Drukste lijnen

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Drukste lijnen

Bericht door Shrek »

Ik stootte net op een interessant lijstje van het aantal treinbewegingen op enkele drukke plaatsen in België. Cijfers voor een gewone werkdag:

Y. St Kat Lombeek: 341
Etterbeek: 328
Vilvoorde: 380
Duffel: 486
Diegem: 433
Y. Ruisbroek: 428
Brussel-Centraal: 1168
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Drukste lijnen

Bericht door Steve »

Ik neem aan dat dat slechts voorbeelden zijn, of? Want Brussel-Zuid moet bijvoorbeeld nog hoger scoren dan Centraal, wetende dat Zuid niet alleen alle treinen heeft die ook in Centraal passeren, maar daarbovenop treinen die enkel tot daar komen en dus niet de NZV ingaan (zoals de Eurostar of een beperkt aantal binnenlandse treinen).
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Drukste lijnen

Bericht door Shrek »

Steve schreef:Ik neem aan dat dat slechts voorbeelden zijn, of? Want Brussel-Zuid moet bijvoorbeeld nog hoger scoren dan Centraal, wetende dat Zuid niet alleen alle treinen heeft die ook in Centraal passeren, maar daarbovenop treinen die enkel tot daar komen en dus niet de NZV ingaan (zoals de Eurostar of een beperkt aantal binnenlandse treinen).
Inderdaad, is geen compleet lijstje. Maar het leek mij wel eens leuk om te zien.
b-loc
Berichten: 1233
Lid geworden op: 17 feb 2008, 12:09
Contacteer:

Re: Drukste lijnen

Bericht door b-loc »

Shrek schreef:Ik stootte net op een interessant lijstje van het aantal treinbewegingen op enkele drukke plaatsen in België. Cijfers voor een gewone werkdag:

Y. St Kat Lombeek: 341
Etterbeek: 328
Vilvoorde: 380
Duffel: 486
Diegem: 433
Y. Ruisbroek: 428
Brussel-Centraal: 1168
Tussen Brussel-Zuid en Y. St Kat Lombeek heb je daarbij ook nog slechts 2 sporen voor die 341 treinbewegingen.
Brussel-Centraal is natuurlijk de koploper met 1168 treinbewegingen op 6 sporen.
JPL107
Berichten: 126
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:48
Locatie: Lier
Contacteer:

Re: Drukste lijnen

Bericht door JPL107 »

In Lier ligt de drukste overweg van het land. Volgens enkele kranten gaat deze 216 keer per dag dicht en rijden er ongeveer 300 treinen per dag voorbij.
BlackEagle
Berichten: 316
Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06

Re: Drukste lijnen

Bericht door BlackEagle »

Ik neem aan dat het om deze overweg gaat? http://www.openstreetmap.org/#map=19/51.13905/4.57261

Daar komen idd al 12 passagierstreinen per uur langs van lijnen 15 en 16, plus P-treinen en zowat alle goederenverkeer van de Antwerpse haven naar het Ruhrgebied.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Drukste lijnen

Bericht door Shrek »

JPL107 schreef:In Lier ligt de drukste overweg van het land. Volgens enkele kranten gaat deze 216 keer per dag dicht en rijden er ongeveer 300 treinen per dag voorbij.
326 op een normale weekdag :wink:
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Drukste lijnen

Bericht door jan_olieslagers »

Ik verbaas me over het grote verschil tussen Duffel en Vilvoorde. Welk verkeer passeert wel het een maar niet het ander?
Reizigerstreinen die voorbij Mechelen de Diabolo nemen, ja, en goederentreinen die in Mechelen afdraaien hetzij richting Leuven hetzij richting Gent.
Volstaat dat om een verschil van 486 vs. 380 te verklaren?
Plus dat er nog zijn die wel in Vilvoorde passeren maar niet in Duffel, bv. de uurdienst vanuit Mechelen over lijn 26.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Drukste lijnen

Bericht door Steve »

jan_olieslagers schreef:Ik verbaas me over het grote verschil tussen Duffel en Vilvoorde. Welk verkeer passeert wel het een maar niet het ander?
Reizigerstreinen die voorbij Mechelen de Diabolo nemen, ja, en goederentreinen die in Mechelen afdraaien hetzij richting Leuven hetzij richting Gent.
Volstaat dat om een verschil van 486 vs. 380 te verklaren?
Plus dat er nog zijn die wel in Vilvoorde passeren maar niet in Duffel, bv. de uurdienst vanuit Mechelen over lijn 26.
Die extra verbindingen van/naar L26 in Vilvoorde zijn er zelfs nog een pak meer dan die uurdienst: overdag 3 treinen per uur van/naar L26, tijdens de spits zelfs 4. Op een hele dag zijn dat tientallen extra treinen in vergelijking met Duffel.

Het tegengewicht komt qua reizigersverbindingen inderdaad van de Diabolo-verbindingen (Thalys en Benelux maar ook de IC Hasselt - Antwerpen) en van de rest wellicht inderdaad van goederentreinen, die tussen Antwerpen en Mechelen toch behoorlijk courant zijn maar in Vilvoorde een pak minder. Ben ook wel benieuwd naar meer toelichting, want alles bij elkaar moet het al snel om een 100-tal goederenbewegingen per dag gaan om die getallen te verklaren...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Drukste lijnen

Bericht door Shrek »

jan_olieslagers schreef:Ik verbaas me over het grote verschil tussen Duffel en Vilvoorde. Welk verkeer passeert wel het een maar niet het ander?
Reizigerstreinen die voorbij Mechelen de Diabolo nemen, ja, en goederentreinen die in Mechelen afdraaien hetzij richting Leuven hetzij richting Gent.
Volstaat dat om een verschil van 486 vs. 380 te verklaren?
Plus dat er nog zijn die wel in Vilvoorde passeren maar niet in Duffel, bv. de uurdienst vanuit Mechelen over lijn 26.
Er zijn effectief een hondertal goederentreinen die dagelijks in Duffel passeren.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Drukste lijnen

Bericht door Shrek »

Steve schreef:Die extra verbindingen van/naar L26 in Vilvoorde zijn er zelfs nog een pak meer dan die uurdienst: overdag 3 treinen per uur van/naar L26, tijdens de spits zelfs 4. Op een hele dag zijn dat tientallen extra treinen in vergelijking met Duffel.
Je moet ook de amplitude in rekening brengen. Die is immers (helaas) zeer klein op L26. Op Antwerpen-Hasselt is die dan weer zeer groot.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Drukste lijnen

Bericht door Steve »

Shrek schreef:
Steve schreef:Die extra verbindingen van/naar L26 in Vilvoorde zijn er zelfs nog een pak meer dan die uurdienst: overdag 3 treinen per uur van/naar L26, tijdens de spits zelfs 4. Op een hele dag zijn dat tientallen extra treinen in vergelijking met Duffel.
Je moet ook de amplitude in rekening brengen. Die is immers (helaas) zeer klein op L26. Op Antwerpen-Hasselt is die dan weer zeer groot.
Ondanks de beperkte amplitude zijn er niettemin behoorlijk wat treinen, op het eerste gezicht 66 bewegingen op een weekdag.

Maar als er inderdaad een 100-tal goederentreinen passeren in Duffel en slechts weinig in Vilvoorde, dan kan dat - samen met de IC Hasselt, de Thalys en de Benelux - het gat inderdaad verklaren.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Drukste lijnen

Bericht door jan_olieslagers »

huh. Wat bedoelen jullie in deze context met "amplitude"? Ik ken de term als het over golven gaat - geluid, radio, en wat nog al niet - maar treinen horen toch juist niet te golven, dacht ik?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Drukste lijnen

Bericht door Steve »

jan_olieslagers schreef:huh. Wat bedoelen jullie in deze context met "amplitude"? Ik ken de term als het over golven gaat - geluid, radio, en wat nog al niet - maar treinen horen toch juist niet te golven, dacht ik?
NMBS-jargon voor "de tijdspanne tussen de eerste en laatste trein".

In dit concrete geval zijn er op lijn 26 's ochtends vroeg en vooral 's avonds weinig tot geen treinen (in het weekend al helemaal niets), terwijl een verbinding als de IC Antwerpen-Hasselt wel van 's morgens vroeg tot 's avonds laat rijdt, wat ook voor de nodige extra treinen in het totaal zorgt.
Plaats reactie