Infrastructuur fortenlijn Hoboken-Deurne

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Plaats reactie
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Infrastructuur fortenlijn Hoboken-Deurne

Bericht door dekooiker »

Toevallig kwam ik in bezit van documenten over het knooppunt Mortsel, toestand rond 1970.
Dat wil zeggen dat de lijn Y Vrouwvliet-Antwerpen-Z net opgeheven is, de Kennedytunnel voor spoorverkeer in dienst is, er rond Berchem heel wat gewijzigd werd.

Op lijn 27a beheerde B.7 aan de Y Deurne het verkeer naar lijn 27A en de fortenlijn op lijn 27A/2.
Op oude foto's zie ik ter hoogte van de Antwerpsestraat in Mortsel een sein.
Dat moet van de blokpost aan Luithagen zijn; iemand een idee welk nummer die had?
Zelfde voor de post aan Hoboken-Kapelstraat: die hadden de wissels die toegang gaven van en naar de fortenlijn.
Het zou B.29 kunnen zijn daar Kiel de volgende blok is met nummer 30.
De trein.
Alleen voor durvers.
miltrain

Re: Infrastructuur fortenlijn Hoboken-Deurne

Bericht door miltrain »

Ter info waren de Forten VI, VII en VIII aangesloten aan het normaalspoor netwerk langs L27A
jan_olieslagers
Berichten: 3506
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Infrastructuur fortenlijn Hoboken-Deurne

Bericht door jan_olieslagers »

Mag ik daar mijn twijfels bij hebben? De genoemde forten liggen (of lagen) in Hoboken en Wilrijk, daar komt lijn 27A toch helemaal niet?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Paul
Berichten: 1288
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Infrastructuur fortenlijn Hoboken-Deurne

Bericht door Paul »

De militaire aansluitingen naar de forten 6, 7 en 8 takten af van de zogeheten 'Fortenlijn' tussen Hoboken en Mortsel.
Op mijn website (http://users.pandora.be/pk/lijnen.htm) nummer ik die lijn als L. 52/1, dat heb ik zo gevonden op oude netkaarten van de NMBS.
Wim De Ridder heeft het in zijn boek Militaire spoorlijnen in België over "de lijn 27A Hoboken - Mortsel" (p. 169). Op de netkaarten van de NMBS van omstreeks 1970, toen er nog slechts één stukje van de 'Fortenlijn' overbleef, namelijk het baanvak Y Deurne - Luithagen, werd dat baanvak aangeduid als L. 27A/2. Wellicht heeft Wim zich daarop gebaseerd, maar het is inderdaad wel verwarrend.

Paul
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
miltrain

Re: Infrastructuur fortenlijn Hoboken-Deurne

Bericht door miltrain »

Dank U Paul !
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Infrastructuur fortenlijn Hoboken-Deurne

Bericht door Eimai »

Wel een serieuze lijn voor een "/1" suffix. Normaal zijn die enkel voor korte verbindinsbochten. Ik zou eerder verwachten dat ze zo'n lijn 52A zouden noemen.
Plaats reactie