NZV buiten dienst weekend 29/4/17

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
brouckie
Berichten: 116
Lid geworden op: 21 feb 2012, 18:46

Re: NZV buiten dienst weekend 29/4/17

Bericht door brouckie »

Eimai schreef:
rvdborgt schreef:Wat moet ik me bij gekoppelde seinen voorstellen?
Sein komt pas open (in grote beweging) als het volgende sein ook open staat. In dit geval gaat het vertreksein dus pas open als de seinen die in de plaats komen van de huidige galgseinen (oorzaak van een hoop seinvoorbijrijdingen) ook open staan.
Serieus??? Dus als het sein die het huidig galgsein vervangt dicht staat omdat er nog een trein moet kruisen, kan je niet vertrekken vanaf het perron van Brussel zd, tenzij met rood-wit (kleine beweging)? Echt wel bevorderlijk voor het aantal seinvoorbijrijdingen... Bedacht door de krak die ARS uitgevonden heeft zeker? Nog zo'n sterk staaltje van hoe je het aantal seinvoorbijrijdingen alles behalve doet dalen :roll: :roll: :roll:
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: NZV buiten dienst weekend 29/4/17

Bericht door Asterix »

Het is niet de bedoeling om kleine beweging te geven. Er is dan ook een reden waarom die seinen gekoppeld zijn. Die reden omzeilen kan niet de bedoeling zijn.
Horatio
Berichten: 140
Lid geworden op: 22 apr 2011, 22:14

Re: NZV buiten dienst weekend 29/4/17

Bericht door Horatio »

Het is enkel als je naar een tegenspoorsein getrokken wordt (naar spoor 2, 4, 6 van de central) dat dit al open moet staan om je vertreksein te openen. Als het volgende sein normaalspoor (1, 3, 5) is kan je vertreksein al openen met 2 gele.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: NZV buiten dienst weekend 29/4/17

Bericht door dentheo »

Eimai schreef: Sein komt pas open (in grote beweging) als het volgende sein ook open staat. In dit geval gaat het vertreksein dus pas open als de seinen die in de plaats komen van de huidige galgseinen (oorzaak van een hoop seinvoorbijrijdingen) ook open staan.
Verlicht mijn verstand even "galgseinen " ????
Mijn zoekmachine vind de definitie niet zo snel terug.
Laatst gewijzigd door dentheo op 17 apr 2017, 22:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Theo
Groeten vanop de Heide
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: NZV buiten dienst weekend 29/4/17

Bericht door dentheo »

Enkele jaren geleden was er het plan om de wissels tussen Zuid en de NZ te vereenvoudigen, minder kruisingsmogelijkheden.

Is daar iets mee gebeurd of stilletjes in de ijskast ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: NZV buiten dienst weekend 29/4/17

Bericht door Eimai »

dentheo schreef:Verlicht mijn verstand even "galgseinen " ????
Mijn zoekmachine vind de definitie niet zo snel terug.
Met galgseinen in België bedoelen we seinen die niet op een paal op de grond staan, maar aan een seinbrug hangen.
Horatio schreef:Het is enkel als je naar een tegenspoorsein getrokken wordt (naar spoor 2, 4, 6 van de central) dat dit al open moet staan om je vertreksein te openen. Als het volgende sein normaalspoor (1, 3, 5) is kan je vertreksein al openen met 2 gele.
Ah, goed dat je het zegt, dat "detail" was me even ontgaan dan...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: NZV buiten dienst weekend 29/4/17

Bericht door Shrek »

dentheo schreef:Enkele jaren geleden was er het plan om de wissels tussen Zuid en de NZ te vereenvoudigen, minder kruisingsmogelijkheden.

Is daar iets mee gebeurd of stilletjes in de ijskast ?
Sterker nog, dat plan is al uitgevoerd. De laatste jaren zijn er stelselmatig wissels uitgebroken, zodat ze nu een opgekuiste configuratie kunnen vernieuwen.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: NZV buiten dienst weekend 29/4/17

Bericht door dentheo »

Eimai schreef:
Horatio schreef:Het is enkel als je naar een tegenspoorsein getrokken wordt (naar spoor 2, 4, 6 van de central) dat dit al open moet staan om je vertreksein te openen. Als het volgende sein normaalspoor (1, 3, 5) is kan je vertreksein al openen met 2 gele.
Ah, goed dat je het zegt, dat "detail" was me even ontgaan dan...
Ik neem aan dat dat de vergrendeling is om ervoor te zorgen dat de volgende secties zeker omgeschakeld is van rijrichting ?
anders riskeer je daar een neus aan neus situatie. :) :)
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: NZV buiten dienst weekend 29/4/17

Bericht door Steve »

Ik vraag me nog twee dingen af, iemand die een idee heeft?

1. Worden de Eupen - Oostende en Knokke/Blankenberge - Genk tussen Denderleeuw en Schaarbeek omgeleid via Jette (L50), of via Brussel-West (L50A en L28)? Beide lijken me mogelijk maar er zijn in beide gevallen moeilijke punten (overgang L50 naar reizigersperrons Schaarbeek bij optie 1, overgang L50A naar L28 ter hoogte van Klein Eiland bij optie 2).

2. Voor De Panne - Landen zal er wellicht geen wijziging zijn, maar wat zou de materieelinzet zijn op de andere (specifiek gecreëerde) pendeldiensten tussen Zuid, Noord en luchthaven?
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: NZV buiten dienst weekend 29/4/17

Bericht door rvdborgt »

Steve schreef:1. Worden de Eupen - Oostende en Knokke/Blankenberge - Genk tussen Denderleeuw en Schaarbeek omgeleid via Jette (L50), of via Brussel-West (L50A en L28)? Beide lijken me mogelijk maar er zijn in beide gevallen moeilijke punten (overgang L50 naar reizigersperrons Schaarbeek bij optie 1, overgang L50A naar L28 ter hoogte van Klein Eiland bij optie 2).
Niet via Brussel-West. Dat zou trouwens kopmaken betekenen in Brussel-Zuid. Ze rijden dus vanaf Denderleeuw via lijn 50 naar Schaarbeek. Zie ook de reisweg op de kaart (kies "Details reis & reisweg op kaart") als je op de NMBS-website een reisadvies opvraagt, bv. voor Gent - Leuven.
Die reiswegen op de kaart kloppen (vrijwel?) altijd, ook bij omgeleide treinen door werkzaamheden.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NZV buiten dienst weekend 29/4/17

Bericht door Steven »

Je kan van L50C toch via klein eiland naar L28, niet vanzelfsprekend met de werken nu en dan zonder kopmaken in Brussel Zuid.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: NZV buiten dienst weekend 29/4/17

Bericht door rvdborgt »

Steven schreef:Je kan van L50C toch via klein eiland naar L28, niet vanzelfsprekend met de werken nu en dan zonder kopmaken in Brussel Zuid.
Normaliter kan dat wel, maar... is die boog van Klein Eiland naar lijn 28 momenteel wel in dienst? Er wordt druk gewerkt in die buurt. Verder is alleen de zuidelijke boog van lijn 50a naar Klein Eiland in dienst, wat de exploitatie ook niet echt gemakkelijk zou maken. Je zou in feite enkelspoor rijden van Klein Eiland tot Sint-Katarina-Lombeek...

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NZV buiten dienst weekend 29/4/17

Bericht door Steven »

Ah dat er maar 1 boog in dienst is tussen klein eiland en lijn 50C wist ik niet met zekerheid, dan is het geen oplossing.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: NZV buiten dienst weekend 29/4/17

Bericht door Asterix »

rvdborgt schreef:Normaliter kan dat wel, maar... is die boog van Klein Eiland naar lijn 28 momenteel wel in dienst?
Nee.
desperado
Berichten: 158
Lid geworden op: 10 okt 2016, 11:42

Re: NZV buiten dienst weekend 29/4/17

Bericht door desperado »

Sorry for posting in English.

Can anyone say something about the changed diversion route for the Thalys services to Germany?

2 weeks ago, the map on www.belgianrail.be was showing these as running via Namur, Charleroi-Sud, Mons and line 1/3.

Now it is showing them as running via Brussel-Zuid including a wait there of 20-40 minutes.

Does anyone know the reason for this change?

Thank you
Plaats reactie