Binnenkomen op rood

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Asterix »

Ducktape schreef: 01 mar 2018, 23:53 Hopelijk komt (eindelijk) de 1200(?) oproep snel in dienst zodat we jullie beter kunnen bereiken. Hoe minder tussenschakels, hoe liever.
En ik kan trouwens hetzelfde zeggen hoor, als er iets van problemen zijn, bel ons dan eens op zodat we weten wat er aan de hand is. Tegenwoordig gaat het al beter dan enkele jaren terug, maar er is nog steeds ruimte voor verbetering.
Het systeem om via een snelcode het seinhuis te bereiken wordt nog niet meteen ingevoerd. De invoering is door technische problemen al zeker uitgesteld tot eind dit jaar. We hebben hier trouwens al eens een discussie gevoerd over het bellen naar bestuurders. Laat ons zeggen dat niet elke bestuurder zo een telefoontje apprecieert.

Dan nog iets over ARS: het is perfect 'normaal' dat je in een ARS-zone voor een gesloten sein staat zonder kruisend verkeer. Het wil gewoon zeggen dat volgens het systeem jouw 'slot' nog niet mag worden gegeven (klokje).
rvdborgt
Berichten: 4325
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door rvdborgt »

Asterix schreef: 03 mar 2018, 07:17Dan nog iets over ARS: het is perfect 'normaal' dat je in een ARS-zone voor een gesloten sein staat zonder kruisend verkeer.
Juist, daar is dit hele draadje om te doen...

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1215
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Tim »

rvdborgt schreef: 03 mar 2018, 07:43
Asterix schreef: 03 mar 2018, 07:17Dan nog iets over ARS: het is perfect 'normaal' dat je in een ARS-zone voor een gesloten sein staat zonder kruisend verkeer.
Juist, daar is dit hele draadje om te doen...

Groetjes,
Rian
Dat is in Nederland ook zo met ARI.
Verschil is wel dat de seininrichting daar veel vlotter verkeer toelaat. Zo wordt er veel meer met lichtcijfers gewerkt zodanig dat je ipv 30 km/u hier, daar veel sneller naar 60 of 80 km/u zal kunnen optrekken.
brouckie
Berichten: 116
Lid geworden op: 21 feb 2012, 18:46

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door brouckie »

rvdborgt schreef: 02 mar 2018, 20:09
Shrek schreef: 02 mar 2018, 15:19Neen. Een M6 remt beter dan een Desiro, maar een M6 krijgt een veel steilere remcurve (door de parameters die in zijn ETCS-computer zitten) waardoor je in verhouding toch harder moet remmen dan bij een Desiro.
Enig idee vanaf wanneer we in Leuven van die steile remcurve kunnen profiteren?

Nieuwsgierig,
Rian
Vanaf het moment dat ze hun seinen eens wat vroeger gaan openen... :wink:
Lynx
Berichten: 146
Lid geworden op: 17 okt 2017, 23:03

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Lynx »


Tim schreef:
rvdborgt schreef: 03 mar 2018, 07:43
Asterix schreef: 03 mar 2018, 07:17Dan nog iets over ARS: het is perfect 'normaal' dat je in een ARS-zone voor een gesloten sein staat zonder kruisend verkeer.
Juist, daar is dit hele draadje om te doen...

Groetjes,
Rian
Dat is in Nederland ook zo met ARI.
Verschil is wel dat de seininrichting daar veel vlotter verkeer toelaat. Zo wordt er veel meer met lichtcijfers gewerkt zodanig dat je ipv 30 km/u hier, daar veel sneller naar 60 of 80 km/u zal kunnen optrekken.
Die cijfers zijn er alleen (uitzonderingen daargelaten) als we door een wissel naar een ander spoor moeten. Over het algemeen krijg je gewoon een groen sein. Dan gelden bij ons de normale regels voor het hernemen van de snelheid naar de plaatselijk toegestane snelheid.

We hebben eigenlijk twee systemen waardoor dat gebeurt:
Kom je op een stuk vrije baan op rood binnen, bijvoorbeeld vanwege een overweg die dan net nog even wat langer open kan blijven, dan gaat er automatisch een timer lopen na het passeren van een bepaald punt. Na het aftellen sluit de overweg en opent het sein automatisch. Daar komt niemand aan te pas. Sterker nog: in veel gevallen zal voor de treindienstleider niet eens te zien zijn dat het sein gesloten was, omdat het bij deze zogenaamde 'stop-door'-schakeling allemaal op de 'vrije baan' met automatische permissieve seinen plaatsvindt. Daar heeft de treindienstleider geen invloed op.

Daarnaast hebben we ARI. Dit is voor bediende seinen (die de treindienstleider wel kan bedienen) en die zet automatisch een minuut vóór de geplande vertrektijd het sein open óf bepaald juist bij kruisende of samenkomende rijwegen wat de volgorde van de treinen wordt.
Bij een aantal plekken is dat strikt op volgorde (tot een afgesproken aantal minuten vertraging) en bij een aantal andere plekken waar het vooral gaat om snelle afhandeling, is het op 'first come, first served' basis.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef: 02 mar 2018, 20:09
Shrek schreef: 02 mar 2018, 15:19Neen. Een M6 remt beter dan een Desiro, maar een M6 krijgt een veel steilere remcurve (door de parameters die in zijn ETCS-computer zitten) waardoor je in verhouding toch harder moet remmen dan bij een Desiro.
Enig idee vanaf wanneer we in Leuven van die steile remcurve kunnen profiteren?
Vanaf het moment dat de bestuurders het gewoon geworden zijn zeker?
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door groentje »

ARS werkt dan als ARI, behalve dat het eerst komt eerst maalt is, tenzij het seinhuis dat manueel aanpast, met voorrang te geven aan een andere trein. De kritiek hier is vooral dat dat vertraging in de hand werkt, omdat in het Belgische seinsysteem dat betekent dat het vorige sein al een beperking oplevert.
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door dentheo »

Shrek schreef: 02 mar 2018, 15:19
Neen. Een M6 remt beter dan een Desiro, maar een M6 krijgt een veel steilere remcurve (door de parameters die in zijn ETCS-computer zitten) waardoor je in verhouding toch harder moet remmen dan bij een Desiro.
Ik begrijp dat men ervan uitgaat dat het electrisch remmen NIET werkt bij het berekenen van de kurve.
Wil dat zeggen dat ep rem dan ook niet meegerekend wordt ?
Dus puur remmen op luchttechniek, laagste terugval niveau ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Ducktape
Berichten: 438
Lid geworden op: 11 aug 2015, 21:34
Locatie: Mortsel

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Ducktape »

Asterix schreef: 03 mar 2018, 07:17
Ducktape schreef: 01 mar 2018, 23:53 Hopelijk komt (eindelijk) de 1200(?) oproep snel in dienst zodat we jullie beter kunnen bereiken. Hoe minder tussenschakels, hoe liever.
En ik kan trouwens hetzelfde zeggen hoor, als er iets van problemen zijn, bel ons dan eens op zodat we weten wat er aan de hand is. Tegenwoordig gaat het al beter dan enkele jaren terug, maar er is nog steeds ruimte voor verbetering.
Het systeem om via een snelcode het seinhuis te bereiken wordt nog niet meteen ingevoerd. De invoering is door technische problemen al zeker uitgesteld tot eind dit jaar. We hebben hier trouwens al eens een discussie gevoerd over het bellen naar bestuurders. Laat ons zeggen dat niet elke bestuurder zo een telefoontje apprecieert.

Dan nog iets over ARS: het is perfect 'normaal' dat je in een ARS-zone voor een gesloten sein staat zonder kruisend verkeer. Het wil gewoon zeggen dat volgens het systeem jouw 'slot' nog niet mag worden gegeven (klokje).
Toen ik 4 en half jaar geleden begonnen ben ging die 1200 oproep al snel in dienst komen. En kijk eens aan, nog steeds geen vooruitgang.

Als er geen enkele kruising is moet een sein open staan, punt. In het All-Relais tijdperk kon het perfect, nu met ARS daarentegen... Sinds kort krijgen we berichten om energiezuiniger te rijden, als je dan 5 seconden te vroeg een 2G sein passeert en je ziet in de verte het sein van rood naar groen verspringen, dat is om uw kas op te fretten hoor. Waarom zou je dan nog moeite doen om energiezuinig te rijden als we toch tegengehouden worden door dat systeem. In Vilvoorde moet het veranderen, punt. In Sint-Niklaas was het ook dikke miserie sinds ARS daar in dienst kwam, maar daar hebben ze het systeem aangepast zodat we eindelijk terug in 90% van de gevallen met groen binnen rijden en groen vertrekken. Dus de aanpassingen, ze kunnen! Er moet enkel moeite ingestoken worden.

Dat jullie zone om te beheren zo groot geworden is dat jullie geen tijd meer hebben om 1 specifieke trein in het oog te houden begrijp ik absoluut, overal zijn de besparingen te voelen... (Had zelfs eens gelezen (gelezen, dus of het waar is weet ik niet) dat er voor de uitrit van Brussel-Zuid richting Centraal nog maar 1 regelaar is voor de 19 sporen, dat is gewoon waanzin als het waar zou zijn...) Onder andere centralisatie zorgt er gewoon voor dat de stiptheid zo'n duik neemt. Om over elke potentiële seinvoorbijrijding te zwijgen. Hoe meer seinen op rood, hoe groter de kans wordt uiteraard, en waarom? Omdat een klok het verbiedt.
Paul
Berichten: 1288
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Paul »

Ducktape schreef: 03 mar 2018, 13:10Sinds kort krijgen we berichten om energiezuiniger te rijden, als je dan 5 seconden te vroeg een 2G sein passeert en je ziet in de verte het sein van rood naar groen verspringen, dat is om uw kas op te fretten hoor.
Wordt dat probleem met ECTS niet opgelost dan? Of moeten jullie in zo'n geval nog altijd tegen 25 km/u blijven voortkruipen tot aan de voet van dat groene sein?
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Shrek »

Paul schreef: 03 mar 2018, 16:06
Ducktape schreef: 03 mar 2018, 13:10Sinds kort krijgen we berichten om energiezuiniger te rijden, als je dan 5 seconden te vroeg een 2G sein passeert en je ziet in de verte het sein van rood naar groen verspringen, dat is om uw kas op te fretten hoor.
Wordt dat probleem met ECTS niet opgelost dan? Of moeten jullie in zo'n geval nog altijd tegen 25 km/u blijven voortkruipen tot aan de voet van dat groene sein?
Enkel ETCS level 2 lost dat probleem op, momenteel heeft Infrabel enkel nog maar Level 1 geïnstalleerd (m.u.v. de HSL) en dan moet je effectief volgens een remcurve vertragen tot 300m voor het volgende sein, dan kan je weer optrekken.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Asterix »

Ducktape schreef: 03 mar 2018, 13:10In Sint-Niklaas was het ook dikke miserie sinds ARS daar in dienst kwam, maar daar hebben ze het systeem aangepast zodat we eindelijk terug in 90% van de gevallen met groen binnen rijden en groen vertrekken. Dus de aanpassingen, ze kunnen! Er moet enkel moeite ingestoken worden.
Wellicht hebben ze de ARS (klokje) van de betrokken seinen gehaald. Dat is dan wellicht ook de enige mogelijke oplossing: het systeem afbouwen.

Nu, het begint weer allemaal redelijk hallucinant te worden. In het seinhuis waar ik werk, juicht de leiding dat sinds kort een volledige actiezone automatisch op ARS kan draaien. Vooruitgang! Tegelijk krijgen de verkeersleiders in de actiezone ernaast (letterlijk 2 passen) van diezelfde leiding de opmerking dat men niet meer op de ARS mag rekenen omdat dat vertragingen veroorzaakt. Men moet dus tegen een systeem ingaan, op vraag van de bazen terwijl diezelfde bazen jubelen dat het systeem wordt ingevoerd. Krijg het maar eens uitgelegd.
Ducktape schreef: 03 mar 2018, 13:10Dat jullie zone om te beheren zo groot geworden is dat jullie geen tijd meer hebben om 1 specifieke trein in het oog te houden begrijp ik absoluut, overal zijn de besparingen te voelen... (Had zelfs eens gelezen (gelezen, dus of het waar is weet ik niet) dat er voor de uitrit van Brussel-Zuid richting Centraal nog maar 1 regelaar is voor de 19 sporen, dat is gewoon waanzin als het waar zou zijn...)
Dat is geen unicum. In Brussel-Noord is er in het weekend 1 verkeersleider voor al het verkeer van Brussel-Centraal tot de inrit van Schaarbeek. Geen aflos voorzien, geen pauzes voorzien. En sowieso nog een hoop sporen en een koker van de NZV buiten dienst.
Jan-Mark
Berichten: 376
Lid geworden op: 08 feb 2017, 11:12

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Jan-Mark »

Asterix schreef: 03 mar 2018, 07:17
Ducktape schreef: 01 mar 2018, 23:53 Hopelijk komt (eindelijk) de 1200(?) oproep snel in dienst zodat we jullie beter kunnen bereiken. Hoe minder tussenschakels, hoe liever.
En ik kan trouwens hetzelfde zeggen hoor, als er iets van problemen zijn, bel ons dan eens op zodat we weten wat er aan de hand is. Tegenwoordig gaat het al beter dan enkele jaren terug, maar er is nog steeds ruimte voor verbetering.
Het systeem om via een snelcode het seinhuis te bereiken wordt nog niet meteen ingevoerd. De invoering is door technische problemen al zeker uitgesteld tot eind dit jaar. We hebben hier trouwens al eens een discussie gevoerd over het bellen naar bestuurders. Laat ons zeggen dat niet elke bestuurder zo een telefoontje apprecieert.

Dan nog iets over ARS: het is perfect 'normaal' dat je in een ARS-zone voor een gesloten sein staat zonder kruisend verkeer. Het wil gewoon zeggen dat volgens het systeem jouw 'slot' nog niet mag worden gegeven (klokje).
Als min of meer leek een vraagje: hangt die overgang dan ook samen met de transitie van de oude zwarte telefoons in de seinhuizen naar de nieuwe witte, die meer en meer verschijnen?
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Asterix »

Jan-Mark schreef: 04 mar 2018, 00:34 Als min of meer leek een vraagje: hangt die overgang dan ook samen met de transitie van de oude zwarte telefoons in de seinhuizen naar de nieuwe witte, die meer en meer verschijnen?
Neen, dat is een apart project. Het gaat hier om de levering van DiCa-telefoon- en radiosystemen. Zie ook http://www.rideontrack.com
gysev
Berichten: 501
Lid geworden op: 10 mar 2008, 11:22

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door gysev »

Ducktape schreef: 03 mar 2018, 13:10 Als er geen enkele kruising is moet een sein open staan, punt. In het All-Relais tijdperk kon het perfect, nu met ARS daarentegen...
Dat heeft meer met de besparingen te maken: in het all-relaistijdperk was er nog voldoende personeel... Voorbeeldje: de actiezone van Brussel-Zuid is de laatste 10 jaar drie keer groter geworden terwijl het personeel bijna gehalveerd is.
Ducktape schreef: 03 mar 2018, 13:10Dat jullie zone om te beheren zo groot geworden is dat jullie geen tijd meer hebben om 1 specifieke trein in het oog te houden begrijp ik absoluut, overal zijn de besparingen te voelen... (Had zelfs eens gelezen (gelezen, dus of het waar is weet ik niet) dat er voor de uitrit van Brussel-Zuid richting Centraal nog maar 1 regelaar is voor de 19 sporen, dat is gewoon waanzin als het waar zou zijn...)
Dat klopt helemaal: 1 operator (geen regelaar, dat is iets anders) voor de NZV. Die mag 8 uur aan één stuk naar twee computerschermen staren en als een gek met de muis klikken. Eventuele pauzes hangen af van de goodwil van zijn of haar onmiddellijke chef die eventueel een kwartiertje overneemt (als er geen storingen, voorziene werken ed zijn...).

Het kan trouwens nog erger: één enkele verkeersleider is verantwoordelijk voor de lijnen 26, 28, 50C, 96A, 96B, 96C en 124! Dus niet alleen het laten rijden van de treinen, maar ook het toepassen van veiligheidsmaatregelen bij storingen en werken. Dus: een wisselstoring in Linkebeek + een telefoontje van TC ivm L50C = gegarandeerd een trein vergeten aan de vertakking Kuregem (L28). Nu mag je drie keer raden wie dan "in fout" is. Nee, niet de slimmerik die vindt dat dergelijke werkomstandigheden normaal zijn...
Plaats reactie