capaciteit in de NZV

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
jan_olieslagers
Berichten: 3521
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: capaciteit in de NZV

Bericht door jan_olieslagers »

Ofwel laat men die treinen stoppen in BruNo en in BruMz, dan moet er tweemaal kop gemaakt worden, dat gaat VEEL meer tijd kosten dan 2 minuten.
Ofwel men laat ze Brussel geheel overslaan - niet echt een realistische optie, lijkt me, in het Belgie van vandaag.
( @hieronder: het is nog straffer, er zou twee keer moeten kop gemaakt worden, dus verlies van minstens een kwartier, wellicht eerder 20 minuten. En inderdaad is zelfs 10 minuten al onaanvaardbaar )

Overigens lijkt het me dat lijn 28 echt wel meer lokale trafiek moet gaan krijgen, S-treinen liggen voor de hand. Langeafstandsverkeer heeft op zo'n voorstadslijntje niets verloren. NMBS heeft daar fraaie mogelijkheden om het aanbod uit te breiden, maar lijkt die maar met mondjesmaat in gebruik te nemen - dat is misschien nog niet zo dom.
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 09 jan 2023, 11:57, 2 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: capaciteit in de NZV

Bericht door Shrek »

Shin schreef: 09 jan 2023, 11:43 Ik weet niet of dit in werkelijkheid zo een goed idee is of niet, maar wou het toch eens voorstellen.

Wat als we bepaalde internationale treinen (Thalys en Eurostar) ipv door de NZV te laten gaan, via lijn 28 omsturen?
Door de zeer beperkte capaciteit op lijn 28 zou hier normaalgezien plaats genoeg voor zijn.

Natuurlijk gaat de reis dan een minuut of 2 langer duren, maar ik denk dat dit de druk op NZV al een beetje kan doen minderen.

Ik heb eens zitten rekeken, op de NZV is de baanvaksnelheid 50 km/h over een lengte van 3,8 km. Op lijn 28 is dit 90 km/h op een lengte van 8,9. Dus als we dit uitrekenen zou het (in een ideaal scenario) een verschil zijn van anderhalve minuut. Klinkt niet zo slecht toch?

Ik kan niet geloven dat nog niemand eerder aan dit zou gedacht hebben, dus vraag ik mij waarom men dit niet doet/een slecht idee vindt.
Het probleem is dat een pakweg Eurostar of Thalys op weg naar Parijs/Londen dan moet kopmaken. Dan verlies je niet 1 of 2 minuten maar snel 10 minuten, dat is onaanvaardbaar veel.
stijn
Berichten: 305
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: capaciteit in de NZV

Bericht door stijn »

Shrek schreef: 09 jan 2023, 11:46 Het probleem is dat een pakweg Eurostar of Thalys op weg naar Parijs/Londen dan moet kopmaken. Dan verlies je niet 1 of 2 minuten maar snel 10 minuten, dat is onaanvaardbaar veel.
Een detail misschien, maar een Thalys stopt nu al gepland 8 minuten...
jan_olieslagers
Berichten: 3521
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: capaciteit in de NZV

Bericht door jan_olieslagers »

een Thalys stopt nu al gepland 8 minuten
Zowel in BruNo als in BruMz?
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 09 jan 2023, 12:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5319
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: capaciteit in de NZV

Bericht door Steve »

Behalve het evidente tijdverlies door het kopmaken zit je aan het noordelijke uiteinde van lijn 28 ook met de kruising met L50 (en indirect dus ook L60), volledig gelijkvloers en ook moeilijk anders te organisereren doordat je precies op die plaats het kanaal moet oversteken. In de spits heb je daar vlot een tiental doorkomsten per uur, beide richtingen samengeteld. Het is nu vaak soms puzzelen met de S4 die daar (deels) die sporen moet oversteken en met sporadische goederen- en werktreinen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: capaciteit in de NZV

Bericht door Steven »

jan_olieslagers schreef: 09 jan 2023, 11:58
een Thalys stopt nu al gepland 8 minuten
Zowel in BruNo als in BruMz?
Thalys stopt niet in Brussel noord.
Gebruikersavatar
Shin
Berichten: 23
Lid geworden op: 01 jan 2022, 23:09

Re: capaciteit in de NZV

Bericht door Shin »

Shrek schreef: 09 jan 2023, 11:46
Shin schreef: 09 jan 2023, 11:43 Ik weet niet of dit in werkelijkheid zo een goed idee is of niet, maar wou het toch eens voorstellen.

Wat als we bepaalde internationale treinen (Thalys en Eurostar) ipv door de NZV te laten gaan, via lijn 28 omsturen?
Door de zeer beperkte capaciteit op lijn 28 zou hier normaalgezien plaats genoeg voor zijn.

Natuurlijk gaat de reis dan een minuut of 2 langer duren, maar ik denk dat dit de druk op NZV al een beetje kan doen minderen.

Ik heb eens zitten rekeken, op de NZV is de baanvaksnelheid 50 km/h over een lengte van 3,8 km. Op lijn 28 is dit 90 km/h op een lengte van 8,9. Dus als we dit uitrekenen zou het (in een ideaal scenario) een verschil zijn van anderhalve minuut. Klinkt niet zo slecht toch?

Ik kan niet geloven dat nog niemand eerder aan dit zou gedacht hebben, dus vraag ik mij waarom men dit niet doet/een slecht idee vindt.
Het probleem is dat een pakweg Eurostar of Thalys op weg naar Parijs/Londen dan moet kopmaken. Dan verlies je niet 1 of 2 minuten maar snel 10 minuten, dat is onaanvaardbaar veel.
Had ik inderdaad niet direct aan gedacht. Had beter moeten weten :lol:
Young age train lover
260689
Berichten: 3327
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: capaciteit in de NZV

Bericht door 260689 »

Shin schreef: 09 jan 2023, 11:43 Ik weet niet of dit in werkelijkheid zo een goed idee is of niet, maar wou het toch eens voorstellen.

Wat als we bepaalde internationale treinen (Thalys en Eurostar) ipv door de NZV te laten gaan, via lijn 28 omsturen?
Door de zeer beperkte capaciteit op lijn 28 zou hier normaalgezien plaats genoeg voor zijn.

Natuurlijk gaat de reis dan een minuut of 2 langer duren, maar ik denk dat dit de druk op NZV al een beetje kan doen minderen.

Ik heb eens zitten rekeken, op de NZV is de baanvaksnelheid 50 km/h over een lengte van 3,8 km. Op lijn 28 is dit 90 km/h op een lengte van 8,9. Dus als we dit uitrekenen zou het (in een ideaal scenario) een verschil zijn van anderhalve minuut. Klinkt niet zo slecht toch?

Ik kan niet geloven dat nog niemand eerder aan dit zou gedacht hebben, dus vraag ik mij waarom men dit niet doet/een slecht idee vindt.
Voor de ICE is dat vroeger al het geval geweest even (2e ICE van de dan van Brussel naar Frankfurt). Maar dan mis je de stop in Brussel Noord waar nu mensen van Antwerpen/Mechelen/Arlon/Namur een langere reistijd zouden hebben. Voor de Thalys is het wat dubbel, daar je altijd een Frontkering ga moeten maken in Brussel-Zuid. En dat is tijdrovend. Als deze dan nog eens moeten koppelen met het deel uit Düsseldorf gaat het helemaal lang duren.
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: capaciteit in de NZV

Bericht door rvdborgt »

260689 schreef: 09 jan 2023, 13:32 Voor de Thalys is het wat dubbel, daar je altijd een Frontkering ga moeten maken in Brussel-Zuid. En dat is tijdrovend. Als deze dan nog eens moeten koppelen met het deel uit Düsseldorf gaat het helemaal lang duren.
Kopmaken is met normaal materieel in ca. 4 minuten mogelijk. Of vallen TGV-stellen niet onder normaal materieel?
Koppelen met iets anders mag een minuutje extra kosten.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: capaciteit in de NZV

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef: 09 jan 2023, 14:19
260689 schreef: 09 jan 2023, 13:32 Voor de Thalys is het wat dubbel, daar je altijd een Frontkering ga moeten maken in Brussel-Zuid. En dat is tijdrovend. Als deze dan nog eens moeten koppelen met het deel uit Düsseldorf gaat het helemaal lang duren.
Kopmaken is met normaal materieel in ca. 4 minuten mogelijk. Of vallen TGV-stellen niet onder normaal materieel?
Koppelen met iets anders mag een minuutje extra kosten.

Groetjes,
Rian
Nee Thalys is zeker geen normaal materieel, die trein zit vol speciallekes.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: capaciteit in de NZV

Bericht door Steven »

rvdborgt schreef: 09 jan 2023, 14:19
260689 schreef: 09 jan 2023, 13:32 Voor de Thalys is het wat dubbel, daar je altijd een Frontkering ga moeten maken in Brussel-Zuid. En dat is tijdrovend. Als deze dan nog eens moeten koppelen met het deel uit Düsseldorf gaat het helemaal lang duren.
Kopmaken is met normaal materieel in ca. 4 minuten mogelijk. Of vallen TGV-stellen niet onder normaal materieel?
Koppelen met iets anders mag een minuutje extra kosten.

Groetjes,
Rian
De regels voor Thalys/TGV/Eurostar komen voort uit de SNCF regels, bij het in gebruik nemen van een stuurpost moet je een reeks testen doen, bij een Thalys neemt dat ongeveer 10-12 minuten in beslag. Alle veiligheden worden namelijk getest voor het vertrek. Dit gaat dan zowel over ATB, TBL1 als PZB (indien het een Thalys PBKA is). De ETCS boorduitrusting doet een zelf test. Alsook de waakinrichting (dodeman) moet getest worden. Daarnaast volgt er ook nog een rem proef (via de boordcomputer). Dus neen een HST zomaar in 4 min van front laten veranderen en vertrekken is onmogelijk. Als je daar dan ook nog koppelen/ontkoppelen gaat aan toevoegen maak je de procedure enkel langer.

Op dat vlak kan het contrast tussen een desiro en een HST haast niet groter zijn.
jknockaert
Berichten: 203
Lid geworden op: 02 nov 2020, 10:46

Re: capaciteit in de NZV

Bericht door jknockaert »

rvdborgt schreef: 09 jan 2023, 14:19Kopmaken is met normaal materieel in ca. 4 minuten mogelijk.
Zou inderdaad moeten kunnen en ik meen me te herinneren dat ik het in Zwitserland of Duitsland nog sneller zag gaan (weliswaar met wissel machinisten). Maar voor de Benelux in Breda zijn toch acht minuten voorzien, en helaas blijkt dat in de praktijk vaak niet eens te volstaan...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: capaciteit in de NZV

Bericht door Steven »

jknockaert schreef: 09 jan 2023, 14:25
rvdborgt schreef: 09 jan 2023, 14:19Kopmaken is met normaal materieel in ca. 4 minuten mogelijk.
Zou inderdaad moeten kunnen en ik meen me te herinneren dat ik het in Zwitserland of Duitsland nog sneller zag gaan (weliswaar met wissel machinisten). Maar voor de Benelux in Breda zijn toch acht minuten voorzien, en helaas blijkt dat in de praktijk vaak niet eens te volstaan...
Met 2 machinisten kan het altijd net iets sneller, maar de testen die je moet doen bij het in dienst nemen zijn zo specifiek voor ieder type trein dat je daar nooit tijd kan op winnen. Die tijd is bij een HST net het grootste.

Ter info de Benelux heeft standaard geen wissel van personeel in Breda dus daar is 8 min het minimum omdat je u ook door al het volk moet wringen. Dat zorgt soms voor vertraging bij het wisselen van stuurpost.
jknockaert
Berichten: 203
Lid geworden op: 02 nov 2020, 10:46

Re: capaciteit in de NZV

Bericht door jknockaert »

Steven schreef: 09 jan 2023, 14:26 Met 2 machinisten kan het altijd net iets sneller, maar de testen die je moet doen bij het in dienst nemen zijn zo specifiek voor ieder type trein dat je daar nooit tijd kan op winnen. Die tijd is bij een HST net het grootste.
Kunnen die testen niet vooraf gebeuren, zeg maar op de Watergraafsmeer voordat de trein vertrekt? Gewoon beide stuurposten in dienst stellen en alle testen doorlopen? Ik begrijp ook wel dat als je onderweg wat gaat wijzigen aan de samenstelling je nog eens opnieuw wil kijken of het nog correct werkt, maar zolang de samenstelling ongewijzigd blijft en het geheel in dienst blijft, waarom moet er dan nog zoveel getest worden bij een frontwissel onderweg?
260689
Berichten: 3327
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: capaciteit in de NZV

Bericht door 260689 »

jknockaert schreef: 09 jan 2023, 15:02
Steven schreef: 09 jan 2023, 14:26 Met 2 machinisten kan het altijd net iets sneller, maar de testen die je moet doen bij het in dienst nemen zijn zo specifiek voor ieder type trein dat je daar nooit tijd kan op winnen. Die tijd is bij een HST net het grootste.
Kunnen die testen niet vooraf gebeuren, zeg maar op de Watergraafsmeer voordat de trein vertrekt? Gewoon beide stuurposten in dienst stellen en alle testen doorlopen? Ik begrijp ook wel dat als je onderweg wat gaat wijzigen aan de samenstelling je nog eens opnieuw wil kijken of het nog correct werkt, maar zolang de samenstelling ongewijzigd blijft en het geheel in dienst blijft, waarom moet er dan nog zoveel getest worden bij een frontwissel onderweg?
Dat wordt elke dag gedaan, maar dat is het hem net. Thalys, TGV, Eurostar moeten bepaalde testen telkens weer opnieuw doen. Bij een T21/27 gaat dat al wat rapper omdat er minder computers aan te pas komen. Een desiro kan je vrij rap van kant keren, maar een vectron bij DB Cargo moet je dan wel weer wat meer geduld hebben omdat als je daar 1 fout maakt je terug opnieuw mag beginnen. Alles hangt dus van verschillende materiaaltype af. Maar zoals Steven zei, bij HST materiaal heb je nu eenmaal meer tijd nodig dan gewoon binnenlands materiaal.
Plaats reactie