Betekenis van dit bord?

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Plaats reactie
Davy
Berichten: 343
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Betekenis van dit bord?

Bericht door Davy » 02 jul 2016, 21:19

Op de spoorlijn 51A van Knokke richting Brugge staat een eindje voor de beweegbare brug deze lichtbakborden: Afbeelding Mijn vraag: wat betekent dit bord?


Paul
Berichten: 879
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU

Re: Betekenis van dit bord?

Bericht door Paul » 02 jul 2016, 21:26

Dit betekent dat de panto naar beneden moet bij het overschrijden van de beweegbare brug.

Davy
Berichten: 343
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: Betekenis van dit bord?

Bericht door Davy » 02 jul 2016, 21:37

Maar wat is dan de reden dat dit een dynamisch lichtbakbord is?

Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 4124
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Betekenis van dit bord?

Bericht door Steve » 02 jul 2016, 21:39

Zo kan het uitgeschakeld worden als er een verloren gereden MW41 zou passeren? :mrgreen:

Paul
Berichten: 879
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU

Re: Betekenis van dit bord?

Bericht door Paul » 02 jul 2016, 22:26

Davy schreef:Maar wat is dan de reden dat dit een dynamisch lichtbakbord is?
Op de meeste beweegbare bruggen moet de panto alleen naar beneden in speciale situaties (bv. werken aan de brug, of een defect aan de bovenleiding op de brug). Vandaar het dynamische bord. Vroeger waren het beweegbare (draaibare) mechanische seinen.

Davy
Berichten: 343
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: Betekenis van dit bord?

Bericht door Davy » 02 jul 2016, 23:09

Ok dankjewel voor de uitleg!

Horatio
Berichten: 125
Lid geworden op: 22 apr 2011, 22:14

Re: Betekenis van dit bord?

Bericht door Horatio » 03 jul 2016, 00:05

Bovenstaande uitleg van Paul is fout!!!!

De reden van het selectieve bord is de volgende:

-Vanop het seinhuis kan men 2 verschillende beperkingen weergeven op die borden. Ofwel neerlaten stroomafnemers (zoals op voorbeeld) of verminderde snelheid van 60km/h (een 6 in een omgekeerde driehoek)

Dit komt doordat het een beweegbare brug is en de bovenleiding daar niet strak kan gespannen worden, ze maar aan 60km/h maximaal kan en mag bereden worden met de stroomafnemer tegen de draad.
Dus is het veel interessanter om de trein aan maximale snelheid te laten rijden en gewoon eventjes de stroomafnemer te laten zakken. Dus bij deze brug ter hoogte van Dudzele op de L51A moet de panto ALTIJD omlaag wil men aan de maximale lijnsnelheid over de brug. En dit is ook wat 99% van de keren gebeurd bij de reizigerstreinen van en naar Knokke.

Maar waarom zou men dan toch die snelheidsbeperking van 60 laten weergeven op die selectieve seinen?

-Stel dat men op de blokpost aan de vertakking voordien (Pelikaan of Dudzele van de andere kant) een zware goederentrein hebben moeten tegenhouden door een kruising, kunnen ze dus door die snelheidsbeperking weer te geven die trein toch laten tractioneren en beletten dat hij stilvalt op de brug (want het gaat daar omhoog).

Gebruikersavatar
Asterix
Berichten: 3711
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Betekenis van dit bord?

Bericht door Asterix » 03 jul 2016, 01:35

En hoe wordt dit dan op de blok geselecteerd?

Eimai
Berichten: 685
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Betekenis van dit bord?

Bericht door Eimai » 03 jul 2016, 01:46

Er zijn overigens wel plaatsen in België (bijvoorbeeld Willebroek) waar je die seinen ook tegenkomt, maar waar er geen sprake is van de snelheidsseinen die hierboven vermeld worden (in Willebroek is het sowieso maar 40 km/u over de brug). Geen idee wat exact de technische reden is als de seinen oplichten, waarschijnlijk geen volledige controle of de bovenleiding op de brug in orde is.

Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1118
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: Betekenis van dit bord?

Bericht door Tim » 03 jul 2016, 08:35

Je ziet daar trouwens ook een krokodil liggen, die enkel actief is wanneer het bord een snelheidsbeperking weergeeft. In het geval van op de foto moet er niet gepunt worden.

Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 20491
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Betekenis van dit bord?

Bericht door Steven » 03 jul 2016, 13:56

Ook te Kapelle op den Bos aan de brug over het zeekanaal staan dergelijke borden. Doch daar laat men de laatste jaren de treinen meestal tegen 60 km/u overrijden. De brug aldaar staat ook bekend wegens haar gevoeligheid voor storingen. Die bovenleiding is beweegbaar opgesteld om de brug te kunnen openen.

Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1118
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: Betekenis van dit bord?

Bericht door Tim » 03 jul 2016, 22:41

Steven schreef:Ook te Kapelle op den Bos aan de brug over het zeekanaal staan dergelijke borden. Doch daar laat men de laatste jaren de treinen meestal tegen 60 km/u overrijden. De brug aldaar staat ook bekend wegens haar gevoeligheid voor storingen. Die bovenleiding is beweegbaar opgesteld om de brug te kunnen openen.
Oei je zal dringend nog eens lijnstudie moeten doen Steven, die selectieve zijn daar al jaren weg, daar staan nu vaste snelheidsborden van 60 en HKM 40 km/u :lol:

Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 20491
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Betekenis van dit bord?

Bericht door Steven » 04 jul 2016, 09:34

hehe, dat klopt, is inderdaad al een tijdje terug dat ik er kwam. Maar ze stonden er wel. Waarschijnlijk aangepast net door de vele storingen aan die brug.

Gebruikersavatar
Asterix
Berichten: 3711
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Betekenis van dit bord?

Bericht door Asterix » 24 mei 2018, 20:40

Eimai schreef:
03 jul 2016, 01:46
Er zijn overigens wel plaatsen in België (bijvoorbeeld Willebroek) waar je die seinen ook tegenkomt, maar waar er geen sprake is van de snelheidsseinen die hierboven vermeld worden (in Willebroek is het sowieso maar 40 km/u over de brug). Geen idee wat exact de technische reden is als de seinen oplichten, waarschijnlijk geen volledige controle of de bovenleiding op de brug in orde is.
Ik vermoed het ook. Vandaag stond ik op het perron van Willebroek te wachten en ik zag beide borden spontaan - tussen het treinverkeer in - oplichten voor enkele seconden. Wellicht was even het contact verstoord.

Plaats reactie