Huidige situatie seinhuizen

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Huidige situatie seinhuizen

Bericht door Steven »

Asterix schreef: Dat zijn dan toch allemaal al meer premies dan dat het seinhuispersoneel krijgt. En vergeet niet dat hoe meer jullie kennen, hoe meer jullie krijgen qua lijnkennis en misschien ook qua materiaal? Bij ons wordt er verwacht dat je dat allemaal maar doet zonder méér. En de pensioenregeling is toch ook anders?

Wij worden permanent afgeluisterd en geëvalueerd. En de dag dat we het verknallen, staat er geen API klaar om ons te begeleiden, dan sta je er alleen voor.
De premie voor lijnkennis werkt niet per km, je hebt uw basispakket en daar krijg je niets extra voor indien je dat denkt, dat zit verwerkt in uw algemene coëfficiënt. De extra km beginnen maar te tellen vanaf 50 km, doch tegenwoordig doet men niet liever dan zoveel mogelijk kennis schrappen, dat is dan de vorm van besparen die men toepast in behoorlijk wat depots ondertussen. Met materieel werkt het anders, als je daar iets extra kent dat behoort tot een zelfde familie dan krijg je niets extra. Breaks en sprinters horen samen, 21/27 horen samen en zo zijn er nog indelingen, je moet dus al behoorlijk je best doen om veel extra te krijgen voor zover men het nog wil toestaan. Gevolgen zijn er dan ook bij incidenten. Vier man reserve hebben en geen enkele die kan tussenkomen omdat er we elke keer iets scheelt. Gebrek aan materieelkennis, lijnkennis, ... het is niet altijd rozengeur en maneschijn. Het gras is niet Alex groener aan de andere kant. De gewone regels veranderen ook regelmatig bij ons en daar verwacht men ook dat je het er maar bij neemt zonder roepen of wat dan ook, dus er zijn meer gelijkenissen dan je op het eerste zicht denkt. Voor rijdend personeel bestaat er ook permanente evaluatie, een instructeur kan u ten alle tijden komen begeleiden( bij jonge bestuurders is 2x per jaar de minimum) en u evalueren, als u punten voor dagelijks werk zaken zal uiteindelijk ook uw premies voor productiviteit zakken. Je zal maar de pech hebben dat uw lokale instructeur een persoonlijk probleem heeft met u :roll: , ook de punten van je driejaarlijkse ondervraging hebben een invloed op uw premies als treinbestuurder, min 12 halen op 20, bij 14 krijg je iets meer en als je 16 haalt nog iets meer.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Huidige situatie seinhuizen

Bericht door dekooiker »

HLE 2302 schreef: Ik denk niet dat die afgeluisterde evaluatie zo extreem is, anders heb ik al een paar mensen aan de lijn gehad die niet zo goed geëvalueerd zullen worden. Vergeet niet, de dag dat wij het verknallen staan we ook onmiddellijk te voet en mogen we ook opnieuw een psychotechnische proef, medisch onderzoek, examen reglementering opnieuw doen, en dan zwijgen we nog van de financiële sanctie die zoiets met zich meebrengt, want zo zijn we terug aangekomen bij het feit dat een te groot deel van onze wedde premies zijn.
Twee dingen in eenzelfde paragraaf behandelen leidt al snel tot missers.

Primo: voor élke beluistering (zeg niet afluisteren maar beluisteren :mrgreen: ) krijgen wij rapport van wat er goed en minder goed ging.
We dienen die ook voor gelezen en begrepen te tekenen.
Wat dat betreft is het nu helemaal anders dan pakweg 5 jaar geleden maar toch steeds zijn er veel te veel bestuurders die de vorm van de communicatie niet kennen of niet toepassen.
Ik begrijp dat wel, immers, zonder die vorm kan je elkaar heel goed begrepen hebben en alles in kannen en kruiken zijn.
Maar de seinhuizen krijgen op hun brood als het niet volgens het boekje is, niet de bestuurder.

De maatregelen tegenover iemand die mist (seinvoorbijrijding, verkeerde schakelaar draaien, E-verkeer naar spoor zonder rijdraad...) zijn in elk geval diezelfde dag niet meer werken.
Dat vind ik een zinvolle maatregel omdat na de de feiten even afstand genomen kan worden.
Op de seinhuizen mag je dan een verklaring schrijven, zowel seingever, onderchef als regelaar al hoeft er maar eentje een fout te hebben begaan.
De bestuurder schrijft ook een verklaring als hij een voldoende zware fout maakt.
Het feit dat een bestuurder voorlopig als onbekwaam tot besturen beschouwd wordt is een preventieve maatregel en die komt wellicht over als straf.
Het opnieuw moeten doen van proeven lijkt alsof er, na zoveel goede kilometers, opeens zware twijfel is.
Daarin kan er nog veel verbeteren.
Iemand die stommelings door het rood schuift door verkeerd inschatten: dat hoeft niet zo zwaar aangepakt te worden.
De trein.
Alleen voor durvers.
Plaats reactie