ETCS geeft TBL1+

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

ETCS geeft TBL1+

Bericht door dentheo »

Uit andere discussiedraadjes krijg ik de indruk dat een lok die ETCS aan boord heeft "automatisch" ook TBL1+ heeft.

Is dat zo of komt dat signaal dan ook via een aangepaste omvormer voor Belgie ( STM of hoe heet zo'n ding ?)
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS geeft TBL1+

Bericht door Shrek »

dentheo schreef:Uit andere discussiedraadjes krijg ik de indruk dat een lok die ETCS aan boord heeft "automatisch" ook TBL1+ heeft.

Is dat zo of komt dat signaal dan ook via een aangepaste omvormer voor Belgie ( STM of hoe heet zo'n ding ?)
Dat is zeker niet automatisch zo. Bijvoorbeeld de Thalys heeft wel ETCS maar geen TBL1+.
Je moet daarvoor inderdaad de STM installeren. Dat is een optie op je trein die geld kost, dus als je hem niet echt nodig hebt koop je hem ook niet. De treinen van de nmbs met ETCS hebben uiteraard wel allemaal de STM.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: ETCS geeft TBL1+

Bericht door dentheo »

En de andere operatoren moeten die er dit jaar ook bijkopen neem ik aan ?
Ik had vroeger het geluid gehoord dat die bakens compatibel en herbruikbaar waren met ETCS...maar dit zou te mooi zijn..?
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS geeft TBL1+

Bericht door Shrek »

dentheo schreef:En de andere operatoren moeten die er dit jaar ook bijkopen neem ik aan ?
Ik had vroeger het geluid gehoord dat die bakens compatibel en herbruikbaar waren met ETCS...maar dit zou te mooi zijn..?
Neen andere operatoren moeten dit niet. Infrabel gaat enkel op lijnen met ETCS de krokodillen wegnemen, zodat een trein uitgerust met ETCS + kroko nog perfect kan rondrijden.
Het probleem is immers dat kroko onveilig is, niet dat we TBL1+ willen opleggen. Als een operator op ETCS rijdt is dat zelfs nog beter dan wanneer hij op TBL1+ rijdt.

De bakens in de sporen zijn inderdaad compatibel. Ze versturen tegelijk de TBL1+ en de ETCS-boodschappen, de trein interpreteert dan ofwel het TBL1+ ofwel het ETCS-gedeelte.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: ETCS geeft TBL1+

Bericht door dentheo »

Bedankt,
Kan ik het dan zo samenvatten:
1) de loks met ETCS en kroko kunnen overal rijden. (kroko en TBL1+ komen dan binnen via STM of apart kastje)
2) loks met alleen ETCS zullen alleen op ETCS lijnen kunnen rijden, maar dat is voorlopig geen aaneengesloten net (?).

Als de kroko's op voldoende lijnen weg zijn en er zo een ETCS netwerk ontstaat incl. omleidingsmogelijkheden, kunnen de STMs uit de locs gesloopt.
Het laatst bij de operator die persé "overal" wil kunnen rijden.

Klopt dat beeld dan een beetje, of zit ik er weer naast ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS geeft TBL1+

Bericht door Shrek »

dentheo schreef:Bedankt,
Kan ik het dan zo samenvatten:
1) de loks met ETCS en kroko kunnen overal rijden. (kroko en TBL1+ komen dan binnen via STM of apart kastje)
2) loks met alleen ETCS zullen alleen op ETCS lijnen kunnen rijden, maar dat is voorlopig geen aaneengesloten net (?).

Als de kroko's op voldoende lijnen weg zijn en er zo een ETCS netwerk ontstaat incl. omleidingsmogelijkheden, kunnen de STMs uit de locs gesloopt.
Het laatst bij de operator die persé "overal" wil kunnen rijden.

Klopt dat beeld dan een beetje, of zit ik er weer naast ?
Dat is juist ja. Alleen draai je oorzaak en gevolg een beetje om: het is niet omdat de kroko weggaat dat er opeens ETCS ligt, het is wanneer ETCS in dienst genomen wordt dat de kroko verdwijnt.
Er is trouwens al één treindienst die vandaag zonder STM zou kunnen rijden: de Noorderkempenshuttle die uitwijkt in Schijnpoort en op onderhoud gaat in Muizen komt in principe nergens nog iets anders tegen dan ETCS. Dus het aaneengesloten net bestaat al :wink:
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: ETCS geeft TBL1+

Bericht door Bibke »

Shrek schreef:Het probleem is immers dat kroko onveilig is, niet dat we TBL1+ willen opleggen.
Effe ter aanvulling: TBL1+ mag niet opgelegd worden omdat het geïnstalleerd is nadat Europa en zijn lidstaten gekozen hadden voor ETCS.

Ik vrees zelfs dat België door het wegnemen van de krokodillen (en er dus geen treinen zonder TBL1+ of ETCS mogen rijden) door Europa op de vingers gaat getikt worden omdat dit naar concurrentievervalsing ruikt omdat buitenlandse internationale goederenvervoerders zo drastisch beperkt worden.

De meeste spoorwegoperatoren zullen nu wel naar ETCS overgaan omdat het op een bepaald ogenblik verplicht gaat worden, maar ondertussen de spoorwegoperatoren die willen wachten tot dan .... ?
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS geeft TBL1+

Bericht door Shrek »

Bibke schreef: Ik vrees zelfs dat België door het wegnemen van de krokodillen (en er dus geen treinen zonder TBL1+ of ETCS mogen rijden) door Europa op de vingers gaat getikt worden omdat dit naar concurrentievervalsing ruikt omdat buitenlandse internationale goederenvervoerders zo drastisch beperkt worden.

De meeste spoorwegoperatoren zullen nu wel naar ETCS overgaan omdat het op een bepaald ogenblik verplicht gaat worden, maar ondertussen de spoorwegoperatoren die willen wachten tot dan .... ?
Wat je hier zegt klopt niet hoor. De buitenlandse operatoren zijn net vragende partij voor ETCS. Concurrentievervalsing heeft hier helemaal niets mee te maken. Ik zou trouwens niet zien wie waardoor benadeeld wordt? De regels zijn voor iedereen dezelfde.
Wat uiteraard wel klopt is dat er kosten zijn voor de operatoren om te investeren in veiligheidssystemen, maar die zijn er voor alle operatoren.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: ETCS geeft TBL1+

Bericht door Bibke »

Shrek schreef:
Bibke schreef: Ik vrees zelfs dat België door het wegnemen van de krokodillen (en er dus geen treinen zonder TBL1+ of ETCS mogen rijden) door Europa op de vingers gaat getikt worden omdat dit naar concurrentievervalsing ruikt omdat buitenlandse internationale goederenvervoerders zo drastisch beperkt worden.

De meeste spoorwegoperatoren zullen nu wel naar ETCS overgaan omdat het op een bepaald ogenblik verplicht gaat worden, maar ondertussen de spoorwegoperatoren die willen wachten tot dan .... ?
Wat je hier zegt klopt niet hoor. De buitenlandse operatoren zijn net vragende partij voor ETCS. Concurrentievervalsing heeft hier helemaal niets mee te maken. Ik zou trouwens niet zien wie waardoor benadeeld wordt? De regels zijn voor iedereen dezelfde.
Wat uiteraard wel klopt is dat er kosten zijn voor de operatoren om te investeren in veiligheidssystemen, maar die zijn er voor alle operatoren.
Het is ook zo dat het beste wat er kan gebeuren, een snelle implementatie van ETCS in gans Europa is.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: ETCS geeft TBL1+

Bericht door dentheo »

Bibke schreef: Ik vrees zelfs dat België door het wegnemen van de krokodillen (en er dus geen treinen zonder TBL1+ of ETCS mogen rijden) door Europa op de vingers gaat getikt worden omdat dit naar concurrentievervalsing ruikt omdat buitenlandse internationale goederenvervoerders zo drastisch beperkt worden.
Ik denk van niet , volgens mij kun je de Rotterdamse haven al een jaar niet meer in zonder ETCS...
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1212
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: ETCS geeft TBL1+

Bericht door Tim »

dentheo schreef:
Bibke schreef: Ik vrees zelfs dat België door het wegnemen van de krokodillen (en er dus geen treinen zonder TBL1+ of ETCS mogen rijden) door Europa op de vingers gaat getikt worden omdat dit naar concurrentievervalsing ruikt omdat buitenlandse internationale goederenvervoerders zo drastisch beperkt worden.
Ik denk van niet , volgens mij kun je de Rotterdamse haven al een jaar niet meer in zonder ETCS...
Klopt, de Nederlandse goederenoperatoren zijn quasi verplicht ETCS te hebben want de belangrijkste goederenlijnen hebben immers geen ATB meer. Zo is de havenlijn uitgerust met Level 1 en de Betuweroute met Level 2.
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: ETCS geeft TBL1+

Bericht door AlexNL »

En ook de grensovergang bij Zevenaar is inmiddels uitgerust met ETCS.

Een trein die zowel ETCS als TBL1+ heeft zal bij het passeren van een baken dat beide uitzendt automatisch kiezen voor de ETCS-informatie, neem ik aan? Geldt dit altijd, of moet de trein zijn voorzien van encryptiesleutels voor de routes waarover hij rijdt?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ETCS geeft TBL1+

Bericht door Steven »

momenteel zijn het dus vooral onze Desiro's een aantal 18-en en groot deel M6 rijtuigen die al actieve ETCS hebben en daarbij is het inderdaad zo dat ETCS voorrang krijgt op TBL1+
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: RE: Re: ETCS geeft TBL1+

Bericht door Shrek »

Steven schreef:momenteel zijn het dus vooral onze Desiro's een aantal 18-en en groot deel M6 rijtuigen die al actieve ETCS hebben en daarbij is het inderdaad zo dat ETCS voorrang krijgt op TBL1+
Dat is niet waar, de keuze hangt af van wat wij juist in de bakens programmeren. Zo ligt er vandaag in Lier ETCS en wordt het toch nog niet gebruikt.
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: ETCS geeft TBL1+

Bericht door Glodenox »

Ik snap niet meteen hoe je ETCS kan hebben in Lier als er in de bakens ingesteld staat dat ze geen ETCS mogen geven?
Bedoel je dat de configuratie qua omgeving en dergelijke opgemaakt is en in de bakens ingesteld werd, maar nog niet uitgezonden wordt naar de treinen?
Plaats reactie