Binnenkomen op rood

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door dekooiker »

rvdborgt schreef: 08 nov 2019, 22:17 Ik meen dat daar in de jaren 80 een flyover gebouwd zou worden (ik weet niet meer waarvoor). De snelle sporen zijn toen opgeruimd om plaats te maken en de treinen moesten tijdelijk over de rangeersporen worden omgeleid. Toen kwam er een bezuinigingsronde en zijn de werkzaamheden stilgelegd. En dat is in grote lijnen de situatie waarin we nog steeds zitten.
De goederentreinen zouden door de bundels Afwisseling en C/D rijden zodat de reizigerstreinen niet meer gehinderd konden worden.
Wat nu het stukje lijn 35 is waren de sporen van Afwisseling 1 en 2. Maar dat verklaart de lagere snelheid nog altijd niet, immers, die begint pas in het rooster ter hoogte van de brug. De rechte sporen, restant van lijn 35, zijn ondertussen ook al verleden tijd. Hasselt binnenrijden was irritant, blijft irritant en zal het nog tijdlang zijn. En er is niemand die er iets aan kan verhelpen tenzij de regering - moest die er komen - een zak geld opzij heeft staan. Maar u weet even goed als ik dat bedrijfswagens sponsoren belangrijker is dan het openbaar vervoer vlot krijgen.
De trein.
Alleen voor durvers.
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Eimai »

'k Heb wel eens een masterplan (zal ook al een jaar of 10 oud zijn) gezien waarbij alle sporen gingen verlegd worden, de snelheid werd dan 120 tot ongeveer de brug over de sporen en dan 90 tot aan de perrons, en verder 60 het eerste stuk richting Diepenbeek en Landen. Het hoofdspoor naar Diest kwam dan aan de zuidkant te liggen van wat nu de afwisseling is en een nieuwe bundel ter vervanging van de afwisseling kwam tussen de TW en het hoofdspoor. Geen idee of dat plan nog in één of andere vorm verderleeft, want geld ervoor zie ik niet snel komen...
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door rvdborgt »

Vanavond weer een typisch voorbeeld: de 543 vertrok met ca. +5 uit Luik omdat een vertraagde ICE voorging. In Leuven stond het uitrijsein echter nog steeds dicht en werd er nog een minuut extra vertraging gemaakt (of eigenlijk: de ingelopen tijd weer verloren). Direct na aankomst ging het sein op groen. Dat moet toch ook automatisch een paar minuten eerder kunnen.
Dit zie ik sinds een jaar of 5 bijna altijd in Leuven bij aankomst in Luik.

Groetjes,
Rian
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door dekooiker »

Eimai schreef: 11 nov 2019, 01:32 'k Heb wel eens een masterplan (zal ook al een jaar of 10 oud zijn) gezien waarbij alle sporen gingen verlegd worden, de snelheid werd dan 120 tot ongeveer de brug over de sporen en dan 90 tot aan de perrons, en verder 60 het eerste stuk richting Diepenbeek en Landen. Het hoofdspoor naar Diest kwam dan aan de zuidkant te liggen van wat nu de afwisseling is en een nieuwe bundel ter vervanging van de afwisseling kwam tussen de TW en het hoofdspoor. Geen idee of dat plan nog in één of andere vorm verderleeft, want geld ervoor zie ik niet snel komen...
Dat plan heb ik nog steeds en dat lijkt vooreerst niet aan de orde. De nieuwe bundel Afwisseling zou ook nog voor problemen zorgen in dat geval omdat er van het perron tegenspoor gereden moet worden wegens de wisselconfiguratie. Er zijn daar 'maar' 8 Engelse wissels voorzien tegenover 10 nu waar men eigenlijk maar weinig winst uit kan halen. Aan 90km/u over Engelse wissels zie ik niet meteen gebeuren maar de snelheid zou in dat ontwerp wel merkelijk hoger kunnen komen te liggen. Helaas verdwijnt binnenkort een wisselverbinding waardoor de mogelijkheden alweer verkleinen.
Maar na het uitbreken van 2 wijksporen op lijn 35 ligt het in de lijn der verwachting. Alweer bespaard maar niet waar dat het meeste winst gemaakt kan worden...
De trein.
Alleen voor durvers.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Steven »

In Schaarbeek liggen toch nog een paar Engelse wissels waar men aan 90 km/u over gaat. Dus op zich kan het dus wel.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door dekooiker »

Als het kan dan zou het toepassen in Hasselt een goede zaak zijn.
De trein.
Alleen voor durvers.
Ducktape
Berichten: 437
Lid geworden op: 11 aug 2015, 21:34
Locatie: Mortsel

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Ducktape »

Ik denk dat er dit weekend iets veranderd is aan de programmatie van de seinen op L59 rond de bundel van Sint-Niklaas Oost, Sint Niklaas en Lokeren (allemaal richting Gent)
Tot voor dit weekend kwam je gewoon overal groen tegen. Nu ben ik er dit weekend 4x gepasseerd (2x met 7xx en 2x met 18xx) en nu krijg je groen geel verticaal al voor het perron van Nieuwkerken-Waas, omdat het sein aan het einde van de bundel van FSN-Oost nog dicht staat. Gevolg: Afremmen naar 70, waarna elk sein dat je tegenkomt vrij snel al terug op groen staat. Maar omdat je ter hoogte van de bundel sowieso een verlaging naar 80 km/h hebt heeft het geen enkel nut meer om nog verder op te trekken. Hierdoor zit je dus al kilometers voor station FSN tussen de 70/80 km/h te taffelen ook al zit er niks voor je en was je perfect op tijd. Ik ben nu dus telkens 1 minuut te laat.

In Lokeren thv de bundel een gelijkaardige situatie. Een groen geel verticaal sein dat telkens maar 200 à 150m voor de passage op groen springt (normaal komt deze op groen op een kleine halve km voor de doorrit).

Is dit een aanpassing van ARS? Het lijkt me wel omdat het zo systematisch identiek was met verschillende verbindingen.

Om met een positieve noot af te sluiten: ik heb de indruk de laatste tijd dat het net beter ging. Dat ik minder onnodig op rood binnenkwam (vooral Berchem spoor 10 is er enorm op vooruitgegaan, wat een hele verademing is tegenover vroeger)
brouckie
Berichten: 116
Lid geworden op: 21 feb 2012, 18:46

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door brouckie »

Seinhuis in Hasselt draait weer op volle toeren, met dank aan plexiglas

:!: :!: Beste collega's, Kunnen we afspreken, nu het seinhuis weer op volle toeren draait, dat jullie In Leuven het sein op spoor 2 richting Brussel eindelijk eens wat vroeger open zetten? Het begint serieus op de zenuwen te werken. Dikke merci! :!: :!:
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door rvdborgt »

brouckie schreef: 08 mei 2020, 20:51 Seinhuis in Hasselt draait weer op volle toeren, met dank aan plexiglas

:!: :!: Beste collega's, Kunnen we afspreken, nu het seinhuis weer op volle toeren draait, dat jullie In Leuven het sein op spoor 2 richting Brussel eindelijk eens wat vroeger open zetten? Het begint serieus op de zenuwen te werken. Dikke merci! :!: :!:
Ook voor de coronacrisis gebeurde dat maar zelden in mijn ervaring.

Groetjes,
Rian
Plaats reactie