Binnenkomen op rood

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1215
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Tim »

Is het ook niet zo dat op vele plaatsen de reiswegen automatisch aangelegd worden zonder tussenkomst van de operator? Sinds Eeklo op EBP staat komt het vertreksein pas open wanneer de AVG bediend wordt.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Binnenkomen op rood

Bericht door dekooiker »

Ik ben blij dat we het zo eens zijn: er wordt dikwijls vertraging voor niks gemaakt.

Toch zijn er een aantal zaken die bijdragen tot waar we nu mee te maken hebben:

- kennis van de situatie ten velde door bedienaars van de post.
Hier is nog veel werk aan de winkel, daar zou Infrabel best wel eens een dag aan mogen opofferen om personeel op te leiden en bewust maken van de nadelen van (onnodig) beperkingen opleggen.
Ik ben mij daarvan bewust maar helaas vele anderen niet.
Voorbeeld uit de praktijk is een collega, op de wandeling van de blok naar zijn wagen op de laatste werkdag.
'Of ze nu groen of dubbel geel krijgen, ze mogen hier toch maar 40 rijden'.
Het geeft aan dat er een probleem is bij een deel van de oude garde.

- ETCS versus geen ETCS
We houden uit gewoonte seinen op het einde van het perron gesloten.
Kwestie van eventuele andere treinen nog door te laten (in mijn werkplek is dat alleszins zo en ook nodig).
Meteen groen krijgen na rood duidt overigens alleen op geen ontblokking.
Bij kruising van wat dan ook is dat de normale gang van zaken.
Uiteraard geldt dit alleen wanneer de seinherhaling van de volle baan van toepassing is.
(Voor Infrabel blijft het gesloten houden van het uitrijsein van een perron een normale zaak ook al wordt daardoor vertraging gemaakt bij het binnenrijden en er zal ook geen verantwoording afgelegd moeten worden bij vertraging.)

-programma van de seinpost
Bepaalde seinen op een EBP-seinpost zullen altijd gesloten zijn omdat het nuttig is.
Voorbeeld: Antwerpen-Berchem waar de seinen van lijn 59/1 en 27 geprogrammeerd zijn om door de bedienaar open te zetten.
Op lijn 25 staan ze een sectie verder open.
Soms zijn er seinen die stommelings verkeerd geprogrammeerd zijn.

Ook is het zo dat er op een EBP automatismen kunnen ingevoerd worden.
Als de AVG gedraaid wordt komt het sein open, of op een bepaald uur.
Wordt ingevoerd door bedienaar of toezicht en heeft wel degelijk zin.

Wat jullie opmerkingen betreft nog dit.
Men is eindelijk gestart met toezichters in een simulator te zetten waardoor ze zelf eens kunnen ondervinden welke hinder er is bij seinbeelden met geel of rood.
Omgekeerd moet het besturend personeel eens op een seinhuis kunnen komen en meevolgen waar het om draait.
Beide partijen zullen op één dag meer leren dan op jaren alleen verder werken.
Zeg dat ik het gezegd heb :mrgreen:
De trein.
Alleen voor durvers.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Asterix »

Tim schreef:Is het ook niet zo dat op vele plaatsen de reiswegen automatisch aangelegd worden zonder tussenkomst van de operator? Sinds Eeklo op EBP staat komt het vertreksein pas open wanneer de AVG bediend wordt.
Zoals al gezegd is en blijft de grote pest dat steeds meer EBP-posten worden uitgerust met ARS (Automatic Route Setting). Men laat op plaatsen waar er geen kruisingen zijn de pc de seinen openen. Die pc kijkt onder meer naar het vertrekuur maar kletst bij vertraging gewoon extra minuten bij het voorziene vertrekuur. Daardoor blijven seinen veel te lang dicht en wordt 'efficiënte reiswegsturing' eigenlijk een vertragende factor.
Vertragingen worden dan ook nog eens op rekening van de spoorwegoperator gezet (omdat men trager rijdt dan de reglementering vereist) of het wordt onder 'te onderzoeken' geklasseerd.

Het is datzelfde principe dat ervoor zorgt dat je seinbeelden als GGV tegenkomt, afwaarts werd de reisweg gewoonweg nog niet aangelegd door de EBP.

Bestuurders en seinhuispersoneel kunnen veel van mekaar leren maar de wil moet er zijn...
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Eimai »

dekooiker schreef:- ETCS versus geen ETCS
ETCS maakt de situatie bij het dichthouden van het uitritsein niet noodzakelijk beter. De remcurve begint meestal ook te lopen vanaf het sein dat twee geel staat, en je zit in de stations met release speeds van 25 km/u, en als je release speed niet kent: dat betekent dat je stil staat met noodremming wanneer je het laatste stuk voor het sein 26 km/u rijdt, dat maakt dus nog meer slenteren aan het perron dan gewoon TBL1+, zeker met een ram M6'en waar je toch net iets minder controle hebt op de exacte snelheid vergeleken met een desirootje.
'Of ze nu groen of dubbel geel krijgen, ze mogen hier toch maar 40 rijden'.
Groen is dan 40 ja, maar twee geel betekent al lang geen 40 meer, eerder zo'n 30 met de TBL1+ snelheidscontrole en CAP-regel. Dus toch een kwart trager... Op een sectie van anderhalve kilometer gaat dat al naar een minuut langere rijtijd toe.
Op lijn 25 staan ze een sectie verder open.
Nochtans staat het vertreksein in Berchem richting Centraal op de 25 meestal wel dicht als we aankomen.
Omgekeerd moet het besturend personeel eens op een seinhuis kunnen komen en meevolgen waar het om draait.
Graag, maar denk dat als we in Antwerpen met alle 300 bestuurders eens afkomen in blok 12 jullie ons rap beu gaan zijn :-)
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door dekooiker »

Dat laatste wil ik tegenspreken.
Destijds was het daar een duivenkot, komen en gaan van mensen die er al dan niet nodig zijn.
(Probeer dàt maar eens in FMBZ of FBN!).
Mensen die willen bijleren storen dan minder erg dan de rondlopers ;-)
De trein.
Alleen voor durvers.
groentje
Berichten: 7271
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door groentje »

Dat kan ik bevestigen. Daarom is het ook zo spijtig dat er op lijnstudie voor verkeersleiders wordt bespaard... De nieuwe lichting mag wel allemaal eens naar de simulator...
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Asterix »

groentje schreef:Dat kan ik bevestigen. Daarom is het ook zo spijtig dat er op lijnstudie voor verkeersleiders wordt bespaard... De nieuwe lichting mag wel allemaal eens naar de simulator...
Dat project zou worden uitgebreid naar de bestaande verkeersleiders.
groentje
Berichten: 7271
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door groentje »

Dus wel simulator, maar geen life-gesprek meer met de mensen die het dagelijks doen? Want eerlijk gezegd, op mijn voorbije lijnstudies ben ik regelmatig meer te weten gekomen over bepaalde frustraties van treinbegeleiders, maar ook omgekeerd, en ik denk dat ik toch minstens enkele treinbestuurders heb overtuigd van het nut sneller te communiceren met de blok bij problemen, en desnoods in nood te verklaren. Want sommige waren blijkbaar van mening dat je, eenmaal in nood, niet meer mocht proberen te depanneren, terwijl een trein, ook na een innoodverklaring, mits toestemming terug mag vertrekken zonder hulplocomotief. Dergelijke zaken leer je maar door met de mensen op het terrein te praten, niet door even te mogen 'spelen' op een simulator (al leert dat ook heel wat, natuurlijk, maar niet noodzakelijk de zaken waarmee wij hun leven kunnen verbeteren, en omgekeerd.
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Eimai »

Als 't goed is, moet het ook gezegd worden: we rijden in Sint-Niklaas ineens terug gewoon op groen binnen.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door dekooiker »

Oei, vergissing van het seinpersoneel.
Wordt rechtgezet :mrgreen:
De trein.
Alleen voor durvers.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: RE: Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Shrek »

Eimai schreef:Als 't goed is, moet het ook gezegd worden: we rijden in Sint-Niklaas ineens terug gewoon op groen binnen.
Daar zal de nieuwe software (TMS) wel voor iets tussen zitten ;)
Op de meeste plaatsen zou het onnodig binnenkomen op rood nu trouwens opgelost moeten zijn.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: RE: Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Asterix »

Shrek schreef:
Eimai schreef:Als 't goed is, moet het ook gezegd worden: we rijden in Sint-Niklaas ineens terug gewoon op groen binnen.
Daar zal de nieuwe software (TMS) wel voor iets tussen zitten ;)
Op de meeste plaatsen zou het onnodig binnenkomen op rood nu trouwens opgelost moeten zijn.
Dat moet dan toch na een zeer recente update zijn gebeurd want tot eind vorige week was het zo mogelijk nog slechter geworden 'dankzij' die TMS: toen stond aan quasi-elke beheerd sein (!) een doorrituur (en dus seinsturing) vermeld. Niemand in een seinhuis dat zoiets begrijpt....

Ik zie die evolutie trouwens niet meteen verbeteren. Het staat in de sterren geschreven dat steeds performantere software het personeel deels zal moeten vervangen met als gevolg dat dat 'klokrijden' gemeengoed zal worden....
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Asterix »

groentje schreef:Dus wel simulator, maar geen life-gesprek meer met de mensen die het dagelijks doen? Want eerlijk gezegd, op mijn voorbije lijnstudies ben ik regelmatig meer te weten gekomen over bepaalde frustraties van treinbegeleiders, maar ook omgekeerd, en ik denk dat ik toch minstens enkele treinbestuurders heb overtuigd van het nut sneller te communiceren met de blok bij problemen, en desnoods in nood te verklaren.

Beiden: simulatie en rondetafelgesprek. Het is trouwens niet onlogisch dat er bespaard wordt op zaken als lijnstudie: er wordt nog te veel misbruik van gemaakt om tijdens de werktijd een dagje naar zee te gaan etc.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22506
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Steven »

Dat noemen ze snijden in eigen vel. Een aantal profiteurs die het om zeep helpen voor alle andere.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5266
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door overweg13 »

Steven schreef:Dat noemen ze snijden in eigen vel. Een aantal profiteurs die het om zeep helpen voor alle andere.
Tja, zo zit onze samenleving nu eenmaal in elkaar. Met als gevolg een diarree aan regels, die dan weer alleen maar nageleefd worden door diegenen voor wie ze niet bedoeld zijn. Volgens mij een van de voornaamste redenen van stress: je doet je uiterste best, maar dan komen er weer nieuwe regels die je de indruk geven dat je het niet goed doet. En de profiteurs leven lang en gelukkig. Het gaat gewoon op voor alle facetten van de samenleving: sociale reglementering, belastingen, verkeer, ziekteverlof...
Met vriendelijke groet

overweg13
Plaats reactie