Binnenkomen op rood

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
dentheo
Berichten: 8175
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door dentheo »

Die aftakking is toch al zichtbaar in het landschap... ik meen gelijkvloers...
Juist nadat de 27 ( a ?) afzwaait richting Muizen.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Steven »

dat zou ook maar een tussenoplossing zijn om ze daar tussen Mechelen en Mechelen Nekkerspoel te plaatsen, de definitieve zou nog verder komen richting Antwerpen ook al is dat nog allemaal niet zeker. Veel zal afhangen van hoe men het station Nekkerspoel verder wil aanpassen.
Ducktape
Berichten: 440
Lid geworden op: 11 aug 2015, 21:34
Locatie: Mortsel

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Ducktape »

rvdborgt schreef:
dentheo schreef:
Ducktape schreef:De vertakking Y.Abeelstraat (waar L25N dus bij L25 komt) kan al dat verkeer richting Mechelen niet aan, pas vanaf die bypass er komt binnen x jaar zou dat probleem echt opgelost moeten zijn, aangezien er in december weinig tot niets gaat veranderen op L25 en L25N
Maar krijg je dan niet dezelfde problemen ten noorden van Mechelen zelfde treinen en uiteindelijk twee sporen ? Alleen is de bufferparking in Mechelen twee sporen breder.
Dat hangt evan af hoe die aantakking dan wordt. Idealiter wordt dat ongelijkvloers maar ik weet niet of dat ook echt zo wordt en zo ja wanneer...

Groetjes,
Rian
Dat zal idd afwachten zijn, maar het zal er in elk geval al op vooruit gaan als de vertakking na Mechelen ligt ipv ervoor nu. Bespaart heel wat frustratie bij ons dan...
Met de 31xx en 33xx rij ik al jaren 110 km/h (ipv 160 km/h) tusssen Vilvoorde en Mechelen, gewoon omdat ik anders minuten lang sta te schilderen aan het sein dat Y.Abeelstraat afdekt. Zelfde met de 20xx en 45xx, tussen Vilvoorde en Mechelen 120 rijden is al snel genoeg.
jan_olieslagers
Berichten: 3524
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door jan_olieslagers »

Zou het kunnen dat we een beetje naast elkaar weg praten?
Zoals ik de satellietfoto's en kaarten zie:

* de nieuw te bouwen bypass begint aan de zuidkant aan Y-Abeelstraat, het lijkt me dat het de directe voortzetting wordt van 25N met wellicht overloopwissels naar 25 en/of 27

* aan de noordkant komt de bypass bij op lijn 27B, het meest oostelijke spoorpaar, tussen Mechelen en Nekkerspoel, ter hoogte van het "Douaneplein", de vroegere goederenkoer van Mechelen

* lijn 27B vervoegt lijn 27 aan de Y Sint-Katelijne-Waver, met een fly-over waar vroeger lijn25A aftakte om naar Kontich-Dorp en Antwerpen-Zuid te gaan. Wellicht verwijst @dentheo hiernaar met zijn "reeds in het landschap zichtbaar"?

Ik zie nergens plannen om aan Nekkerspoel ingrijpend te gaan wijzigen, trouwens er is daar toch geen plaats voor meer dan de huidige zes sporen?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Steven »

Aan die zes sporen zal men normaal niet veel kunnen veranderen dat is een feit. Maar hoe de wissels zullen liggen is momenteel nog een vraagteken. De bedoeling is dat de lijn 25 naadloos overgaat in L25N en dat Thalys overal 160 km/u kan rijden. Als je ziet hoe het er nu bij ligt aan Mechelen Nekkerspoel kan het niet anders dan aangepast worden.

Het meest ideale is natuurlijk aan te sluiten aan L25 nabij de flyover van L25/27 maar dat vergt extra kosten, dus niet verbaasd zijn als men er eerst voor kiest om nog ettelijke jaren met een "minderwaardige" aansluiting te zitten nabij de huidige werf en dit dus pal aan het perron van Mechelen Nekkerspoel.
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Eimai »

Ducktape schreef:- De serie 34xx (Binche-Turnhout) heeft last van de serie 33xx als die laatste ook maar 2 min vertraging heeft. Bijkomstig stopt 33xx ook nog eens in Nekkerspoel, waardoor 34xx lang aan het perron moet staan wachten omdat er geen sein meer staat tussen perron Mechelen en de wissels aan Dijkstraat, een paar 100m voorbij Nekkerspoel.
Als er nu één plaats in België is waar een extra sein echt een verbetering kan geven dan is het wel tussen Mechelen en Nekkerspoel... Als het daar wat allemaal kort op mekaar zit is het eerst wachten tot de voorganger uit de sectie is voor je kan vertrekken, en vervolgens nog twee geel krijgen waardoor je diezelfde sectie zelf nog enkele minuten langer bezet houdt, waardoor je die achter je weer tegen houdt enzovoort. Veel bestuurders zullen daar trouwens traag genoeg vertrekken om toch groen te kunnen krijgen, iets waar seingevers misschien ook wel wat aan kunnen meehelpen: laat dat uitritsein pas open komen als je weet dat die met groen kan vertrekken. Maar een extra sein daar zou gewoon veel beter zijn.

Zelfde aan vertakking Abeelstraat trouwens naar Mechelen: daar zullen ook veel bestuurders een halve minuut extra wachten tot het sein groen of groen-geel-horizontaal wordt vooraleer door te rijden, omdat je met twee geel veel langer onderweg bent tot het perron van Mechelen. Maar dat is ook best iets wat seingevers zouden kunnen doen, want als dat om één of andere reden niet kan dan staat die trein daar wel te wachten zonder reden.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Asterix »

En dan een klacht van NMBS dat het sein niet wordt open gezet van zodra het kan.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Steven »

tja dat is het verschil waarschijnlijk tussen mensen op een bureau en tussen de mensen ten velde. De mensen op een bureau vinden een bepaalde theorie uit maar ondervinden zelf zelden het effect van hun besluiten he.
Ducktape
Berichten: 440
Lid geworden op: 11 aug 2015, 21:34
Locatie: Mortsel

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Ducktape »

Eimai schreef:
Ducktape schreef:- De serie 34xx (Binche-Turnhout) heeft last van de serie 33xx als die laatste ook maar 2 min vertraging heeft. Bijkomstig stopt 33xx ook nog eens in Nekkerspoel, waardoor 34xx lang aan het perron moet staan wachten omdat er geen sein meer staat tussen perron Mechelen en de wissels aan Dijkstraat, een paar 100m voorbij Nekkerspoel.
Als er nu één plaats in België is waar een extra sein echt een verbetering kan geven dan is het wel tussen Mechelen en Nekkerspoel... Als het daar wat allemaal kort op mekaar zit is het eerst wachten tot de voorganger uit de sectie is voor je kan vertrekken, en vervolgens nog twee geel krijgen waardoor je diezelfde sectie zelf nog enkele minuten langer bezet houdt, waardoor je die achter je weer tegen houdt enzovoort. Veel bestuurders zullen daar trouwens traag genoeg vertrekken om toch groen te kunnen krijgen, iets waar seingevers misschien ook wel wat aan kunnen meehelpen: laat dat uitritsein pas open komen als je weet dat die met groen kan vertrekken. Maar een extra sein daar zou gewoon veel beter zijn.

Zelfde aan vertakking Abeelstraat trouwens naar Mechelen: daar zullen ook veel bestuurders een halve minuut extra wachten tot het sein groen of groen-geel-horizontaal wordt vooraleer door te rijden, omdat je met twee geel veel langer onderweg bent tot het perron van Mechelen. Maar dat is ook best iets wat seingevers zouden kunnen doen, want als dat om één of andere reden niet kan dan staat die trein daar wel te wachten zonder reden.
Idd, zo doe ik het meestal ook. Gewoon een minuutje langer wachten soms kan veel meer oplossen dan tegen 30 voort te tuffen (aangezien het daar nog een stuk bergaf gaat ook...)
dentheo
Berichten: 8175
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door dentheo »

jan_olieslagers schreef:Zou het kunnen dat we een beetje naast elkaar weg praten?

* lijn 27B vervoegt lijn 27 aan de Y Sint-Katelijne-Waver, met een fly-over waar vroeger lijn25A aftakte om naar Kontich-Dorp en Antwerpen-Zuid te gaan. Wellicht verwijst @dentheo hiernaar met zijn "reeds in het landschap zichtbaar"?
Ik wou dat het waar was, maar ik meende een trace gezien te hebben dat netjes naar Nekkerspoel op de 25 kwam.
Anderzijds via die fly-over eindig je op de 27 wat ook niet direct de bedoeling is...

Op Google Earth is dat trace al zichtbaar maar geeft geen uitsluiting waarheen het gaat... foto nu één jaar oud. 25-8-16
Theo
Groeten vanop de Heide
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Asterix »

dentheo schreef:
Ducktape schreef:
De vertakking Y.Abeelstraat (waar L25N dus bij L25 komt) kan al dat verkeer richting Mechelen niet aan, pas vanaf die bypass er komt binnen x jaar zou dat probleem echt opgelost moeten zijn, aangezien er in december weinig tot niets gaat veranderen op L25 en L25N

Maar krijg je dan niet dezelfde problemen ten noorden van Mechelen zelfde treinen en uiteindelijk twee sporen ? Alleen is de bufferparking in Mechelen twee sporen breder.
Dat was ook de kritiek van Cornu: iets dat veel geld kost en eigenlijk het probleem niet oplost en hooguit verplaatst. Ik ben zeer benieuwd wat het uiteindelijk zal worden. Zeer veel kans dat het op zijn Belgisch weer een halfslachtige 'tijdelijke' oplossing wordt die in de praktijk gewoon definitief is.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: RE: Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Shrek »

Asterix schreef:
dentheo schreef:
Ducktape schreef:
De vertakking Y.Abeelstraat (waar L25N dus bij L25 komt) kan al dat verkeer richting Mechelen niet aan, pas vanaf die bypass er komt binnen x jaar zou dat probleem echt opgelost moeten zijn, aangezien er in december weinig tot niets gaat veranderen op L25 en L25N

Maar krijg je dan niet dezelfde problemen ten noorden van Mechelen zelfde treinen en uiteindelijk twee sporen ? Alleen is de bufferparking in Mechelen twee sporen breder.
Dat was ook de kritiek van Cornu: iets dat veel geld kost en eigenlijk het probleem niet oplost en hooguit verplaatst. Ik ben zeer benieuwd wat het uiteindelijk zal worden. Zeer veel kans dat het op zijn Belgisch weer een halfslachtige 'tijdelijke' oplossing wordt die in de praktijk gewoon definitief is.
Er zijn 2 aparte projecten: de bypass en de aanpassing van de vertakking L25/L27 ten noorden van Mechelen. Als beide projecten uitgevoerd zijn krijg je een snelle verbinding met ongelijkvloerse kruisingen voor alle treinen. Geen half werk dus maar optimale capaciteit. De enige vraag is natuurlijk wanneer dat gebouwd zal worden. Daarvoor wachten we op het investeringsplan, dat al jaren geblokkeerd zit op politiek niveau...

Verstuurd vanaf mijn SM-J320F met Tapatalk
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Eimai »

Er is een schema voor die ongelijkgrondse vertakkingen dat al enkele jaren meegaat:

Afbeelding

Hoe actueel dat ondertussen nog is met huidige plannen is maar de vraag natuurlijk...
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: RE: Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Asterix »

Shrek schreef:Er zijn 2 aparte projecten: de bypass en de aanpassing van de vertakking L25/L27 ten noorden van Mechelen. Als beide projecten uitgevoerd zijn krijg je een snelle verbinding met ongelijkvloerse kruisingen voor alle treinen. Geen half werk dus maar optimale capaciteit. De enige vraag is natuurlijk wanneer dat gebouwd zal worden. Daarvoor wachten we op het investeringsplan, dat al jaren geblokkeerd zit op politiek niveau...
Het laatste wat ik heb gehoord is dat er absoluut geen datum voorzien is voor het tweede project en dat die er door de besparingen ook niet snel zal komen. De kruising wordt dus voor een bom geld enkele honderden meters opgeschoven. Dat was Cornu zijn kritiek en die lijkt mij dus niet van onkunde te getuigen. Zelfs met de nieuwe kruising zullen er met het huidige aanbod, treinen in de remmen moeten gaan. Het aantal doorgaande sporen wordt immers niet verhoogd. Laat die kruising dan nog ongelijkgronds zijn.
BlackEagle
Berichten: 319
Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06

Re: RE: Re: Binnenkomen op rood

Bericht door BlackEagle »

Asterix schreef:Zelfs met de nieuwe kruising zullen er met het huidige aanbod, treinen in de remmen moeten gaan. Het aantal doorgaande sporen wordt immers niet verhoogd. Laat die kruising dan nog ongelijkgronds zijn.
Toch wel? Met de bypass en de ongelijkvloerse kruising scheid je de treinen die niet halteren in Mechelen (Thalys, Eurostar) van degene die dat wel doen (de gewone IC's). Of je kan kiezen om de snelle IC's langs lijn 25N te sturen, zodat die niet gehinderd worden door de trage in Nekkerspoel. Tussen Sint-Katelijne en Berchem kunnen alle treinen (behalve de trage IC's met halte in Oude God) constant doorvlammen aan 160 (en later mogelijk 200), zodat er weinig verschillen zijn in snelheid en er dus redelijk wat capaciteit is.
Plaats reactie