Binnenkomen op rood

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
CursorX
Berichten: 333
Lid geworden op: 03 apr 2011, 22:17

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door CursorX »

dentheo schreef:
Paul schreef:
groentje schreef:De voornaamste oplossing zal volgens mij toch vooral zijn dat die regel dat een trein moet vertragen tot 30 km/u van zodra hij een dubbel geel voorbij rijdt, wordt aangepast. Dan kan een trein, zelfs met een gesloten sein, toch aan een hogere snelheid binnenrijden...
Ik heb ook sterk de indruk dat die regel vertragingen in de hand werkt en opstapelt. Want als ik me niet vergis moet die slakkengang aangehouden worden tot aan de voet van het volgende sein, zelfs als de treinbestuurder het al op vijfhonderd meter afstand op groen ziet springen... Of vergis ik mij?
Ik dacht dat het nog iets erger was, wanneer hij dan groen krijgt dan moet hij die lage snelheid wel aanhouden tot de laatste as van zijn trein dat groene sein voorbij is. Snelheidsverhogingen gaan toch pas in op de laatste as, snelheidsverminderingen op de eerste as van de trein.

Rijden op 2 geel naar rood heeft niets te maken met snelheidsverhoging of verlaging. Je moet de verlaagde snelheid (in Leuven is dat dan 40 km/u vanaf de plaats van stilstand) aanhouden tot je met je kop aan de voet van het sein bent, daarna mag je optrekken tot de toegelaten snelheid.
Horatio
Berichten: 140
Lid geworden op: 22 apr 2011, 22:14

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Horatio »

groentje schreef: De voornaamste oplossing zal volgens mij toch vooral zijn dat die regel dat een trein moet vertragen tot 30 km/u van zodra hij een dubbel geel voorbij rijdt, wordt aangepast. Dan kan een trein, zelfs met een gesloten sein, toch aan een hogere snelheid binnenrijden...
Mocht die regel van 30 vervallen kan je toch maar aan 40 binnenrijden hoor, want ander sta je stil aan het IBG-baken van de TBL1+. Dat is dus zeker niet de oplossing op sporen waar je anders aan 90, 120 of zelfs 160km/h kan binnenkomen. De oplossing zit hem erin om die ARS te verbeteren. ARS zou terwijl de trein nog in de naderingszone zit moeten aftoetsen -aan de hand van de grafieken- ofdat er geen kruisende bewegingen zijn en het vertreksein al open kan nog vóór de trein het inritsein overschreden heeft. Voor treinen op doorgaande hoofdsporen is dit 9,9/10 het geval! Zoals hierboven al gezegd is het triestig na al die tijd dat er geen wil is van infrabel om die ARS te verbeteren en zodoende het treinverkeer in de stations vlotter af te handelen.
dentheo schreef:Ik dacht dat het nog iets erger was, wanneer hij dan groen krijgt dan moet hij die lage snelheid wel aanhouden tot de laatste as van zijn trein dat groene sein voorbij is. Snelheidsverhogingen gaan toch pas in op de laatste as, snelheidsverminderingen op de eerste as van de trein.
Nee, die regel van 30 na het seinbeeld 2 gele is geen snelheidsvermindering, maar een besturingsregel die dat oplegt. Als je dan terug een groen sein ontmoet, vervalt die besturingsregel en mag je dan direct optrekken naar de gesignaliseerde snelheid die voordien van toepassing was.
Dit is dus van toepassing bij de opeenvolging: Groen --> 2 Gele --> Groen
Bij het geval: Groen-Geel Horizontaal --> 2 Gele + lichtcijfer 4 --> Groen vermindert je gesignaliseerde snelheid naar 40 en mag je dus na dat laatste groene sein maar optrekken naar 40 totdat je terug een snelheidsopdrijving krijgt (meestal d.m.v. een bord). In dit geval is het dus niet zo belangrijk dat je met 2 Gele het station binnenrijdt, aangezien je er toch maar maximum 40 mag.
Hopelijk is deze uitleg een beetje duidelijk? :wink:
dekooiker schreef:Dus: ervaren bedienaars zijn waarschijnlijk beter in optimaal benutten van de infrastructuur, beter dan ARS?
Absoluut! Jammer genoeg zijn die blijkbaar zeldzaam aan het worden.
Davy
Berichten: 644
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Davy »

Heb het idee dat de verschillen wel groot zijn per station op dat vlak. In Brugge heb ik altijd het gevoel dat het daar veel vlotter gaat, zie de seinen op de perroneindes al vaak op groen staan ruim voor de betreffende trein binnenkomt. Binnenrijden van station Brugge gaat vaak ook vlot, in tegenstelling tot het gesukkel die je vaak hebt op bijvoorbeeld Gent en Leuven, Luik heeft er ook soms last van.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door dekooiker »

Horatio schreef:
dekooiker schreef:Dus: ervaren bedienaars zijn waarschijnlijk beter in optimaal benutten van de infrastructuur, beter dan ARS?
Absoluut! Jammer genoeg zijn die blijkbaar zeldzaam aan het worden.
Geef mij maar die mannen die tot hun 14 jaar naar school geweest zijn.
Hun kennis is groter (slechts deels door de jaren, vooral door inzet) en kunde beter dan de hooggediplomeerden die de seinposten durven bevolken.
Er is dus een duidelijke reden waarom die zeldzaam aan het worden zijn.
Ook het feit dat 'de jeugd' het niet verdraagt dat hen gezegd wordt hoe het moet speelt mee; ze zijn immers wel 'eerste!!!' onderchef!
De trein.
Alleen voor durvers.
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door dentheo »

CursorX schreef:
Rijden op 2 geel naar rood heeft niets te maken met snelheidsverhoging of verlaging. Je moet de verlaagde snelheid (in Leuven is dat dan 40 km/u vanaf de plaats van stilstand) aanhouden tot je met je kop aan de voet van het sein bent, daarna mag je optrekken tot de toegelaten snelheid.
Maar als de snelheidsvermindering te wijten was aan de inrijwissel van het perron ? Dan heb je het wel zitten want dan is het niet afhankelijk van de twee gelen. Dan moet je wel wachten op de laatste as ? Ook al is de uitrijwissel 60-70 ?

aanvulling, dit is het tweede voorbeeld van Horatio. Maar nu kan ik dit niet meer verwijderen, sorry.
Laatst gewijzigd door dentheo op 15 jul 2017, 22:08, 3 keer totaal gewijzigd.
Theo
Groeten vanop de Heide
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door dentheo »

rvdborgt schreef:
Tim schreef: Eenmaal ETCS overal actief is zal dat euvel ook verholpen zijn maar daarop is het nog enkele jaren wachten...
Dat is wel heel erg afhankelijk van wat voor remcurve dan wordt ingeprogrammeerd.
Ik vrees daar het ergste voor . De ingeprogrammeerde curve zal wel een "herfstcurve" zijn altijd goed voor bladeren op het spoor, want ETCS "ziet" niet dat er geen bladeren liggen...
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22504
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Steven »

Zelfs met etcs moet een NMBS treinbestuurder aan 30 km per uur rijden, die regel vervalt niet.
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Eimai »

Tim schreef:Klopt. Eenmaal ETCS overal actief is zal dat euvel ook verholpen zijn maar daarop is het nog enkele jaren wachten...
Niet echt, in ETCS zit je vaak met release speeds van 25 en als bijvoorbeeld in Berchem het vertreksein naar Antwerpen-Centraal dicht staat gaat het trager dan TBL1+ met CAP-regel. Zeker voor materieel waar je minder controle hebt over de exacte snelheid zoals M6'en met een 27 met overijverige dynamische rem. (voor de ongeïnitieerden: in etcs zit je met remcurves tot het sein dat dicht staat waar je niet sneller mag dan wat die curve oplegt, maar omdat in etcs level 1 de info via bakens gegeven wordt en die bakens aan het sein liggen, moet je er wel nog voorbij kunnen rijden om dat baken te kunnen lezen, en dat kan tegen maximum de release speed -- en geen kilometer per uur sneller of noodremming -- en die release speed is meestal 25 als er wissels achter het sein liggen).

Dus als ze bij Infrabel denken dat ze met etcs een vrijgeleide hebben om alle uitritseinen dicht te zetten tot vertrekuur moeten ze dat ook maar eens herdenken...
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door dekooiker »

U zou dus de seinen openzetten voor vertrekuur met als gevolg dat de capaciteit kan verminderen, in het ergste geval kan er dus maar één beweging rijden?
Ik begrijp goed wat de gevolgen zijn voor de bestuurders met ETCS maar het is duidelijk niet gemaakt op niveau van druk verkeer in knooppunten op niveau van de verkeersleiding.
Het systeem heeft onmiskenbaar grote voordelen op veiligheid maar niet op gebied van verkeersleiding.
Je moet ten eerste bekwaam genoeg zijn om het verkeer op de meest optimale manier te benutten en ten tweede moet het systeem of stationsconfiguratie het toelaten.
Er zijn stations waar treinen alles moeten kruisen.
Dan kan je nooit efficiënt werken en heeft ETCS z'n beperkingen tot ergernis van velen, als ik het zo volg.
De trein.
Alleen voor durvers.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22504
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Steven »

Het helpt om minder kruisingen te hebben of om ze iets verder van de perrons te leggen, zodoende kan het uitritsein al op 2gele staan, de wissel waar een eventuele kruising plaatsvind ligt toch daar pas. Je merkt wel dan men het soms al zo doet. Zoals in de luchthaven bijvoorbeeld. Ook in Brussel Noord kant Schaarbeek valt dit wel eens meer voor.
brouckie
Berichten: 116
Lid geworden op: 21 feb 2012, 18:46

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door brouckie »

rvdborgt schreef:
brouckie schreef: Hoe kom je overigens aan +4? Naar mijn waarneming is het verschil tussen snel en langzaam binnenkomen ongeveer een minuut als je vanuit Brussel komt.

Groetjes,
Rian
Simpel, vanaf het eerste verwittigingssein net na de vertakking Herent rij ik 30km/h en dit tot ik aan het perron sta. Safety first! Je rijdt namelijk naar een rood sein. Als het vooruit moet gaan moeten ze het sein maar open zetten...
Zoals reeds gezegd, dit spelletje duurt al 7 jaar. Tijd genoeg om de programmatie aan te passen. Een automatische sturing thv de vertakking Herent zoals bij het HST verkeer zou al een enorme verbetering zijn.
Paul
Berichten: 1288
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Paul »

brouckie schreef:Simpel, vanaf het eerste verwittigingssein net na de vertakking Herent rij ik 30km/h en dit tot ik aan het perron sta. Safety first! Je rijdt namelijk naar een rood sein. Als het vooruit moet gaan moeten ze het sein maar open zetten...
Zoals reeds gezegd, dit spelletje duurt al 7 jaar. Tijd genoeg om de programmatie aan te passen. Een automatische sturing thv de vertakking Herent zoals bij het HST verkeer zou al een enorme verbetering zijn.
Hoeveel seinen zijn er nog tussen Y Herent en het uitrijsein in Leuven? Krijg je dan aan Y Herent al dubbel geel??
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22504
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Steven »

neen er staan nog seinen tussen voor je aan het perron bent. Afhankelijk of dat L36 of L36N is. Op L36N Is er nog 2 seinen voor je aan perron staat, op L36 zijn er dat zelfs vier.
brouckie
Berichten: 116
Lid geworden op: 21 feb 2012, 18:46

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door brouckie »

Paul schreef:
brouckie schreef:Simpel, vanaf het eerste verwittigingssein net na de vertakking Herent rij ik 30km/h en dit tot ik aan het perron sta. Safety first! Je rijdt namelijk naar een rood sein. Als het vooruit moet gaan moeten ze het sein maar open zetten...
Zoals reeds gezegd, dit spelletje duurt al 7 jaar. Tijd genoeg om de programmatie aan te passen. Een automatische sturing thv de vertakking Herent zoals bij het HST verkeer zou al een enorme verbetering zijn.
Hoeveel seinen zijn er nog tussen Y Herent en het uitrijsein in Leuven? Krijg je dan aan Y Herent al dubbel geel??
Na de Y Herent (net voorbij het tunneltje op L36N) krijg je uw eerste beperkend seinbeeld, aan het volgende sein krijg je dan je 2 geel.
Paul
Berichten: 1288
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Paul »

brouckie schreef:Na de Y Herent (net voorbij het tunneltje op L36N) krijg je uw eerste beperkend seinbeeld, aan het volgende sein krijg je dan je 2 geel.
En betekent groen-geel verticaal dat je al direct naar 30 km/u moet vertragen?
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Plaats reactie