NZV buiten dienst weekend 29/4/17

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: NZV buiten dienst weekend 29/4/17

Bericht door Steve »

Shrek schreef:Pakweg 1000 reizigers van een trein op de kust die op Brussel-West of Simonis gedumpt worden? Dat loopt gegarandeerd mis. Schaarbeek is veel beter geschikt als tijdelijk knooppunt dan eender welk station op L28.
De treinen van de kust passeren daar helemaal niet (overigens zouden 1000 reizigers zomaar even de volledige bezetting van een goed volle Oostende of Knokke/Blankenberge zijn), hier ging het over de pendeltreinen. Daar zou een stop in West of eventueel Simonis wel degelijk een toegevoegde waarde kunnen hebben voor de paar tientallen, hooguit 100-200 reizigers per trein die er met de metro verder kunnen, iets wat absoluut niet het geval is in de eerder bediende stations Schaarbeek en Denderleeuw. Vanaf Schaarbeek heb je nog twee overstappen nodig voor je aan de echte metro bent (trein tot Noord en dan nog de premetro), in West en Simonis ben je er meteen. De toegevoegde waarde moet zeker niet overdreven worden in de gegeven situatie, maar is er wel degelijk.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: NZV buiten dienst weekend 29/4/17

Bericht door Shrek »

Steve schreef:
Shrek schreef:Pakweg 1000 reizigers van een trein op de kust die op Brussel-West of Simonis gedumpt worden? Dat loopt gegarandeerd mis. Schaarbeek is veel beter geschikt als tijdelijk knooppunt dan eender welk station op L28.
De treinen van de kust passeren daar helemaal niet (overigens zouden 1000 reizigers zomaar even de volledige bezetting van een goed volle Oostende of Knokke/Blankenberge zijn), hier ging het over de pendeltreinen. Daar zou een stop in West of eventueel Simonis wel degelijk een toegevoegde waarde kunnen hebben voor de paar tientallen, hooguit 100-200 reizigers per trein die er met de metro verder kunnen, iets wat absoluut niet het geval is in de eerder bediende stations Schaarbeek en Denderleeuw. Vanaf Schaarbeek heb je nog twee overstappen nodig voor je aan de echte metro bent (trein tot Noord en dan nog de premetro), in West en Simonis ben je er meteen. De toegevoegde waarde moet zeker niet overdreven worden in de gegeven situatie, maar is er wel degelijk.
Als het gewoon om een extra stop gaat en niet het knooppunt verplaatsen dan creëer je een extra plek waar de reizigers in goede banen geleid moeten worden, informatie verspreid, beveiliging,... dat kost weer een hoop extra geld. Bovendien zal je dan ook een hoop mensen langer dan nodig onderweg laten zijn terwijl maar zeer weinig mensen een kortere reistijd hebben. Veel verschil zal het voor hen ook niet maken, want Brussel-Zuid - Brussel-West met de metro gaat vrij snel.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: NZV buiten dienst weekend 29/4/17

Bericht door groentje »

Maar dan denk je uitsluitend aan stations als treinknooppunten. Schaarbeek biedt daar inderdaad voldoende ruimte voor, maar ter ontsluiting van Brussel zelf, scoort het station ondermaats. Vooral voor Brusselaars biedt een stop in Weststation een wezenlijke tijds- en comfortwinst, die dus veel minder begeleiding nodig hebben. Bovendien loopt er ook personeel van de MIVB rond. Hier zat dus meer in.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: NZV buiten dienst weekend 29/4/17

Bericht door Asterix »

Shrek schreef:Als het gewoon om een extra stop gaat en niet het knooppunt verplaatsen dan creëer je een extra plek waar de reizigers in goede banen geleid moeten worden, informatie verspreid, beveiliging,... dat kost weer een hoop extra geld.
Hoe bedoel je juist? Dat is toch gewoon iets waar een halte sowieso aan moet voldoen?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: NZV buiten dienst weekend 29/4/17

Bericht door Shrek »

Asterix schreef:
Shrek schreef:Als het gewoon om een extra stop gaat en niet het knooppunt verplaatsen dan creëer je een extra plek waar de reizigers in goede banen geleid moeten worden, informatie verspreid, beveiliging,... dat kost weer een hoop extra geld.
Hoe bedoel je juist? Dat is toch gewoon iets waar een halte sowieso aan moet voldoen?
Op pakweg Simonis of Pannenhuis staan er zeer weinig schermen. Wanneer er maar één verbinding passeert voor vaste pendelaars is dat misschien voldoende, maar wanneer je er opeens treinen naar heel het land laat stoppen gaan de reizigers meer info nodig hebben.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: NZV buiten dienst weekend 29/4/17

Bericht door Asterix »

Het plaatsen van enkele schermen vormt toch niet de grote kost? Zelfs de aanwezigheid van personeel of schermen op de perrons is blijkbaar geen vereiste meer (cf. Schaarbeek)
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: NZV buiten dienst weekend 29/4/17

Bericht door Shrek »

Asterix schreef:Het plaatsen van enkele schermen vormt toch niet de grote kost? Zelfs de aanwezigheid van personeel of schermen op de perrons is blijkbaar geen vereiste meer (cf. Schaarbeek)
Er zal dat weekend zeker wel personeel rondlopen in Schaarbeek hoor :wink:
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: NZV buiten dienst weekend 29/4/17

Bericht door Asterix »

Ah, jij bedoelt slecht eenmalig een knooppunt?
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: NZV buiten dienst weekend 29/4/17

Bericht door groentje »

Mijn idee was om alle pendeltreintjes er te laten stoppen, overstappen van trein op trein kan dan in Schaarbeek, Brussel-Zuid, -Noord of Denderleeuw, metro kan dan in Weststation of Simonis. Dan heb je gewoon wat pijlen nodig naar het metrostation... En ze zullen het graag horen in pakweg Hasselt, dat er meer informatieborden nodig zijn in een knooppuntstation...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: NZV buiten dienst weekend 29/4/17

Bericht door Shrek »

groentje schreef:Mijn idee was om alle pendeltreintjes er te laten stoppen, overstappen van trein op trein kan dan in Schaarbeek, Brussel-Zuid, -Noord of Denderleeuw, metro kan dan in Weststation of Simonis. Dan heb je gewoon wat pijlen nodig naar het metrostation... En ze zullen het graag horen in pakweg Hasselt, dat er meer informatieborden nodig zijn in een knooppuntstation...
Maar als alle pendeltreintjes er stoppen dan verliezen heel veel reizigers onnodig tijd. Er zijn maar een klein deel reizigers die tijd winnen en die tijdswinst is dan nog vrij beperkt.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: NZV buiten dienst weekend 29/4/17

Bericht door groentje »

De doorgaande treinen passeren er niet, het zijn toch voornamelijk lokale reizigers op die pendeltreinen. En voor hen valt die 2' extra reistijd echt wel in het niet, hoor, zeker als je gaat vergelijken met de extra reistijd waar je sowieso mee mag rekenen door de omleiding.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: NZV buiten dienst weekend 29/4/17

Bericht door rvdborgt »

Steve schreef:
Papanero schreef:Shrek schreef:
Gent-Denderleeuw-Schaarbeek-Leuven
Origineel is het wel :)
Die rijdt dus langs Bockstael neem ik aan.
Waarom maakt men daar dan geen overstap met de Brusselse metro lijn 6 ?
Voor Bockstael weet ik intussen meer: hetzelfde weekend zal er een onderbreking zijn van de metro tussen Simonis en Koning Boudewijn, waardoor er in Bockstael dus geen metro zal zijn.
De NMBS heeft wel 2 volle weken van tevoren aan de MIVB gevraagd om een versterking van het aanbod noord-zuid voor de werkzaamheden. Ze hadden kennelijk ook in Bockstael willen stoppen maar dat had geeen zin omdat de MIVB ook aan het werk is.
Of dat beter geregeld zou zijn als de NMBS een halfjaar (of zoiets) van tevoren contact had opgenomeen, dat zullen we vermoedelijk nooit weten.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: NZV buiten dienst weekend 29/4/17

Bericht door Steve »

rvdborgt schreef:
Steve schreef:
Papanero schreef:Shrek schreef:
Die rijdt dus langs Bockstael neem ik aan.
Waarom maakt men daar dan geen overstap met de Brusselse metro lijn 6 ?
Voor Bockstael weet ik intussen meer: hetzelfde weekend zal er een onderbreking zijn van de metro tussen Simonis en Koning Boudewijn, waardoor er in Bockstael dus geen metro zal zijn.
De NMBS heeft wel 2 volle weken van tevoren aan de MIVB gevraagd om een versterking van het aanbod noord-zuid voor de werkzaamheden. Ze hadden kennelijk ook in Bockstael willen stoppen maar dat had geeen zin omdat de MIVB ook aan het werk is.
Of dat beter geregeld zou zijn als de NMBS een halfjaar (of zoiets) van tevoren contact had opgenomeen, dat zullen we vermoedelijk nooit weten.

Groetjes,
Rian
Ik kan je in ieder geval vertellen dat het een enorm verschil gemaakt had. Een dergelijke onderbreking van de metro wordt minstens vele maanden op voorhand gepland, omdat de impact erg groot is. Komt nog bij dat het werkzaamheden zijn die iets te krap zijn om in een normaal weekend te passen, vandaar de keuze voor een van de weinige verlengde weekends van het jaar... (eigenlijk dezelfde motieven als diegene die de NMBS tot de keuze voor dit weekend hebben gedreven)
Als de NMBS dan twee weken op voorhand even komt melden dat ze by the way ook heel de Noord-Zuidverbinding zal onderbreken, dan is dat inderdaad rijkelijk laat, om het zacht uit te drukken.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: NZV buiten dienst weekend 29/4/17

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef:De NMBS heeft wel 2 volle weken van tevoren aan de MIVB gevraagd om een versterking van het aanbod noord-zuid voor de werkzaamheden. Ze hadden kennelijk ook in Bockstael willen stoppen maar dat had geeen zin omdat de MIVB ook aan het werk is.
Of dat beter geregeld zou zijn als de NMBS een halfjaar (of zoiets) van tevoren contact had opgenomeen, dat zullen we vermoedelijk nooit weten.
Vanwaar haal je dat ze dat pas 2 weken op voorhand hebben laten weten?
Aan de reizigers hebben ze immers al langer dan die 2 weken op voorhand laten weten dat er versterkingen zouden zijn op de trams 3-4. Dus ik ben zeer benieuwd naar je bron.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: NZV buiten dienst weekend 29/4/17

Bericht door Steve »

Shrek schreef:
rvdborgt schreef:De NMBS heeft wel 2 volle weken van tevoren aan de MIVB gevraagd om een versterking van het aanbod noord-zuid voor de werkzaamheden. Ze hadden kennelijk ook in Bockstael willen stoppen maar dat had geeen zin omdat de MIVB ook aan het werk is.
Of dat beter geregeld zou zijn als de NMBS een halfjaar (of zoiets) van tevoren contact had opgenomeen, dat zullen we vermoedelijk nooit weten.
Vanwaar haal je dat ze dat pas 2 weken op voorhand hebben laten weten?
Aan de reizigers hebben ze immers al langer dan die 2 weken op voorhand laten weten dat er versterkingen zouden zijn op de trams 3-4. Dus ik ben zeer benieuwd naar je bron.
Ik heb geen zicht op decontacten die er geweest zijn, maar stel wel vast dat de concrete reizigersinformatie pas sinds 14/04 beschikbaar is op de NMBS-website: http://www.belgianrail.be/nl/nieuws/werken-brussel.aspx

Voorheen was er enkel een algemene aankondiging in de pers in de stijl van "er zal een grote onderbreking zijn, later meer details", ik denk ergens midden maart.

Als ik lees dat de Brusselse mobiliteitsminister de onderbreking op dat moment via de pers moest vernemen (zie: http://www.bruzz.be/nl/actua/hallucinan ... rkeer-pers ), dan lijkt er me wel minstens iets aan van wat rvdborgt schrijft...
Plaats reactie