Binnenkomen op rood

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door HLE 2302 »

Vaak is het ook wel zo dat op voorhand wel een beetje in te schatten valt of er iets aan het probleem te doen zal zijn. Een storing van pakweg ETCS is vaak op te lossen met een reset, in een situatie waarin beide hakkers, ik zeg maar iets, eruitliggen en reset en standaard depannage helpen niet, dan weet je rap hoe laat het is. Het enigste wat moeilijk in te schatten is zijn luchtdruk gerelateerde problemen, het kan een noodsein zijn, dan ben je gauw weer weg. Is het iets anders ? Dan kan het wel eens gebeuren dat je u er rot achter moet zoeken.
groentje schreef: 27 aug 2017, 07:20 Het is een probleem om bestuurders te pakken te krijgen, soms, ja. En ook daar, het gebeurt al te vaak dat er beslist wordt om pakweg de trein te evacueren omdat we een hulpelement klaar hebben, maar dat we de bestuurder gewoonweg niet te pakken krijgen. Mogen we het sein sluiten als we de zekerheid kregen dat de bestuurder dat niet zal overschrijden? Ja. Maar daarmee zijn er nog geen rijrichtingen gekeerd (voorziene procedure op HSL, strikt verboden op klassiek net), heben we niet de zekerheid dat er klappers zijn geplaatst op reglementaire afstand, en mogen we dus geen hulpelement versturen... Dit zorgt vaak voor meer tijdsverlies dan het opstellen van een E376...
Ik ben extra voorzichtig geworden nadat een bestuurder problemen had, terug herstelde en vertrok... en opnieuw stilviel, waarna er geen beweging meer te krijgen was in z'n trein, bovendien op een veel onhandiger plek. Ook wij proberen de zaken vooral zo snel mogelijk opgelost te krijgen, maar daar hebben we soms informatie en medewerking voor nodig van de bestuurder. Want ik kan me heel goed inbeelden hoe de tijd vliegt als je bezig bent, een halfuur depanneren is echt zo voorbij. Als je dan totaal in het ongewisse bent in het seinhuis...
Is het technisch mogelijk de rijrichting te keren op het klassiek net ? Ik dacht zelfs dat dit niet kon, interessante info!
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door HLE 2302 »

HLE 2302 schreef: 27 aug 2017, 11:04 Vaak is het ook wel zo dat op voorhand wel een beetje in te schatten valt of er iets aan het probleem te doen zal zijn. Een storing van pakweg ETCS is vaak op te lossen met een reset, in een situatie waarin beide hakkers, ik zeg maar iets, eruitliggen en reset en standaard depannage helpen niet, dan weet je rap hoe laat het is. Het enigste wat moeilijk in te schatten is zijn luchtdruk gerelateerde problemen, het kan een noodsein zijn, dan ben je gauw weer weg. Is het iets anders ? Dan kan het wel eens gebeuren dat je u er rot achter moet zoeken.
groentje schreef: 27 aug 2017, 07:20 Het is een probleem om bestuurders te pakken te krijgen, soms, ja. En ook daar, het gebeurt al te vaak dat er beslist wordt om pakweg de trein te evacueren omdat we een hulpelement klaar hebben, maar dat we de bestuurder gewoonweg niet te pakken krijgen. Mogen we het sein sluiten als we de zekerheid kregen dat de bestuurder dat niet zal overschrijden? Ja. Maar daarmee zijn er nog geen rijrichtingen gekeerd (voorziene procedure op HSL, strikt verboden op klassiek net), heben we niet de zekerheid dat er klappers zijn geplaatst op reglementaire afstand, en mogen we dus geen hulpelement versturen... Dit zorgt vaak voor meer tijdsverlies dan het opstellen van een E376...
Ik ben extra voorzichtig geworden nadat een bestuurder problemen had, terug herstelde en vertrok... en opnieuw stilviel, waarna er geen beweging meer te krijgen was in z'n trein, bovendien op een veel onhandiger plek. Ook wij proberen de zaken vooral zo snel mogelijk opgelost te krijgen, maar daar hebben we soms informatie en medewerking voor nodig van de bestuurder. Want ik kan me heel goed inbeelden hoe de tijd vliegt als je bezig bent, een halfuur depanneren is echt zo voorbij. Als je dan totaal in het ongewisse bent in het seinhuis...
Is het technisch mogelijk de rijrichting te keren op het klassiek net ? Ik dacht zelfs dat dit niet kon, interessante info!
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Asterix »

Nog een ander aspect, belangrijk voor de reiziger: wordt een trein die zich in nood verklaart niet meteen en systematisch afgeschaft door TC/RDV, zelfs mocht hij nadien alsnog kunnen rijden? Bij het minste worden treinen afgeschaft, met als gevolg dat ze regelmatig na een korte depannage op ontblokking (maar leeg en afgeschaft) van een overvolle trein rijden naar hun eindstation.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Asterix »

HLE 2302 schreef: 27 aug 2017, 11:04Is het technisch mogelijk de rijrichting te keren op het klassiek net ? Ik dacht zelfs dat dit niet kon, interessante info!
Ja, dat kan. Kan worden gebruikt bij een SK-storing, alsof er dan een trein staat maar er staat er geen. Handig om een overweg in groot alarm te doen open gaan.
groentje
Berichten: 7271
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door groentje »

En toch gebeurt het vaker dan je denkt, Steven. Een halfuur is zo om als je bezig bent.
Asterix legde het al uit, er is altijd de mogelijkheid om het systeem te forceren bij bijvoorbeeld storingen, uiteraard met het afwerken van een aantal veiligheidsdialogen. Met een spoorvak bezet door een trein is dat echter verboden, EBP zal je ook vragen of de laatste trein weg is. De vrees is immers dat ZAX misschien niet meedraait. Op HSL zijn echter geen overwegen, en het is gewoon veiliger om op stuurpostsignalisatie te rijden, dus wordt er daar verwacht dat de bevestiging dat de trein stilstaat uit het E376 volstaat om te zeggen dat de trein 'weg' is. Het gaat immers om dezelfde EBP met dezelfde dialoog... Eerlijk gezegd, ook op klassiek net zie ik meer voordelen dan nadelen aan het keren van de rijrichting als de trein niet meer zal bewegen, maar het mag niet.
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door HLE 2302 »

groentje schreef: 27 aug 2017, 20:11 En toch gebeurt het vaker dan je denkt, Steven. Een halfuur is zo om als je bezig bent.
Asterix legde het al uit, er is altijd de mogelijkheid om het systeem te forceren bij bijvoorbeeld storingen, uiteraard met het afwerken van een aantal veiligheidsdialogen. Met een spoorvak bezet door een trein is dat echter verboden, EBP zal je ook vragen of de laatste trein weg is. De vrees is immers dat ZAX misschien niet meedraait. Op HSL zijn echter geen overwegen, en het is gewoon veiliger om op stuurpostsignalisatie te rijden, dus wordt er daar verwacht dat de bevestiging dat de trein stilstaat uit het E376 volstaat om te zeggen dat de trein 'weg' is. Het gaat immers om dezelfde EBP met dezelfde dialoog... Eerlijk gezegd, ook op klassiek net zie ik meer voordelen dan nadelen aan het keren van de rijrichting als de trein niet meer zal bewegen, maar het mag niet.
Ingeval van een terugrit zou het een pak tijdswinst kunnen opleveren in elk geval. Ik ben zo ooit van het inritsein van Ternat moeten terugkeren tot Jette, en dat was een flink eind aan 20 km/h en een pak overwegen aan SF05.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Hobbes
Berichten: 747
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Hobbes »

HLE 2302 schreef: 27 aug 2017, 23:30
groentje schreef: 27 aug 2017, 20:11 En toch gebeurt het vaker dan je denkt, Steven. Een halfuur is zo om als je bezig bent.
Asterix legde het al uit, er is altijd de mogelijkheid om het systeem te forceren bij bijvoorbeeld storingen, uiteraard met het afwerken van een aantal veiligheidsdialogen. Met een spoorvak bezet door een trein is dat echter verboden, EBP zal je ook vragen of de laatste trein weg is. De vrees is immers dat ZAX misschien niet meedraait. Op HSL zijn echter geen overwegen, en het is gewoon veiliger om op stuurpostsignalisatie te rijden, dus wordt er daar verwacht dat de bevestiging dat de trein stilstaat uit het E376 volstaat om te zeggen dat de trein 'weg' is. Het gaat immers om dezelfde EBP met dezelfde dialoog... Eerlijk gezegd, ook op klassiek net zie ik meer voordelen dan nadelen aan het keren van de rijrichting als de trein niet meer zal bewegen, maar het mag niet.
Ingeval van een terugrit zou het een pak tijdswinst kunnen opleveren in elk geval. Ik ben zo ooit van het inritsein van Ternat moeten terugkeren tot Jette, en dat was een flink eind aan 20 km/h en een pak overwegen aan SF05.
Inderdaad, ik moest een paar jaar geleden een goederentrein gaan evacueren die was stilgevallen op de helling achter Florenville op de L165.
Trein moeten achterlaten in Bertrix, S422 om naar tegenspoor te gaan, en dan 15km(!) rit op zicht (het was nacht), elk permissief sein overschrijden en de eventuele overwegen aan SF05 omdat men de rijrichting niet kon/mocht keren...
Meer dan een uur over gedaan...
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door HLE 2302 »

Hobbes schreef: 28 aug 2017, 08:28
HLE 2302 schreef: 27 aug 2017, 23:30
groentje schreef: 27 aug 2017, 20:11 En toch gebeurt het vaker dan je denkt, Steven. Een halfuur is zo om als je bezig bent.
Asterix legde het al uit, er is altijd de mogelijkheid om het systeem te forceren bij bijvoorbeeld storingen, uiteraard met het afwerken van een aantal veiligheidsdialogen. Met een spoorvak bezet door een trein is dat echter verboden, EBP zal je ook vragen of de laatste trein weg is. De vrees is immers dat ZAX misschien niet meedraait. Op HSL zijn echter geen overwegen, en het is gewoon veiliger om op stuurpostsignalisatie te rijden, dus wordt er daar verwacht dat de bevestiging dat de trein stilstaat uit het E376 volstaat om te zeggen dat de trein 'weg' is. Het gaat immers om dezelfde EBP met dezelfde dialoog... Eerlijk gezegd, ook op klassiek net zie ik meer voordelen dan nadelen aan het keren van de rijrichting als de trein niet meer zal bewegen, maar het mag niet.
Ingeval van een terugrit zou het een pak tijdswinst kunnen opleveren in elk geval. Ik ben zo ooit van het inritsein van Ternat moeten terugkeren tot Jette, en dat was een flink eind aan 20 km/h en een pak overwegen aan SF05.
Inderdaad, ik moest een paar jaar geleden een goederentrein gaan evacueren die was stilgevallen op de helling achter Florenville op de L165.
Trein moeten achterlaten in Bertrix, S422 om naar tegenspoor te gaan, en dan 15km(!) rit op zicht (het was nacht), elk permissief sein overschrijden en de eventuele overwegen aan SF05 omdat men de rijrichting niet kon/mocht keren...
Meer dan een uur over gedaan...
Idem, Ternat-Jette was 12 km, bij nacht in ROZ met alle OW's, de reizigers konden er niet meer mee lachen als ik voor de zoveelste keer de stuurpost verliet om een S379 uit het kastje te gaan vissen. :mrgreen:
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Asterix »

En stonden alle DA-seinen dicht? Ja, zeker?
byter
Berichten: 158
Lid geworden op: 31 jul 2013, 20:53

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door byter »

Op de lijn 35 is dat dan weer uniek. De niet beheerde seinen staan gewoon open zolang de afwaartse sectie vrij is ongeacht de rijrichting.

Je rijdt dus met open sein naar een overweg die pas sluit met de korte SK. Dan is het natuurlijk belangrijk om zeker SF05 aan te kruisen op de E377 tot aan het volgende beheerde sein.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Shrek »

byter schreef: 28 aug 2017, 10:09 Op de lijn 35 is dat dan weer uniek. De niet beheerde seinen staan gewoon open zolang de afwaartse sectie vrij is ongeacht de rijrichting.

Je rijdt dus met open sein naar een overweg die pas sluit met de korte SK. Dan is het natuurlijk belangrijk om zeker SF05 aan te kruisen op de E377 tot aan het volgende beheerde sein.
Maar de situatie op L35 is de oude situatie en houdt bepaalde risico's in (2 treinen kunnen met groen in elkaars richting rijden!). Deze gevallen worden door Infrabel stelselmatig omgebouwd naar het veiligere "alles wat niet op de rijzin slaat staat dicht".
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Asterix »

Hoe zit dat met EBP-aansturing van een relaiszaal? Staan de seinen dan ook dicht?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Shrek »

Asterix schreef: 28 aug 2017, 11:32 Hoe zit dat met EBP-aansturing van een relaiszaal? Staan de seinen dan ook dicht?
Dit slaat op baanvakken, die worden niet vanuit de relaiszaal aangestuurd maar vanuit kasten naast de sporen. Deze zijn nog niet allemaal omgebouwd dus op sommige plaatsen zal je nog open seinen tegenkomen wanneer de sperring anders ligt. Omdat het kast per kast moet aangepast worden is dit een werk van lange adem.
Davy
Berichten: 644
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Davy »

Maar heb al gezien dat dit aan het veranderen is. Vroeger stonden de seinen op de lijn naar Knokke altijd op groen als het baanvak vrij is, ook op tegenspoor. Maar sinds de seinvernieuwing dit jaar staat het tegenspoorsein nu standaard op rood.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Shrek »

Davy schreef: 28 aug 2017, 11:53 Maar heb al gezien dat dit aan het veranderen is. Vroeger stonden de seinen op de lijn naar Knokke altijd op groen als het baanvak vrij is, ook op tegenspoor. Maar sinds de seinvernieuwing dit jaar staat het tegenspoorsein nu standaard op rood.
Dat klopt, maar in dat geval gaat het wel over de ombouw van relais naar digitale inklinking, dan staat het standaard op rood.
Asterix zijn vraag sloeg op de plaatsen waar de relais nog bewaard blijven.
Plaats reactie