Binnenkomen op rood

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Asterix »

Ik bedoelde dat bij mijn weten op plaatsen waar er EBP-PLP bestaat, de seinen rood staan, bij all relais-technologie groen maar wat bij EBP die de relaiszaal aanstuurt? Ik leid dus af dat dat er allemaal niets mee te maken heeft?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Shrek »

Asterix schreef: 28 aug 2017, 14:26 Ik bedoelde dat bij mijn weten op plaatsen waar er EBP-PLP bestaat, de seinen rood staan, bij all relais-technologie groen maar wat bij EBP die de relaiszaal aanstuurt? Ik leid dus af dat dat er allemaal niets mee te maken heeft?
Het eerste deel is juist, bij PLP staan ze altijd rood. Bij relais kunnen ze rood staan of ook niet, afhankelijk van de bekabeling in de seinkasten. Die relais-installatie kan zowel lokaal als via EBP bediend worden, dat heeft er inderdaad niet direct iets mee te maken. (Al zal men bij een EBP sneller de moeite doen dan voor een lokale relais-installatie die over enkele maanden/jaren misschien vervangen wordt).
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door HLE 2302 »

Asterix schreef: 28 aug 2017, 10:03 En stonden alle DA-seinen dicht? Ja, zeker?
Als DA-seinen voor ons de permissieve seinen voorstellen met kast en 2 rode banden, dan stonden die inderdaad allemaal dicht.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door dentheo »

Shrek schreef: 28 aug 2017, 15:32 Het eerste deel is juist, bij PLP staan ze altijd rood. Bij relais kunnen ze rood staan of ook niet, afhankelijk van de bekabeling in de seinkasten. Die relais-installatie kan zowel lokaal als via EBP bediend worden, dat heeft er inderdaad niet direct iets mee te maken. (Al zal men bij een EBP sneller de moeite doen dan voor een lokale relais-installatie die over enkele maanden/jaren misschien vervangen wordt).
Shrek,
Kan ik hieruit begrijpen dat er na epb implementatie toch nog verschillende "architecturen" overblijven ?
Heeft dit geen invloed op de "diepte" dat epb kan ingrijpen op de seinen?
Theo
Groeten vanop de Heide
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Asterix »

Wanneer EBP een relaiszaal aanstuurt (nieuwe technologie die oude technologie achter de schermen aanstuurt) heb je alvast minder feedback over wat er ten velde precies gebeurt. Zo geef je bijvoorbeeld het commando om een sein te openen maar krijg je niet de bevestiging dat het daadwerkelijk open staat. Bij PLP krijg je die terugkoppeling wel. De stand van de automatische seinen kan je in de oude technologie ook niet zien vanwege hetzelfde principe.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Shrek »

dentheo schreef: 29 aug 2017, 10:13 Shrek,
Kan ik hieruit begrijpen dat er na epb implementatie toch nog verschillende "architecturen" overblijven ?
Heeft dit geen invloed op de "diepte" dat epb kan ingrijpen op de seinen?
Ja en ja. Maar overzicht en centrale aansturing (via EBP) was zo belangrijk dat men dat overal zo snel mogelijk wilde hebben, veel sneller dan de vervaldatum van de technische installaties. Dus EBP op de oude relais zetten is dan een goedkope en snelle oplossing om toch alles te centraliseren wanneer de relais-seininrichting nog in goede staat is.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Binnenkomen op rood

Bericht door dekooiker »

HLE 2302 schreef: 25 aug 2017, 20:03
Ik zeg niet dat jullie nooit niks doen en luieriken zijn hé! Gewoon het feit al dat je dit reageert wil zeggen dat je je niet kan verplaatsen in de stuurpost van de treinbestuurder, en hoe het er voor ons op het terrein uitziet. Wij snappen héél goed dat het soms niet anders kan van beperkende seinbeelden te krijgen, daarom zijn ze er ook. Maar wat wij willen uitleggen is dat wij als treinbestuurder NIET begrijpen waarom we op bepaalde stations, vaak kleinere toch met 2G aan perron moeten komen terwijl er in de verste verte geen kruisingen zijn.
Jongen toch, ik ben al dikwijls genoeg vooraan meegereden...ik heb dus notie van wat er zich kan afspelen.
Ik besef zelfs heel goed dat een seinbeeld met minstens één gele lamp alertheid vraagt.
Meer dan dat: ik vloek dagelijks op het trage verloop van het verkeer (lage toegelaten snelheid in het station) waardoor er veel te veel treinen op dubbelgeel rijden.
Dat zorgt voor vertragingen die op hun beurt weer vertragingen maken.
Het verhaal van Vic komt hier goed van pas: door trein x loopt trein y vertraging op en als je in station z uitstapt zie je nog net de bus wegrijden.
Ergerlijk doch dagelijkse kost.

Als er in de verste verten geen kruisingen te zien zijn, weet je dan alles?
Jij wel, ik ben daar nog niet zo zeker van.
Er kan elders een probleem zijn waardoor je geen seinsturing kan geven (één ding tegelijk doen, weet je wel) of, net op het moment dat je wil sturen is er telefoon (en in een seinhuis is er bijna constant telefoon die ook stoort al is het niet uw toestel dat rinkelt), wordt er een regeling doorgegeven, ...veel meer elementen dus dan alleen maar dat ene sein.
Het kan evengoed zijn dat de man of vrouw koffie is gaan halen of stomweg vergeet open te zetten.
Bel een volgende keer gewoon naar de blok met de vraag om tijdig open te zetten.
Blijf vriendelijk want met honing vangt een mens meer vliegen dan met azijn...het antwoord van de andere kant kan u misschien verbazen maar laat het vooral niet na om het hier te posten.
De trein.
Alleen voor durvers.
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door HLE 2302 »

dekooiker schreef: 29 aug 2017, 13:42
HLE 2302 schreef: 25 aug 2017, 20:03
Ik zeg niet dat jullie nooit niks doen en luieriken zijn hé! Gewoon het feit al dat je dit reageert wil zeggen dat je je niet kan verplaatsen in de stuurpost van de treinbestuurder, en hoe het er voor ons op het terrein uitziet. Wij snappen héél goed dat het soms niet anders kan van beperkende seinbeelden te krijgen, daarom zijn ze er ook. Maar wat wij willen uitleggen is dat wij als treinbestuurder NIET begrijpen waarom we op bepaalde stations, vaak kleinere toch met 2G aan perron moeten komen terwijl er in de verste verte geen kruisingen zijn.
Jongen toch, ik ben al dikwijls genoeg vooraan meegereden...ik heb dus notie van wat er zich kan afspelen.
Ik besef zelfs heel goed dat een seinbeeld met minstens één gele lamp alertheid vraagt.
Meer dan dat: ik vloek dagelijks op het trage verloop van het verkeer (lage toegelaten snelheid in het station) waardoor er veel te veel treinen op dubbelgeel rijden.
Dat zorgt voor vertragingen die op hun beurt weer vertragingen maken.
Het verhaal van Vic komt hier goed van pas: door trein x loopt trein y vertraging op en als je in station z uitstapt zie je nog net de bus wegrijden.
Ergerlijk doch dagelijkse kost.

Als er in de verste verten geen kruisingen te zien zijn, weet je dan alles?
Jij wel, ik ben daar nog niet zo zeker van.
Er kan elders een probleem zijn waardoor je geen seinsturing kan geven (één ding tegelijk doen, weet je wel) of, net op het moment dat je wil sturen is er telefoon (en in een seinhuis is er bijna constant telefoon die ook stoort al is het niet uw toestel dat rinkelt), wordt er een regeling doorgegeven, ...veel meer elementen dus dan alleen maar dat ene sein.
Het kan evengoed zijn dat de man of vrouw koffie is gaan halen of stomweg vergeet open te zetten.
Bel een volgende keer gewoon naar de blok met de vraag om tijdig open te zetten.
Blijf vriendelijk want met honing vangt een mens meer vliegen dan met azijn...het antwoord van de andere kant kan u misschien verbazen maar laat het vooral niet na om het hier te posten.
Ik heb het vooral over een aantal specifieke stations, zoals vaak Lichtervelde. Afgelopen zondag ben ik er 6x (!) gepasseerd, en ik ben er ook 6x met dubbelgeel aan het perron gekomen, met treinserie 8** zijn daar in het weekend NOOIT kruisingen. 1x heb ik speciaal wat trager gereden opdat ik (met openstaande seinen) perfect op tijd zou geweest zijn en zeker niet te vroeg, nog stond het sein dicht met 2 minuten vertraging tot gevolg. Het kwam steeds op dezelfde plaats open, vlak voor stilstand ... ik snap héél goed dat het soms niet kan, of dat er zich iets voordoet. Maar 6x ? Dat is gewoon de mislukte automatisatie zijn werk laten doen, en er rustig op zitten mee gapen.

Wel goed nieuws voor Oudenaarde, daar staan de seinen tegenwoordig tijdig open al is het richting kortrijk wel steeds met GrGV omdat het uitritsein te laat openkomt, toch had ik eergisteren volledig groen, maar dat doet mij vermoeden dat er een goeie operator aan het werk was. In de andere richting had ik overigens in Oudenaarde, Zottegem én zelfs Denderleeuw (!) groen. Uitermate zeldzaam, als het goed is mag het ook gezegd worden. Toen waren er duidelijk mensen aanwezig met kennis van zaken.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door dekooiker »

Doe de Amnesty-techniek: bel elke keer als het sein volgens u onnodig gesloten staat.
Je weet dan onmiddellijk of er iets anders gaande is, of het opengezet had kunnen worden.
Na een tijd worden ze dat bellen beu en zullen ze openzetten :mrgreen:
De trein.
Alleen voor durvers.
CursorX
Berichten: 333
Lid geworden op: 03 apr 2011, 22:17

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door CursorX »

Even meedoen met HLE 2302, de voorbije dagen heb ik dezelfde lijn ook vaak afgereden, en zowel in Burst (wat normaal problematisch is) als in Denderleeuw meestal groen gehad, wat echt veel aangenamer rijden is voor ons en veel aangenamer voor reizigers, die mooi op tijd zijn waar ze moeten zijn... Ik hoop dat het zo blijft indien het mogelijk is natuurlijk...
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door dekooiker »

Wie weet lezen ze wel mee.
Dan heeft het toch zijn nut gehad.
De trein.
Alleen voor durvers.
rvdborgt
Berichten: 4325
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door rvdborgt »

Dag allemaal,

De verbetering die ik in Leuven dacht waar te nemen was blijkbaar maar van korte duur. De laatste paar weken rijden we weer erg langzaam binnen op spoor 3, het lijkt haast nog langzamer dan vroeger. Vanaf de Stella ligt de snelheid ruim onder de 30 km/h. Hoera enzo.

Groetjes,
Rian
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Binnenkomen op rood

Bericht door dekooiker »

Wel, gisteren werd ik opgebeld door een quasi wanhopige bestuurder die opmerkte dat hij 200 kilometer had gereden en de laatste kilometers altijd vertraging opliep wegens gesloten sein.
Oorzaken:
-toevallige doorrit van 4 goederentreinen (laten staan = OW in groot alarm)
-kruising van een ganse installatie waar veel rangeringen gebeuren
-regelmatig aflos bestuurder, en als je op tijd openzet staat de rest stil omdat het opstarten zolang duurde.
Enfin, de mens had wel oor naar mijn wederwoord en ik begrijp ook zijn standpunt.
Toen ik hem vertelde dat op een ander spoor toekomen de beste optie was trad hij me bij.
Alleen is dat, onbegrijpelijk zelfs, een zaak van NMBS: zij bepalen waar die trein moet toekomen, niet Infrabel.
De trein.
Alleen voor durvers.
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door dentheo »

De enige manier om de zaak in beweging te krijgen zal toch zijn, dat jij het via de kanalen van Infrabel naar boven speelt en hij via de kanalen van NMBS. Boven "voelt" men dat niet....
Computers lossen dat niet op...mensen moeten met elkaar praten.
Theo
Groeten vanop de Heide
Hobbes
Berichten: 747
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Hobbes »

Ik lees hier veel frustraties bij bestuurders van reizigerstreinen, begrijpelijk. Dat is echter klein bier met wat een goederenmachinist dikwijls moet ondergaan. Op een goederentrein zit maar 1 persoon, en dat is toch "maar ne goederenmachinist".

Vandaag was het weer dolle pret:

Begonnen om 4h in Thionville, 2xT13 klaarmaken, los naar Woippy om een trein (500M, 2000T) voor Antwerpen-Noord te gaan halen.
Op tijd weg om 6.38h, en via de "lange route" (Conflans) naar de Frans/Belgische grens.
Om 8.17h was ik aan de grens, perfect op uur. Toen begon de ellende.

Net voor ik aan de grens kwam werd spoor A tussen Halanzy en Aubange buiten dienst gezet wegens de zoveelste werken daar.
Ondertussen was er nog een andere trein richting Athus ah rijden, en moest ik dus wachten tot die vrijgemaakt had.
Ik was België nog niet binnen en Infrabel had al voor 10min retard gezorgd.

In Virton vonden ze iets te laat het knopke om de reisweg aan te leggen, maar nog geen man overboord.
In Bertrix stond de stoptrein naar Namen ,waar ik zonder de vertraging voor had gezeten. Daar mocht ik achter tot Namen, even er langs laten op tegenspoor vond men geen goed idee.

Tussen Gedinne en Vonêche nog maar eens dienst op enkel spoor wegens werken. Tussen Gendron-Celles en Anseremme is het ook al geruime tijd dienst op enkel spoor wegens werken (zucht), en B30 (Namen) was er in geslaagd om alles opeen te laten komen met als gevolg een OW in alarm, met de nodige vertragingen als gevolg door de overschrijdingsformaliteiten enz.

Bij doorrit te Dinant was mijn vertraging al opgelopen tot 40min. Toch nog eerst de 25xx (die overal stopt) nog even voor mij trekken. Ondertussen belde TC om te vragen waarom ik zoveel vertraging had bijgemaakt. (op zo'n moment wilt ge die door de radio trekken)

Tussen Namen en Flawinne nog wat kruisingen en voorrang aan een losse Infrabel loc, zodat ik met bijna een uurke vertraging ondertussen in Moustier L144 kon oprijden richting Gembloux.

Dan ging het min of meer vlot tot Ottignies, daarna nog even inhouden op L139 om de stoptrein niet in te halen, en op L27 achter de stoptrein uit Nijvel.

Om 14h(!) stond ik dan uiteindelijk aan de inrit van FNND, waar men het nodig vond om eerst nog een losse loc en een andere trein te laten kruisen.
Rond 14.20h dan binnen, na een dienst van 10.20h en 9h rijtijd...

Dan is men soms verontwaardigd op het seinhuis dat men een niet z0 beleefde machinist aan de telefoon krijgt, maar ik moet zeggen dat er ook veel competente en begrijpende mensen bij Infrabel zitten.

Wat men soms niet beseft is dat die onnozelaar op die loc dikwijls al lang wakker is, en al een heel lange rit achter de rug heeft. Men zou beter sommige mensen eens laten meerijden met een goederentrein op slechte uren, en dat men beseft wat sommige beslissingen kunnen aanrichten.
Plaats reactie