Binnenkomen op rood

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
hmmm
Berichten: 57
Lid geworden op: 21 feb 2012, 09:24

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door hmmm »

Gevoelsmatig ervaar ik toch ook dat je bij ETCS eigenlijk geen tijd wint in zo'n situaties omdat het laatste deel van de curve erg restrictief is en je veelal tot aan de voet van het sein beperkt bent tot de release speed (en omdat je 0 marge hebt bij overtreding van de release speed zullen de meeste wel nog een stuk trager het sein naderen).

Ook is het in theorie allemaal mooi en wel om "in de gele zone" naar het sein te rijden. Bij slechte adhesievoorwaarden moet je plots wel zelf restrictiever remmen :roll:.

Het blijft frustrerend dat er talloze situaties blijven bestaan waar je onnodig op 2G binnenkomt. Hier gaat het dan vooral over een "prestigieuze" IC verbinding, maar met veel stoptreinen is het ook huilen met de pet op. Opvallend dat het bij iedere overgang naar meer automatisch gestuurde systemen vaak een achteruitgang is. Met de ruime uurregelingen heeft de stiptheid er niet altijd last van, maar erg fijn rijden zijn de nodeloze beperkende seinen niet.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door dentheo »

Technisch zeer logisch, omdat ETCS nu eenmaal NIET kan zien of er bladeren op de rails liggen remt hij het ganse jaar met curves die geschikt zijn voor de herfsttijd..... lijkt iets meer op het gedrag van een volautomatische trein.
Theo
Groeten vanop de Heide
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door HLE 2302 »

dentheo schreef: 15 nov 2017, 14:43 Technisch zeer logisch, omdat ETCS nu eenmaal NIET kan zien of er bladeren op de rails liggen remt hij het ganse jaar met curves die geschikt zijn voor de herfsttijd..... lijkt iets meer op het gedrag van een volautomatische trein.
Als ge geen rekening houd met adhesievoorwaarden en ge volgt de curve zou je wel eens aardig kunnen schrikken dat ge gewoon door het sein schuift. Om de curve te halen mag je behoorlijk op het puntje remmen.

Moraal van het verhaal is, hoe veilig alles gemaakt word en hoe veel hulpsystemen er ook zijn. Seinen moeten gewoon openstaan als er geen reden is om ze dicht te houden. Een gesloten sein is altijd restrictiever dan een sein die openstaat zonder beperking of dat dan met of zonder ETCS is, als men in de toekomst de rittijden weer concurrerend wil maken met andere vervoersmiddelen zal men daar rekening moeten mee houden. Het verlies bedraagt gemakkelijk 2 minuten pér station, tel dat eens op in een ganse rit ? Met de rittijden van het vorig vervoersplan zou dat een fiasco betekenen. En het kan perfect, L59 is het perfecte bewijs dat het kan, ook op EBP en dat het perfect werkt, en dan denk ik aan Gent-Dampoort, Lokeren en Sint Niklaas.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door dentheo »

HLE 2302 schreef: 16 nov 2017, 10:48
dentheo schreef: 15 nov 2017, 14:43 Technisch zeer logisch, omdat ETCS nu eenmaal NIET kan zien of er bladeren op de rails liggen remt hij het ganse jaar met curves die geschikt zijn voor de herfsttijd..... lijkt iets meer op het gedrag van een volautomatische trein.
Als ge geen rekening houd met adhesievoorwaarden en ge volgt de curve zou je wel eens aardig kunnen schrikken dat ge gewoon door het sein schuift. Om de curve te halen mag je behoorlijk op het puntje remmen.
Wil je daarmee zeggen dat de ETCS remcurves NIET veilig zijn ????
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Steven »

Als een trein begint te schuiven weet je nooit waar het zal stoppen. Etcs, TVM, atb, ... zullen daar niets aan veranderen. Collega’s zijn met een desiro al tegen 15 km/u voorbij een perron geschoven om een voorbeeld te geven.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Binnenkomen op rood

Bericht door dekooiker »

HLE 2302 schreef: 16 nov 2017, 10:48 Seinen moeten gewoon openstaan als er geen reden is om ze dicht te houden... En het kan perfect, L59 is het perfecte bewijs dat het kan, ook op EBP en dat het perfect werkt, en dan denk ik aan Gent-Dampoort, Lokeren en Sint Niklaas.
Ik begrijp uw redenering maar toch: beheerde seinen moeten maar opengezet worden als het strikt nodig is en rekening houdend met beperkende seinbeelden.
Sterker nog, die dingen zijn bepaald in plaatselijke onderrichtingen en je mag een (vertrek)sein meestal 1 of 1,5 minuut voor vertrek openen.
Punt uit.

Het voorbeeld van lijn 59 is niet goed gekozen, immers, er zijn geen bewegingen die gans de boel kruisen, alsook weinig rangeringen, hooguit enkele bewegingen van bundel naar perron...bij altijd rechtdoor werkt het inderdaad goed maar historisch gezien zit het net op veel punten anders in elkaar.
De trein.
Alleen voor durvers.
brouckie
Berichten: 116
Lid geworden op: 21 feb 2012, 18:46

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door brouckie »

dekooiker schreef: 19 nov 2017, 12:57
HLE 2302 schreef: 16 nov 2017, 10:48 Seinen moeten gewoon openstaan als er geen reden is om ze dicht te houden... En het kan perfect, L59 is het perfecte bewijs dat het kan, ook op EBP en dat het perfect werkt, en dan denk ik aan Gent-Dampoort, Lokeren en Sint Niklaas.
Het voorbeeld van lijn 59 is niet goed gekozen, immers, er zijn geen bewegingen die gans de boel kruisen, alsook weinig rangeringen, hooguit enkele bewegingen van bundel naar perron...bij altijd rechtdoor werkt het inderdaad goed maar historisch gezien zit het net op veel punten anders in elkaar.
Ik ken genoeg plaatsen waar er weinig bewegingen of kruisingen zijn en waar het sein wel dicht staat... Lichtervelde, Oudenaarde, Zottegem, Burst, Denderleeuw, Brugge (L50A), Gent (L50A), Leuven (L36N, L2), Luik (L37),... Ook hier altijd rechtdoor zonder een volledig rooster te moeten kruisen. Feit is dat vroeger, toen de sturing nog gebeurde door mensen van vlees en bloed, de seinen wel open stonden. Sinds ARS/TMS kan dat plots niet meer...
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Eimai »

dekooiker schreef: 19 nov 2017, 12:57Sterker nog, die dingen zijn bepaald in plaatselijke onderrichtingen en je mag een (vertrek)sein meestal 1 of 1,5 minuut voor vertrek openen.
Ik zou op veel plaatsen al blij zijn als ze dat zouden doen. Nu kom je bijvoorbeeld in Mechelen of Vilvoorde al aan op het uur dat je moest vertrekken wegens die BTS van 40 tussen Weerde en Eppegem, en houden ze het sein nog altijd dicht ook al is er geen enkele kruising of trein voor je. In Vilvoorde al helemaal leuk omdat je daar ook nog eens met een korte sectie zit, dus zit je al twee kilometer vroeger te remmen dan nodig. Reden van vertraging op passengerweb: BTS. Dat er twee minuten vanaf konden zien ze precies nooit.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Binnenkomen op rood

Bericht door dekooiker »

Korte sectie, ben al blij dat er tegenwoordig iemand notie van heeft op een seinhuis.
Vandaag de dag lijkt het me doodstil rond die dingen terwijl ze voor genoeg vertraging zorgen om de boel in de war te sturen en op z'n minst voor irritatie zorgt.
De trein.
Alleen voor durvers.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door jan_olieslagers »

Mannen sorry hoor maar wat is BTS en wat is ARS / TMS ? Dat het allemaal ingewikkeld moet zijn vind ik al erg genoeg maar als men het dan ook nog verstopt achter codes en afkortingen...
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door AlexNL »

BTS = tijdelijke snelheidsbeperking?
ARS = Automatic Route Setting, ofwel automatische rijweginstelling. De computer stelt het treinpad in, in plaats van een mens.
TMS = Traffic Management System, het ICT-systeem dat het treinverkeer overziet.
brouckie
Berichten: 116
Lid geworden op: 21 feb 2012, 18:46

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door brouckie »

hmmm schreef: 15 nov 2017, 14:40 Hier gaat het dan vooral over een "prestigieuze" IC verbinding.
Sinds de komst van de Thalys is die verbinding al een pak minder prestigieus. :wink: Niet de eerste keer dan we in Ans een kwartier aan de kant vliegen om een vertraagde Thalys voor te laten... :roll: :roll:
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door rvdborgt »

dekooiker schreef: 19 nov 2017, 12:57
HLE 2302 schreef: 16 nov 2017, 10:48 Seinen moeten gewoon openstaan als er geen reden is om ze dicht te houden... En het kan perfect, L59 is het perfecte bewijs dat het kan, ook op EBP en dat het perfect werkt, en dan denk ik aan Gent-Dampoort, Lokeren en Sint Niklaas.
Ik begrijp uw redenering maar toch: beheerde seinen moeten maar opengezet worden als het strikt nodig is en rekening houdend met beperkende seinbeelden.
Sterker nog, die dingen zijn bepaald in plaatselijke onderrichtingen en je mag een (vertrek)sein meestal 1 of 1,5 minuut voor vertrek openen.
Punt uit.

Het voorbeeld van lijn 59 is niet goed gekozen, immers, er zijn geen bewegingen die gans de boel kruisen, alsook weinig rangeringen, hooguit enkele bewegingen van bundel naar perron...bij altijd rechtdoor werkt het inderdaad goed maar historisch gezien zit het net op veel punten anders in elkaar.
Ik ben nog steeds nieuwsgierig naar welke bewegingen nu altijd in Leuven het spoor naar lijn 2 moeten kruisen. Toevallig altijd als er een trein binnenkomt op spoor 3. Zelfs als die trein vertraagd is en binnenkomt na zijn geplande vertrektijd.

Nieuwsgierig,
Rian
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Asterix »

ARS is nu volledig uitgerold in de zones van Doornik, Antwerpen, Kortrijk, Mechelen en bestond ook al in Brussel-Noord.

Op 18/12 volgt Brugge/Zeebrugge.
Op 17/01 volgt Verviers.
Op 31/01 volgen Visé en Kinkempois.
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door HLE 2302 »

Asterix schreef: 25 nov 2017, 20:29 ARS is nu volledig uitgerold in de zones van Doornik, Antwerpen, Kortrijk, Mechelen en bestond ook al in Brussel-Noord.

Op 18/12 volgt Brugge/Zeebrugge.
Op 17/01 volgt Verviers.
Op 31/01 volgen Visé en Kinkempois.
Brugge was toch reeds ARS ? Anyway, dan is het met ARS bij deze helemaal omzeep, waarschijnlijk ook weer gedaan om met groen aan perron te komen te Moeskroen (voor zover het voorkwam), Doornik, Ath, Leuze, Edingen, Menen, Komen en vanaf volgende maand ook Ieper. FANTASTISCH!
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Plaats reactie