Korte treinen aan zeer lange perrons

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Plaats reactie
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Korte treinen aan zeer lange perrons

Bericht door Paul »

Vrijdag nam ik voor het eerst in mijn leven de trein in het station van Diegem. Er zijn daar zeer lange perrons, ik schat ongeveer 350 m lang. De toegangen tot de perrons bevinden zich aan beide uiteinden: aan de westkant is er een toegang "Centrum" en aan de oostkant een tweede toegang waarvan ik de naam niet onthouden heb. Ik was binnengegaan via de toegang "Centrum", waar zich ook een kleine parking voor auto's bevindt en een biljettenautomaat staat. Ik nam aan dat dit de voornaamste toegang is, maar was toch ongeveer 100 meter doorgelopen op het perron, er van uitgaande dat de trein wel ongeveer in het midden zou stoppen. Toen de stoptrein uit Leuven naar Brussel aankwam, één desiro, stopte die echter aan de uiterste oostzijde van het perron, vlak bij de tweede toegang dus. Bijgevolg moest ik een sprint inzetten van ongeveer 200 meter - op mijn leeftijd geen lachertje - waarbij ik meewarig werd aangegaapt door de treinbestuurder die zijn hoofd uit het raampje had gestoken en door de treinbegeleidster... Nergens in het station of op de perrons heb ik een bericht gezien dat aangeeft dat de treinen aan de uiterste oostzijde van het perron stoppen. Habitué's van Diegem zullen dat wellicht wel weten, maar voor gelegenheidsreizigers is zoiets voorwaar geen prettige ervaring...
Ik vermoed dat er wel meer stations zijn met een soortgelijke situatie, misschien zelfs de meerderheid van de stopplaatsen tussen Brussel en Leuven. Kan er geen middel gevonden worden om duidelijk aan te geven waar korte treinen ongeveer stoppen?
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Korte treinen aan zeer lange perrons

Bericht door Steven »

Het is niet echt geweten door iedereen, maar langs de perronboord staan bordjes met even nummers, 2,4,6 ... die geven het aantal rijtuigen weer waar een treinbestuurder moet stoppen. Ze kunnen ook handig zijn voor reizigers, zeker als je die bordjes kort bij elkaar ziet staan op het eind van het perron waarop je staat.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Korte treinen aan zeer lange perrons

Bericht door Shrek »

Steven schreef:Het is niet echt geweten door iedereen, maar langs de perronboord staan bordjes met even nummers, 2,4,6 ... die geven het aantal rijtuigen weer waar een treinbestuurder moet stoppen. Ze kunnen ook handig zijn voor reizigers, zeker als je die bordjes kort bij elkaar ziet staan op het eind van het perron waarop je staat.
Dat is natuurlijk vrij moeilijk te zien voor de reizigers. In de Parijse RER hangen er op het perron zelf bordjes die aangeven waar een kort en waar een lang treinstel stopt. Dat zou men in België in principe heel makkelijk kunnen overnemen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Korte treinen aan zeer lange perrons

Bericht door Steven »

ik zei niet dat het eenvoudig is, het kan zeker beter. Maar het is toch al iets :wink:
Al was het maar dat we overstappen naar de NS versie, waarbij die borden veeeeeeeeeel groter zijn en ook duidelijk waar te nemen voor de reizigers, aangezien ze in de meeste gevallen aan een luifel hangen dan wel in het spoor staan op zichtbare afstand. Het is te zeggen perron, spoor en dan de borden.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Korte treinen aan zeer lange perrons

Bericht door trainlovertje »

Ik kijk ook vaak naar die bordjes die dus vaak moeilijk te zien zijn en waarbij ik dus over de rand van het perron moet gaan kijken. Als ik dat doe, gapen medereizigers me vaak aan alsof ik een toerist ben die nog nooit eerder in zijn leven een perronrand gezien heeft, waarmee ik wil zeggen dat nagenoeg niemand weet dat die bordjes tot iets dienen... Maar ik heb me er dus wel de gewoonte van gemaakt bij die lange perrons te kijken waar de trein zou stoppen om die sprintjes te vermijden.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Korte treinen aan zeer lange perrons

Bericht door overweg13 »

Het is nu alweer enkele jaren geleden dat we nog eens de trein genomen hebben in Diegem, maar toen hingen er borden die de reiziger erop wezen waar de treinen de reizigers oppikten. Zijn die (onontbeerlijke) borden dan ondertussen verdwenen?
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Korte treinen aan zeer lange perrons

Bericht door Steven »

Dat was een tijdelijke wijziging in die tijd, toen de situatie werd hersteld naar de klassieke stopplaats zal waarschijnlijk de melding verdwenen zijn.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Korte treinen aan zeer lange perrons

Bericht door Steve »

Een soortgelijk bordje heb ik destijds ook in het nabije Nossegem gezien, maar misschien is het daar ook al verdwenen. Zeker in dit soort gevallen zou het inderdaad meer dan logisch zijn om duidelijk aan te geven waar de treinen stoppen.

De bordjes in het spoor gebruik ik ook al leidraad bij twijfel, maar inderdaad totaal onbekend voor het grote publiek en zelfs potentieel gevaarlijk, aangezien je een behoorlijk stukje over de perronrand moet leunen.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Korte treinen aan zeer lange perrons

Bericht door groentje »

Yep, moeilijk kan het toch niet zijn om even aan te geven waar de trein verondersteld wordt te stoppen?
hmmm
Berichten: 57
Lid geworden op: 21 feb 2012, 09:24

Re: Korte treinen aan zeer lange perrons

Bericht door hmmm »

Een aantal, zo niet allemaal, van de stopplaatsen langs L36 tussen Leuven en Brussel hebben zeker wel een aanduiding langs het "verkeerde" uiteinde van het perron. Diegem specifiek durf ik mijn hand niet voor in het vuur steken ;).
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2625
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Re: Korte treinen aan zeer lange perrons

Bericht door trainfreak »

In Diegem staat aan de oostkant wel een aanduiding "opstapzone", maar veel ben je daar inderdaad niet mee als je aan de west-kant opstapt, waar volgens mij geen aanduiding staat.
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Korte treinen aan zeer lange perrons

Bericht door Paul »

Ik moet bakzeil halen. Er hangt wel degelijk één bordje, direct als je van de trap boven op het perron komt. Dat had ik niet gezien. Mijn fout dus. Maar ja, als je dat bordje door onoplettendheid of om welke reden dan ook gemist hebt, is het te laat want verderop is er geen aanduiding meer. Behalve inderdaad de vermelding "opstapzone" helemaal aan het andere uiteinde van het perron.
Afbeelding Afbeelding
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Korte treinen aan zeer lange perrons

Bericht door kika »

Paul schreef:Ik moet bakzeil halen.
Slechts half, mensen met slecht zicht of die slecht Nederlands kunnen hebben er sowieso niets aan. Daarnaast kan je ook niet verwachten dat iedereen weet hoe kort of lang zo'n trein is. Bij metros met 3e rail is deze vaak voorzien van een markering tot waar een kort voertuig is, helpt goed. Ik vind nog steeds dat je overschot van gelijk hebt dat de aanduidingen waar treinen bij een perron stoppen beter moet. Er is zoveel ruimte voor verbetering, bordjes op perron, elektronische aanduiders, omroep,…
Plaats reactie