xfader schreef:Alvast bedankt voor uw reactie. Ik ben specifiek op zoek naar welke diensten van Infrabel/NMBS bij zulke incidenten ter plaatsen komen.
Dat hangt van geval tot geval af. Veel hangt immers af van welke infrastructuur beschadigd werd. Stel je voor dat er een aanrijding gebeurt tussen een vrachtwagen en een reizigerstrein op een overweg, met zware beschadigingen aan de installatie van de overweg, de bovenleiding, de rails van het spoor en de trein zelf tot gevolg én waarbij de vrachtwagen dan ook nog eens de ingang van spoorwegtunnel vlak naast de overweg raakt.
In eerste instantie zal Traffic Control via het GSM-R-netwerk van de treinbestuurder een alarmoproep ontvangen. Traffic Control zal hierop de hulpdiensten verwittigen.
Als de hulpdiensten ter plaatse gaan, zal de nabijgelegen blokpost van Infrabel hun "
Permanentie Traffic Management & Services" oproepen. Dat is iemand die van op het seinhuis vertrekt en ter plaatse de verbindingspersoon zal zijn tussen de hulpdiensten en Infrabel. Hij wordt dan ook wel "Leader Infrabel" genoemd.
Voor Infrabel (focus op infrastructuur) zullen er voorts volgende diensten worden opgeroepen:
- de ongevallenonderzoeker
- de wachtdienst
Power Distribution & Catenary. Deze mensen zullen de bovenleiding nakijken en eventueel herstellen
- de wachtdienst
Signalling. Deze technici zullen contoleren of de overweg wel goed heeft gewerkt en deze desnoods herstellen. Ze zijn ook bevoegd voor de seininrichting, de detectie van treinen op het spoor en de wissels
- de wachtdienst
Tracks zal zo nodig de rails van het spoor herstellen en zorgen dat het spoor terug goed ligt. Ze zullen eventueel mee helpen met het uitmeten van de wissels en het dus terug berijdbaar maken van het spoor
- de wachtdienst
Civil Engineering zal een ingenieur ter plaatse sturen om de zogenaamde "kunstwerken" te inspecteren. Dat gaat dan niet over wat er in een museum hangt maar wél over de stabiliteit van de ingang van de tunnel, eventueel een spoorwegbrug die werd geraakt door een wegvoertuig etc.
- de wachtdienst
ICT indien er misschien communicatie-apparatuur of bekabeling werd beschadigd die de mensen van Signalling niet kunnen herstellen
- naderhand de dienst
Environment wanneer het leefmilieu wordt bedreigd door oliën of andere toxische stoffen die in het leefmilieu zijn terechtgekomen
Voor NMBS (focus op treinmaterieel en reizigers) kunnen volgende diensten ter plaatse komen:
-
Securail om de hulpdiensten te helpen bij het evacueren van de gestrande treinreizigers, om te vermijden dat voetgangers toch nog de beschadigde overweg gaan oversteken etc
- de
First Investigator B-TR, dat is de ongevallenonderzoeker van de NMBS zelf
- de
Manager Operational Unit (en/of zijn assistent) van B-TR. Dat is iemand die in een zone van stations en stopplaatsen verantwoordelijk is voor de NMBS-operaties naar de reizigers toe. Hij zal ter plaatse de evacuatie van de reizigers coördineren en hen logistiek voorzien (wafels en water uitdelen bijvoorbeeld)
- de al eerder vermelde
API om de treinbestuurder bij te staan en de
Buddy om de treinbegeleider bij te staan
- een
depanneerder die zal komen kijken of het materieel nog rijvaardig is en zo ja, aan welke voorwaarden (snelheidsbeperking)
- een
vervangingstreinbestuurder die het materieel zal wegbrengen
In extreme gevallen de hersporingstrein (uit Schaarbeek? of Antwerpen-Noord? dan wel Charleroi).