Nieuw verkeerssysteem Infrabel

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Nieuw verkeerssysteem Infrabel

Bericht door Asterix »

groentje schreef:Ik hoor van mijn collega in pilotage dat hij het nieuwe systeem wel intuïtiever vindt, en ik kan er eigenlijk wel inkomen. Maar het blijkt nogmaals dat de bonentellers aan de macht zijn, een potentieel goed systeem wordt slechts gedeeltelijk overgenomen, en dan grotendeels in eigen beheer aangepast, omdat het toch zeker niet teveel mag kosten...
Vorige week jubelde in De Standaard TTB dat er een Zwitsers systeem was aangekocht en dat het dus niet anders dan goed kan zijn. Hoe naïef kan je zijn want zo een software wordt natuurlijk 'ver-belgischt' en doorgaans ben je dan verder van huis aanbeland inzake efficiëntie. Er is dus nog ruimte voor heel wat verbeteringen (het systeem werkt vaak te traag wanneer er kort op de bal moet worden gespeeld, een strikte 'regeling' van het verkeer werkt eerder remmend, intuïtief zit het ook nog niet helemaal snor en gebruikers hebben problemen met de kleuren) maar ongetwijfeld zal het worden doorontwikkeld. En ook weer typisch: hoe verder van de operationele werkvloer verwijderd, hoe sneller tevreden men is.
stabilo
Berichten: 24
Lid geworden op: 29 sep 2016, 19:40

Nieuw verkeerssysteem Infrabel

Bericht door stabilo »

Asterix schreef:
groentje schreef:Ik hoor van mijn collega in pilotage dat hij het nieuwe systeem wel intuïtiever vindt, en ik kan er eigenlijk wel inkomen. Maar het blijkt nogmaals dat de bonentellers aan de macht zijn, een potentieel goed systeem wordt slechts gedeeltelijk overgenomen, en dan grotendeels in eigen beheer aangepast, omdat het toch zeker niet teveel mag kosten...
Vorige week jubelde in De Standaard TTB dat er een Zwitsers systeem was aangekocht en dat het dus niet anders dan goed kan zijn. Hoe naïef kan je zijn want zo een software wordt natuurlijk 'ver-belgischt' en doorgaans ben je dan verder van huis aanbeland inzake efficiëntie. Er is dus nog ruimte voor heel wat verbeteringen (het systeem werkt vaak te traag wanneer er kort op de bal moet worden gespeeld, een strikte 'regeling' van het verkeer werkt eerder remmend, intuïtief zit het ook nog niet helemaal snor en gebruikers hebben problemen met de kleuren) maar ongetwijfeld zal het worden doorontwikkeld. En ook weer typisch: hoe verder van de operationele werkvloer verwijderd, hoe sneller tevreden men is.
Idd, de eindgebruiker vkl 2-3 heeft er veel moeite mee om het verkeer in realtime te regelen. Er wordt zelfs naar de papieren grafieken gegrepen . Men heeft te weinig geluisterd naar de 'verzuchtingen' in de ontwikkelingsfase. Ze vonden iedere commentaar een aanval of werd door sommigen weggelachen. Maar tevreden ? Dat zijn ze al.
De goede eigenschappen van Artemis en artweb zijn verdwenen. Momenteel is het een stap terug.

Nu is dit er veel te snel doorgedrukt om een bepaalde garantieperiode te laten gelden. De termijnen zijn uitgelopen wegens te late implementatie.

Artemis was in het begin ook niet hetgeen het drie weken geleden nog kon. Gebruiksvriendelijk en stabieler.
Hopelijk wordt het verder doorontwikkeld
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Nieuw verkeerssysteem Infrabel

Bericht door groentje »

De opleiding kon ook wel beter, het is uiteraard een heikele klus om alle 1000-en mensen in de beweging met het nieuwe systeem vertrouwd te maken, maar ik kreeg mijn opleiding ergens begin dit jaar, toen het systeem nog verre van op punt stond, en vooral: maanden vooraleer we ermee zouden werken. Bovendien zitten we in een overgangsfase waar New TMS en Artweb nog naast elkaar bestaan, ik begrijp nog altijd niet goed hoe ik nu de verschillende dossiers moet aanmaken en aanvullen. Het aantal mails om zaken te verduidelijken, veranderingen aan te kondigen, truukjes aan te leren... is ook niet bij te houden, zo geweldig is het systeem dus (momenteel) niet.
Maar ik wil het wel een kans geven, over Artemis waren ook heel wat klachten, ook nadat het systeem toch wel vrij grondig doorontwikkeld was. Ik veronderstel dat, na een inwerkingsperiode, NT wel degelijk een verbetering zal betekenen, maar voor hoeraberichten is het duidelijk nog te vroeg.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Nieuw verkeerssysteem Infrabel

Bericht door dekooiker »

Het is en blijft iets waarbij het clubje ICT zich als een vis in het water voelt.
Dat het niet is wat de gebruiker vraagt ligt men niet van wakker, sterker nog: indien er opmerkingen komen worden deze gewoon genegeerd.
Zolang er alleen in 0 en 1 gebabbeld wordt maar niet in treinverkeertermen zal het niet lopen zoals moet.

Het is voor een heel aantal zaken een stap achteruit en helaas, waar we vooruit mee zouden moeten zijn werkt veel te traag (beperkte capaciteit van de computers?) zodat het momenteel niet beter is dan wat we hadden.
Ik kijk nog even de kat uit de boom...
De trein.
Alleen voor durvers.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Nieuw verkeerssysteem Infrabel

Bericht door jan_olieslagers »

indien er opmerkingen komen worden deze gewoon genegeerd
Dat wil ik toch stellig tegenspreken: aan A172 is er permanent bijgesleuteld, goeddeels naar aanleiding van gebruikersopmerkingen. Inderdaad is eraan bijgewerkt tot het ver weg stond van wat het aanvankelijk was, zodat niemand er nog echt gelukkig mee was en de arme programmeurs er zelf maar amper meer aan uit konden. Dat is ook niet de goede weg!

Misschien is men terughoudend om aan het nieuwe TNS onmiddellijk te beginnen bijschaven, het lijkt mij niet meer dan normaal dat in eerste instantie de opmerkingen worden genoteerd zonder directe opvolging. Enerzijds om paniekvoetbal te vermijden, anderszijds om in te schatten hoe zwaar de diverse klachten wegen. Een opmerking vanwege één gebruiker is iets heel anders dan eentje die honderd keer terugkomt.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Nieuw verkeerssysteem Infrabel

Bericht door dekooiker »

Voor de duidelijkheid: ik heb het over de architectuur van het programma waarom men voor de lancering al heel wat gedaan heeft.
Bepaalde zaken wilde de verkeersleiding anders en werden toch maar gelaten.
Terwijl het net die vragende partij is die ermee moet werken.

Ik heb A173 weten evolueren van een prul naar een programma waar heel wat in kon.
Dat men die nu bij het huisvuil zet moet betekenen dat er een beter alternatief is.
De trein.
Alleen voor durvers.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Nieuw verkeerssysteem Infrabel

Bericht door Steve »

Nieuwe wending op deredactie.be:
"Nieuwe software Infrabel mee oorzaak van mindere stiptheid treinen"

do 08/12/2016 - 16:24 Frank Segers

De problemen van de laatste weken bij het spoor zouden mee te maken hebben met een nieuw computersysteem van infrastructuurbeheerder Infrabel dat drie weken geleden in gebruik is genomen. Dat heeft de redactie uit goede bron vernomen.
Er zijn de laatste tijd veel treinen met vertraging of treinen die afgeschaft werden. Bij de NMBS wees men al op incidenten met spoorlopers en op een aantal zelfdodingen die het spoorverkeer helemaal in de war lieten lopen. En eind november was het spoorverkeer tussen Gent en Brussel onderbroken door een brand in een treinwagon.

Maar volgens onze informatie hebben de problemen ook te maken met een nieuw computersysteem dat Infrabel in het weekend van 12-13 november in gebruik heeft genomen. Het nieuwe digitale systeem regelt in de seinhuizen en het verkeerscoördinatiecentrum het treinverkeer in heel België. Zwitserland gebruikt eenzelfde systeem al jaren en daar functioneert het goed. Maar hier zou de nieuwe technologie momenteel toch wat problemen geven.

Andere oorzaak

De woordvoerder van Infrabel, Frederic Petit, ontkent dat de nieuwe software extra vertragingen veroorzaakt. Volgens hem staan de problemen met de stiptheid van de treinen hier los van.

"Het nieuwe - in real time - systeem beheert de veiligheid en de vlotte doorstroming van het treinverkeer en is niet verantwoordelijk voor de problemen waarmee we te kampen hebben", zegt Petit. "De kleine kinderziekten worden er geleidelijk aan uitgewerkt, maar er is geen verband tussen het nieuwe systeem en de mindere stiptheid die we de voorbije periode hebben ondergaan."
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Nieuw verkeerssysteem Infrabel

Bericht door dekooiker »

Als trein niet op tijd vertrekt, bijvoorbeeld omdat het sein niet openstaat, zou dat meteen duidelijk moeten zijn op de grafiek.
Dat is niet het geval, sterker, als de punting van aankomst aan het perron niet gebeurde, dan loopt het vertrekuur vrolijk verder op...zonder dat de gebruiker er meteen zicht op heeft.
De vertrekuren goed kennen is geen luxe.

Wat mij betreft mag er naast het echte spoorboekje ook terug de papieren grafiek heringevoerd worden.
Dat werkt altijd.
Enkele weken geleden moesten we zelfs wel omdat de informatica het compleet liet afweten.
En toch werd er geen minuut vertraging gemaakt, tot spijt van wie benijdt...
De trein.
Alleen voor durvers.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Nieuw verkeerssysteem Infrabel

Bericht door Asterix »

dekooiker schreef:Wat mij betreft mag er naast het echte spoorboekje ook terug de papieren grafiek heringevoerd worden.
Dat werkt altijd.
Enkele weken geleden moesten we zelfs wel omdat de informatica het compleet liet afweten.
En toch werd er geen minuut vertraging gemaakt, tot spijt van wie benijdt...
Het zou er nog aan moeten mankeren, voor die 4 treinen die er in de Limburg bollen :-p

Normaal gezien vind je de 'papieren' afdrukken nog online terug. Of geldt dat niet voor jullie regio?
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Nieuw verkeerssysteem Infrabel

Bericht door dekooiker »

Haalt niks uit als er geen enkele netwerkverbinding beschikbaar is: die grafieken zijn niet opgeslagen op de toestellen op het seinhuis.
Overigens bollen er wel meer dan 4 treinen, en die zijn niet het probleem maar wel op welk spoor ze moeten komen.
Verder veel rangeringen en bijkoppelen en ontkoppelen: dan is de grafiek echt noodzakelijk.

Er werd elders gauw een bundeltje afgedrukt en ons bezorgd.
Zelfs nog naar TC gebeld omdat er naar mijn goesting te weinig goederentreinen kwamen; ze moeten die niet aan de kant laten staan voor een futuliteit :mrgreen:
De trein.
Alleen voor durvers.
stabilo
Berichten: 24
Lid geworden op: 29 sep 2016, 19:40

Re: Nieuw verkeerssysteem Infrabel

Bericht door stabilo »

Afgelopen dagen was het weer prijs met TMS nog niet één feilloze dag gehad sinds de invoering
Geef mij maar de papieren grafiek en een paar goede ostch/operatoren
Plaats reactie