JPV schreef: ↑13 apr 2018, 07:07
- totaal afschaffen van Brussel-Centraal: als ik vroeger over treinproblemen hoorde, was het altijd zo dat de Noord-Zuid-As een enorme hinder is op de organisatie van het spoornet. Is het zo eenvoudig om te stellen dat, mocht men theoretisch Brussel Centraal afschaffen als halte, het spoorverkeer in Brussel véél vlotter zou lopen? Heeft men dit ooit overwogen? (zou persoonlijk jammer zijn, maar met de fiets is het nu ook niet zo ver van de Zuid naar de marollen). Je zou dan eventueel 2 sporen kunnen overhouden als halte om een Zuid-Noord metroverbindingen over de sporen te laten lopen, met een metro om de 5 minuten, voor wie wel nog in de centraal wil uitstappen. Al de andere treinen rijden direct door van noord naar zuid.
Afschaffen van Centraal zou inderdaad heel veel oplossen. Dan komt er veel meer capaciteit vrij en rijden de treinen stipter. Alleen: de reizigers willen dat helemaal niet, Centraal is het 2e drukste station van België, je kan die 50.000 man per dag niet in de kou laten staan. We rijden de treinen nog altijd voor de reizigers en niet voor de cijfertjes, dus dat station moet blijven.
JPV schreef: ↑13 apr 2018, 07:07
Ik weet niet of er in het buitenland systemen bestaan waarbij op 1 spoor eigenlijk 2 treinen kunnen stoppen achter elkaar. Zou het telkens 2 treinen net na elkaar vanuit Zuid of Noord laten vertrekken en stoppen op hetzelfde spoor, net achter elkaar, een optie kunnen zijn om de capaciteit van Centraal te verhogen of zou dit enkel extra opstoppingen met zich meebrengen.
De perrons van Centraal zijn te kort om dit te kunnen doen. Een gemiddelde trein in de avondspits neemt al bijna het hele perron in.
(Daarnaast zijn er ook nog geen procedures of systemen om dit mogelijk te maken, maar het is dus het onderzoeken niet waard).
JPV schreef: ↑13 apr 2018, 07:07
- Wat zou de langere reistijd zijn als je een aantal treinen via Brussel-West leidt om niet via Centraal te moeten gaan? Zou dit het capaciteitsprobleem van Centraal kunnen oplossen of net niet?
Als je vanuit L161 Noord en Centraal zou omruilen voor Simonis en West is de reistijd amper langer. Maar zolang je niet met hetzelfde treinticket een metro kan nemen lijkt mij dit geen optie.
De capaciteit om vanuit L28 Brussel Zuid binnen te rijden is ook beperkt, dit kan je maar enkele treinen per uur laten doen.
JPV schreef: ↑13 apr 2018, 07:07
- Er bestaat een premetro brussel-zuid naar brussel-noord. Kan die premetro-tunnel niet omgebouwd worden naar een extra spoorlijn? MIVB zal dat wss niet zien zitten, maar is daar ooit al eens over nagedacht?
Daar wordt helemaal niet over nagedacht. Ook binnen Brussel is er immers vervoer nodig en daarvoor is deze metrotunnel onmisbaar.
trainlovertje schreef: ↑13 apr 2018, 13:33
Geen idee eerlijk gezegd. Maar het lijkt me niet zo dom om binnenkort zoveel mogelijk IC-treinen via de westelijke koker te laten rijden zonder stop in Brussel-Centraal en de stoptreinen via oostelijke koker te laten rijden met op elk tussenliggend station een stop, omdat de westelijke koker betere aansluitingen heeft op "expresslijnen" L25N, L36N, L50A en L96N en de oostelijke koker op "stoptreinlijnen" L25, L36, L50C en L96 . Enkel lijn L50 en L124 liggen moeilijker voor dat concept en L161 ligt eerder goed voor de middenkoker, waar zowel IC's als stoptreinen zouden rijden.
Het plan om IC en S-treinen te scheiden ligt weldegelijk op tafel en zal in de (verre) toekomst uitgevoerd worden. Het zal wel de middelste koker zijn die voor de S-treinen gebruikt zal worden en niet de oostelijke. Omdat de S-treinen met Desiros gereden worden kan je dan in die middelste koker net iets meer treinen stoppen.
trainlovertje schreef: ↑13 apr 2018, 09:14
- Als je in Brussel-Centraal 2 sporen wil gaan bijbouwen, heeft dat slechts nut als je die kan doortrekken tot in Brussel-Noord én Brussel-Zuid. Die ruimte is er eigenlijk niet. Je kan ruimte creëren, maar dat is een miljardeninvestering.
Dat is absoluut onwaar, als Brussel-Centraal gewoon al 12 perrons zou tellen kan je met de 6 sporen tussen Noord en Centraal en tussen Centraal en Zuid al bijna de helft meer treinen verwerken.
Meer perrons in Centraal zou een perfecte oplossing zijn, alleen zit de ondergrond daar zo bomvol dat je de hele wijk moet gaan herbouwen om dat mogelijk te maken.
trainlovertje schreef: ↑13 apr 2018, 09:14
- Als je de ene trein in Brussel-Centraal en de andere in Brussel-Kapellekerk wil laten stoppen zoals je beschrijft, dan moet elke trein stipt op tijd rijden. Anders heeft zoiets weinig zin. En dat is geen evidentie hier in België. En er zouden eerst de nodige investeringen mogen gebeuren in Kapellekerk als je het als een alternatief voor Centraal wil gaan gebruiken...
Het heeft sowieso geen enkele zin om een stop te maken in Kapellekerk ipv centraal. Wat wel bekeken wordt is het afschaffen van Kappellekerk, daarmee win je één rijpad.