Binnenkomen op rood

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
trainlovertje
Berichten: 2348
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door trainlovertje »

Hobbes schreef: 05 sep 2017, 17:27 Ik lees hier veel frustraties bij bestuurders van reizigerstreinen, begrijpelijk. Dat is echter klein bier met wat een goederenmachinist dikwijls moet ondergaan. Op een goederentrein zit maar 1 persoon, en dat is toch "maar ne goederenmachinist".

Vandaag was het weer dolle pret:

Begonnen om 4h in Thionville, 2xT13 klaarmaken, los naar Woippy om een trein (500M, 2000T) voor Antwerpen-Noord te gaan halen.
Op tijd weg om 6.38h, en via de "lange route" (Conflans) naar de Frans/Belgische grens.
Om 8.17h was ik aan de grens, perfect op uur. Toen begon de ellende.

Net voor ik aan de grens kwam werd spoor A tussen Halanzy en Aubange buiten dienst gezet wegens de zoveelste werken daar.
Ondertussen was er nog een andere trein richting Athus ah rijden, en moest ik dus wachten tot die vrijgemaakt had.
Ik was België nog niet binnen en Infrabel had al voor 10min retard gezorgd.

In Virton vonden ze iets te laat het knopke om de reisweg aan te leggen, maar nog geen man overboord.
In Bertrix stond de stoptrein naar Namen ,waar ik zonder de vertraging voor had gezeten. Daar mocht ik achter tot Namen, even er langs laten op tegenspoor vond men geen goed idee.

Tussen Gedinne en Vonêche nog maar eens dienst op enkel spoor wegens werken. Tussen Gendron-Celles en Anseremme is het ook al geruime tijd dienst op enkel spoor wegens werken (zucht), en B30 (Namen) was er in geslaagd om alles opeen te laten komen met als gevolg een OW in alarm, met de nodige vertragingen als gevolg door de overschrijdingsformaliteiten enz.

Bij doorrit te Dinant was mijn vertraging al opgelopen tot 40min. Toch nog eerst de 25xx (die overal stopt) nog even voor mij trekken. Ondertussen belde TC om te vragen waarom ik zoveel vertraging had bijgemaakt. (op zo'n moment wilt ge die door de radio trekken)

Tussen Namen en Flawinne nog wat kruisingen en voorrang aan een losse Infrabel loc, zodat ik met bijna een uurke vertraging ondertussen in Moustier L144 kon oprijden richting Gembloux.

Dan ging het min of meer vlot tot Ottignies, daarna nog even inhouden op L139 om de stoptrein niet in te halen, en op L27 achter de stoptrein uit Nijvel.

Om 14h(!) stond ik dan uiteindelijk aan de inrit van FNND, waar men het nodig vond om eerst nog een losse loc en een andere trein te laten kruisen.
Rond 14.20h dan binnen, na een dienst van 10.20h en 9h rijtijd...

Dan is men soms verontwaardigd op het seinhuis dat men een niet z0 beleefde machinist aan de telefoon krijgt, maar ik moet zeggen dat er ook veel competente en begrijpende mensen bij Infrabel zitten.

Wat men soms niet beseft is dat die onnozelaar op die loc dikwijls al lang wakker is, en al een heel lange rit achter de rug heeft. Men zou beter sommige mensen eens laten meerijden met een goederentrein op slechte uren, en dat men beseft wat sommige beslissingen kunnen aanrichten.
Triestig... Vooral dat achter een stoptrein moeten rijden terwijl het tegenspoor voor de eerstvolgende 30 minuten waarschijnlijk gewoon niet bereden wordt, daar zou je mij wild van krijgen. Ook bij reizigerstreinen zou dat véél meer moeten gebeuren (naar mijn ervaring dan toch, als passagier zijnde met veel aandacht voor het spoorverkeer)!
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Asterix »

Ik weet niet hoe het in Wallonië zit maar waar in Vlaanderen heb je overdag nog de luxe om een trein via tegenspoor een andere te laten inhalen?
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1216
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Tim »

Asterix schreef: 06 sep 2017, 02:10 Ik weet niet hoe het in Wallonië zit maar waar in Vlaanderen heb je overdag nog de luxe om een trein via tegenspoor een andere te laten inhalen?
In Wallonië al iets vaker dan in Vlaanderen, maar hier al gedaan tussen Dendermonde en Londerzeel en tussen Geraardsbergen en Ninove.
trainlovertje
Berichten: 2348
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door trainlovertje »

Asterix schreef: 06 sep 2017, 02:10 Ik weet niet hoe het in Wallonië zit maar waar in Vlaanderen heb je overdag nog de luxe om een trein via tegenspoor een andere te laten inhalen?
In mijn omgeving: tussen Tienen en Landen zou dat geregeld wel moeten kunnen toegepast worden. Ik heb het hier ooit één keer zien gebeuren, en dat was in volle avondspits. Toen werden beide sporen gebruikt voor treinen richting Luik, met de "spitsrichting" mee dus. Overdag zijn er ook geregeld gaten van 30 minuten en de reistijd bedraagt +- 10 minuten. Maar ik heb het eigenlijk vooral over de treinen 's avonds laat wanneer er minder treinen op de baan zijn, maar er toch een IC achter een stoptrein is gesukkeld. Dan heb ik al te vaak moeten meemaken dat we niet via tegenspoor worden geleid.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1216
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Tim »

Ik heb al vaak ondervonden dat men tegenspoor liever niet gebruikt, tenzij het echt nodig is zoals bij werken. Waarom dat zo is is mij ook een raadsel, de lijnen zijn tegenwoordig qua signalisatie bijna even goed uitgerust op tegenspoor als op normaalspoor. Daar waar het vroeger voornamelijk lange secties met verwittigingsseinen waren.
dentheo
Berichten: 8173
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door dentheo »

Tim schreef: 06 sep 2017, 07:01
Asterix schreef: 06 sep 2017, 02:10 Ik weet niet hoe het in Wallonië zit maar waar in Vlaanderen heb je overdag nog de luxe om een trein via tegenspoor een andere te laten inhalen?
In Wallonië al iets vaker dan in Vlaanderen, maar hier al gedaan tussen Dendermonde en Londerzeel en tussen Geraardsbergen en Ninove.

Kan hier op lijn 12 ook in noordelijke richting. Wanneer de Benelux achter de stoptrein geraakt is kan hij vanaf Kalmthout tot Essen rechts voorbij.
Dit omdat de IC naar Antw. dan voorbij is.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5318
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Steve »

Op kleinere schaal heb ik het ook al een paar keer zien gebeuren in de omgeving Bockstael - Jette (L50/60/28) en dan vooral in de spits. Als de IC Dendermonde/Sint-Niklaas vertraging heeft en S-treinen richting Dendermonde in de weg zetten, gebeurt het wel eens dat de IC via het andere spoor inhaalt. Ik heb beide varianten al geweten: de S-trein blijft op het normale spoor en de IC steekt op tegenspoor voorbij, of de S-trein wordt op tegenspoor getrokken en de IC rijdt via het normale spoor. Ze halteren dan tegelijkertijd in station Jette en de S vertrekt dan na de IC.

Een leuke variant was deze: vertrek uit Bockstael op spoor 2 (richting Jette), volop aanzetten, terwijl er net voorbij het station vanaf lijn 28 ook een trein op snelheid aankomt en dus pal naast je rijdt, waar er even drie sporen liggen (Y Bockstael). Het doet echter heel vies aan want je wéét dat dat derde spoor 100 meter verderop verdwijnt terwijl beide treinen volop blijven doorrijden... maar mijn trein uit Bockstael wordt op dat punt (gelukkig) op tegenspoor geleid via de wissel terwijl de trein vanaf lijn 28 dan op het spoor geleid wordt waar mijn trein tot dat punt reed. Op die manier rijden beide dan parallel verder tot station Jette.

Die laatste, nogal bijzondere situatie even uitgetekend hieronder omdat het niet zo makkelijk te begrijpen is voor wie de omgeving niet kent. Beide treinen rijden dus van rechts naar links op de kaart.

Net zoals Tim hierboven valt het me in het algemeen wel op dat dit soort creatieve/efficiënte gebruik van de infrastructuur veel te weinig voorkomt... heel vaak zie ik situaties waarin er volgens mij mogelijkheden waren om zoiets te doen, maar er toch voor een andere (vaak gemakkelijkheids- of gewoonte-)oplossing gekozen wordt met heel wat extra vertraging tot gevolg.

inhalen.png
dentheo
Berichten: 8173
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door dentheo »

Tim schreef: 06 sep 2017, 09:54 Ik heb al vaak ondervonden dat men tegenspoor liever niet gebruikt, tenzij het echt nodig is zoals bij werken. Waarom dat zo is is mij ook een raadsel, de lijnen zijn tegenwoordig qua signalisatie bijna even goed uitgerust op tegenspoor als op normaalspoor.
Het antwoord dat ik daarop ooit gekregen heb op een computerseinpost is dat sommige machinisten "anders" rijden op tegenspoor.
Sommigen gaan dan trager rijden waardoor het goede idee naar de knoppen gaat. Wat dan weer vervolg effecten heeft die helemaal niet zo bedoeld waren.
Misschien kan men vanuit de seinpost even toelichten aan de machinist wat men zinnens is ? Het is blijkbaar een kwestie van vertrouwen, niet van techniek.
Theo
Groeten vanop de Heide
groentje
Berichten: 7273
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door groentje »

En aangezien we de bestuurders niet meer mogen contacteren voor niet-veiligheidskritische informatie...
dentheo
Berichten: 8173
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door dentheo »

Wanneer men mensen, die met elkaar moeten samenwerken, verbiedt met elkaar te praten dan kun je het vergeten.

Toch hoor ik soms van machinisten, die opzij uitgeweken worden, dat zij een waarschuwing krijgen dat het wel een kwartiertje kan duren ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Asterix »

Ik denk dat het toch allemaal al goed moet mee zitten om overdag parallel op tegenspoor te kunnen rijden zonder dat je verderop tegemoetkomend verkeer vertraging laat oplopen. Die hier gestelde gaten van 30 minuten over een langere afstand ga je zeker niet overal vinden. Het is ook best mogelijk dat men verderop aan het werken is aan het spoor waardoor (zeker 's avonds) parallel rijden geen optie is.

Het valt me zelf ook op dat er vaker voorzichtiger wordt gereden op tegenspoor waardoor de beoogde tijdswinst minstens gedeeltelijk teniet wordt gedaan.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Steven »

Ik kreeg vorige week toch informatie op L12 dat ik in Kalmthout op tegenspoor ging tot aan bundel Luchtbal om zodoende een goederentrein en een 33xx voor te kunnen steken.
groentje
Berichten: 7273
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door groentje »

Het mag nog als de trein stil staat, en anders durft het ook nog wel gebeuren, maar er is een omzendbrief die het verbiedt, om de bestuurder niet af te leiden.
dentheo
Berichten: 8173
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door dentheo »

Steven schreef: 06 sep 2017, 19:51 Ik kreeg vorige week toch informatie op L12 dat ik in Kalmthout op tegenspoor ging tot aan bundel Luchtbal om zodoende een goederentrein en een 33xx voor te kunnen steken.
Dat is best een eind... mijn gok, dan was je zo'n twintig minuten te laat ? Dan is er daar een gat van 20min voor de 33xx uit Antwerpen.
Ik vrees dat die dan toch even heeft moeten wachten... :)

Toch vind ik het knap en die informatie geeft ergens dan toch een steun.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Steven »

Ik had er 23 aan de grens.
Plaats reactie