Eens de treinen hun optimale snelheid kunnen rijden wel.Asterix schreef:Dus is dat alles toch niet meteen een oplossing voor een verminderd aantal secties?
L50C
Re: werken: langs de spoorlijn
Re: werken: langs de spoorlijn
Mss ga ik hier nu iets heel doms zeggen, maar verminderd aantal secties betekent toch minder buffer bij calamiteiten. Ik zeg maar iets: trein geblokkeerd op L50a en alles wordt rondgeleid via Denderleeuw, waardoor er file ontstaat. Als je vroeger 10 secties had tussen Denderleeuw en FBMZ, kon je 10 treinen "opvangen" in die secties. Nu zijn er pakweg maar 3 meer over, dus trein 4 moet aan het perron in FBMZ blijven omdat er geen vrije sectie is. Gevolg: file in de NZV, ...
En dat is een situatie die toch gemiddeld meer dan 5 keer per jaar voorkomt (en dan ben ik wrsch nog optimistisch).
En dat is een situatie die toch gemiddeld meer dan 5 keer per jaar voorkomt (en dan ben ik wrsch nog optimistisch).
Re: werken: langs de spoorlijn
Een trein kan en mag een automatische sectie inrijden, alleen aan rit op zicht.
Re: werken: langs de spoorlijn
Inderdaad. Trein schuiven door als het moet. Zodoende kan het voorvallen dat trein 2 stopt op een paar meter van trein 1. Doch dit soort situaties is natuurlijk eerder uitzonderlijk. Want nu beginnen we er al vanuit te gaan dat er frequent een trein strand op L50A
Re: werken: langs de spoorlijn
Wat ook dikwijls vergeten wordt is dat bij treinen die rijden op volle snelheid, er twee vrije secties zijn tussen die treinen, om op "groen" te kunnen rijden.
Wanneer ze allemaal bewegen onder dubbel geel zit er ook nog één vrije sectie tussen. Bij iedereen voor rood GEEN vrije sectie
Bij een opstopping kunnen er dus al drie keer zoveel treinen in zonder permissief te gebruiken.
Wanneer ze allemaal bewegen onder dubbel geel zit er ook nog één vrije sectie tussen. Bij iedereen voor rood GEEN vrije sectie
Bij een opstopping kunnen er dus al drie keer zoveel treinen in zonder permissief te gebruiken.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: werken: langs de spoorlijn
Zijn er echt maar 3 blokken meer tussen Denderleeuw en Brussel? Dat lijkt me inderdaad wel wat beperkt. Klinkt als besparingsmaatregel...rdv schreef:Mss ga ik hier nu iets heel doms zeggen, maar verminderd aantal secties betekent toch minder buffer bij calamiteiten. Ik zeg maar iets: trein geblokkeerd op L50a en alles wordt rondgeleid via Denderleeuw, waardoor er file ontstaat. Als je vroeger 10 secties had tussen Denderleeuw en FBMZ, kon je 10 treinen "opvangen" in die secties. Nu zijn er pakweg maar 3 meer over, dus trein 4 moet aan het perron in FBMZ blijven omdat er geen vrije sectie is. Gevolg: file in de NZV, ...
Groetjes,
Rian
Re: werken: langs de spoorlijn
Lijkt mij heftig... een sectie bij 160kmh is ongeveer 1500m volgens mij.
Dan zou ik denken 10 secties ofzo...
Willen alle treinen 160kmh rijden passen er inderdaad maar DRIE op.
Dan zou ik denken 10 secties ofzo...
Willen alle treinen 160kmh rijden passen er inderdaad maar DRIE op.
Laatst gewijzigd door dentheo op 31 jan 2016, 11:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: werken: langs de spoorlijn
Brussel zuid - Denderleeuw is ongeveer 15 km. Dat zullen dus wel meer dan 3 secties zijn.
Re: werken: langs de spoorlijn
Inderdaad, maar aan 160 km/h zijn die ook snel voorbij. Als ze maar 120km/h rijden duurt het veel langer en daalt de capaciteit gevoelig.dentheo schreef:Lijkt mij heftig... een sectie bij 160kmh is ongeveer 1500m volgens mij.
Dan zou ik denken 10 blokken ofzo...
Willen alle treinen 160kmh rijden passen er inderdaad maar DRIE op.
In ieder geval: dit is maar een tijdelijke situatie. Er komen nog 2 sporen bij en ETCS level 2, waardoor L50A/C na de werken meer dan genoeg capaciteit zal hebben
Re: werken: langs de spoorlijn
Het zijn er 6 of 7 (wil er vanaf zijn) tegenover 13 vroeger op de L50A.Steven schreef:Brussel zuid - Denderleeuw is ongeveer 15 km. Dat zullen dus wel meer dan 3 secties zijn.
Re: werken: langs de spoorlijn
Ja, binnen twee jaar ten vroegsteShrek schreef:In ieder geval: dit is maar een tijdelijke situatie. Er komen nog 2 sporen bij en ETCS level 2, waardoor L50A/C na de werken meer dan genoeg capaciteit zal hebben
Re: werken: langs de spoorlijn
Vandaag wéér congestie op de L50C met de nodige vertragingen en omleidingen. En bij mijn weten is de snelheidsbeperking niet meer van toepassing.
Gaat het dus werkelijk om een structureel capaciteitsgebrek?
Gaat het dus werkelijk om een structureel capaciteitsgebrek?
Re: werken: langs de spoorlijn
Daar begint het sterk op te lijken ja. Op zich niet heel verwonderlijk, het was al nipt en in deze tijdelijke situatie is de capaciteit een klein beetje verminderd. Maar dat hadden ze toch op voorhand moeten zien komen.Asterix schreef:Vandaag wéér congestie op de L50C met de nodige vertragingen en omleidingen. En bij mijn weten is de snelheidsbeperking niet meer van toepassing.
Gaat het dus werkelijk om een structureel capaciteitsgebrek?
Re: werken: langs de spoorlijn
Zijn dit misschien de sporen die later de hoogste snelheid krijgen ?
Zo ja, dan is dat nu wel even "onhandig".
Zo ja, dan is dat nu wel even "onhandig".
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: werken: langs de spoorlijn
Ze zullen alle 4 beseind worden voor 160 km/h.dentheo schreef:Zijn dit misschien de sporen die later de hoogste snelheid krijgen ?
Zo ja, dan is dat nu wel even "onhandig".
Onhandig is wel het minste wat je kan zeggen