Pagina 1 van 8

NZV buiten dienst weekend 29/4/17

Geplaatst: 08 feb 2017, 20:06
door Matthias
Tijdens het verlengde weekend van zaterdag 29 april tot en met maandag 1 mei wordt het treinverkeer volledig onderbroken tussen de stations Brussel-Noord en Brussel-Zuid wegens infrastructuurwerken. Dat melden de NMBS en Infrabel. Dat zal belangrijke gevolgen hebben voor zowel nationale als internationale reizigers.

Er zullen geen treinen stoppen in het station Brussel-Centraal, iets wat al meer dan 30 jaar niet meer gebeurd is. Een aangepast vervoersplan is in opmaak, maar er zullen belangrijke gevolgen zijn voor zowel nationale als internationale reizigers.

De drastische ingreep is nodig om de seininrichting te kunnen vernieuwen: de huidige elektromechanische technologie wordt vervangen door een volledig computergestuurde technologie. "Deze werf, die grotendeels is uitgevoerd zonder impact op het treinverkeer, zal zowel de veiligheid als de capaciteit van het gedeelte van de verbinding die zich tussen de uitgang van de tunnel en de ingang van het station Brussel-Zuid bevindt, versterken", zeggen de NMBS en Infrabel.

"De veiligheidstesten, die gedurende drie dagen ononderbroken worden uitgevoerd, moeten absoluut plaatsvinden zonder enige commerciƫle exploitatie van het treinverkeer", luidt het nog.
Benieuwd hoe de dienstregeling dan in elkaar gaat zitten; alle treinen zullen hun eindhalte dan wel in -Noord of -Zuid hebben, maar zou er voldoende perroncapaciteit zijn dan...?

Re: werken: langs de spoorlijn

Geplaatst: 08 feb 2017, 20:13
door Steven
Onmogelijk dat je dezelfde capaciteit hebt, treinen hebben meer tijd aan perron nodig omdat ze keren.

Re: werken: langs de spoorlijn

Geplaatst: 08 feb 2017, 20:34
door kika
De vraag is niet of je dezelfde, maar of het voldoende capaciteit is. Het is in het weekend, dus er is sowieso al minder capaciteit nodig en theoretisch kan je sneller keren (kortere trein). Hier en daar een omleiding via West of zelfs lijn 26 en 'excuses voor het ongemak, neem de metro/tram' zal het wel worden? Beetje triest dat zo'n veranderde uurregeling niet al 3 maanden van tevoren bekend gemaakt kan worden.

Re: werken: langs de spoorlijn

Geplaatst: 08 feb 2017, 22:20
door Shrek
Voor zover ik het begrepen had zouden er pendeltreinen rijden op het traject Zuid-West-Noord. Zo geraakt iedereen er wel, maar moet je wel 2x overstappen op bijvoorbeeld Antwerpen-Charleroi.

Re: werken: langs de spoorlijn

Geplaatst: 09 feb 2017, 00:11
door groentje
Andere keren werkte men soms met omleidingen via lijn 28, al dan niet al vanaf Denderleeuw en Schaarbeek, zonder Zuid en Noord aan te doen, voor Brussel moest je net overstappen.

Re: werken: langs de spoorlijn

Geplaatst: 09 feb 2017, 05:28
door Asterix
De Benelux zou beperkt worden tot Mechelen.

Dit weekend is er trouwens een totale lijnonderbreking op de lijn 28 tussen vertakking Laken en Brussel-Zuid. De stopper reeks 3850 FBMZ-FDR rijdt niet verder dan Jette.

Re: werken: langs de spoorlijn

Geplaatst: 09 feb 2017, 09:52
door Nadleeh
Shrek schreef:Voor zover ik het begrepen had zouden er pendeltreinen rijden op het traject Zuid-West-Noord. Zo geraakt iedereen er wel, maar moet je wel 2x overstappen op bijvoorbeeld Antwerpen-Charleroi.
Houdt dit dan in dat (alle?) treinen die via de N/Z gaan geknipt worden? Is daarvoor genoeg materieel beschikbaar?

Re: werken: langs de spoorlijn

Geplaatst: 09 feb 2017, 10:43
door Shrek
Nadleeh schreef:
Shrek schreef:Voor zover ik het begrepen had zouden er pendeltreinen rijden op het traject Zuid-West-Noord. Zo geraakt iedereen er wel, maar moet je wel 2x overstappen op bijvoorbeeld Antwerpen-Charleroi.
Houdt dit dan in dat (alle?) treinen die via de N/Z gaan geknipt worden? Is daarvoor genoeg materieel beschikbaar?
Dat kost niet zoveel materiaal hoor. Bijvoorbeeld de IC-01 komt aan uit Leuven in Brussel-Noord om .50 en moet vertrekken om .10, in Brussel-Zuid komt hij aan om .56 en vertrekt om .04. Voor deze verbinding heb je dus geen enkele extra treinstel nodig om dit uit te voeren.
Ook Antwerpen-Charleroi en Antwerpen-Binche kan je perfect knippen zonder extra materieel in te zetten.

Re: werken: langs de spoorlijn

Geplaatst: 09 feb 2017, 10:44
door trainlovertje
Ik heb ergens gelezen dat Thalys Parijs - Amsterdam zou stoppen in Zuid en dan kop maken, dus via L28. Thalys Parijs - Duitsland zal zonder halte in Brussel zijn, enige halte in Belgiƫ is dan te Luik (via Waalse as moet dat dan zijn, denk ik. Want in Halle is er geen mogelijkheid om van HSL 1 op L26 te geraken). Voor TGV en Eurostar verandert er niets, wat misschien een probleem zal zijn voor mij, want ik dacht op 29 april de eerste TGV naar Zuid-Frankrijk te nemen. Hopelijk geraak ik dus op tijd in het Zuid...

Re: werken: langs de spoorlijn

Geplaatst: 09 feb 2017, 15:47
door Eimai
Maar wat ze dan met de Benelux moeten doen? Als die rondrijdt langs lijn 28 kan de loc niet meer rondgezet worden in Brussel-Zuid, tenzij ze misschien een extra loc inzetten die er langs de andere kant tegenkomt, terwijl de andere wel wordt losgekoppeld, maar nog wel op het zelfde spoor blijft staan. Maar dat maakt wel dat er al enkel voor de Benelux quasi continu twee sporen bezet zijn, en ik denk dat ze sporen te kort gaan komen in Noord en Zuid die dagen, ook al is het weekend :)

Re: werken: langs de spoorlijn

Geplaatst: 09 feb 2017, 15:52
door Asterix
Eimai schreef:Maar wat ze dan met de Benelux moeten doen? Als die rondrijdt langs lijn 28 kan de loc niet meer rondgezet worden in Brussel-Zuid, tenzij ze misschien een extra loc inzetten die er langs de andere kant tegenkomt, terwijl de andere wel wordt losgekoppeld, maar nog wel op het zelfde spoor blijft staan. Maar dat maakt wel dat er al enkel voor de Benelux quasi continu twee sporen bezet zijn, en ik denk dat ze sporen te kort gaan komen in Noord en Zuid die dagen, ook al is het weekend :)
Lees het topic eens.

Re: RE: Re: werken: langs de spoorlijn

Geplaatst: 09 feb 2017, 15:53
door Shrek
Eimai schreef:Maar wat ze dan met de Benelux moeten doen? Als die rondrijdt langs lijn 28 kan de loc niet meer rondgezet worden in Brussel-Zuid, tenzij ze misschien een extra loc inzetten die er langs de andere kant tegenkomt, terwijl de andere wel wordt losgekoppeld, maar nog wel op het zelfde spoor blijft staan. Maar dat maakt wel dat er al enkel voor de Benelux quasi continu twee sporen bezet zijn, en ik denk dat ze sporen te kort gaan komen in Noord en Zuid die dagen, ook al is het weekend :)
Rondje mechelen-luchthaven-vilvoorde-mechelen?

Re: werken: langs de spoorlijn

Geplaatst: 09 feb 2017, 16:43
door Steven
Ik acht de kans groot dat ze de Benelux beperken tot Antwerpen Berchem. Daar zal hij dan rondgezet worden in de bundel groene hoek. Hebben ze daar nog al gedaan in het verleden.

Re: werken: langs de spoorlijn

Geplaatst: 09 feb 2017, 19:16
door rvdborgt
Steven schreef:Ik acht de kans groot dat ze de Benelux beperken tot Antwerpen Berchem. Daar zal hij dan rondgezet worden in de bundel groene hoek. Hebben ze daar nog al gedaan in het verleden.
De vorige keer dat dit gepland werd (Pinksterweekend 2016, ging toen niet door) zou de Benelux tot de luchthaven rijden.

Groetjes,
Rian

Re: werken: langs de spoorlijn

Geplaatst: 09 feb 2017, 20:25
door fets
rvdborgt schreef:
Steven schreef:Ik acht de kans groot dat ze de Benelux beperken tot Antwerpen Berchem. Daar zal hij dan rondgezet worden in de bundel groene hoek. Hebben ze daar nog al gedaan in het verleden.
De vorige keer dat dit gepland werd (Pinksterweekend 2016, ging toen niet door) zou de Benelux tot de luchthaven rijden.
Dat is ook wat in het artikel op De Standaard staat http://www.standaard.be/cnt/dmf20170208_02720491:

Internationaal treinverkeer

Zo zullen de Thalystreinen rijden volgens een aangepaste dienstregeling tussen Parijs, Brussel-Zuid en Nederland (omleiding tussen Brussel-Zuid en Nederland via lijn 28). Tussen Parijs en Duitsland zullen Thalystreinen rijden, niet via Brussel-Zuid maar ze zullen Luik-Guillemins bedienen, zoals voor alle Duitse bestemmingen.

De IC Brussel-Amsterdam rijdt vanuit/naar Brussels Airport-Zaventem. Reizigers van Brussel naar Nederland kunnen vanuit Brussel-Noord reizen richting Mechelen en in Mechelen overstappen op de IC Brussel-Amsterdam. In de omgekeerde richting kunnen reizigers van Nederland naar Brussel in Mechelen overstappen op NMBS-treinen naar Brussel-Noord. ICE-treinen tussen Brussel en Duitsland rijden vanuit/naar Brussel-Noord. Tussen Brussel-Noord en Duitsland rijden ze volgens de normale dienstregeling.

Voor Eurostartreinen, die volgens de normale dienstregeling rijden tussen Brussel-Zuid en London St-Pancras, is er geen impact, net als voor de TGV tussen Brussel en Frankrijk.

Er zullen ook alternatieven voorzien worden voor de nationale reizigers. Meer details over het aangepaste vervoersplan worden binnenkort gecommuniceerd.