L50C

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Shrek »

Asterix schreef:Dus is dat alles toch niet meteen een oplossing voor een verminderd aantal secties?
Eens de treinen hun optimale snelheid kunnen rijden wel.
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door rdv »

Mss ga ik hier nu iets heel doms zeggen, maar verminderd aantal secties betekent toch minder buffer bij calamiteiten. Ik zeg maar iets: trein geblokkeerd op L50a en alles wordt rondgeleid via Denderleeuw, waardoor er file ontstaat. Als je vroeger 10 secties had tussen Denderleeuw en FBMZ, kon je 10 treinen "opvangen" in die secties. Nu zijn er pakweg maar 3 meer over, dus trein 4 moet aan het perron in FBMZ blijven omdat er geen vrije sectie is. Gevolg: file in de NZV, ...

En dat is een situatie die toch gemiddeld meer dan 5 keer per jaar voorkomt (en dan ben ik wrsch nog optimistisch).
groentje
Berichten: 7273
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door groentje »

Een trein kan en mag een automatische sectie inrijden, alleen aan rit op zicht.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Steven »

Inderdaad. Trein schuiven door als het moet. Zodoende kan het voorvallen dat trein 2 stopt op een paar meter van trein 1. Doch dit soort situaties is natuurlijk eerder uitzonderlijk. Want nu beginnen we er al vanuit te gaan dat er frequent een trein strand op L50A
dentheo
Berichten: 8173
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door dentheo »

Wat ook dikwijls vergeten wordt is dat bij treinen die rijden op volle snelheid, er twee vrije secties zijn tussen die treinen, om op "groen" te kunnen rijden.
Wanneer ze allemaal bewegen onder dubbel geel zit er ook nog één vrije sectie tussen. Bij iedereen voor rood GEEN vrije sectie
Bij een opstopping kunnen er dus al drie keer zoveel treinen in zonder permissief te gebruiken.
Theo
Groeten vanop de Heide
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door rvdborgt »

rdv schreef:Mss ga ik hier nu iets heel doms zeggen, maar verminderd aantal secties betekent toch minder buffer bij calamiteiten. Ik zeg maar iets: trein geblokkeerd op L50a en alles wordt rondgeleid via Denderleeuw, waardoor er file ontstaat. Als je vroeger 10 secties had tussen Denderleeuw en FBMZ, kon je 10 treinen "opvangen" in die secties. Nu zijn er pakweg maar 3 meer over, dus trein 4 moet aan het perron in FBMZ blijven omdat er geen vrije sectie is. Gevolg: file in de NZV, ...
Zijn er echt maar 3 blokken meer tussen Denderleeuw en Brussel? Dat lijkt me inderdaad wel wat beperkt. Klinkt als besparingsmaatregel...

Groetjes,
Rian
dentheo
Berichten: 8173
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door dentheo »

Lijkt mij heftig... een sectie bij 160kmh is ongeveer 1500m volgens mij.
Dan zou ik denken 10 secties ofzo...
Willen alle treinen 160kmh rijden passen er inderdaad maar DRIE op.
Laatst gewijzigd door dentheo op 31 jan 2016, 11:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Steven »

Brussel zuid - Denderleeuw is ongeveer 15 km. Dat zullen dus wel meer dan 3 secties zijn.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Shrek »

dentheo schreef:Lijkt mij heftig... een sectie bij 160kmh is ongeveer 1500m volgens mij.
Dan zou ik denken 10 blokken ofzo...
Willen alle treinen 160kmh rijden passen er inderdaad maar DRIE op.
Inderdaad, maar aan 160 km/h zijn die ook snel voorbij. Als ze maar 120km/h rijden duurt het veel langer en daalt de capaciteit gevoelig.

In ieder geval: dit is maar een tijdelijke situatie. Er komen nog 2 sporen bij en ETCS level 2, waardoor L50A/C na de werken meer dan genoeg capaciteit zal hebben :wink:
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Asterix »

Steven schreef:Brussel zuid - Denderleeuw is ongeveer 15 km. Dat zullen dus wel meer dan 3 secties zijn.
Het zijn er 6 of 7 (wil er vanaf zijn) tegenover 13 vroeger op de L50A.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Asterix »

Shrek schreef:In ieder geval: dit is maar een tijdelijke situatie. Er komen nog 2 sporen bij en ETCS level 2, waardoor L50A/C na de werken meer dan genoeg capaciteit zal hebben :wink:
Ja, binnen twee jaar ten vroegste :roll:
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Asterix »

Vandaag wéér congestie op de L50C met de nodige vertragingen en omleidingen. En bij mijn weten is de snelheidsbeperking niet meer van toepassing.
Gaat het dus werkelijk om een structureel capaciteitsgebrek?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Shrek »

Asterix schreef:Vandaag wéér congestie op de L50C met de nodige vertragingen en omleidingen. En bij mijn weten is de snelheidsbeperking niet meer van toepassing.
Gaat het dus werkelijk om een structureel capaciteitsgebrek?
Daar begint het sterk op te lijken ja. Op zich niet heel verwonderlijk, het was al nipt en in deze tijdelijke situatie is de capaciteit een klein beetje verminderd. Maar dat hadden ze toch op voorhand moeten zien komen.
dentheo
Berichten: 8173
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door dentheo »

Zijn dit misschien de sporen die later de hoogste snelheid krijgen ?
Zo ja, dan is dat nu wel even "onhandig".
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Shrek »

dentheo schreef:Zijn dit misschien de sporen die later de hoogste snelheid krijgen ?
Zo ja, dan is dat nu wel even "onhandig".
Ze zullen alle 4 beseind worden voor 160 km/h.
Onhandig is wel het minste wat je kan zeggen :wink:
Plaats reactie