Spoorlijn Gent-Zelzate

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Spoorlijn Gent-Zelzate

Bericht door Shrek »

Er bestaat een plan om de lijn 204 te verlengen en te ontdubbelen op enkele plaatsen om zo reizigersverkeer mogelijk te maken. Haltes in Oostakker, Desteldonk, Sint-Kruis-Winkel, Wachtebeke en Zelzate. Er zou tussen de hoogovens en Zelzate dorp een 4-tal km nieuwe spoorlijn komen.
Goed idee volgens jullie?
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Spoorlijn Gent-Zelzate

Bericht door Paul »

In principe kunnen we uiteraard niet tegen een uitbreiding van spoorverkeer zijn :)
Bij dit concrete plan heb ik twee vragen.
1) Het is een lijn door het industriegebied van de Gentse haven. Is daar reizigerspotentieel voor? Mikt men vooral op mensen die daar werken? Gaat men die kunnen overhalen om de trein te nemen?
2) Is op die lijn vlot reizigersverkeer mogelijk? Zijn er niet (te) veel overwegen? Wat wordt de maximumsnelheid? Goed Gents voorstadsverkeer zou minstens een halfuursdienst vergen. Is dat haalbaar daar?
M.a.w. een dergelijk plan vraagt een goed markt- en haalbaarheidsonderzoek. Maar misschien is dat al gebeurd?

Paul
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Spoorlijn Gent-Zelzate

Bericht door groentje »

Wellicht wel. Het Havengebied is een belangrijke tewerkstellingspool, Zelzate niet onbelangrijk, en ook plaatsen in de buurt, zoals Wachtebeke, zouden er hun voordeel mee doen, volgens mij. Uiteraard moet de snelheid dan wel worden opgetrokken.
De havenbedrijven zijn in elk geval voor.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1212
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: Spoorlijn Gent-Zelzate

Bericht door Tim »

Ik zou dan eerder gaan voor meer treinen tussen Gent en Eeklo die dan kunnen gesplitst worden in Wondelgem, om via L55 naar Zelzate te rijden.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Spoorlijn Gent-Zelzate

Bericht door Shrek »

De lijn zou voor 80 km/h geschikt gemaakt worden. Dat lijkt mij wel genoeg gezien de relatief korte afstand tussen de haltes.
Een halfuursdienst zou in principe mogelijk moeten zijn met de geplande uitwijksporen in Sint-Kruis-Winkel en het bestaande dubbelspoor tot Desteldonk.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Spoorlijn Gent-Zelzate

Bericht door groentje »

Tim schreef:Ik zou dan eerder gaan voor meer treinen tussen Gent en Eeklo die dan kunnen gesplitst worden in Wondelgem, om via L55 naar Zelzate te rijden.
Het nadeel van lijn 55 is dat het aan de 'verkeerde' kant van het kanaal ligt, met minder bedrijven, geen grote woonkernen in de buurt, en ook voor Zelzate verder van de dorpskern verwijderd. Eigenlijk is die alleen maar interessanter als je naar Terneuzen verder wil, en zelfs dat is niet onmogelijk via lijn 204.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Spoorlijn Gent-Zelzate

Bericht door jan_olieslagers »

ALS het de bedoeling is om de industriezone te bedienen dan moet er echt wel gezorgd worden voor de 3x8 werkers, ttz met treinen rond 06:00 en rond 22:00 ; tenslotte is dit een van de laatste gebieden met actieve zware industrie in België. Maar als men het entoesiasme ziet waarmee de NMBS die vroege en late diensten afbouwt, elders, dan staan mijn verwachtingen niet zo hoog gespannen.

Of, euh, misschien zou een of andere stoute Vlaamse minister er een light-rail kunnen opstarten, desnoods uitgebaat door De Lijn ?
Met in het weekeinde zelfs wat toeristendienst naar het veer in Langerbrugge (als dat nog actief is?) ... ;)

Indien niet, dan is het geopperde idee om Zelzate te bedienen langs de westelijke kanaaloever misschien het bekijken waard, er lijkt reeds een station te bestaan in Zelzate. Maar die trein gaat niet veel anders bedienen dan Zelzate, vrees ik.
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 29 jun 2016, 22:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1212
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: Spoorlijn Gent-Zelzate

Bericht door Tim »

Het station van Rieme staat er ook nog steeds. Naar Terneuzen zou inderdaad interessant zijn maar dan moet de infrastructuur grondig aangepast worden. De snelheid van Zelzate grens naar Terneuzen is momenteel slechts 30 km/u, ook staan er geen blokseinen, alles verloopt via mondelinge toestemming van de treindienstleider.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Spoorlijn Gent-Zelzate

Bericht door groentje »

Het lukt dan misschien als ze eerder een voorlaatste trein afschaffen, ipv de laatste...
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: Spoorlijn Gent-Zelzate

Bericht door nahoj »

Lijn 204 uitbaten met reizigers is een uitstekend plan. Het is een zone met industrie (o.m. de grootste werkgevers uit de ruime regio zoals Volvo en Arcelor...) èn woonkernen (Oostakker, Desteldonk, St-Kruis-Winkel en Zelzate (als je de lijn doortrekt), maar tot op heden met bijna geen openbaar vervoer, een povere fiets-aantrekkelijkheid, en bijgevolg veel files.
De lijn ligt er, is in orde, en kan met relatief weinig kosten (overwegen, stopplaatsen, TBL1+,...) meteen in gebruik genomen worden. MW41 zijn er meer en meer op overschot (MR08 in de Ardennen, Mol onder draad).

Een frequente dienst is uiteraard interessant. Ik ben al langer van mening dat het de moeite kan zijn om een dergelijke "kleine" lijn eens een goede frequentie en bijhorende marketingboost te geven, als proefproject.

Shrek, mag ik vragen hoe concreet dat plan is?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Spoorlijn Gent-Zelzate

Bericht door Shrek »

nahoj schreef:Shrek, mag ik vragen hoe concreet dat plan is?
Zoals voor bijna alle plannen is het ook hier wachten op het investeringsplan dat de regering aan het opstellen is. Dit is één van de vele mogelijkheden om in te investeren, de politiek moet nu de knoop doorhakken.
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Spoorlijn Gent-Zelzate

Bericht door LML »

Off-topic.
nahoj, de grote (zeg maar gerust 'grootste') fout die er gebeurd is tijdens het in gebruik nemen van de elektrificatie Herentals-Mol en inzet van Desiro's, is MW41'ers weghalen om aan de andere kant van de taalgrens in te zetten. Deze 41'ers op reserve (een 8- à 10-tal) konden perfect gebruikt worden om de IC-dienst Antwerpen-Mol-Hamont/Hasselt in de spits te versterken en ook in de weekends. Dat was allicht te simpel in Brussel, met als resultaat dat er nog steeds plaatsgebrek is tijdens de spits en in de weekends op bovenstaande IC-verbinding.
MW41'ers zijn er momenteel niet op overschot, maar ze hebben ze wel weggehaald (op lijnen waar ze ècht nodig zijn) om diensten te rijden op... volledig geëlektrificeerde trajecten. Te zot om los te lopen... :roll:

On-topic.
Wil niet zeggen dat ik Gent-Zelzate(-Terneuzen?) geen reizigersdienst gun, maar zeggen dat er MW41'ers op overschot zijn, is niet juist. Degene die ze weggehaald hebben worden nu totaal verkeerd ingezet...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Spoorlijn Gent-Zelzate

Bericht door K V B »

jan_olieslagers schreef: Of, euh, misschien zou een of andere stoute Vlaamse minister er een light-rail kunnen opstarten, desnoods uitgebaat door De Lijn ?
Met in het weekeinde zelfs wat toeristendienst naar het veer in Langerbrugge (als dat nog actief is?) ... ;)
De diesellijntjes rond Gent zijn ideaal om een experiment met exploitatie door iemand anders dan de NMBS op te starten. Beginnen met Gent Eeklo. Dan kan Gent Zelzate ook. Wat belangrijk is, is dat men zowel wat dienstregeling als tarief alles met de bus integreert.
Op dit moment rijden beel bussen vanuit het noordwesten en het noordoosten van Gent de hele stad door om bij het st. Pietersstation uit te komen. Daar verliezen ze veel tijd mee. Men zou op de lijnen naar Eeklo en Zelzate een halfuurdienst kunnen aanbieden, met lichte dieseltreintjes, en daar dan alle buslijnen mee verbinden. Minder streekbussen die de stad door moeten, en meer comfort en stiptheid voor de reizigers.
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: Spoorlijn Gent-Zelzate

Bericht door nahoj »

LML schreef:Off-topic.
nahoj, de grote (zeg maar gerust 'grootste') fout die er gebeurd is tijdens het in gebruik nemen van de elektrificatie Herentals-Mol en inzet van Desiro's, is MW41'ers weghalen om aan de andere kant van de taalgrens in te zetten. Deze 41'ers op reserve (een 8- à 10-tal) konden perfect gebruikt worden om de IC-dienst Antwerpen-Mol-Hamont/Hasselt in de spits te versterken en ook in de weekends. Dat was allicht te simpel in Brussel, met als resultaat dat er nog steeds plaatsgebrek is tijdens de spits en in de weekends op bovenstaande IC-verbinding.
MW41'ers zijn er momenteel niet op overschot, maar ze hebben ze wel weggehaald (op lijnen waar ze ècht nodig zijn) om diensten te rijden op... volledig geëlektrificeerde trajecten. Te zot om los te lopen... :roll:

On-topic.
Wil niet zeggen dat ik Gent-Zelzate(-Terneuzen?) geen reizigersdienst gun, maar zeggen dat er MW41'ers op overschot zijn, is niet juist. Degene die ze weggehaald hebben worden nu totaal verkeerd ingezet...
Ik geef je zeker niet volledig ongelijk; die 10 MW weghalen uit de kempen na de elektrificatie was inderdaad een discutabele beslissing; die MW konden wellicht dienen voor de versterking van de diensten voorbij Mol.
MW inzetten onder draad is evenmin optimaal.
Maar dat bijkomend alle MW uit de Ardennen ook nodig zijn voor de versterking van de diensten in de Kempen is bij het haar gegrepen.
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Spoorlijn Gent-Zelzate

Bericht door LML »

nahoj schreef:Ik geef je zeker niet volledig ongelijk; die 10 MW weghalen uit de kempen na de elektrificatie was inderdaad een discutabele beslissing; die MW konden wellicht dienen voor de versterking van de diensten voorbij Mol.
MW inzetten onder draad is evenmin optimaal.
Maar dat bijkomend alle MW uit de Ardennen ook nodig zijn voor de versterking van de diensten in de Kempen is bij het haar gegrepen.
Ik heb hierboven niets gezegd over alle bijkomende MW41'ers die er nu in de Ardennen (of waar dan ook in Wallonië) rijden, allemaal nodig zijn voor de IC-Antwerpen-Mol-Hamont/Hasselt. Die woorden komen niet van mij...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Plaats reactie