capaciteit in de NZV

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Gebruikersavatar
Arnenys
Berichten: 173
Lid geworden op: 16 mar 2007, 19:43

capaciteit in de NZV

Bericht door Arnenys » 06 okt 2015, 18:44

Ik wist niet goed waar dit geplaatst kon worden, maar het lijkt me hier ook wel relevant: http://www.brusselnieuws.be/nl/nieuws/3 ... e-software
'30 procent meer treinen tussen Noord en Zuid dankzij nieuwe software'
door © FM Brussel/brusselnieuws.be
Brussel
15:28 - 05/10/2015
Nieuwe software moet toelaten om tot 30 procent meer treinen door de verzadigde Noord-Zuidverbinding te sturen. Dat zegt minister Galant. De software zou de besturing van de treinen overnemen. Volgens de minister is de loodzware investering in nieuwe spoortunnels daarmee niet meer nodig.


Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9131
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2015

Bericht door Shrek » 06 okt 2015, 18:54

Arnenys schreef:Ik wist niet goed waar dit geplaatst kon worden, maar het lijkt me hier ook wel relevant: http://www.brusselnieuws.be/nl/nieuws/3 ... e-software
'30 procent meer treinen tussen Noord en Zuid dankzij nieuwe software'
door © FM Brussel/brusselnieuws.be
Brussel
15:28 - 05/10/2015
Nieuwe software moet toelaten om tot 30 procent meer treinen door de verzadigde Noord-Zuidverbinding te sturen. Dat zegt minister Galant. De software zou de besturing van de treinen overnemen. Volgens de minister is de loodzware investering in nieuwe spoortunnels daarmee niet meer nodig.
Dat is geen nieuwe software, ATO (automatic train operation) bestaat al langer hoor. Maar eer je dat geïnstalleerd hebt op alle treinen en op de sporen zit je volgens mij al lang op het budget van een tunnel...

Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 20417
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dienstregeling december 2015

Bericht door Steven » 06 okt 2015, 19:08

tja die ministers toch he. Ze zien ergens iets zonder na te gaan wat het echt kost denken ze al het warm water uit te vinden. Want inderdaad dan moet je dit installeren op echt alle treinen die door de noord zuid verbinding mogen rijden. Wie gaat dat kostenplaatje betalen? In tijden van bezuiniging zie ik dit niet snel uitgevoerd worden. Bedenk dan ook nog eens dat een zoveel verschillende combinaties van treinen zijn met elk hun eigen kenmerken (vermogen, lengte, gesleepte last) dat je nog steeds verschil krijgt in hoe die treinen blijven remmen en accelereren.

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9131
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2015

Bericht door Shrek » 06 okt 2015, 20:00

En dan nog durf ik te betwijfelen dat ATO zoveel verschil zou maken. Het grootste probleem blijven de perrons van Brussel centraal en de enorme hoeveelheid mensen die daar moeten in/uitstappen. Dat gaat echt niet sneller gaan met een automatische trein.

Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 20417
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Dienstregeling december 2015

Bericht door Steven » 06 okt 2015, 20:20

Inderdaad er willen veel mensen afstappen in Brussel centraal maar dat is maar gebouwd voor de helft van wat er nu komt. Smalle perrons en trappen hebben hun beperkingen. Bijkomend zijn het gebogen perrons. Allemaal zaken waar dergelijke software niets aan veranderd.

kika
Berichten: 2639
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Dienstregeling december 2015

Bericht door kika » 06 okt 2015, 21:31

Is spoorboekloos rijden tussen Brussel Noord en Zuid het volgende warm water van een politicus?

Eimai
Berichten: 676
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Dienstregeling december 2015

Bericht door Eimai » 06 okt 2015, 22:06

Gewoon Brussel-Centraal afschaffen als stopplaats :-)

Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 20417
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dienstregeling december 2015

Bericht door Steven » 07 okt 2015, 05:18

Het 2de station van België afschaffen :roll: :roll: :roll:

K V B
Berichten: 3099
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Bremgarten bei Bern, Zwitserland

Re: Dienstregeling december 2015

Bericht door K V B » 07 okt 2015, 07:44

Shrek schreef: Dat is geen nieuwe software, ATO (automatic train operation) bestaat al langer hoor. Maar eer je dat geïnstalleerd hebt op alle treinen en op de sporen zit je volgens mij al lang op het budget van een tunnel...
Ik denk dat je de kostprijs van nieuwe NZV toch wel onderschat. En ATO levert meer op dan alleen maar meer treinen door de NZV. Volgens mij is dat dus wel degelijk het overwegen waard.

traxie
Berichten: 208
Lid geworden op: 27 apr 2015, 06:38

Re: Dienstregeling december 2015

Bericht door traxie » 07 okt 2015, 07:58

Dan is er denk ik meer te zeggen voor een soort stoptrein tussen noord en Zuid en rondleiding voor doorgaande treinen. Maar hiervoor zouden grote infrastructuurwerken nodig zijn.

Gebruikersavatar
groentje
Berichten: 6025
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Dienstregeling december 2015

Bericht door groentje » 07 okt 2015, 08:36

Elke oplossing voor het capaciteitsprobleem in de NZV zal geld kosten, veel geld. En geen enkele oplossing zal op zich volstaan. Zelfs geen uitbreiding van de NZV, als je dat al zou willen. Bovendien, zo'n werf, daar ben je minstens 15 jaar mee zoet, en als je het verkeer niet wil stilleggen, wellicht nog een pak meer. We zullen wel moeten investeren in dergelijke software, én in alternatieve reiswegen, via de lijnen 26 en 28, of nog door Brussel helemaal te vermijden, én in materieel met grote capaciteit, én in een betere spreiding van werkuren en werkplekken, en ja, ook in bijkomende infrastructuur.

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9131
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2015

Bericht door Shrek » 07 okt 2015, 09:47

K V B schreef: Ik denk dat je de kostprijs van nieuwe NZV toch wel onderschat. En ATO levert meer op dan alleen maar meer treinen door de NZV. Volgens mij is dat dus wel degelijk het overwegen waard.
Alle NMBS-treinen uitrusten met ETCS kost ongeveer 2 miljard€. Ik ga er vanuit dat ATO installeren in dezelfde grootte-orde zit.
Ter vergelijking: de liefkenshoektunnel heeft 800 miljoen gekost voor 8km tunnel, wat een vergelijkbare afstand is met wat er in brussel nodig is.

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9131
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2015

Bericht door Shrek » 07 okt 2015, 09:49

K V B schreef:Ik denk dat je de kostprijs van nieuwe NZV toch wel onderschat. En ATO levert meer op dan alleen maar meer treinen door de NZV. Volgens mij is dat dus wel degelijk het overwegen waard.
Dat er veel voordelen aan ATO zijn zal je mij niet horen ontkennen, maar ik trek wel in twijfel of je er beduidend meer treinen mee door de NZV krijgt. Het is immers niet het besturen van de treinen dat veel tijd kost, maar het in/uitstappen van de reizigers in een onaangepast station.

dentheo
Berichten: 7669
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Dienstregeling december 2015

Bericht door dentheo » 07 okt 2015, 13:38

In sommige landen "verkoopt" men ETCS als beste voorbereiding op ATO....
Theo
Groeten vanop de Heide

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9131
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2015

Bericht door Shrek » 07 okt 2015, 13:46

dentheo schreef:In sommige landen "verkoopt" men ETCS als beste voorbereiding op ATO....
Verkoopspraatjes...
Maar goed, ATO zal er sowieso niet snel komen. De Britten doen er een proefproject mee. Heel Europa wacht af wat dat gaat opleveren en eerder zal er niemand bewegen, wat de minister ook mag zeggen.
Trouwens, bij de Brusselse metro, waar ATO in principe veel eenvoudiger toe te passen is dan bij grote treinen, slagen ze er zelfs niet in om alle treinen ermee uit te rusten voor 2030. Denk er voor normale spoorwegen gerust nog 20 jaar bij :wink:

Plaats reactie