Binnenkomen op rood

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22477
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Steven »

Als je zelf op spoor 1 staat in Luik en er gaat een trein van/naar dat bundeltje links is het altijd kruisen he Shrek :lol:
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Shrek »

Steven schreef: 27 aug 2018, 15:28 Als je zelf op spoor 1 staat in Luik en er gaat een trein van/naar dat bundeltje links is het altijd kruisen he Shrek :lol:
Dat is uiteraard waar, maar ook andere treinen als de Hasselt-Maastricht op perron 2 of de Herstal-Verviers (op zowat alle perrons) hebben soms last van kruisingen. De ligging van die bundel laat nu éénmaal niets anders toe. Luik is dus een heel ander geval dan Leuven of Brussel-noord waar er effectief (quasi) geen kruisingen zijn.
brouckie
Berichten: 116
Lid geworden op: 21 feb 2012, 18:46

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door brouckie »

Shrek schreef: 27 aug 2018, 15:48
Steven schreef: 27 aug 2018, 15:28 Als je zelf op spoor 1 staat in Luik en er gaat een trein van/naar dat bundeltje links is het altijd kruisen he Shrek :lol:
Dat is uiteraard waar, maar ook andere treinen als de Hasselt-Maastricht op perron 2 of de Herstal-Verviers (op zowat alle perrons) hebben soms last van kruisingen. De ligging van die bundel laat nu éénmaal niets anders toe. Luik is dus een heel ander geval dan Leuven of Brussel-noord waar er effectief (quasi) geen kruisingen zijn.
Met de Ica vallen de kruisingen vanop spoor 1 best wel mee hoor. Zelden dat ik iets zie bewegen.
Voor ARS kwamen we daar trouwens veel vaker met groen aan het perron.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Shrek »

brouckie schreef: 28 aug 2018, 13:56 Met de Ica vallen de kruisingen vanop spoor 1 best wel mee hoor. Zelden dat ik iets zie bewegen.
Voor ARS kwamen we daar trouwens veel vaker met groen aan het perron.
Ik zeg ook niet dat het er heel veel zijn, maar het valt wel af en toe voor dus kan je het sein niet altijd automatisch laten open komen wanneer er een IC op spoor 1 binnen rijdt. Het zal dus elke keer een handmatige actie vereisen van het personeel en die hebben (helaas) niet altijd tijd daarvoor.
rvdborgt
Berichten: 4307
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 28 aug 2018, 13:59
brouckie schreef: 28 aug 2018, 13:56 Met de Ica vallen de kruisingen vanop spoor 1 best wel mee hoor. Zelden dat ik iets zie bewegen.
Voor ARS kwamen we daar trouwens veel vaker met groen aan het perron.
Ik zeg ook niet dat het er heel veel zijn, maar het valt wel af en toe voor dus kan je het sein niet altijd automatisch laten open komen wanneer er een IC op spoor 1 binnen rijdt. Het zal dus elke keer een handmatige actie vereisen van het personeel en die hebben (helaas) niet altijd tijd daarvoor.
Dus welk probleem lost ARS met systematisch rood hier dan op als dat vroeger niet systematisch rood was?

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef: 28 aug 2018, 18:28 Dus welk probleem lost ARS met systematisch rood hier dan op als dat vroeger niet systematisch rood was?
De verminderde overheidsdotaties. ARS laat toe met minder mensen te werken, dus minder loon te betalen.
brouckie
Berichten: 116
Lid geworden op: 21 feb 2012, 18:46

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door brouckie »

Shrek schreef: 28 aug 2018, 13:59
brouckie schreef: 28 aug 2018, 13:56 Met de Ica vallen de kruisingen vanop spoor 1 best wel mee hoor. Zelden dat ik iets zie bewegen.
Voor ARS kwamen we daar trouwens veel vaker met groen aan het perron.
Ik zeg ook niet dat het er heel veel zijn, maar het valt wel af en toe voor dus kan je het sein niet altijd automatisch laten open komen wanneer er een IC op spoor 1 binnen rijdt. Het zal dus elke keer een handmatige actie vereisen van het personeel en die hebben (helaas) niet altijd tijd daarvoor.
Dus omdat het af en toe voorvalt laten we gemakshalve alle andere treinen nodeloos naar een rood sein rijden?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Shrek »

brouckie schreef: 28 aug 2018, 18:45 Dus omdat het af en toe voorvalt laten we gemakshalve alle andere treinen nodeloos naar een rood sein rijden?
Daarom niet, maar dat maakt het wel moeilijker dan om het permanent op groen te zetten zoals in Leuven spoor 3 kant Luik zou kunnen. Soms wel soms niet vraagt een menselijke interventie, altijd groen kan automatisch.
brouckie
Berichten: 116
Lid geworden op: 21 feb 2012, 18:46

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door brouckie »

Shrek schreef: 28 aug 2018, 18:55
brouckie schreef: 28 aug 2018, 18:45 Dus omdat het af en toe voorvalt laten we gemakshalve alle andere treinen nodeloos naar een rood sein rijden?
Daarom niet, maar dat maakt het wel moeilijker dan om het permanent op groen te zetten zoals in Leuven spoor 3 kant Luik zou kunnen. Soms wel soms niet vraagt een menselijke interventie, altijd groen kan automatisch.
Voor alle duidelijkheid, dit is geen kritiek op jullie, wel op ARS die na al die jaren nog steeds niet feilloos werkt (toch niet vanuit het perspectief van de bestuurders).
rvdborgt
Berichten: 4307
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 28 aug 2018, 18:55
brouckie schreef: 28 aug 2018, 18:45 Dus omdat het af en toe voorvalt laten we gemakshalve alle andere treinen nodeloos naar een rood sein rijden?
Daarom niet, maar dat maakt het wel moeilijker dan om het permanent op groen te zetten zoals in Leuven spoor 3 kant Luik zou kunnen. Soms wel soms niet vraagt een menselijke interventie, altijd groen kan automatisch.
Ik mag toch hopen dat ARS op zijn minst een functie heeft als "groen, tenzij er een kruisende beweging is gepland". Of is dat voor over XY jaar?

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef: 28 aug 2018, 20:04 Ik mag toch hopen dat ARS op zijn minst een functie heeft als "groen, tenzij er een kruisende beweging is gepland". Of is dat voor over XY jaar?
Het grote probleem met bewegingen van en naar bundels is dat deze eigenlijk nooit gepland zijn. Soms is de trein sneller klaar, soms niet, soms beslist men van eerst te ontkoppelen, soms is er een kleine depannage,...
Om de NMBS deze flexibiliteit te gunnen is er geen vast vertrekuur gepland. Het nadeel natuurlijk is dat globale systemen als ARS niet weten wat er gaat gebeuren, enkel het personeel van NMBS en Infrabel in de seinhuizen weet wat de plannen zijn met die uit te wijken trein.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22477
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Steven »

Sorry maar voor rangeringen hebben wij ook een uur op onze dienstfiches. Als dat voorzien uitwijken is na trein x of aan perron brengen van trein y zijn er wel degelijk uren voorzien. Dus dat valt in te plannen.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door dekooiker »

Shrek schreef: 28 aug 2018, 21:07 enkel het personeel van NMBS en Infrabel in de seinhuizen weet wat de plannen zijn met die uit te wijken trein.
Was dat maar waar.
Bij NMBS blijkt men het op een bepaalde plek niet goed te weten (in tegenstelling tot andere stations) wat zou het seinhuis het dan wel moeten weten?
Als het treinpersoneel het aftrapt, en dat wordt zomaar getolereerd, blijft de nest staan al dan niet met open sein om te wijken.
Waardoor er treinen stilstaan hetwelk mooi verwoord werd op de Panoreportage...
De trein.
Alleen voor durvers.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Shrek »

Steven schreef: 28 aug 2018, 21:23 Sorry maar voor rangeringen hebben wij ook een uur op onze dienstfiches. Als dat voorzien uitwijken is na trein x of aan perron brengen van trein y zijn er wel degelijk uren voorzien. Dus dat valt in te plannen.
Er is inderdaad officieel altijd iets voorzien, maar op sommige plaatsen (Brussel Zuid hoort daar gelukkig niet bij) wijkt men daar nogal snel van af.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22477
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Steven »

In Brussel zuid niet afwijken? Net daar valt dat het meeste voor. Ongeacht of je nu naar bundel Gent gaat of vertrekt van/naar Vorst-rijtuigen/werkplaats HST. Dagelijkse kost. Zelfs al treinen weten uitwijken op het tijdstip dat er eentje commercieel over dezelfde wissel moet. Het is geen simpel station en soms zit de boel ook gewoon overhoop. Maar dat men zich op een gewone dag zonder vertraging ook bezondigd aan zulke zaken geeft mij meer vragen dan antwoorden.
Plaats reactie