Pagina 9 van 23

Re: Brussel Centraal

Geplaatst: 19 apr 2018, 09:00
door pastore
Shrek schreef: 17 apr 2018, 09:04
traxie schreef: 17 apr 2018, 08:18 Ik ben evenwel geen voorstander van het groeperen per soort trein in één koker. Mijn ervaring als bestuurder is dat gewoon aanschuiven vaak nog sneller gaat dan moeten wisselen van koker. Vandaag zijn de ritten dan ook zo gepland dat er normaal niet gekruist moet worden tussen de kokers.
Dat is natuurlijk omdat jouw ervaring is met de huidige sporenlayout. Om deze groepering mogelijk te maken moet Infrabel eerst nog wat extra flyovers bouwen zodat het wisselen van koker heel vlot gaat en je er dus geen seconde meer mee gaat verliezen.
Dat gaat daar nogal een fly-over pretpark worden :-)

Re: Brussel Centraal

Geplaatst: 19 apr 2018, 15:57
door Steven
Ga eens naar Rotterdam en stel vast hoeveel bruggen er daar staan.

Re: Brussel Centraal

Geplaatst: 19 apr 2018, 16:44
door Shrek
Niet alleen Rotterdam, maar ook Utrecht, Parijs-Lyon, Zürich, Frankfurt, ... of zowat alle grote Europese spoorwegknooppunten hebben een beter flyoversysteem dan Brussel.
Maar er is hoop: één voor één bouwt Infrabel bruggen bij en ooit zullen we een even efficiënte sporenlayout hebben als de genoemde steden.

Re: Brussel Centraal

Geplaatst: 19 apr 2018, 18:55
door dentheo
Ik herinner mij dat men in Nederland twintig jaar geleden een project had, dat enkel focuste op fly-overs op diverse plaatsen in het netwerk, dit om de knooppunten te ontrafelen.
Is niet zo aantrekkelijk als monumenten (stations) voor politiekers maar wel handig.

Re: Brussel Centraal

Geplaatst: 19 apr 2018, 19:04
door Shrek
dentheo schreef:Ik herinner mij dat men in Nederland twintig jaar geleden een project had, dat enkel focuste op fly-overs op diverse plaatsen in het netwerk, dit om de knooppunten te ontrafelen.
Is niet zo aantrekkelijk als monumenten (stations) voor politiekers maar wel handig.
En daar plukken ze nu de vruchten van in de vorm van hogere capaciteit en betere stiptheid.

Verstuurd vanaf mijn SM-J320F met Tapatalk


Re: Brussel Centraal

Geplaatst: 12 mei 2018, 18:59
door Asterix
Zeer interessante argumenten maar vaak komen ze in de verschillende onderwerpen hierover terug. Misschien een goed idee om alles te groeperen in een topic als 'Noord-zuidverbinding & Brussel-Centraal' met de inhoud van volgende draadjes:

Dertig treinen per uur

ATO in de NZV

Noord-zuid-verbinding

Meer sporen voor NZ-verbinding

Verdeling treinen Brussel-Centraal

Tunnel is enige alternatief

Hypothetisch denkstuk: NZV

Dertig piekuurtreinen op de tocht

Re: Brussel Centraal

Geplaatst: 16 mei 2018, 13:56
door Shrek
Asterix schreef: 12 mei 2018, 18:59 Zeer interessante argumenten maar vaak komen ze in de verschillende onderwerpen hierover terug. Misschien een goed idee om alles te groeperen in een topic als 'Noord-zuidverbinding & Brussel-Centraal' met de inhoud van volgende draadjes:

Dertig treinen per uur

ATO in de NZV

Noord-zuid-verbinding

Meer sporen voor NZ-verbinding

Verdeling treinen Brussel-Centraal

Tunnel is enige alternatief

Hypothetisch denkstuk: NZV

Dertig piekuurtreinen op de tocht
Deze topics passen zeker niet allemaal bij elkaar. Ik heb de 3 relevante, actuele topics hier samengevoegd.

Re: Dertig treinen per uur

Geplaatst: 17 mei 2018, 01:57
door Asterix
Jammer, ze gaan nochtans allemaal over capaciteit in de NZV. Steeds dezelfde argumenten komen terug (uitbreiding, omleiden van treinen, GEN, ...). Ik vind de huidige titel van het topic ook zeer onduidelijk.

Re: capaciteit in de NZV

Geplaatst: 17 mei 2018, 02:07
door Shrek
Asterix schreef: 17 mei 2018, 01:57 Jammer, ze gaan nochtans allemaal over capaciteit in de NZV. Steeds dezelfde argumenten komen terug (uitbreiding, omleiden van treinen, GEN, ...). Ik vind de huidige titel van het topic ook zeer onduidelijk.
De titel heb ik aangepast, maar die topics waar al 4 jaar niet meer in gepost is staan op hun plek in het archief en hebben hier geen meerwaarde.

Re: capaciteit in de NZV

Geplaatst: 17 mei 2018, 09:47
door traxie
Met de regelmaat van de klok verschijnen er artikelen dat er een studie is geweest over de n-z verbinding. Heeft er iemand deze studies?

Re: capaciteit in de NZV

Geplaatst: 18 mei 2018, 07:19
door Asterix
traxie schreef: 17 mei 2018, 09:47 Met de regelmaat van de klok verschijnen er artikelen dat er een studie is geweest over de n-z verbinding. Heeft er iemand deze studies?
Bedoel je Rail4Brussels?

Re: capaciteit in de NZV

Geplaatst: 28 mei 2018, 11:59
door Freken
De Rail4Brussels-studie zou vandaag gepubliceerd moeten worden volgens BRUZZ, een tunnel van Brussel-Zuid naar Schuman via Centraal behoort tot de mogelijkheden maar er wordt ook gewezen op het westelijk en oostelijk ringspoor (wat hier al vaak terugkwam).
https://www.bruzz.be/mobiliteit/vub-zie ... 2018-05-28

Re: capaciteit in de NZV

Geplaatst: 18 sep 2019, 17:46
door JPV

Re: capaciteit in de NZV

Geplaatst: 11 mar 2021, 20:27
door trainlovertje
Ik zet het hier maar even bij.
Een video waarin wordt uitgelegd wat bepaalt hoe groot de capaciteit van een spoorlijn is en hoe je uit de bestaande infrastructuur het maximale kan halen. Heel erg theoretisch, maar geweldig interessant. Haal je beste wiskunde (en Duits) maar boven:
https://youtu.be/vzM_tvxRMOQ

Het YouTube-kanaal van Gustav Richard volg ik al jaren. Hij licht wel vaker theoretische aspecten van de spoorwereld toe in zijn video's, meestal specifiek voor Duitsland. Ook de andere video's zijn het bekijken waard, zeker indien je interesse hebt in de Duitse spoorwegen zoals ikzelf.
Bovenstaande video is daarentegen quasi universeel van toepassing en dus ook op de spoorlijnen bij ons. Enkel de signalisatie die wordt voorgesteld in de modellen is verschillend.

Re: capaciteit in de NZV

Geplaatst: 12 mar 2021, 08:08
door stijn
trainlovertje schreef: 11 mar 2021, 20:27
Het YouTube-kanaal van Gustav Richard volg ik al jaren. Hij licht wel vaker theoretische aspecten van de spoorwereld toe in zijn video's, meestal specifiek voor Duitsland. Ook de andere video's zijn het bekijken waard, zeker indien je interesse hebt in de Duitse spoorwegen zoals ikzelf.
Bovenstaande video is daarentegen quasi universeel van toepassing en dus ook op de spoorlijnen bij ons. Enkel de signalisatie die wordt voorgesteld in de modellen is verschillend.
Dat ziet er idd super interessant uit!