Binnenkomen op rood

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Asterix »

groentje schreef: 03 dec 2017, 21:08 Je hebt gelijk, er ligt een trapezium zowel op lijn 50 als op lijn 60, dat was ik vergeten...
Het klopt dat er wissels liggen (echter, voor hoelang nog, men zou beiden willen uitbreken) maar het probleem zat hem bij de overwegen. Dat is door de eigenheid van de nieuwe dienstregeling van de baan, treinen die er rijden, rijden op tijd of te laat, nooit meer te vroeg, een werktrein daar gelaten.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Asterix »

Einde volgende week zal ARS nog worden uitgebreid: er zullen nog extra klokjes worden geplaatst, zelfs als er geen conflict wordt gedetecteerd. Voorts zal dan ook een trein aan een inritsein van een installatie kunnen worden opgehouden (indien te vroeg).
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1212
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Tim »

Asterix schreef: 09 dec 2017, 14:17 Einde volgende week zal ARS nog worden uitgebreid: er zullen nog extra klokjes worden geplaatst, zelfs als er geen conflict wordt gedetecteerd. Voorts zal dan ook een trein aan een inritsein van een installatie kunnen worden opgehouden (indien te vroeg).
Wat is daar het bijkomende voordeel van? Infrabel wil zoveel mogelijk seinvoorbijrijdingen vermijden maar dan gaan ze tegelijk treinen onnodig ophouden??

Vandaag trouwens weer een sterk staaltje geklungel. Vertrokken met 15 min vertraging en op een gegeven moment zat ik aan +70! Infrabel is er dus in geslaagd me bijna een uur extra aan mijn broek te lappen...
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Asterix »

Ik begrijp het eerlijk gezegd ook niet meer, Tim. Er zou een studie naar het concept in de regio Landen zijn uitgevoerd waaruit zou gebleken zijn dat het systeem meer vertraging veroorzaakt dan het vermijdt door middel van het vermijden van verkeerde kruisingen.
brouckie
Berichten: 116
Lid geworden op: 21 feb 2012, 18:46

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door brouckie »

Asterix schreef: 09 dec 2017, 16:22 Ik begrijp het eerlijk gezegd ook niet meer, Tim. Er zou een studie naar het concept in de regio Landen zijn uitgevoerd waaruit zou gebleken zijn dat het systeem meer vertraging veroorzaakt dan het vermijdt door middel van het vermijden van verkeerde kruisingen.
Lees ik dit nu goed? Er is een studie uitgevoerd waaruit blijkt dat het systeem niet goed werkt en toch gaan ze het nog verder uitbreiden?
Iedereen met een beetje gezond spoorwegverstand zegt al jaren dat ARS nefast is voor zowel de veiligheid als voor de stiptheid. Maar ja, wie zijn wij... :roll:
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door overweg13 »

In mijn blog heb ik de toestand vergeleken met een auto-immuunziekte. In plaats van het lichaam te beschermen valt het immuunsysteem het lichaam net aan. Dat is ook het gevoel als ik dit allemaal lees: het systeem werkt niet meer door de ingebouwde maatregelen.
Met vriendelijke groet

overweg13
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Asterix »

overweg13 schreef: 09 dec 2017, 17:16 In mijn blog heb ik de toestand vergeleken met een auto-immuunziekte. In plaats van het lichaam te beschermen valt het immuunsysteem het lichaam net aan. Dat is ook het gevoel als ik dit allemaal lees: het systeem werkt niet meer door de ingebouwde maatregelen.
Het draait om de centen, Vic. Een voorbeeld.

Een spoorwijziging in een groot station tijdens het spitsuur is klantonvriendelijk en zorgt voor vertraging omdat veel reizigers alsnog van perron moeten veranderen. Die vertraging valt echter initieel ten laste van NMBS want de trein vertrekt te laat terwijl het uitritsein open staat. Finaal zal het worden afgewenteld op 'derden' (de trage reizigers) dus iedereen tevreden. Als een verkeersleider daarentegen besluit de trein aan het voorziene perron te laten komen maar hem hierdoor twee minuutjes moet laten wachten omdat dat spoor nog wordt bezet door een andere trein, komt die vertraging op rekening van Infrabel. Dan weet je het wel, zeker?

Dergelijke zaken spelen ook mee bij die ARS: een verkeerde kruising kost Infrabel geld, een bestuurder die vertraging maakt omdat hij terecht voorzichtig is, is Infrabel haar probleem niet. Zeker niet als de interne NMBS-reglementering strengere regels oplegt dan de ARE, wat ook niet geheel onterecht is.
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door HLE 2302 »

Asterix schreef: 09 dec 2017, 14:17 Einde volgende week zal ARS nog worden uitgebreid: er zullen nog extra klokjes worden geplaatst, zelfs als er geen conflict wordt gedetecteerd. Voorts zal dan ook een trein aan een inritsein van een installatie kunnen worden opgehouden (indien te vroeg).

Man man man! Wat voor bende idioten beslissen zo'n dingen in helemsnaam ? Die zijn toch alle realiteitszin kwijt ? Zal fijn worden met de aangepaste iets krappere uurregeling die ingaat per 10 december. Die klokjes gaan samen met de uurregeling in ? Ik zie het al zo voor me: 1 min voor uur tegengehouden worden aan het inritsein, die vervolgens openkomt met 2G waardoor we met 2 minuten vertraging aan perron komen en met 4 minuten vertraging vertrekken. :roll:
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door HLE 2302 »

Trouwens, iemand die weet wat in hemelsnaam het probleem is in Moeskroen ? Het inritsein van Moeskroen (M-K37) komt pas open als je het laatste permissieve sein met 2G overschreden hebt met als gevolg dat je daar dus 2 secties op 2G rijd en steeds 3 minuten vertraging maakt. Is al verschillende keren gemeld, maar er word niets aan gedaan. Onbegrijpelijk toch zo'n situaties ?
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
IGBT-6000
Berichten: 44
Lid geworden op: 26 sep 2015, 10:03

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door IGBT-6000 »

"Lees ik dit nu goed? Er is een studie uitgevoerd waaruit blijkt dat het systeem niet goed werkt en toch gaan ze het nog verder uitbreiden?
Iedereen met een beetje gezond spoorwegverstand zegt al jaren dat ARS nefast is voor zowel de veiligheid als voor de stiptheid. Maar ja, wie zijn wij... :roll:"
Is ARS de verantwoordelijkheid van Infrabel? ttz ontwikkeld voor en door Infrabel? Heeft NMBS als 1 van de operatoren zeggenschap via de overkoepelende holding? En kan TC ARS "overrulen" en veranderingen vragen/eisen?
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Asterix »

IGBT-6000 schreef: 11 dec 2017, 10:25 Is ARS de verantwoordelijkheid van Infrabel? ttz ontwikkeld voor en door Infrabel? Heeft NMBS als 1 van de operatoren zeggenschap via de overkoepelende holding? En kan TC ARS "overrulen" en veranderingen vragen/eisen?
Welke holding?
TC kan trouwens wél de voorrangsvolgorde bepalen maar dat verandert niets aan het systeem.
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door HLE 2302 »

Zélfs als traffic controller kan je dat ARS systeem toch niet verdedigen ? Neem nu Lichtervelde, trein komt aan met vertraging. Inritsein 2G uitritsein rood. Trein moet veel trager aan perron komen, en nog voor hij goed en wel stil staat aan het perron komt het uitritsein open omdat er geen kruisingen zijn. Dat wil zeggen dat als men de trein met groen aan het perron wil laten komen ze de uitrit 30 seconden eerder moeten openzetten, 30 (!) seconden, daar zal het nu toch wel niet op komen zeker ? Want dan vertrekt de trein, en in plaats van per direct naar 80 moet je nog eerst verder sukkelen onder de 40 voor je het uitritsein voorbij bent. Wat voor voldoening geeft dat als je als traffic controller op je schermpje kijkt en zoiets ziet gebeuren ? Dan denk je toch bij jezelf, fuck het systeem ik doe het lekker zelf dat loopt veel vlotter ? Ik snap echt de instelling van sommigen van jullie niet hoor.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Asterix »

HLE2302, hoe meer seinen er open staan, hoe beter.

Dus ja, ik vind dat zelf ook veel plezanter als treinen aan volle vaart kunnen doorrijden en de vertragingen smelten als sneeuw voor de zon. Ik kan daar echt plezier uit halen. En dus ja, van mij mag dat ARS-systeem meteen op de schop (of toch ten minste de invoering van de functie die toelaat dat je in een zone de ARS-werking tijdelijk of definitief uitschakelt).

Waar ik me echter tegen verzet, is de pseudo-oplossing dat de verkeersleider dan maar voor elke trein apart een specifieke seinsturing moet geven, louter en alleen om het door hogerhand opgelegde ARS-systeem te omzeilen. Dat is met de grotere actiezones niet alleen ondoenbaar, het schuift ook de verantwoordelijkheid voor een slecht werkend systeem af op het personeel in een seinhuis. Ik vind dus niet dat het seinhuispersoneel in deze de hete aardappel moet krijgen doorgeschoven.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door dentheo »

Asterix schreef: 12 dec 2017, 10:47
Waar ik me echter tegen verzet, is de pseudo-oplossing dat de verkeersleider dan maar voor elke trein apart een specifieke seinsturing moet geven, louter en alleen om het door hogerhand opgelegde ARS-systeem te omzeilen.

Groot gelijk, maar het zal zagen en volhouden vragen.
Eens dat een (deel)project draait willen de IT jongens wel eens een feestje bouwen.
Maar achteraf terugkomen om de zaak te "stroomlijnen" is er dikwijls niet bij...of wel is er geen tijd, budget of goesting, want ergens wijst het ook op zwakheden in hun "ideale" oplossing.
Toch doen..de echte kracht van automatisering zit in details, niet in het kopiëren van "algemene" principes.
Nu stop ik met preken. :)
Theo
Groeten vanop de Heide
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door dekooiker »

Inderdaad.
Ik vraag me af of het niet gewoon de bedoeling is dat het niet helemaal naar behoren werkt zodat er binnen zoveel tijd nog werk gegarandeerd is.
Ik treed Asterix bij: het kan niet de bedoeling zijn om de mankementen door anderen op te laten lossen.
De grote (neem nu lijn 36+36N+36C: véél te grote) actiezones laten het niet toe om zulke fouten op te vangen.
Ik kan me niet inbeelden dat wie Lichtervelde bedient alleen daar maar op zit te kijken laat staan dat die weet dat er zich een probleem voordoet.
De seinen komen voor hem/haar op tijd open; zo hoort dat te werken.
Dat duidt dus op een onderliggend probleem waar de programmeurs geen rekening mee gehouden hebben.
Als ze zich al bewust zijn van de problematiek.
De trein.
Alleen voor durvers.
Plaats reactie