station Brussels Airport

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

station Brussels Airport

Bericht door Shrek »

Vandaag is het de eerste dag met volledige dienstregeling in het station Brussels Airport. Het station heeft in zijn bestaan nog nooit zoveel treinen gezien als vandaag. Meteen wordt ook duidelijk dat de maximale capaciteit bijna bereikt is: De 3 perrons zijn nèt genoeg om de huidige dienstregeling mogelijk te maken, maar om goed te zijn hadden het 4 perrons moeten zijn.
Nu maar hopen dat er wat volk op de treinen zit :)
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: station Brussels Airport

Bericht door trainlovertje »

Iemand die misschien wat foto's kan trekken in het 'nieuwe' oude station? Ik denk niet dat ik de eerstvolgende maanden nog op de luchthaven moet zijn, dus zou graag via een andere weg te weten komen hoe het eruit ziet. :)
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: station Brussels Airport

Bericht door Shrek »

Ik ben er daarstraks even gepasseerd. Veel is er niet te zien: je hebt de trappen van de perrons naar de eerste hal (de roltrappen werken niet). In die eerste hal zijn er dan trappen naar de tweede hal, meer is er niet: de toegang tot de oude perrons is afgeschermd.
In de tweede hal staan er een hoop automaten en kan je door de deuren naar de gang richting parking. De deuren vallen vanzelf dicht en zijn daardoor vrij irritant voor passagiers met veel bagage. De gang komt tenslotte uit op de parking.
Wat er wel veel te zien was waren politie en soldaten, maar niemand die de diabolotaks controleerde :wink:
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: station Brussels Airport

Bericht door Steve »

Tiens, en in de trein zelf? Heb zin om eens een doorlopende rit Schuman - Airport - Schuman te doen, maar natuurlijk niet als ik daarvoor twee keer de Diabolo-toeslag moet betalen. Sowieso heb ik het station niet als bestemming (= beoogde publiek de toeslag) maar keer wel in dezelfde richting terug. Eigenlijk heb ik biljet Zone Brussel - Zone Brussel "via luchthaven" nodig, maar daar zit de toeslag ook automatisch in verwerkt, vermoedelijk omdat je daarmee aan reisonderbreking mag doen in het via-station.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: station Brussels Airport

Bericht door Steven »

Vandaag heb ik er al 1 roltrap in werking gezien.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: station Brussels Airport

Bericht door Shrek »

Steve schreef:Tiens, en in de trein zelf? Heb zin om eens een doorlopende rit Schuman - Airport - Schuman te doen, maar natuurlijk niet als ik daarvoor twee keer de Diabolo-toeslag moet betalen. Sowieso heb ik het station niet als bestemming (= beoogde publiek de toeslag) maar keer wel in dezelfde richting terug. Eigenlijk heb ik biljet Zone Brussel - Zone Brussel "via luchthaven" nodig, maar daar zit de toeslag ook automatisch in verwerkt, vermoedelijk omdat je daarmee aan reisonderbreking mag doen in het via-station.
Op de trein heb ik tussen Brussel en de luchthaven niemand zien passeren :wink:
eagleheart
Berichten: 304
Lid geworden op: 18 mar 2009, 05:53
Locatie: Muizen
Contacteer:

Re: station Brussels Airport

Bericht door eagleheart »

Shrek schreef:Ik ben er daarstraks even gepasseerd. Veel is er niet te zien: je hebt de trappen van de perrons naar de eerste hal (de roltrappen werken niet). In die eerste hal zijn er dan trappen naar de tweede hal, meer is er niet: de toegang tot de oude perrons is afgeschermd.
In de tweede hal staan er een hoop automaten en kan je door de deuren naar de gang richting parking. De deuren vallen vanzelf dicht en zijn daardoor vrij irritant voor passagiers met veel bagage. De gang komt tenslotte uit op de parking.
Wat er wel veel te zien was waren politie en soldaten, maar niemand die de diabolotaks controleerde :wink:

Is de schuifdeur richting oude terminal afgesloten? Ik kan mij voorstellen als dat niet zo is dat mensen wel eens 'fout' zouden kunnen wandelen..
Hogersluys
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19

Re: station Brussels Airport

Bericht door Hogersluys »

Klopt het dat de nieuwe naam 'Brussels Airport-Zaventem' is? Eigenlijk had ik liever het behoud van de oude naam Brussel-Nationaal Luchthaven. Geen idee warom ze dat veranderd hn. De NMBS moet zich niet voor de kar laten spannen van de marketingmachine van Zaventem (het blijft luchthaven Zaventem en niet 'Brussels Airport' wat ze ons willen inlepelen).
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: station Brussels Airport

Bericht door Steven »

voor ons lokaal is het misschien duidelijker met luchthaven Zaventem. Maar internationaal gezien is het veel logischer om Brussels Airport te gebruiken zodat alles gelijknamig is en duidelijk voor buitenstaanders.
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: station Brussels Airport

Bericht door groentje »

De naam was een onding, bovendien, een internationale luchthaven die "Nationaal" wordt genoemd? Niet echt logisch.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: station Brussels Airport

Bericht door Shrek »

Hogersluys schreef:De NMBS moet zich niet voor de kar laten spannen van de marketingmachine van Zaventem (het blijft luchthaven Zaventem en niet 'Brussels Airport' wat ze ons willen inlepelen).
Ik vind net wel dat de NMBS de marketingmachine moet volgen, als dat duidelijker is voor de klanten. En hier is dat zeker het geval. De luchthaven zelf gebruik het verouderd "Brussel nationaal" al niet meer, dan moet de NMBS dat zeker niet doen.
trein92
Berichten: 32
Lid geworden op: 21 mar 2016, 15:50

Re: station Brussels Airport

Bericht door trein92 »

Weet iemand wat de reden is dat de reizigers niet zomaar de liften kunnen gebruiken op het station Brussels Airport?
Er werd mij verteld omdat men anders een mogelijke controle door Securail zou kunnen vermijden (de ruimte achter het rolluik met een scantoestel etc). Maar op een jaar pendelen naar de luchthaven heb ik welgeteld 1 keer controle gezien. En al helemaal niet in 2019.
Heb de vraag ook gesteld aan de NMBS, met het droge antwoord "de lift kan enkel gebruikt worden als ze bediend wordt door een personeelslid."

Belachelijk dat je als reiziger iedere keer een medewerker moet vinden om die liften te bedienen. En de assistetieknop om iemand te bereiken staat dan ook nog aan de andere kant van de hal (voor spoor 3).
Zeker als je gehaast bent, met bagage of kinderwagen, is dit gegarandeerd je trein missen.
Zwoopaman
Berichten: 222
Lid geworden op: 23 dec 2014, 03:31

Re: station Brussels Airport

Bericht door Zwoopaman »

trein92 schreef: 26 sep 2019, 16:33 Weet iemand wat de reden is dat de reizigers niet zomaar de liften kunnen gebruiken op het station Brussels Airport?
Er werd mij verteld omdat men anders een mogelijke controle door Securail zou kunnen vermijden (de ruimte achter het rolluik met een scantoestel etc). Maar op een jaar pendelen naar de luchthaven heb ik welgeteld 1 keer controle gezien. En al helemaal niet in 2019.
Heb de vraag ook gesteld aan de NMBS, met het droge antwoord "de lift kan enkel gebruikt worden als ze bediend wordt door een personeelslid."

Belachelijk dat je als reiziger iedere keer een medewerker moet vinden om die liften te bedienen. En de assistetieknop om iemand te bereiken staat dan ook nog aan de andere kant van de hal (voor spoor 3).
Zeker als je gehaast bent, met bagage of kinderwagen, is dit gegarandeerd je trein missen.
Omdat je op die manier de toegangspoortjes kan vermijden gok ik?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: station Brussels Airport

Bericht door Steven »

Nee de liften staan in de zone na de poortjes als ik mij niet vergis.
trein92
Berichten: 32
Lid geworden op: 21 mar 2016, 15:50

Re: station Brussels Airport

Bericht door trein92 »

Steven schreef: 26 sep 2019, 19:47 Nee de liften staan in de zone na de poortjes als ik mij niet vergis.
Inderdaad, je bent de poortjes al gepasseerd dan.
Plaats reactie