Binnenkomen op rood

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: RE: Re: Binnenkomen op rood

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef:
Eimai schreef:Als 't goed is, moet het ook gezegd worden: we rijden in Sint-Niklaas ineens terug gewoon op groen binnen.
Daar zal de nieuwe software (TMS) wel voor iets tussen zitten ;)
Op de meeste plaatsen zou het onnodig binnenkomen op rood nu trouwens opgelost moeten zijn.
In Leuven vanavond kropen we nog steeds binnen op spoor 3.

Groetjes,
Rian
brouckie
Berichten: 118
Lid geworden op: 21 feb 2012, 18:46

Re: RE: Re: Binnenkomen op rood

Bericht door brouckie »

Shrek schreef:
Eimai schreef:Als 't goed is, moet het ook gezegd worden: we rijden in Sint-Niklaas ineens terug gewoon op groen binnen.
Daar zal de nieuwe software (TMS) wel voor iets tussen zitten ;)
Op de meeste plaatsen zou het onnodig binnenkomen op rood nu trouwens opgelost moeten zijn.
Wishful thinking. In Leuven, Luik, Gent en Brugge rijden we nog steeds onnodig binnen op rood. Of het zou moeten zijn dat het wondersysteem TMS daar nog niet is geïnstalleerd.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Binnenkomen op rood

Bericht door dekooiker »

Voor u is het onnodig, voor de seinpost is het geen belangrijke zaak dat het sein openstaat.
Meer zelfs, openzetten zou (zou!) kunnen verhinderen eventuele andere bewegingen toe te laten.
Die uitleg zal u gegeven worden maar er speelt nog wat anders mee.

Er wordt wel volop geïnvesteerd in nieuwe stuurposttechnologie, echter, de bedienaars blijven verstoken van informatie die een vlottere afwikkeling van het verkeer kan bewerkstelligen zoals het tijdig openen van een sein zodat het uitritsein van een plaats minstens dubbelgeel geeft.
In de plaatselijke onderrichtingen staat nog steeds dat het vertreksein pas te openen is enkele minuten voor vertrek.
Een trein die vertoef van 5 minuten heeft zal dus meestal op rood binnenkomen.

Ik begrijp de ergernis van bestuurders wel maar ik geloof nooit dat er bij het seinpersoneel veel besef is van de noodzaak om verder open te zetten zodra het probleemloos kan.
Kunt ge u de problemen indenken die zullen rijzen als alles met ETCS beveiligd is?
Het vraagt meer inzicht en discipline en zolang er duchtig met de smartphone geklooid wordt zal het zéker niet beteren.
Tot mijn en uw frustratie, terecht zelfs.
De trein.
Alleen voor durvers.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1216
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Tim »

Hoe zit het nu trouwens met de volstrekt belachelijke maatregel om goederentreinen niet meer voor uur te laten rijden? Dit zou een proefproject geweest zijn tot december.
Hopelijk stapt men er nu van af want het was ronduit frustrerend. Zogezegd voor meer veiligheid maar de laatste maanden nog nooit zoveel voor een rood sein gestaan!
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Binnenkomen op rood

Bericht door dekooiker »

Daar is het stil rond geworden.
Zeker een maatregel die nooit veel opgebracht kan hebben en alleen maar frustratie uitlokt.
De heilige stipheidscijfers voor reizigers moeten beter (daar kan ik wel inkomen) maar heeft heel wat andere oorzaken dan goederenverkeer.
De trein.
Alleen voor durvers.
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Eimai »

En de stiptheid bij de nmbs zit terug op een dieptepunt de laatste maanden...
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Asterix »

Tim schreef:Hoe zit het nu trouwens met de volstrekt belachelijke maatregel om goederentreinen niet meer voor uur te laten rijden? Dit zou een proefproject geweest zijn tot december.
Hopelijk stapt men er nu van af want het was ronduit frustrerend. Zogezegd voor meer veiligheid maar de laatste maanden nog nooit zoveel voor een rood sein gestaan!
Dat komt dan weer omdat een groot deel van het personeel niet kan lezen. In de richtlijnen hierover stond dat men niet voor het voorziene vertrekuur mag vertrekken in het station van eerste vertrek of aan de grens voor een binnenkomende HKM. Iets wat mij niet geheel onlogisch lijkt want anders kan je rijpaden even goed gewoon afschaffen. Verschillende seinposten lijken deze maatregel echter ook toe te passen voor treinen die hun actiezone binnen rijden en dat is nooit de bedoeling geweest. Al is het daar natuurlijk ook wel logisch dat een HKM voor uur voorrang verleent aan kruisende treinen in vertraging.
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: RE: Re: Binnenkomen op rood

Bericht door HLE 2302 »

brouckie schreef:
Shrek schreef:
Eimai schreef:Als 't goed is, moet het ook gezegd worden: we rijden in Sint-Niklaas ineens terug gewoon op groen binnen.
Daar zal de nieuwe software (TMS) wel voor iets tussen zitten ;)
Op de meeste plaatsen zou het onnodig binnenkomen op rood nu trouwens opgelost moeten zijn.
Wishful thinking. In Leuven, Luik, Gent en Brugge rijden we nog steeds onnodig binnen op rood. Of het zou moeten zijn dat het wondersysteem TMS daar nog niet is geïnstalleerd.
En dat zijn dan nog grote stations. Lichtervelde is ook nog steeds een ramp.
dekooiker schreef:Ik begrijp de ergernis van bestuurders wel maar ik geloof nooit dat er bij het seinpersoneel veel besef is van de noodzaak om verder open te zetten zodra het probleemloos kan.
Kunt ge u de problemen indenken die zullen rijzen als alles met ETCS beveiligd is?
Het vraagt meer inzicht en discipline en zolang er duchtig met de smartphone geklooid wordt zal het zéker niet beteren.
Tot mijn en uw frustratie, terecht zelfs.
Wat ik niet begrijp is dat er geklaagd is dat ze een saaie job hebben. Als je alles door de automatisatie laat doen die het bovendien slecht doet. Dan vraag ik me af waarom sommige ipv smartphone spelen het niet zelf overnemen, het is tenslotte hun job. Als treinbestuurder zien wij op bepaalde plaatsen perfect wanneer ARS aan het werk is en/of wanneer de bedienaar van de seinpost het zelf uitvoerd. Als wij als treinbestuurder Lichtervelde naderen en het sein van 2G op GrGV zien komen, vervolgens GrGV, 2G, Rood eind perron dan is ARS aan het werk. Wanneer we in de verte al meteen groen zien ... was er ne hele goeie aan't werk, zeldzaam helaas.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door dekooiker »

Moest het staionsoverzicht elke minuut eens op hun smartding tevoorschijn komen (en verplicht alle nodige seinen openzetten voordat het verdwijnt :wink: ) zou het misschien beteren...helaas..
De trein.
Alleen voor durvers.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door dekooiker »

Vandaag de trein genomen en er kwam nog een mooi voorbeeld tevoorschijn van de zin naar een rood sein rijden.
Als er belangrijke OW voorbij het sein gelegen zijn is het net te vermijden om het sein vroeg open te zetten.

Ik moet HLE 2302 bijtreden: seingevers die tijdig openzetten als het kan en het vlotte verloop bespoedigen zijn zeldzaam geworden.
De oorzaak lijkt de grote instroom van nieuwe krachten die massaal op de (concentratie)seinhuizen kwamen.
Vroeger moest je wel mee met de rest en nu is er opeens een overaanbod aan gebrek aan ervaring.
Dikwijls jongeren die de oudere seingevers (in de ogen van het jonge volk hun ondergeschikten) niet toelieten kennis over te brengen; immers, de ostch of nog erger eostch is wel dé man of vrouw...tot het misloopt.
Zolang de spoorweg diploma's zo belangrijk vindt zal het niet beteren.
De trein.
Alleen voor durvers.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Asterix »

dekooiker schreef:De oorzaak lijkt de grote instroom van nieuwe krachten die massaal op de (concentratie)seinhuizen kwamen.
Vroeger moest je wel mee met de rest en nu is er opeens een overaanbod aan gebrek aan ervaring.
Dikwijls jongeren die de oudere seingevers (in de ogen van het jonge volk hun ondergeschikten) niet toelieten kennis over te brengen; immers, de ostch of nog erger eostch is wel dé man of vrouw...tot het misloopt.
Zolang de spoorweg diploma's zo belangrijk vindt zal het niet beteren.
Ik denk dat we moeten oppassen met iedereen over dezelfde kam te scheren. Ik heb eerder een genuanceerde indruk.

Je hebt oude krakken in hun vak maar even goed een aanzienlijke groep bij wie de kaars duidelijk aan het uitgaan is: ze doen louter iets op een bepaalde manier "omdat het altijd al zo gedaan werd", ze geloven niet meer in vooruitgang want "vroeger was het toch allemaal beter" en hun klantgericht handelen beperkt zich tot het administratief indekken van zelf veroorzaakte vertragingen. Het soort dus dat geen sikkepit meer geeft om een afgeschafte trein, als die van de aflos maar op tijd is. Daartegenover staat dan weer dat jonge mensen vaker een attitudeprobleem op intermenselijk vlak lijken te hebben: ze zijn hyper-individualistisch, hebben er geen problemen mee om te laat te komen en ze verwachten dat alles rond hen draait want "zij zijn de toekomst".

Met de diploma's is het eigenlijk een beetje hetzelfde: ze zijn absoluut niet zaligmakend maar ik vind dat je toch vaker een niveauverschil ziet. Bijvoorbeeld als het dan weer gaat over die ingesteldheid over bijscholen of het kritisch nadenken of redeneren. Daartegenover staat dan weer dat je uiteraard ook knappe koppen hebt die zich helemaal hebben opgewerkt. Vaak passen er 4 van die gediplomeerden in zo iemand maar zo een mensen kom je gewoon niet vaak tegen.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1216
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Tim »

In de 9 jaar dat ik al tb ben kan ik enkel beamen dat het voor goederentreinen nog nooit zo rampzalig was als dit jaar. Rijtijden van meer dan 3u van Kortrijk naar Antwerpen vind ik echt niet meer normaal. Vroeger kon je eens naar de blok bellen om voor de stoptrein te rijden maar tegenwoordig is het antwoord negatief of wil men zelfs geen initiatief meer nemen. Want stel je voor dat de o zo heilige reizigerstrein enkele seconden vertraging zou oplopen. Een collega kreeg zelfs eens als antwoord van TC: schandalig dat die goederentreinen overdag nog tussen de reizigerstreinen mogen rijden...
stabilo
Berichten: 24
Lid geworden op: 29 sep 2016, 19:40

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door stabilo »

Dekooiker en Asterix hebben helaas gelijk

Op lijn 36 bvb is het van hetzelfde Landen Tienen Leuven allemaal op rood binnen dankzij bovenvermelde redenen
Meer initiatief om net voor het binnenrijden een directe sturing te geven zou nogal wat verschil maken. De treinen komen nu de stations binnengekropen ipv gereden.
CursorX
Berichten: 333
Lid geworden op: 03 apr 2011, 22:17

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door CursorX »

Vandaag Via Oudenaarde - Zottegem - Burst - Denderleeuw - FBMZ naar Schaarbeek gereden.

ENKEL en alleen in FBMZ en in Schaarbeek op 2G binnengekomen, op al de andere plaatsen op groen (ok, 't was nog heel rustig want het was heel vroeg vanmorgen), maar wat een luxe was dit bij andere diensten dat je doet. 't Zorgt er ook voor dat je als treinbestuurder veel relaxter bent. En het bewijs was er ook, ben overal exact op tijd toegekomen... Als men je in Zottegem, Burst en Denderleeuw op 2G laat binnenkomen mag je op tijd rijden vergeten....
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Shrek »

CursorX schreef:Vandaag Via Oudenaarde - Zottegem - Burst - Denderleeuw - FBMZ naar Schaarbeek gereden.

ENKEL en alleen in FBMZ en in Schaarbeek op 2G binnengekomen, op al de andere plaatsen op groen (ok, 't was nog heel rustig want het was heel vroeg vanmorgen), maar wat een luxe was dit bij andere diensten dat je doet. 't Zorgt er ook voor dat je als treinbestuurder veel relaxter bent. En het bewijs was er ook, ben overal exact op tijd toegekomen... Als men je in Zottegem, Burst en Denderleeuw op 2G laat binnenkomen mag je op tijd rijden vergeten....
In FBMZ is het zelfs technisch onmogelijk om met groen binnen te komen :wink:
Plaats reactie