perron zijn aan het wachten op kruising van jouw trein. En als je aan het perron staat is het omgekeerde van toepassing.
Dit is totaal niet aan onwil, ARS of geen ARS te wijten. Het is gewoon de realiteit.
Op deze manier staat men inderdaad altijd stil in Hasselt.
Het gebeurt nochtans regelmatig dat ik aan de inrit kant Diest stil sta gedurende enkele minuten, zonder dat er in de verste verte ook maar 1 trein te bespeuren is.
In Hasselt hangen geen ZR-ER borden onder de AVG, dus de AVG mag niet eens gebruikt worden om de trein klaar voor vertrek te melden. Het kan zijn dat de boordchef wel klaar is met zijn trein leeg te maken maar de bestuurder nog van kant aan het keren is. De bc moet mondeling tegen zijn of haar bestuurder zeggen dat de trein leeg is, waarna de bestuurder de ROR zal contacteren. Dan kan het natuurlijk gebeuren dat je trein pas enkele minuten later vertrekt als het niet op de juiste manier gebeurt. Ik vraag nooit om de AVG te draaien, net omdat ik weet dat het anders problemen zou kunnen geven. In de andere richting gebeurt hetzelfde, meld je op tijd klaar en je kan nog 20 minuten staan schilderen terwijl er eerst nog 3 goederentreinen passeren en vervolgens een trein die na u is binnengekomen om uit te wijken. Ook eens een keer miszending gehad... Dit zijn geen fabeltjes hoor, dit zijn mijn eigen ervaringen, en je mag aan elke bestuurder en begeleider vragen die in Hasselt komen, de kans dat je vertraging oploopt is zeer reëel. Als het zelfs al in Pano verteld werd... (Enkel ervaring kant Diest, over een andere inrit kan ik niets vertellen)
dekooiker schreef: ↑01 mar 2018, 15:25
rvdborgt schreef: ↑27 feb 2018, 18:37
Hasselt kan niet nóg erger worden, toch?
Het zou daar veel minder erg zijn moest het treinpersoneel onmiddellijk bellen als er problemen zijn.
Ook al duren die maar 3 minuten; je hindert er meestal andere treinen.
Neem daarbij een bedienaar op B.14 die weet hoe het moet en dan ben je op weg naar stipter rijden.
Ik zwijg maar over de talrijke storingen.
Als ik een telefoonnummer heb, ja. Ik heb van de zone Hasselt geen enkele telefoonnummer, dus als er iets van problemen zijn is het gewoon Traffic Control. Hopelijk komt (eindelijk) de 1200(?) oproep snel in dienst zodat we jullie beter kunnen bereiken. Hoe minder tussenschakels, hoe liever.
En ik kan trouwens hetzelfde zeggen hoor, als er iets van problemen zijn, bel ons dan eens op zodat we weten wat er aan de hand is. Tegenwoordig gaat het al beter dan enkele jaren terug, maar er is nog steeds ruimte voor verbetering.
Lynx schreef: ↑01 mar 2018, 13:35
brouckie schreef:Shrek schreef: ↑28 feb 2018, 21:38
Die 25 km/h geldt slechts in de laatste tientallen meter voor het sein, daarvoor kan je nog altijd sneller rijden zolang je maar onder de curve blijft. Sommige bestuurders hebben echter (begrijpelijk) nog de neiging de klassieke regels te volgen en gaan zo snel mogelijk naar die doelsnelheid. Ik heb al bestuurders gezien die op de kop van het perron al 25 km/h rijden terwijl hun curve nog aan 70 km/h zit.
Dat is gewenning zeker?
Remcurve ETCS is veel te sportief. Ook ik rem bij een stopopdracht direct naar mijn doelsnelheid, zeker als ik weet dat een sein nodeloos dicht staat. Plaatsen waar ik weet dat er nog een kruising is rij ik iets dichter tegen de curve, maar nog altijd met voldoende marge. Zeker bij lange gesleepte treinen neem je beter wat speling. De remming is niet zo direct als op een desiro. Voor je het weet krijg je een noodremming.
Sportief?? Die curve is zo conservatief als wat. In Nederland gaan we daardoor zelfs capaciteitsverlies krijgen op lijnen omdat de remcurve van ERTMS/ETCS langer is dan met het huidige ATB systeem hier. Daardoor kan er een minder snelle treinopvolging plaatsvinden.
Overigens: liggen er bij jullie geen infill balises of zelfs een infill lus langs de perrons? Dan krijg je al direct de rijweg bij het openen van het sein, zelfs in Level 1.
Afhankelijk van het materieel is dat hier in België alleszins toch serieus remmen hoor. Bij Desiro's is de curve makkelijk te volgen met een matige remming, maar bij een ram M6 (wat beter geremd is dan een Desiro vaak) moet je echt al een stevige remming geven om de curve te kunnen volgen. Dus ja, met momenten conservatief, met momenten zeer sportief.