NZV buiten dienst weekend 29/4/17

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: NZV buiten dienst weekend 29/4/17

Bericht door groentje »

Brussels South/Midi is the most important interchange in the country, from there, you can get almost everywhere with maximum one change of trains. Alternatives such as Mons, Charleroi, Namur or Liège, don't have that. That line is also tediously slow. And there is an alternative from Brussels South/Midi for the Line 0 to North Station, the Line 28 over Brussels West, even if it involves a change of driver's cab, if there is enough room in Brussels for that amount of traffic, that's the preferred option...
desperado
Berichten: 158
Lid geworden op: 10 okt 2016, 11:42

Re: NZV buiten dienst weekend 29/4/17

Bericht door desperado »

groentje schreef:Brussels South/Midi is the most important interchange in the country, from there, you can get almost everywhere with maximum one change of trains. Alternatives such as Mons, Charleroi, Namur or Liège, don't have that. That line is also tediously slow. And there is an alternative from Brussels South/Midi for the Line 0 to North Station, the Line 28 over Brussels West, even if it involves a change of driver's cab, if there is enough room in Brussels for that amount of traffic, that's the preferred option...
Sorry for replying in English.

This is all true but:
- the Thalys services to and from Germany are not picking up or setting down passengers in Brussels. www.thalys.com shows them as non-stop between Paris and Liege (for most trains to Paris) and Aachen (for other trains). Although www.belgianrail.be shows them as calling at Brussels, the timetable on www.thalys.com doesn't show this and www.thalys.com won't sell you a ticket for those trains to get on or get off in Brussels (actually right now it won't even sell you a ticket between Aachen and Paris).
- www.belgianrail.be showed these services as routed via Namur/Charleroi/Mons some weeks ago and it was only changed in the last 2 weeks for some reason
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: NZV buiten dienst weekend 29/4/17

Bericht door groentje »

They probably decided quite recently they had the capacity to get into Brussels, but didn't adapt their bookings. A pity, this should have been looked at weeks ago.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: NZV buiten dienst weekend 29/4/17

Bericht door Steve »

Papanero schreef:Shrek schreef:
Gent-Denderleeuw-Schaarbeek-Leuven
Origineel is het wel :)
Die rijdt dus langs Bockstael neem ik aan.
Waarom maakt men daar dan geen overstap met de Brusselse metro lijn 6 ?
Voor Bockstael weet ik intussen meer: hetzelfde weekend zal er een onderbreking zijn van de metro tussen Simonis en Koning Boudewijn, waardoor er in Bockstael dus geen metro zal zijn. Iedereen nog eens op een pendelbus sturen zal dus weinig zoden aan de dijk brengen. Misschien is het idee om te stoppen in Bockstael ook niet opgekomen bij de NMBS (geen idee hoe ver het overleg met de MIVB ging), maar zelfs als het voorgesteld was, zou het dus een optie geweest zijn met beperkt toegevoegd nut.

Wel sneu natuurlijk als je net in noord-westen van Brussel moet zijn: er zullen in dat geval heel wat overstappen bijkomen. Als je van Brugge naar de Heizel wilt, zul je mogen overstappen in Denderleeuw (trein naar Zuid), Zuid (metro naar Simonis) en Simonis (pendelbus tot Heizel). Voor die mensen had een stop in Bockstael of Jette heel wat tijdverlies kunnen besparen.
groentje schreef:Idem voor de pendeltreinen via L28, waarom stopt men niet op Brussel-West (enige station met alle metrolijnen in Brussel) en eventueel Simonis (vlotte overstap richting Rogier)? Ik kan alleen maar bedenken dat ze de perroncapaciteit onvoldoende vinden, zeker als de metroaansluiting daar succes zou blijken te hebben... En de liften zijn al geruime tijd buiten dienst...
Perroncapaciteit is misschien een reden (en dan vooral capaciteit van de perrontoegangen) maar ik denk vooral dat het ofwel niet specifiek opgekomen is bij de NMBS, ofwel dat er geoordeeld is dat het nut vrij beperkt is. Als je naar Rogier wilt, kun je een van de treinen naar Noord nemen (vlakbij Rogier) respectievelijk Zuid (rechtstreekse metro naar Rogier) en ook voor andere metroaansluitingen zul je niet enorm veel tijd verliezen vanaf Noord en Zuid.
Papanero
Berichten: 305
Lid geworden op: 19 jan 2007, 07:47
Locatie: Pannenhuis / Thurn & Taxis (Lijn 28)

Re: NZV buiten dienst weekend 29/4/17

Bericht door Papanero »

Steve schreef:
Voor Bockstael weet ik intussen meer: hetzelfde weekend zal er een onderbreking zijn van de metro tussen Simonis en Koning Boudewijn, waardoor er in Bockstael dus geen metro zal zijn.[....]Wel sneu natuurlijk als je net in noord-westen van Brussel moet zijn.
Ik moet niet in het noord-westen van Brussel zijn, ik woon er :( .
Over de onderbreking van de metro is nog geen info te vinden, noch op de website van de MIVB, noch mijn metrostation Pannenhuis (tenminste gisteren 18/4). Enfin, ik zal nog maar eens voor een extra lang weekend met de auto naar de Ardennen rijden ;-) .
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: NZV buiten dienst weekend 29/4/17

Bericht door Steve »

Papanero schreef:Steve schreef:
Voor Bockstael weet ik intussen meer: hetzelfde weekend zal er een onderbreking zijn van de metro tussen Simonis en Koning Boudewijn, waardoor er in Bockstael dus geen metro zal zijn.[....]Wel sneu natuurlijk als je net in noord-westen van Brussel moet zijn.
Ik moet niet in het noord-westen van Brussel zijn, ik woon er :( .
Over de onderbreking van de metro is nog geen info te vinden, noch op de website van de MIVB, noch mijn metrostation Pannenhuis (tenminste gisteren 18/4). Enfin, ik zal nog maar eens voor een extra lang weekend met de auto naar de Ardennen rijden ;-) .
Je bent niet de enige :-)

Behoorlijk frustrerend om tijdens omleidingen van Gent-Brussel bijvoorbeeld alle treinen in Jette voorbij te zien flitsen... voor een ritje naar Gent of de kust betekent het dat je een gemakkelijk een halfuur onderweg bent om naar Brussel-Zuid te gaan, om dan even later opnieuw voor je deur te passeren (intussen zo'n 45 minuten nadat je daar vertrokken bent). Op die tijd sta je er met de auto bijna...

De info over de onderbreking van lijn 6 zou zeer binnenkort moeten verschijnen, dit soort info is er meestal 1 à 2 weken op voorhand afhankelijk van verschillende factoren.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1781
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: NZV buiten dienst weekend 29/4/17

Bericht door Portbou »

Wat een idee om in één en hetzelfde weekend zowel aan de NZV als aan de metro te werken... :x
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: NZV buiten dienst weekend 29/4/17

Bericht door Steve »

Niet ideaal inderdaad, maar eigenlijk verre van dramatisch omdat het om een van de uitlopers van de metro gaat. Er zijn weinig scenario's te bedenken waarin dat stuk van metrolijn 6 handig zou zijn voor wie getroffen is door de sluiting van de NZV.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1781
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: NZV buiten dienst weekend 29/4/17

Bericht door Portbou »

Steve schreef:Er zijn weinig scenario's te bedenken waarin dat stuk van metrolijn 6 handig zou zijn voor wie getroffen is door de sluiting van de NZV.
Toch wel... de hogergenoemde aansluitingsmogelijkheden in Bockstael.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: NZV buiten dienst weekend 29/4/17

Bericht door Steve »

Portbou schreef:
Steve schreef:Er zijn weinig scenario's te bedenken waarin dat stuk van metrolijn 6 handig zou zijn voor wie getroffen is door de sluiting van de NZV.
Toch wel... de hogergenoemde aansluitingsmogelijkheden in Bockstael.
Die wel, maar ik vermoed dat de NMBS niettemin geen stop zou hebben voorzien in Bockstael, net zoals ze de pendeltreinen niet laten stoppen in West of Simonis waar de metro's nochtans wel zullen rijden.

Sowieso zou het nu ook geen enorm verschil gemaakt hebben. Bockstael zou handig zijn om naar het Zuidstation te gaan (rechtstreekse metro), maar komende van het westen kun je dan beter in Denderleeuw overstappen op de pendeltrein die het nog sneller doet. Het zou vooral handig geweest zijn als je vanuit het oosten komt (Leuven en Luik) en naar omgeving Zuidstation zou moeten: nu zul je moeten uitstappen in Schaarbeek en daar ofwel de pendeltrein nemen naar Noord, waar je dan opnieuw overstapt op de premetro, ofwel blijft zitten om de hele tour via lijn 28 te doen (of nog: de MIVB nemen vanaf station Schaarbeek, maar dan ben je ook niet op 1-2-3 aan het Zuidstation). In een andere situatie had dat dus iets sneller gekund door in Bockstael uit te stappen en de metro te nemen.

Ik ken het fijne van het dossier niet maar dergelijke verlengde weekends zijn niet dik gezaaid binnen een volledig jaar, dus je zult heel vaak wel een of andere grote onderbreking hebben in het land dan...
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: NZV buiten dienst weekend 29/4/17

Bericht door groentje »

Nochtans is de L28, met stations West en Simonis, vaak als noodoplossing gepromoot als er een versperring was in Centraal. Ik vind het zonde dat er niet vaker gebruik gemaakt wordt van die mogelijkheden, en dan vooral de stations West en Simonis... Weststation is, bij ontstentenis van Centraal, het voornaamste station om over te stappen op de metrolijn van oost naar west, zonder overstap, alleen vanuit Namen is Schuman interessanter. Dat de layout van Weststation een pak beter had gekund, dat klopt natuurlijk wel...
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: NZV buiten dienst weekend 29/4/17

Bericht door rvdborgt »

desperado schreef:Can anyone say something about the changed diversion route for the Thalys services to Germany?

2 weeks ago, the map on http://www.belgianrail.be was showing these as running via Namur, Charleroi-Sud, Mons and line 1/3.

Now it is showing them as running via Brussel-Zuid including a wait there of 20-40 minutes.

Does anyone know the reason for this change?
Rumour has it there was some political pressure.

Groetjes,
Rian
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: NZV buiten dienst weekend 29/4/17

Bericht door jan_olieslagers »

Nochtans is de L28, met stations West en Simonis, vaak als noodoplossing gepromoot als er een versperring was in Centraal. Ik vind het zonde dat er niet vaker gebruik gemaakt wordt van die mogelijkheden, en dan vooral de stations West en Simonis... Weststation is, bij ontstentenis van Centraal, het voornaamste station om over te stappen op de metrolijn van oost naar west, zonder overstap, alleen vanuit Namen is Schuman interessanter.
Het zal wel zijn dat er met lijn 28 veel meer mogelijk is dan thans wordt gerealiseerd, daarop heb ik geen zicht. Maar Station Schuman doe je nmbm onrecht aan: dat heeft toch ook twee metrolijnen, en niet de minste (1 en 5) en is per trein uit alle richtingen vlot bereikbaar, behalve Oostende/Brugge/Gent. Ik gebruik dat station nu als pendelaar en ben er toch zeer over te spreken, alleen tocht het er verschrikkelijk. Ook de lengte van de perrons maakt indruk, trouwens, de perrons van 3 en 4 moeten ruim over de 600 meter gaan, van de Etterbeeksesteenweg tot de Archimedesstraat, en dat op de duurste grond van het land, vermoed ik.

Er zijn daar volop mogelijkheden, en die worden vandaag reeds zeer behoorlijk benut, met regelmatige diensten in alle richtingen. Rechtstreeks tot Antwerpen en tot Hasselt en/of Genk mochten er nog wel eens bijikomen, ja, maar men hoort mij niet klagen. Alleen zou er wat meer weekendbediening mogen zijn, dat zal nog wel komen, zeker?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: NZV buiten dienst weekend 29/4/17

Bericht door groentje »

Schuman doet het inderdaad niet slecht, vooral sinds de "IC" van (Charleroi en) Eigenbrakel naar de Luchthaven. Maar lijn 28 is van alle kanten bereikbaar, en alle metrolijnen passeren er, ook de 6. Dat schept heel wat mogelijkheden. Het ging me vooral om de onderbenutting van lijn 28, niet om de troeven van lijnen 26 en 161 te ontkennen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: NZV buiten dienst weekend 29/4/17

Bericht door Shrek »

groentje schreef:Schuman doet het inderdaad niet slecht, vooral sinds de "IC" van (Charleroi en) Eigenbrakel naar de Luchthaven. Maar lijn 28 is van alle kanten bereikbaar, en alle metrolijnen passeren er, ook de 6. Dat schept heel wat mogelijkheden. Het ging me vooral om de onderbenutting van lijn 28, niet om de troeven van lijnen 26 en 161 te ontkennen.
Lijn 28 heeft misschien wel mogelijkheden (en die worden in het bewuste weekend ook gebruikt), maar de stations zijn ruim ontoereikend. Pakweg 1000 reizigers van een trein op de kust die op Brussel-West of Simonis gedumpt worden? Dat loopt gegarandeerd mis. Schaarbeek is veel beter geschikt als tijdelijk knooppunt dan eender welk station op L28.
Plaats reactie