Pagina 33 van 48

Re: Binnenkomen op rood

Geplaatst: 08 apr 2018, 10:07
door HLE 2302
pastore schreef:
07 apr 2018, 11:48
HLE 2302 schreef:
07 apr 2018, 09:53
Asterix schreef:
06 apr 2018, 21:06
Met een nieuwe release van ARS eind mei zou het probleem met de timers worden aangepakt. Bedoeling zou zijn om het gebruik van de timers op de seinsturingen te beperken tot 3 gevallen:

- herbenuttigingen van treinen
- eerste vertrekken (vanuit een bundel)
- voorzienen stilstanden van > 5 minuten

Daarnaast zou er ook een functie komen waarmee de timers in een hele werkzone van een verkeersleider zouden kunnen worden uitgeschakeld. Afwachten dus...
Klinkt F-A-N-T-A-S-T-I-S-C-H ! Zou tijd worden na al die jaren ! Zou de seinsturing ook direct gebeuren in het geval van perrons met overwegen achter ? Want nu worden op bepaalde plaatsen het sein dichtgehouden (Komen of Zele als voorbeeld) met als gevolg dat je er steeds met vertraging aankomt, en omdat je verplicht bent het station zo traag te naderen is de overweg uiteindelijk langer gesloten dan met een gewone inrit met groen.

De overweg gaat dan ook pas sluiten bij het open zetten van het sein. Dus als je dan traag aan het perron komt heeft dat geen invloed op het sluiten van de overweg, deze blijft gewoon open tot de seinsturing en zal dan pas dicht gaan.
Dit hangt sterk af van station tot station, emplacementen in volle baan zoals Komen, waar je aan 120 km/h op af komt. Daar kan je op de kop van het perron met openstaand sein nog 90 km/h hebben, reken dat de aankomst in het station vanaf het rempunt en sluiten van de overweg 30 seconden is. Als je 2G ontvangt is het onmiddelijk remmen tot 40 km/h en duurt de aankomst in het station anderhalve minuut, de overweg sluit en het sein komt open terwijl je nog maar op de kop van het perron bent omdat het vertrekuur dan al is aangebroken. Hiervoor is geen tijd ingecalculeerd in de dienstregeling, uiteindelijk is de overweg praktisch even lang tot wel langer dicht.

Re: Binnenkomen op rood

Geplaatst: 19 apr 2018, 11:24
door IGBT-6000
Hoeveel gesleepte reigerstreinen rijden nog zonder EP-rem en dus op een technologie van begin 20ste eeuw?
Steven schreef:
11 mar 2018, 09:11
Inderdaad als je met een Traxx en NS rijtuigen op het streepje wil blijven rijden zijn er een paar voorwaarden.
Ten eerste wat geluk hebben, ten tweede uwe trein super goed kennen op vlak van de rem en dat wil zeggen dat je er toch al even mee aan het rijden bent. Doch elke Benelux machinist zal u aanraden om voldoende afstand in te bouwen. Gewoon omdat die rijtuigen zonder ep-rem heel lastig zijn in hun aansluit- en lossingstijden. Kortweg gezegd te traag. Het is nu eenmaal niet leuk om met het schaamrood op de kaken te staan als je de curve toch net iets verkeerd hebt ingeschat.

Re: Binnenkomen op rood

Geplaatst: 19 apr 2018, 15:55
door Steven
Enkel de NS rijtuigen rijden zonder EP-rem. Alle M4/5/6, i6,10,11 hebben EP-rem

Re: Binnenkomen op rood

Geplaatst: 16 mei 2018, 23:31
door rvdborgt
Dag allemaal,

Sinds vorige week is de binnenkomst in Leuven op spoor 3 meestal weer met normale snelheid en met een groen sein. Misschien is ARS eindelijk gecorrigeerd? Het heeft in ieder geval al een paar gehaalde aansluitingen opgeleverd.

Groetjes,
Rian

Re: Binnenkomen op rood

Geplaatst: 17 mei 2018, 09:38
door byter
In April is de timer van het sein C-L.9 verwijderd (uitritsein spoor 3 richting Luik). Approach on red is gezakt naar 5-6% (komende van 44-45%).
Spoor 3 gaat binnenkort wel langdurig buiten dienst dus dat gaat qua exploitatie wel misschien weer even wat moeilijker worden.

De situatie in Mechelen ken ik zelf niet maar ook hier zou er sinds april een verbetering moeten zijn (approach on red zit terug op het niveau van voor invoering ARS).

Re: Binnenkomen op rood

Geplaatst: 17 mei 2018, 10:51
door Shrek
byter schreef:
17 mei 2018, 09:38
In April is de timer van het sein C-L.9 verwijderd (uitritsein spoor 3 richting Luik). Approach on red is gezakt naar 5-6% (komende van 44-45%).
Spoor 3 gaat binnenkort wel langdurig buiten dienst dus dat gaat qua exploitatie wel misschien weer even wat moeilijker worden.

De situatie in Mechelen ken ik zelf niet maar ook hier zou er sinds april een verbetering moeten zijn (approach on red zit terug op het niveau van voor invoering ARS).
Dat is zeer goed nieuws ! :D

Re: Binnenkomen op rood

Geplaatst: 17 mei 2018, 11:54
door Jan-Mark
Raar vraagje, maar dat sein zou toch C-L.14 moeten heten omdat B.9 Leuven vorig jaar is overgenomen door B.14 Hasselt?

Re: Binnenkomen op rood

Geplaatst: 17 mei 2018, 11:56
door Steven
Leuven mag dan zijn overgegaan naar Hasselt doch is er op het terrein niets veranderd. De seinen hebben hun identificatie behouden.

Re: Binnenkomen op rood

Geplaatst: 17 mei 2018, 12:23
door brouckie
byter schreef:
17 mei 2018, 09:38
In April is de timer van het sein C-L.9 verwijderd (uitritsein spoor 3 richting Luik). Approach on red is gezakt naar 5-6% (komende van 44-45%).
Spoor 3 gaat binnenkort wel langdurig buiten dienst dus dat gaat qua exploitatie wel misschien weer even wat moeilijker worden.

De situatie in Mechelen ken ik zelf niet maar ook hier zou er sinds april een verbetering moeten zijn (approach on red zit terug op het niveau van voor invoering ARS).
Nieuws over ander stations? Brugge, Gent, Luik, Lichtervelde, Denderleeuw, Zottegem, Oudenaarde, Kortrijk,...
En wat met het uitritsein in Leuven thv spoor 2 richting Brussel?
Alvast een goede eertse stap, maar vrees dat er nog veel werk is...

Re: Binnenkomen op rood

Geplaatst: 17 mei 2018, 13:03
door byter
Nja, over die stations weet ik niet veel... is ook een andere area.

Spoor 2 is een sein dat in zeer veel gevallen gewoon open kan staan (zeer hoog %), daar heb je dus zeker een punt. Om dit echter standaard met zap zone te laten gebeuren.. tijdens de spits zou men dan wel alerter moeten zijn aangezien je van spoor I treinen hebt die L36N vertrekken.
Het is misschien iets wat we eens zouden moeten testen.

Ook op kleinere plaatsen is er verbetering (Sint-Truiden geen timer op seinen van spoor I, Alken richting Sint-Truiden staat ook gewoon open als er geen kruising is, ..).

Re: Binnenkomen op rood

Geplaatst: 17 mei 2018, 19:50
door rvdborgt
Over Leuven:
byter schreef:
17 mei 2018, 13:03
Spoor 2 is een sein dat in zeer veel gevallen gewoon open kan staan (zeer hoog %), daar heb je dus zeker een punt. Om dit echter standaard met zap zone te laten gebeuren.. tijdens de spits zou men dan wel alerter moeten zijn aangezien je van spoor I treinen hebt die L36N vertrekken.
Het is misschien iets wat we eens zouden moeten testen.
Dank je voor de feedback, dat is goed nieuws. Ja inderdaad, testen met spoor 2 lijkt me nuttig. Ik neem bijna iedere ochtend trein 428 (van 7:03/7:04, de systemen zijn het niet met elkaar eens) en kort daarvoor vertrekt van spoor 1 een P-trein die daarna meteen lijn 36N op rijdt. Soms gaat na het vertrek van die P-trein het sein voor spoor 2 naar geel en dan groen maar meestal niet, wat, zoals in de andere richting, frustrerend is als de 428 vertraging heeft. Want ook dan blijft het sein rood tot na aankomst van de vertraagde 428.
Ik zou echter denken dat, als je handmatig ervoor kunt zorgen dat de rijweg vanaf spoor 2 automatisch vrijkomt (rood > geel > groen) na het vertrek van spoor 1, dat ook automatisch moet kunnen.

Groetjes,
Rian

Re: Binnenkomen op rood

Geplaatst: 18 mei 2018, 10:47
door HLE 2302
byter schreef:
17 mei 2018, 13:03
Nja, over die stations weet ik niet veel... is ook een andere area.

Spoor 2 is een sein dat in zeer veel gevallen gewoon open kan staan (zeer hoog %), daar heb je dus zeker een punt. Om dit echter standaard met zap zone te laten gebeuren.. tijdens de spits zou men dan wel alerter moeten zijn aangezien je van spoor I treinen hebt die L36N vertrekken.
Het is misschien iets wat we eens zouden moeten testen.

Ook op kleinere plaatsen is er verbetering (Sint-Truiden geen timer op seinen van spoor I, Alken richting Sint-Truiden staat ook gewoon open als er geen kruising is, ..).
Misschien een idee om met die ARS update de timers uit te schakelen van de treinen die zeker geen kruising vormen, en de rest op een timer laten staan ?

Re: Binnenkomen op rood

Geplaatst: 18 mei 2018, 11:12
door pastore
rvdborgt schreef:
17 mei 2018, 19:50
Over Leuven:
byter schreef:
17 mei 2018, 13:03
Spoor 2 is een sein dat in zeer veel gevallen gewoon open kan staan (zeer hoog %), daar heb je dus zeker een punt. Om dit echter standaard met zap zone te laten gebeuren.. tijdens de spits zou men dan wel alerter moeten zijn aangezien je van spoor I treinen hebt die L36N vertrekken.
Het is misschien iets wat we eens zouden moeten testen.
Dank je voor de feedback, dat is goed nieuws. Ja inderdaad, testen met spoor 2 lijkt me nuttig. Ik neem bijna iedere ochtend trein 428 (van 7:03/7:04, de systemen zijn het niet met elkaar eens) en kort daarvoor vertrekt van spoor 1 een P-trein die daarna meteen lijn 36N op rijdt. Soms gaat na het vertrek van die P-trein het sein voor spoor 2 naar geel en dan groen maar meestal niet, wat, zoals in de andere richting, frustrerend is als de 428 vertraging heeft. Want ook dan blijft het sein rood tot na aankomst van de vertraagde 428.
Ik zou echter denken dat, als je handmatig ervoor kunt zorgen dat de rijweg vanaf spoor 2 automatisch vrijkomt (rood > geel > groen) na het vertrek van spoor 1, dat ook automatisch moet kunnen.

Groetjes,
Rian


Euhm, een reisweg/rijweg komt gewoon vrij als hij door de voorgaande trein is vrijgemaakt. Dit heeft niets met automatisch of handmatig te maken.

Re: Binnenkomen op rood

Geplaatst: 18 mei 2018, 11:13
door byter
Zo werkt het niet. Timers zijn per sein instelbaar momenteel.

Re: Binnenkomen op rood

Geplaatst: 21 mei 2018, 12:49
door dekooiker
Steven schreef:
17 mei 2018, 11:56
Leuven mag dan zijn overgegaan naar Hasselt doch is er op het terrein niets veranderd. De seinen hebben hun identificatie behouden.
...maar op het gebouw waar ze gehuisvest zijn hangt B.14.
Als je ziet wat de regels voorschrijven moet er één en ander aangepast worden.
Het moet dus inderdaad een seinnaam hebben met .14 op het einde.