Seinbeeld 2 Groen

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: RE: Re: RE: Re: Seinbeeld 2 Groen

Bericht door Shrek »

Eimai schreef:
Shrek schreef:
Eimai schreef:En als je de TBL1+-specificatie erop naleest kan je zien dat er ook een code is om het seinbeeld twee groen door te geven van het baken naar de trein, dus het leeft nog voort :-)
Maar dat gaat over virtuele seinbeelden, die kan je fysiek niet waarnemen. In ETCS geven we soms 5 groen ;)
Ik heb het over de specificatie van TBL1+, niet ETCS. TBL1+ zit in het pakket 44 van de data die de bakens meegeven. Pakket 44 is zo'n landafhankelijk deeltje in het ERTMS-systeem, en wordt dus in België gebruikt om de tegengekomen seinen via TBL1+ door te geven aan de trein. De kern van dat pakketje geeft dus bijvoorbeeld de code "00" voor een rood groot stopsein in normaalspoor, of "22" voor een twee geel verwittigingssein. En zo bestaatn dus ook bvb. een "05" voor twee groen op een groot stopsein in normaalspoor. Als je eens in een desiro rijdt kan je in de diagnoseschermen terugvinden welke code je binnenkrijgt.

In ETCS zit je met MA's die inderdaad een heel aantal meer secties kunnen omvatten, maar daar had ik het dus niet over.
Geloof mij maar, de TBL1+ code voor dubbel groen zit in heel veel seinen geprogrammeerd ;) Als bestuurder zal je dat natuurlijk nooit merken, want de reactie van de trein is identiek aan die voor gewoon groen.
Blue Bird

Re: Seinbeeld 2 Groen

Bericht door Blue Bird »

Ok mannen, allemaal bedankt.
Weer een geheimpje van de spoorwegen ontrafeld dankzij jullie :D
2012
Berichten: 516
Lid geworden op: 18 aug 2006, 22:22
Locatie: Deinze
Contacteer:

Re: Seinbeeld 2 Groen

Bericht door 2012 »

2 groene op de lijn 75 heeft er niet geweest, daar waren de seinen van den eerste keer al op 1500m gezet, maar onze frantalige broeders wouden ook een lijntje van 160 en daar er geen was met seinen op 1500m hebben ze het met twee groene opgelost.
Plaats reactie